s.o.t.a jerry Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Die Peter Belt is idd een stuk leuker dan alle kabelmagie bij elkaar. Hier kun je tenminste echt niets mee. Kan mij toch niet aan de indruk ontrekken dan dat hij tot de school van de befaamde Dr. Lirpa behoort Vooral zijn Red 'x' Co-ordinate Pen is mijn favoriet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 De originele vraag van Hans was dat hij iets constateerde (hoorde) en een verklaring zocht of mensen die hetzelfde hadden. Andere verklaringen dan de 'vreemde-component-theorie' worden niet gegeven. Toch zou het leuk zijn als iemand een wel bewezen verklaring van Hans' ervaringen kan geven. Ik ben een Peter Belt aanhanger geworden omdat ik vorig jaar zijn website tegenkwam en de initiele skepsis onderdrukte, dwars door de mumbo-jumbotaal tussen de regels bleeef doorlezen, en nieuwsgierig een gratis sample van zijn silver rainbow foil aanvroeg. Samen met enkele gratis adviezen, heb ik eerst mijn luisterruimte aangepakt en daarna mijn apparatuur. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat had ik te verliezen? Bovendien had ik bijna alles op tweakgebied al uitgeprobeerd. Opamps vervangen is veel werk, maar leuk en lonend. Ik stond nog op het punt om hele dure Jensen-koppel-C's te kopen voor mijn versterker... Wat schetste mijn verbazing dat die simpele (maar tijdrovende) Belt-trucs mijn installatie inderdaad verbeterden. Diepte, transparantie, minder scherpte, meer loskomen, veel meer details, maar vooral een ongelooflijk muzikaal genot. Anderen mogen dit een self-fullfilling prophecy noemen, kan me niet schelen, want ik geniet van mijn muziek. Bovendien hebben enkele audiovrienden dezelfde vooruitgang bij hen thuis behaald. En een audiofiele kennis die niets wist van mijn getweak, vond mijn installatie ook ineens verbeterd (hij dacht dat ik iets aan mijn speakers getweakt had). Tot zover mijn persoonlijke ervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 De originele vraag van Hans was dat hij iets constateerde (hoorde) en een verklaring zocht of mensen die hetzelfde hadden.Andere verklaringen dan de 'vreemde-component-theorie' worden niet gegeven. Toch zou het leuk zijn als iemand een wel bewezen verklaring van Hans' ervaringen kan geven. Bewijzen kan ik het niet, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van gewenning. De eerste weken dat ik iets nieuws thuis heb, valt me (bijvoorbeeld bij het binnenlopen van de kamer) direct op dat het anders klinkt dan vroeger. Na verloop van tijd verdwijnt dat. De evolutie heeft bepaald dat de mens veranderingen opmerkt. Bewegingen en geluiden die niet bij een bepaalde situatie horen, vallen op. Dat was noodzakelijk om te overleven. Maar dat wij ons tegen een nieuw geluid verzetten, gaat me te ver. We zijn ook nog eens nieuwsgierig. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Met de elektronica componenten in onze apparatuur (aktieve en passieve onderdelen) is de totale werkcapaciteit (invloed) bereikt,en redelijk stabiel te noemen,na een bepaalde "opwarmperiode".Dit verschilt per apparaat.Zelfs te horen bij goedkopere apparatuur.Door warmte verandert de inwendige capaciteit van componenten,zowel parisitaire als "eigen"cap.Ik hoef niet te vertellen wat dit met de signaalversterking doet.Meestal wordt de parisitaire capaciteit kleiner bij halfgeleider componenten,(buizen hebben hier minder last van) dus gunstiger voor het te versterken signaal,als het apparaat warm is.Bij elco's gebeuren andere dingen,die ook gunstiger worden voor onze muziek.(Afnemende lekstroom,formeren v/h dieelektricum bla,bla...).Bij buizen-amps ook(de elco's). En dit is na een paar uur al duidelijk te horen,althans op een apparaat die al een paar maanden oud is.Een splinternieuw;of ouwere apparaat die lang heeft uitgestaan,(weken)heeft ook weer een iets langere opwarmperiode nodig voordat ie optimaal klinkt.Bij nieuwe app. zelfs weken,laat hem dus de eerste weken gewoon continue aan als dit mogelijk is.Dacht dat dit toch een bekend verschijnsel is?En zoals sommigen van ons al opmerkten,"gewenning"speelt zeker een rol,app.wordt warmer,gaat beter klinken,we horen meer,vallen meeer dingen op we gaan hierop weer extra opletten,horen weer andere dingen die beter klinken(of slechter in de goeie zin)enz,enz,niks mis mee.Elk elektronisch apparaat "klinkt" dus beter na een opwarmperiode,zowel goeie als minder goeie,soms pas na weken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 juli 2004 Author Report Share Posted 23 juli 2004 mag ik kabels ook rekenen tot apparaten....???? verder, kan ik me helemaal in de vorige post vinden..... Eindelijk een verklering die hout snijdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Kabels zijn idd. een hoofdstuk apart Hans."Inspelen"van kabels is voor mij ook een vage benaming.Zelf denk ik dat het eerder een mechanische verschijnsel zou kunnen zijn,de kabel "zet"zich na verloop van tijd mechanisch in een bepaalde "rusttoestand", vooral bij interlinks die nogal stug(stijf)aanvoelen,je koppelt immers niet alleen elektrisch,maar ook mechanisch twee apparaten aan elkaar.Soepelere interlinks "zakken"gewoon omlaag tot ze ergens tot rust komen. En de strakheid v/d isolatie om de geleider heen,de mantel,stand v/d aders etc.verandert iedere keer als je de kabel beweegt.Miniscuul,maar versterkt,hoorbaar.Bij luidsprekerkabels zal dit effekt minder zijn.Gewoon die kabel trillingsvrij "verankeren". EN als de voedingstrafo extern is,heb je al een andere mechanisch probleem goed opgelost. Als de kabel trilt,hoe miniscuul ook,verandert ook wisselend zijn mechanische eigenschappen,dus beinvloed je ook alle miniscule stroompjes die doorheen lopen. Vroeger(lach niet )"plakte"ik ook altijd stukjes lood om mijn interlinks.Hoorbaar?Soms veel,soms minder. Wel was altijd 't laag altijd puntiger en strakker. Maar hoe snel of hoe lang het duurt voor de kabel in totale "rusttoestand"komt, moeten we zelf ervaren. Bij electronica kun je soms moedwillig de ruststromen hoger instellen om deze toestand te bereiken,maar toch..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 hier geloof ik ABSOLUUT NIET IN. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Mee eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 eindelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Welnu,ikzelf ben een nuchtere techneut,dus samen met nog een collega techneut constant de netspanning in de gaten gehouden om de invloed hiervan op momentopnames uit te sluiten,(WE LUISTERDEN NIET ALS DE NETSPANNING ONDER DE 218V KWAM),meer dan 2volt spanningsverschil is voor iedere audioot hoorbaar,dus pas op bij vergelijkingen van apparatuur van topklasse,waar dit soort "kleine verschillen"in netspanningsdrop juist goed hoorbaar is.Ook hadden we reepjes bladlood om de signaalkabels gebogen (3 stuks per kabel),doch echter niet gesloten,om geen evetuele gesloten "stroomkring"te veroorzaken. Dit om elke vorm van microfonie te onderdrukken.Elke interlink kan (doordat dit effekt elektronisch versterkt wordt door de apparatuur)mee gaan klinken.En elke type kabel heeft weer een eigen bla,bla.....enz. Hallo Jerry, Dit komt mij heel bekend voor. Ik was een paar maanden geleden bij iemand in Wageningen om wat 2e hands spul op te halen. Hij was natuurkundige. Zijn "hardware" stond in een grote salonkast op tennisballen en zacht opgepompte binnenbandjes.(Spinx en Meridian, dus niet de minste ) De voeding werd verzorgt door een aantal laboratoriumvoedingen van voldoende capaciteit. Die kostten hem ong Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Geerdie: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Hij (en zijn vrouw) konden iedere wijziging in dit systeem, hoe klein ook, ogenblikkelijk waarnemen. Dat kan bijna iedereen W Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 juli 2004 Author Report Share Posted 23 juli 2004 Toen ik rond de dertig en ook al erg enthousiast met audio bezig was, hoorde ik ook absoluut geen verschil tussen kabels, versterkers e.d. Wel hoorde ik verschil in luidsprekers en pu-elementen. Ik had in die tijd een set bestaande uit B&W DM2a en Quad 405. Als je me toen zou vertellen dat spullen moesten inspelen, had ik je hardstikke gek verklaard. Laat staan dat je je spullen moet laten staan om er optimaal geluid uit halen. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dit een belachelijk topic vinden. Gelukkig zijn er ook een paar die wel gelijke ervaringen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Ik had in die tijd een set bestaande uit B&W DM2a en Quad 405. Lijkt me niet de best mogelijke combinatie, de 405 had het altijd wat moeilijk met transmissionline Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Hoelang zou een nieuw vloerkleed moeten inspelen? En zou je het dan in die tijd wel mogen verschuiven? Over boekenkasten wil het dan nog niet eens hebben. Die dingen zijn tenslotte een belangrijk onderdeel van je acoustiek en dus van je "geluid". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 Ik had in die tijd een set bestaande uit B&W DM2a en Quad 405. Lijkt me niet de best mogelijke combinatie, de 405 had het altijd wat moeilijk met transmissionline Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2004 Report Share Posted 23 juli 2004 De 405 heeft het met elke weergever moeilijk, behalve de Quad ESL Groeten, Bas Mijn ervaring is dat ie het daar ook moeilijk mee had De ESL63 klonk op een 303 een stuk beter dan op een 405. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 De 405 heeft het met elke weergever moeilijk, behalve de Quad ESL Groeten, Bas Mijn ervaring is dat ie het daar ook moeilijk mee had De ESL63 klonk op een 303 een stuk beter dan op een 405. Beste Pjotr, De 303 was gewoon beter . Maar moet je wel vertellen, dat ik het current dumping principe van de 405 mateloos interessant vond toen ik er voor het eerst over las. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Ik had in die tijd een set bestaande uit B&W DM2a en Quad 405. Lijkt me niet de best mogelijke combinatie, de 405 had het altijd wat moeilijk met transmissionline Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Beste Ruud en Bas, Dan hebben we het wel over de Quad 405 MKI. Die had een vermogensafgifte die eigenlijk alleen echt goed was bij echte 8 ohm-speakers. Zodra de belasting daar onder dook nam het vermogen enorm af. De 306 heeft dat probleem ook. Bij de Quad 405 MKII was dat probleem volledig opgelost. En: inderdaad: een Quad-liefhebber! P.S.: Bas, ik lees jouw bijdragen altijd met grote instemming; de uitzondering bevestigt de regel moet je maar denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Hoelang zou een nieuw vloerkleed moeten inspelen? En zou je het dan in die tijd wel mogen verschuiven? Over boekenkasten wil het dan nog niet eens hebben. Die dingen zijn tenslotte een belangrijk onderdeel van je acoustiek en dus van je "geluid". Eerst alle boeken lezen! Dan kan het echte luisteren pas beginnen. Ieder ongelezen boek geeft een onderbreking van het frequentiegebied. Vooral de science-fiction plank is een must om de onhoorbare boventonen van instrumenten tot hun recht te laten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Wel oppassen bij de sprookjesboeken! Voor je het weet ga je dure kabels kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Hoelang zou een nieuw vloerkleed moeten inspelen? En zou je het dan in die tijd wel mogen verschuiven? Over boekenkasten wil het dan nog niet eens hebben. Die dingen zijn tenslotte een belangrijk onderdeel van je acoustiek en dus van je "geluid". Eerst alle boeken lezen! Dan kan het echte luisteren pas beginnen. Ieder ongelezen boek geeft een onderbreking van het frequentiegebied. Vooral de science-fiction plank is een must om de onhoorbare boventonen van instrumenten tot hun recht te laten komen. Aan science fiction en fantasy hier geen gebrek (Vonnegut, Heinlein, Terry Pratchet om er enkele te noemen) Zijn ook allemaal gelezen. Maar ik heb wel twijfels of je ze kan herlezen, dat verstoort dan misschien weer de luistersfeer. Overigens Frank, de EN-normen die er ook tussen staan houden me wel af van dure kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts