FrankD Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Er is geen alternatief. Iedereen moet meedraaien in de mallemolen en is in de brandweerauto maar een beperkt aantal plaatsen. Koop en vrijstaand huis voor 2 miljoen euro aan de rand van een bos en over tien jaar ben je gegarandeerd binnen als je het verkoopt. Nu nog even financieren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Koop en vrijstaand huis voor 2 miljoen euro aan de rand van een bos en over tien jaar ben je gegarandeerd binnen als je het verkoopt. Het is m.i. een denkfout om een huis als investering te zien. Daar zijn betere methoden voor. Veel mensen worden gewoon tot koop gedreven doordat ze iets te veel verdienen om aan een betaalbaar huurhuis te komen, een huur die bovendien ieder jaar weer hoger wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Geen denkfout. Huizen kunnen wel degelijk als een investering worden beschouwd. Maar dan hebben we het over de krenten in de pap. Mensen die 'te veel' verdienen komen terecht niet in aanmerking voor een 'betaalbaar' (lees gesubsidieerd nieuwbouw) huurhuis. Ze kunnen kopen of in een duurder huurhuis. Alleen twee auto's en twee vakanties word lastig. Kopen ze een huis dan hebben ze kans om daar uiteindelijk een spaarpotje aan over te houden. De doelgroep voor de goedkopere huurhuizen hebben deze kans niet. Uiteindelijk hebben ze aan het eind van de rit net zoveel betaald. Alleen omdat ze geen financiering kunnen krijgen kunnen ze nooit kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 (...)Een echt huis kopen is gewoon voor de meeste mensen niet haalbaar. (...) Beste Frank, Punt een: hier vliegen de huizen en appartementen nog als warme broodjes over de toonbank, zelfs appartementen van meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Geen denkfout. Huizen kunnen wel degelijk als een investering worden beschouwd.Maar dan hebben we het over de krenten in de pap. Dag allemaal, Ik ben nog lang geen vijftig jaar en over krenten gesproken: Door af en toe te verkassen heb ik mijn (slapend) vermogen zien groeien met tonnen. Volgens jou krenten. Volgens mij krenten met brood, Brystons, Infinity's enz. Ik ben altijd al gek geweest op krentenbrood (trouwens van de hierboven genoemde merken ook). Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Ik verdien ongeveer 1500 euro netto in de maand, hier ben ik meer naar de bank gestapt en als ik een huis wil kopen hier in de omgeving, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Sassenheim wat is dan de mogelijkheid. Ik werd nog net niet uigelachen maar er werd mij wel verteld dat ik ten minste netto 500 a 600 meer moest verdienen wil ik een hypotheek kunnen krijgen voor een klein appertement. (80 tot 100 M2) Bij de huurvereniging kom ik voor slechts heel weinig woningen in aanmerking meestal is er 0 tot 1 per maand waar ik mij op kan inschrijven omdat ik voor hun weer teveel verdien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Er is geen alternatief. Iedereen moet meedraaien in de mallemolen en is in de brandweerauto maar een beperkt aantal plaatsen. Koop en vrijstaand huis voor 2 miljoen euro aan de rand van een bos en over tien jaar ben je gegarandeerd binnen als je het verkoopt. Nu nog even financieren. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Koop en vrijstaand huis voor 2 miljoen euro aan de rand van een bos en over tien jaar ben je gegarandeerd binnen als je het verkoopt. Het is m.i. een denkfout om een huis als investering te zien. Daar zijn betere methoden voor. Veel mensen worden gewoon tot koop gedreven doordat ze iets te veel verdienen om aan een betaalbaar huurhuis te komen, een huur die bovendien ieder jaar weer hoger wordt. Ja, maar het is onze fijne overheid die bepaald wat jij, of wie dan ook, voor jouw huurwoning betaald. Heb niet de illusie dat je zuur verdiende centjes alleen naar de woningbouwvereniging gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Koop en vrijstaand huis voor 2 miljoen euro aan de rand van een bos en over tien jaar ben je gegarandeerd binnen als je het verkoopt. Het is m.i. een denkfout om een huis als investering te zien. Daar zijn betere methoden voor. Veel mensen worden gewoon tot koop gedreven doordat ze iets te veel verdienen om aan een betaalbaar huurhuis te komen, een huur die bovendien ieder jaar weer hoger wordt. Ja, maar het is onze fijne overheid die bepaald wat jij, of wie dan ook, voor jouw huurwoning betaald. Heb niet de illusie dat je zuur verdiende centjes alleen naar de woningbouwvereniging gaan. Nee, De overheid bepaald de maximaal toelaatbare huurverhoging. De verhuurder bepaald vervolgens wat hij daarmee doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 (...)Een echt huis kopen is gewoon voor de meeste mensen niet haalbaar. (...) Beste Frank, Punt een: hier vliegen de huizen en appartementen nog als warme broodjes over de toonbank, zelfs appartementen van meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Koop en vrijstaand huis voor 2 miljoen euro aan de rand van een bos en over tien jaar ben je gegarandeerd binnen als je het verkoopt. Als je een huis van 2 miljoen kunt kopen, ben je al ruimschoots binnen vind ik!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Ik verdien ongeveer 1500 euro netto in de maand, hier ben ik meer naar de bank gestapt en als ik een huis wil kopen hier in de omgeving, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Sassenheim wat is dan de mogelijkheid. Ik werd nog net niet uigelachen maar er werd mij wel verteld dat ik ten minste netto 500 a 600 meer moest verdienen wil ik een hypotheek kunnen krijgen voor een klein appertement. (80 tot 100 M2) Bij de huurvereniging kom ik voor slechts heel weinig woningen in aanmerking meestal is er 0 tot 1 per maand waar ik mij op kan inschrijven omdat ik voor hun weer teveel verdien. Een sprekend voorbeeld, wat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Veel mensen worden gewoon tot koop gedreven doordat ze iets te veel verdienen om aan een betaalbaar huurhuis te komen, een huur die bovendien ieder jaar weer hoger wordt. Dit is volgens mij een heel belangrijke conclusie en constatering. Ik heb het in ieder geval altijd zo ervaren toen ik in het midden van het land woonde. Daar moest ik rekenen op een wachttijd van 3-5 jaar voor een huurwoning die overeen kwam met mijn destijds starterssalaris. Voor een woning in een hogere prijsklasse was ik met enige bemiddeling van mijn werkgever binnen een maand of 4-5 aan de beurt. In de tussentijd reed ik uit de plaats waar ik een zolderkamertje huurde (na opleiding, stage en tijdelijke baan) via een klotenverbinding in een overvolle randstad meer dan 170 kilometer per dag. Dat waren lange dagen kan ik vertellen Heel vroeg weg om nog enigszins de drukte te ontlopen om dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 (...)De heren C J, Hififreak en Dick hebben kennelijk hun tijd meegehad. Het is dan wel erg gemakkelijk praten, doch toont het van geen enkel realisme meer Beste Ome Henk, Zure druiven Je moest eens weten wat lief en ik te horen kregen toen we aankondigden een huis te willen kopen. En dan nog wel een van ruim een halve ton. Of we gek waren, of we ons wel realiseerden hoe duur dat allemaal was, snotneuzen die het hoog in de bol hadden enz. Maar, eigenwijs als we zijn toch doorgezet et voil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Veel mensen worden gewoon tot koop gedreven doordat ze iets te veel verdienen om aan een betaalbaar huurhuis te komen, een huur die bovendien ieder jaar weer hoger wordt. Zit wat in, maar toch... Hier in Assen zijn veel dezelfde flats die zowel te koop als via de woningstichting te huur zijn. Als ik zo'n flat nu zou huren (met 3 slaapkamers) zou ik zo'n 310,- euro huur p.m. betalen. Als ik zo'n zelfde flat als koopwoning nu zou kopen (dus zonder eigen vermogen in te stoppen) zou ik maandelijks zo'n 420,- euro moeten betalen! Dan is huren dus nog goedkoper. En de huren mogen dan elk jaar omhoog gaan. Bij een koopflat gaat elk jaar (meestal) de servicekosten weer omhoog. Dat heb ik zelf ook ervaren. 6 jaar geleden betaalde ik p.m. aan servicekosten 125,- Gulden, nu inmiddels al 88,- euro! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Waarom je de tijd meehad? Simpelweg omdat indertijd dergelijke 'dure' huizen achteraf een koopje bleken te zijn. Twee onder een kap met wat ruimte eromheen is al geruime tijd geen halve ton meer. Nu begint dit meestal pas bij een half miljoen. Toen was er ook nog veel meer kans om iets waardevols (werd toen zeker niet als investering beschouwd) te kopen. Het kopers segment was namelijk aanzienlijk kleiner. Eigen woning bezit werd op een gegeven moment voornamelijk bevorderd door de premie A B en C woningen. Subsidies die vrijkwamen door het verminderen van de subsidies aan de bouw van de huursector. Door deze subsidies kregen veel mensen de gelegenheid om te finacieren. Iets wat ze eerder niet voor elkaar kregen. (Althans het producerende deel van het volk, het parasiterende deel zoals ambtenaren , advocaten, bank medewerkers ed., hadden natuurlijk altijd minder moeite om finaciering te krijgen door de genoten zekerheden) Toen veel mensen deze woningen in de mik hadden begon de jacht naar het 'betere' huizen segment. Met ook nog de dalende rente werd de vraag dermate dat de prijzen sterk omhoog gingen. Velen die nu een woning in een vinex locatie hebben gekocht zullen nooit de waardestijging gaan meemaken die jij gehad hebt. Het trieste is dat de subsidies verschoven zijn van het segment waar het echt nodig was naar een segment waar geen echte noodzaak zat. Drie keer raden waar het geld uiteindelijk heenging en welk wezen er een grote klantenkring bijkreeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Beste Frank, Achteraf is ook zo'n relatief begrip. We praten in mijn geval wel over ruim 30 jaar. Weet jij hoe we over 30 jaar oordelen over de huidige prijzen. De explosieve stijging was toen ook niet voorzien. Het koperssegment was inderdaad kleiner, echter het aanbod ook. Nogmaals, we praten hier over 1972. Je scheiding tussen producerende en parasiterende bevolkingsgroepen laat ik maar even voor jouw rekening. Ik bezit een dergelijke stelligheid niet. Ik proef toch een beetje kinnisinne in je verhaal (troost je, je bent niet de eerste). Als ik het verkeerd proef, dan excuses. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Je proeft verkeerd hoor. Het is nou eenmaal de samenloop van omstandigheden geweest. Zoals gezegd er komt geluk bij kijken als je geen kapitaal achter de hand hebt. Zelf pas aan een koop begonnen toen de gelegenheid zich voordeed. Niet als investering. Gewoon een mooi ruim appartement, audiofiel verantwoorde woonkamer, dikke muren, aardig uitzicht en op fiets afstand van werk. Als het huur was geweest waren we evengoed verhuisd. Mijn simpele maatschappelijk tweedeling is helaas akelig accuraat. Gewoon een vast verschijnsel behorende bij de geregelde samenleving. Drie keer raden waar de regelgeving vandaan komt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 De heren C J, Hififreak en Dick hebben kennelijk hun tijd meegehad. Het is dan wel erg gemakkelijk praten, doch toont het van geen enkel realisme meer Dag allemaal, Dat is makkelijk kletsen zo van "die hebben hun tijd meegehad". Alsof het mij/ons in de schoot is geworpen. Zo lust ik er nog wel tien! Toen wij ons eerste huis kochten, zoals ik al eerder vermeldde, konden we uit eigen knip bijkomende kosten en inrichting betalen. Is het....................................................... Ach, ik stop ermee. Het is toch tegen dovenmansoren gezegd en voor alle anderen: Geniet! Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Veel mensen worden gewoon tot koop gedreven doordat ze iets te veel verdienen om aan een betaalbaar huurhuis te komen, een huur die bovendien ieder jaar weer hoger wordt. Zit wat in, maar toch... Hier in Assen zijn veel dezelfde flats die zowel te koop als via de woningstichting te huur zijn. Als ik zo'n flat nu zou huren (met 3 slaapkamers) zou ik zo'n 310,- euro huur p.m. betalen. Als ik zo'n zelfde flat als koopwoning nu zou kopen (dus zonder eigen vermogen in te stoppen) zou ik maandelijks zo'n 420,- euro moeten betalen! Dan is huren dus nog goedkoper. En de huren mogen dan elk jaar omhoog gaan. Bij een koopflat gaat elk jaar (meestal) de servicekosten weer omhoog. Dat heb ik zelf ook ervaren. 6 jaar geleden betaalde ik p.m. aan servicekosten 125,- Gulden, nu inmiddels al 88,- euro! Mijn beste, Inderdaad, zonder eigen inbreng ben je op het eerste gezicht duurder uit. Trek het rekensommetje op de lange termijn eens even door. Juist! Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Waar ging deze topic ook alweer over... ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Misschien koop ik binnenkort wel nieuwe luidsprekers. . Misschien ook wel niet . Misschien ook nog wel andere luidsprekerkabel Je weet het niet, je weet het niet!!!! Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Waar ging deze topic ook alweer over... ? Mijn beste, Ik ben helemaal de kluts kwijt. Ik zit hier in een landhuis, struikel in iedere ruimte over de hifi-rotzooi en er loopt een bloedmooie griet, die zegt dat dit ons huis is en dat ik toch echt de samensteller van al die sets ben! Het zal wel door de hitte komen, maar jij mag me vertellen waar het oorspronkelijk allemaal mee begon. Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts