Jump to content

zelfbouw speaker met hoge gevoeligheid voor 300B s

adb
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ivm met te bouwen 300B single ended buizenversterkers (8 watters), ben ik opzoek naar mooie zelfbouw speakers, die aan de vlg eisen moeten voldoen:

- hoge gevoeligheid, dwz >90dB

- freq. bereik van 20Hz (30Hz) tot liefst zo'n 40kHz (of hoger ivm SA-CD)

- vlakke impedantiecurve

Graag advies, tips etc.

mvgr,

AB

Je vraagt nogal wat. Voor een 300B is zelfs 90 dB misschien wat aan de lage kant.

Hoedt er wel rekening mee dat je voor 20 Hz met een hoog rendement op heel grote luidsprekers uitkomt; woofers van 30 tot 45 cm doorsnede in een kast van 300 liter of meer. Als je in het hoog tot 40 kHz wil gaan kom je uit op een bandje of magnetostaat, meestal ook geen wonder van gevoeligheid.

Ook zijn er wel conventionele tweeters die zo hoog kunnen, maar die zijn er niet veel en dan is het ook maar de vraag of ze ook met een hoog rendement spelen.

Misschien moet je denken aan een breedbandluidspreker met een hoog rendement (Fostex?), aan de bovenkant uitgebreid met een supertweeter (bijvoorbeeld boven de 10 tot 15 kHz), en aan de onderkant gewone subwoofers met een subwooferversterker. Voordeel is dat je met een simpel filter kan werken en dat de scheidingsfrequenties in een gebied liggen waar het oor toch niet zo gevoelig is voor fasefouten. (lijkt me beide heel aantrekkelijk voor een 300B liefhebber).

Voor breedbandluidsprekers zou je eens kunnen neuzen bij SpectrumAudio, ze hebben daar ook wel supertweeters.

- freq. bereik van 20Hz (30Hz) tot liefst zo'n 40kHz (of hoger ivm SA-CD)

Hou het gewoon op 20k bij het hoog, dan is het makkelijker om een tweeter te vinden, en hoger hoor je toch niet, ook niet bij sa-cd.

Oke, zag er ook leuk uit.

Keek ook net naar de Odin-Intertechnik, 40Hz-25kHz 90 dB, mooi speakertje,

gr.

AB

Ja, die ook. De Pontus is iets voordeliger.

pontus.jpg

Tony Gee heeft de Proteus ontworpen met dezelfde woofers als de Pontus en de tweeter van de Odin. Is ook een erg veelbelovend ontwerp dat veel is nagebouwd:

www.speakerbuilding.com (zijn eigen website is tijdelijk buiten dienst).

01_speaker.jpg

Van die Odin wordt geschreven dat die een holografisch geluidsbeeld geeft, dwz bv zangeres als het ware voor je neus, en de rest erachter netjes gelaagd. Zou die Pontus dat ook hebben? Scheelt behoorlijk.

Overigens op enkele Duitse sites behoorlijk voordeliger dan bv Speakerenco.

gr.

AB

De odin gebruikt de 'oude' Seas Excel woofers, een alternatief zou de Thor kunnen zijn, een d'appolito met de 'nieuwe' seas excel woofers en de seas millenium tweeter.

De Pontus heeft zelfs nog een beter rendement dan de luidsprekers met de magnesium membramen. Echter zal klankmatig achterblijven, vooral de tweeter vind ik zelf niet mooi.

Persoonlijk zou ik als het een beetje rendement moet hebben toch een luidspreker maken met 2x een PHL midbas en een ribbon tweeter. Een nadeel is dan wel dat deze speaker onder de 60 Hz weinig meer doet. Daar moet dus een sub bij. Dan kom je aan 93 dB.

Een andere mogelijkheid is om 2 Focal of Audax midbas units in en 2,5 weg of een d'appolito opstelling te gebruiken dit geeft je 90-92 dB (afhankelijk van de toegepaste bafflestep).

Mag het wat meer kosten dan zou je Eton kunnen overwegen en of audiotechnology....

De Proteus van Tony is inderdaad veel nagemaakt.

Ik ben zelf aan de slag gegaan met dit ontwerp maar met iets andere units.

De Peerless HDS serie en de Vifa XT300 ringradiator.

Alles is aangesloten op m'n 300b eindversterkers en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het klankbeeld. Zeker doordat de versterker maar 8 watt is.

20 Hz lukt niet, maar hoog tot 30 Khz lukt prima.

PICT4425.jpg