Sebastiaan de vries Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Beste, Trouwens, nu ik toch lekker in ene stookbui ben. Ik had het daarnet over Geneleg, en da tdoet me weer aan het voglende denken. Iedereen denkt dat die afgeschuinde hoeken bedacht zijn door Avalon. Dat is helemaal niet waar! Genelec had dat als eerste! Al lang voordat Avalon (en volgens mij ook ik) uberhaupt bestonden. Ik blijf het zeggen de Pro-audio loopt altijd zo'n 10 jaar voor op de huiskamer hifi Ga ondertussen even googelen naar bewijs Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Tada Deze was er al in 1979! Laat dus niemand meer zeggen dat Avalon het had moeten pattenteren. Daarna kwamen de beste Genelegs ooit gemaakt. WE noemen ze altijd de Barbapappa's Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Ik blijf het zeggen de Pro-audio loopt altijd zo'n 10 jaar voor op de huiskamer hifi Wie weet is dat voor het Hi-Pro audio wellicht wel het geval. De normale Pro audio is m.i. gewoon dezelfde bagger als 9 van de 10 hifi shit Beste Henk, Tja ik ik weet niet wat jij allemaal kent onder het pro-audio gebeuren. Ik heb het niet over de Eltax whekamp shit . Gewoon de gangbare pro-audio die ik in alles studio's tegenkom. Ik heb het over state of the art merken als SSL, Apogee, Prism, Weiss, BSS, Tascam, Crown, Lexicon etc. Die zijn allemaal echt verder dan menig highend fabrikant. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Bas, Studiospullen zijn over het algemeen erg analytisch, daar is het ook op gemaakt. Voor thuisgebruik is dat vaak wat te veel van het goede ... Iig voor mij wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Wanneer ik naar een set, of weergeves ga luisteren, vallen direct na een enkele minuut de minpunten al op ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Coen, Wat je opnoemt is voor een serieus uitgevoerd A-B vergelijk niet relevant. Bij zo'n vergelijk weten de luisteraars en ook diegene die omschakelt, helemaal niet welk apparaat er op dat moment speelt. En een apparaat er tussen zetten waar 1 of meerdere luisteraars goed mee bekend is maakt zo'n test eigenlijk waardeloos. Bij zo'n test geven de luisteraars punten mbt bepaalde van te voren vastgelegde luistercriteria. Zij worden niet geacht te gaan vergelijken. Dat vergelijk komt pas achteraf bij het tellen van de punten. Zou wel eens leuk zijn om zo'n test te doen met b.v. een aantal precies dezelfde CD spelers. Eentje nieuw uit de doos, eentje 4 weken "ingespeeld" en eentje nog langer ingespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juli 2004 Author Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Coen, Wat je opnoemt is voor een serieus uitgevoerd A-B vergelijk niet relevant. Bij zo'n vergelijk weten de luisteraars en ook diegene die omschakelt, helemaal niet welk apparaat er op dat moment speelt. En een apparaat er tussen zetten waar 1 of meerdere luisteraars goed mee bekend is maakt zo'n test eigenlijk waardeloos. Bij zo'n test geven de luisteraars punten mbt bepaalde van te voren vastgelegde luistercriteria. Zij worden niet geacht te gaan vergelijken. Dat vergelijk komt pas achteraf bij het tellen van de punten. Zou wel eens leuk zijn om zo'n test te doen met b.v. een aantal precies dezelfde CD spelers. Eentje nieuw uit de doos, eentje 4 weken "ingespeeld" en eentje nog langer ingespeeld. Ik denk dat het niet alleen een kwestie van inspelen is. Het apparaat aangesloten laten, de kabels onaangeroerd laten, en laten spelen is volgens mij ook noodzakelijk om het maximale uit een apparaat te halen. Als je m'n verhaal over de CD-SACD spelers leest (bij recenties) zul je mijn ervaringen met verschillende, vrijwel gelijke spelers lezen. Op CD niveau zijn de SACD 1000 en CD17 van Marantz vrijwel gelijk (zo heb ik begrepen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Hans heeft volkomen gelijk, het is een bekend fenomeen, reeds beschreven (en verhandeld) door Peter Belt in de jaren 80. Een apparaat klinkt het best wanneer deze zich 'alleen' in de luisterruimte bevindt. Dit zette dealers toen aan tot 'single set demonstrations'. Er kwam dus een eind aan demo-ruimtes vol apparatuur, voor de high end althans. Men dacht dat het kwam door akoestische invloeden. Helaas begreep bijna niemand de uitleg van Peter Belt. En nu nog niet. Het komt er kort op neer dat de geluidskwaliteit hetzelfde is, maar tussen het geluid ontvangen in het oor en vervolgens interpreteren in ons brein zit nog een lange weg. Vandaar dat 'inspelen' en 'wennen' aan apparatuur. Het is NIET psychologisch, maar weldegelijk fysiek. Doordat een nieuw apparaat in je kamer komt, wordt dat onbewust gezien als een indringer, met als gevolg een of ander stresshormoon, dat het audio-horen negatief beinvloedt. En dit geldt voor iedereen in de luisterruimte. (Ik kijk uit naar de dag dat dit stresshormoon gemeten gaat worden.) Na een tijdje weet jij dat dat apparaat geen gevaar oplevert en dat noemt men inspelen. Het leuke van deze toch redelijk simpele theorie is dat je daarmee vele onverklaarbare zaken in audioland kunt verklaren. Helaas is de audiowereld zo conservatief dat er weinig research naar zal plaatsvinden. Arkie Martherus MMmm....Ben je een medium toevallig??! . Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Er zijn heel veel mensen die vinden dat de eigen spullen het beste klinken. Als er dan een apparaat binnenkomt dat niet van hun is of ze niet kunnen betalen zal het altijd slechter klinken dan de eigen spullen. Tot dat het betreffende apparaat eigendom wordt, dan ineens is het prachtig. Ik heb ooit letterlijk meegemaakt dat iemand bij mij CD speler X zat af te kraken en 3 weken later belde dat ik eens bij hem moest komen luisteren, want hij had nu DE CD speler der spelers gevonden en aangeschaft. Dit bleek precies dezelfde speler te zijn met bijna hetzelfde productie nummer ... hierbij wel de opmerking dat dit het type mens is dat bij binnenkomst al diverse verbeteringen aan je set voorstelt nog voor je je set hebt laten horen. Zulke dingen maak ik nou dagelijks mee.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juli 2004 Author Report Share Posted 20 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Ik hoorde het bij Jitze thuis, kon ie alles op z'n voorversterker weer helemaal ompluggen Mensen maken foutjes, dat maakt de hobby leuk Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 oja ken er ook zo'n een (kzal geen namen noemen, van he tforum ) hij vond zn set erg ruimtelijk klinken uit fase Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 oja ken er ook zo'n een (kzal geen namen noemen, van he tforum ) hij vond zn set erg ruimtelijk klinken uit fase Da's ook een (oud) trucje van audiozaken Om de tweeters uit fase te zeggen Ja, een goed verkoper heeft telekinetische gaven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 oja ken er ook zo'n een (kzal geen namen noemen, van he tforum ) hij vond zn set erg ruimtelijk klinken uit fase Zat even te denken, maar weet ineens wie je bedoelt Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 juli 2004 Author Report Share Posted 21 juli 2004 Dus.... jullie vinden bijna allemaal, dat het slepen met apparaten niks veranderd aan de klank. Bij mij klinkt het echt beter als m'n spullen weken op dezelfde plaats staan. Tussendoor hoor ik dan vaak ook andere sets en live muziek, dus m'n referentie veranderd niet (denk ik... ). Ik ken nog zo iemand die z'n spullen niet wil beroeren. Volgens hem duurt het daarna weken voordat de boel weer "op klank" is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Bij mij klinkt het echt beter als m'n spullen weken op dezelfde plaats staan. Dat impliceert dat je nog exact weet hoe het weken daarvoor klonk. Ik zou dat niet kunnen. Het staat al maanden op dezelfde plek maar het wil maar niet beter worden. Volgens The Ark had ik onderhand een concertgebouw (inclusief orkest) in de woonkamer moeten hebben, maar daar lijkt het ook nog niet op. Of m'n oren zijn niet goed, of m'n psyche. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Volgens The Ark had ik onderhand een concertgebouw (inclusief orkest) in de woonkamer moeten hebben, maar daar lijkt het ook nog niet op. Of m'n oren zijn niet goed, of m'n psyche. Je oren zijn goed, Prutteltje. Jammer dat het nog niet klinkt, maar wanhoop niet. Wat ik bedoelde en kennelijk niet goed overgekomen is, is dat ANDERE elektrische apparatuur ons gehoor kan storen. Door minieme stroompjes, magnetische veldjes etc. Dus tv's, vcr, telefoons, klokken, lampen, maar ook horloges en afstandsbedieningen. Dus niet alleen een 2e cd-speler of versterker. Je zou dus in een elektrisch 'naakte' luisterruimte slechts 1 set moeten beluisteren. Deze proef zou iedere audiofiel een keer gedaan moeten hebben. Natuurlijk moet je je tv, video, dvd etc een keer terugzetten in de luisterruimte. Bij Peter Belt kun je 'devices' kopen die elektrische, elktromagnetische en elektrostatische invloeden neutraliseert; het lijkt voodoo, maar voor de kenners zit er wel een logische filosofie achter. Verdraaid, het werkt gewoon, bij mij, bij 3 audiovrienden, zelfs bij een niet-audiofiel. Kosten? Tot nu toe 30 E uitgegeven, maar je kunt ook gratis een eind vooruit. Let wel, tot een jaar geleden was ik net als jullie een nuchtere audiofiel die lekker aan het tweaken was met kabels, spikes, bitumen, opamps, condensatoren en weerstandjes en zelfbouwspeakers. p.s. ik nooit beweerd dat het psychologische effecten zijn en ja, dit zijn mijn eerste postings. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 juli 2004 Author Report Share Posted 22 juli 2004 En.... heeeeeeeeeeeel belangrijk.... je hoort meer dan dat, wat je direct opneemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Als ik dat zo lees Ark dan zit er niets anders op dan een hutje in de bergen of misschien is er nog wel een plekje op de Drentse heide? Maar je blijft zitten met het feit dat je audiospul zelf elektrische apparatuur is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Als ik dat zo lees Ark dan zit er niets anders op dan een hutje in de bergen of misschien is er nog wel een plekje op de Drentse heide? Maar je blijft zitten met het feit dat je audiospul zelf elektrische apparatuur is. Dan zet je die toch in een zelfgemaakte kooi van Faraday Of je gaat daar zelf in zitten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Beste allemaal, Vroeger (20 jaar ongeveer) hebben ik en nog een stelletje mede-audioten geexperimenteerd met toermalijn kristallen, door kleine tot grote blokjes overal te plaatsen,bij de apparatuur,(zelfs tussen de ls-klemmen van zowel amp als weergever)en vreemd genoeg was iedere keer als die dingen werden verwijderd en in een zwaar afgeschermde (lood+mumetaal)kist werden opgesloten,er duidelijk "iets"aan de geluidsweergave veranderde,en niet ten goede.(in de luisterruimte ). Zelfs als iemand uit de kamer ging en kort erna weer terugkwam om te luisteren,kon die precies "horen"als ze er wel of niet op zaten,puur door het "gevoel"van hoe de muziek op je overkwam.Welnu,ikzelf ben een nuchtere techneut,dus samen met nog een collega techneut constant de netspanning in de gaten gehouden om de invloed hiervan op momentopnames uit te sluiten,(WE LUISTERDEN NIET ALS DE NETSPANNING ONDER DE 218V KWAM),meer dan 2volt spanningsverschil is voor iedere audioot hoorbaar,dus pas op bij vergelijkingen van apparatuur van topklasse,waar dit soort "kleine verschillen"in netspanningsdrop juist goed hoorbaar is.Ook hadden we reepjes bladlood om de signaalkabels gebogen (3 stuks per kabel),doch echter niet gesloten,om geen evetuele gesloten "stroomkring"te veroorzaken. Dit om elke vorm van microfonie te onderdrukken.Elke interlink kan (doordat dit effekt elektronisch versterkt wordt door de apparatuur)mee gaan klinken.En elke type kabel heeft weer een eigen bla,bla.....enz. Kortom,DE KRISTALLEN WERKTEN GOED! En hoe gevoeliger je voor muziek bent,hoe makkelijker je dit verschil "hoort". Met Vriendelijke Groet,Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Je oren zijn goed, Prutteltje. Jammer dat het nog niet klinkt, maar wanhoop niet. Het klink w Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 22 juli 2004 Report Share Posted 22 juli 2004 Die site van Peter Belt kende ik niet. Wat een bron van vermaak! Zo bont heb ik het op dit forum nog nooit gelezen. Ik raak niet uitgelezen, vooral ook op de yahoo link. Bedankt voor deze "ultieme audiofiele tip" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts