s.o.t.a jerry Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Beste Sultankat, Ik dacht dat bij de eerste generatie Quad 405(MK1)er altijd twee 1,8 Kohm weerstandjes bijgeleverd werden in een zakje voor een impedantie aanpassing voor laagohmige belasting? De jongens bij Quad zijn echt wel bekend met laagohmige belastingen. Maar ja,misschien vergis ik me. Wat ik wel zeker weet is dat de ouwe ESL-55(57),als je deze met een subwoofer wilde combineren,wel rekening mee moest houden dat bij de Quads de membramen in tegenfaze bewegen bij de eerste positieve amplitude.(dus naar achteren).Normaal moet ie naar voren bewegen.En dat Quad al de eerste mechanische faze-lineaire compensatie maakte,gecombineerd met de veel later (onterecht geclaimde) "D-Apollito"opstelling. Maak een keer een ouwe ESL-55 maar open,en kijk naar de membraam opstelling! Met Vriendelijke groet,Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Beste Sultankat,Ik dacht dat bij de eerste generatie Quad 405(MK1)er altijd twee 1,8 Kohm weerstandjes bijgeleverd werden in een zakje voor een impedantie aanpassing voor laagohmige belasting? De jongens bij Quad zijn echt wel bekend met laagohmige belastingen. Beste Jerry, Voor zover ik mij kan herinneren was dat om het vermogen te beperken tot ca. 50 W maximaal. Dat was voornamelijk bedoeld voor de ESL 55-57 speakers om te voorkomen dat je ze naar de eeuwige jachtvelden hielp. In de latere ESL63 zitten VDR's om ze te beschermen. Klankmatig draken van dingen m.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 24 juli 2004 Report Share Posted 24 juli 2004 Jerry, Pjotr heeft gelijk: die weerstandjes waren alleen bedoeld om de afgifte voor electrostaten binnen de perken te houden. Op gewone conusspeakers had je die dingen niet nodig: ze beperkten alleen maar het vermogen dan tot ik meen ca 50% en daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juli 2004 Report Share Posted 25 juli 2004 Beste Ruud en Bas, Dan hebben we het wel over de Quad 405 MKI. Die had een vermogensafgifte die eigenlijk alleen echt goed was bij echte 8 ohm-speakers. Zodra de belasting daar onder dook nam het vermogen enorm af. De 306 heeft dat probleem ook. Bij de Quad 405 MKII was dat probleem volledig opgelost. En: inderdaad: een Quad-liefhebber! P.S.: Bas, ik lees jouw bijdragen altijd met grote instemming; de uitzondering bevestigt de regel moet je maar denken. Beste Sultankat, Begrijp me goed, ik heb ook respect voor Quad, en vind het zeker geen zooi ofzo. Het heeft in mijn systemen alleen nooit goed geklonken. De 405 MK1 had opzich genoeg vermogen bij 8 Ohm, maar zakte als spannignsbron in elkaar bij lagere belastingen. De uitgangsimpedantie was relatief hoog, en demping van je units was ver te zoeken. Tegen alle wetten in was de 303 wel strak! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Tijdens mijn laatste luistersessies heb ik ervaren, dat het in een set "toegevoegde" apparaat vrijwel altijd dunner klinkt dan de apparaten die er al stonden. (...) Wat de boer niet kent, dat lust-ie niet. Onbekend maakt onbemind. Maar als het "nieuwe" apparaat dezelfde fouten heeft als het "oude", en dan liefst nog wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 augustus 2004 Author Report Share Posted 13 augustus 2004 Ik had in die tijd een set bestaande uit B&W DM2a en Quad 405. Lijkt me niet de best mogelijke combinatie, de 405 had het altijd wat moeilijk met transmissionline Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 augustus 2004 Report Share Posted 16 augustus 2004 Kleine Kinderen hebben een zeer prominente weergave van midden-hoge frequenties. Dat kan leiden tot ongemerkte aanpassing van het akoestisch ideaalbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 augustus 2004 Author Report Share Posted 16 augustus 2004 Kleine Kinderen hebben een zeer prominente weergave van midden-hoge frequenties.Dat kan leiden tot ongemerkte aanpassing van het akoestisch ideaalbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 16 augustus 2004 Report Share Posted 16 augustus 2004 Kleine Kinderen hebben een zeer prominente weergave van midden-hoge frequenties.Dat kan leiden tot ongemerkte aanpassing van het akoestisch ideaalbeeld. "ongemerkte"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 augustus 2004 Report Share Posted 16 augustus 2004 Kleine Kinderen hebben een zeer prominente weergave van midden-hoge frequenties.Dat kan leiden tot ongemerkte aanpassing van het akoestisch ideaalbeeld. "ongemerkte"? Ja, er staat dan geen stempel op van de keuringsdienst van acoustiek! Zo'n aanpassing mag dan officieel niet gebruikt worden Overigens is een ideaalbeeld dat aangepast wordt nog wel zo'n ideaal beeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts