Jump to content

"Quad"-sound

sultankat
 Share

Recommended Posts

Quad staat bekend om zijn ietwat warme geluid. Quad zelf (en ook Transtec) stelt dat, welke (voor-)versterker je ook beluistert, het geluid steeds dezelfde (ietwat warme) karakteristiek heeft.

Ik heb inmiddels een hele serie Quad voor- en eindversterkers gehad (33 / 34 / 99 en 405 / 606 / 909). Wat me opvalt is, dat in opvolgende series het geluid toch steeds iets minder warm is geworden. Vooral bij mijn overstap van de 34 voorversterker naar de 99 voorversterker was dit zeer opvallend.

In mijn directe omgeving zeggen ze dat de sound hetzelfde is, maar de controle over de lage tonen veel beter is geworden, waardoor het wollige eruit gaat.

Vraag: welke ervaring hebben jullie? :unsure:

:) Je hoort steeds meer en meer het effekt van "overall"tegenkoppeling,om je laag onder controle te houden. Minder "warm":bij transistor versterkers ook een noodzakelijk kwaad,die tegenkoppeling.De "warmst"klinkende Quad eindversterker vindt ik nog steeds

de ouwe 303,ondanks die 2200

Ha,

Het zelfde vind ik persoonlijk gelden bij KEF speakers.. Eerder dik top met een engelse smoothness, nu eerder onrustig en een stuk feller. Helaas.. :rolleyes:

groeten, PD Hogeterp B)

Mee eens, was vroeger idd dik top. Maar je wilt me toch niet gaan vertellen dat dat schreeuwding van een T27 tweeter erg "smooth" was ????

De 303 vind ikzelf een van de laatste met de echte Quadsound, of misschien beter gezegd de Peter Walker sound. Zijn opvolger de 405 had een totaal andere sound, mijlen ver af van de PW sound m.i.

;)

Mee eens, was vroeger idd dik top. Maar je wilt me toch niet gaan vertellen dat dat schreeuwding van een T27 tweeter erg "smooth" was ????

Heyy,

Ik heb de KEF Cadenza en Correli gehad en heb dat toen ervaren als een laid-back en smooth geluid..

groet, PD Hogeterp B)

Heb ik ook gehad PD. Best aangename speakers. Daar zaten de T33 tweeters in, eveneens mylar tweeters. maar ivg met mijn toenmalige DK30 ribbons ... ???

Wat mij opviel was dat bij het uitstervende geluid van een grote Chinese gong er van het "fuzzy" geluid daarvan niet veel overbleef met die mylar tweeters. Datzelfde fuzzy geluid bleef met de Quad ESL63's veel mooier overeind.

;)

:D  :lol:  ;)

What's so funny, Pjotr? :blink:

Ha die PD,

Omdat een Kef B 139 voor lage tonen is gemaakt en een T 33 of T 27 voor het hoog worden gebruikt .

Zelf heb ik de Calinda en Kef 104 ab gehad en daar zaten T 27 tweeters in , die ik niet scherp of schel vond ,maar eerder terughoudend ( laid back).

Wel heel veel muzikaal plezier van gehad.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

:D  :lol:  ;)

What's so funny, Pjotr? :blink:

Ha die PD,

Omdat een Kef B 139 voor lage tonen is gemaakt en een T 33 of T 27 voor het hoog worden gebruikt .

Zelf heb ik de Calinda en Kef 104 ab gehad en daar zaten T 27 tweeters in , die ik niet scherp of schel vond ,maar eerder terughoudend ( laid back).

MvG,

Haudio

Ha,

Tsja, B139 voor de hoge tonen lijkt me niet een goed plan. Ik bedoelde dus eigenlijk dat ook in mijn "nieuwe" speakers een stel oude Kef units in zitten die qua prestatie niet zijn te vergelijken met de nieuwe Kef units.. :D

groeten, PD B)

Ach laten we wel wezen. KEF maakte in de jaren’70 en ’80 echt top speakers met een erg aangenaam geluid en ik heb daar zelf ook veel van genoten. De B139, B200, B110 behoorden echt wel tot het beste wat er toen was maar die tweeters konden beter, maar goed dat is persoonlijk. Heb in die tijd ook veel zelf gebouwd met B139’s en B110’s. Die B110 was toen een van de weinige mids die match’te met de DK30 en de B139 was een van de meest droge en strak klinkende bas units. Kan mij voorstellen dat je dat nog steeds top vindt PD. Helaas is de powerhandling er van wat matig. Het laatste stel B139's wat nog in mijn kelder lag heb ik zo'n jaar of 6 geleden voor een goed prijsje van de hand gedaan aan iemand die zijn vorige uitgerookt had. Ze waren toen al collector items.

Zelf vind ik het jammer dat KEF van dat wat laid back geluid van toen is afgestapt. Zouden ze die sound nu nog hebben met de nu beschikbare, toch wel betere speakerunits, dan zouden ze zeker mee kunnen in het hedendaags topsegment.

;)

MvG,

Haudio

Zo herinner ik mij de T 27 tweeters ook <_<;)

Beste,

Toch vond ik de 303 altijd de strakste van alle Quad's. De 405 en 606 hebben naar mijn inzienst geen controle over (grote) woofer systemen. De 303 daarintegen heb ik altijd tot volle dynamiek en druk grote Tannoy studio monitoren horen aandrijven, en dat klonk gewoon echt goed.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het Kef van nu een nietszeggend merk geworden. Niets innovatief en verfrissend. Design wederom weer gejat van B&W, en klinken vind ik het ook niet bijzonder. Weet wel dat ik vroeger jarenlang geobsedeerd was door de RR107. Jesus wat was dat laag goed! Het gat in het midlaag nam ik maar voorlief :D, evenals het eiswat agressieve hoog:). Als totaal performer nog steeds dijken van weergevers. Vandaag de dag nog steeds een van de weinige systemen dat een lage C in volle glorie kan weergeven. Waar zijn dit soort weergevers gebleven anno 2004?? !

Groeten,

Bas

ik had hier allang een reactie van Kermit verwacht op dit onderwerp :huh:

Beste Festivalbeest,

Ik denk niet dat we die hier op dit forum nog kunnen verwachten.... (stookerd :D)

Groeten,

Bas

Is hier iets gebeurd dan :unsure:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Kef er ook niet uit vind zien. Het oog wil ook wat. Ik weet niet wie Quad feitelijk aanstuurt maar ze hebben respect voor het merk.

het volgende,

zaterdag avond was ik weer in maassluis in de grote kerk , bij een heel mooi Bach concert.

daar sprak ik met Aad van der waal , DE opname tecnicus op het gebied van orgels (ik heb een aantal opnames van hem en vind ze gewoon het beste wat er is op het gbied van orgelopnames)

zomaar een praatje over opname en weergave , had ik met hem .

toen kwam ook zijn set ter sprake .

zijn studioreferentie set zeg maar.

de set waarop hij tijdens de opnames 'zijn' geluid op afsteld.

dat set bestaat uit 2 quad 606 (bi amping) eindversterkers en een set KEF 203 luidsprekers .

toen ik hem vroeg waarom hij geen esl's had , zei die : "daar komt geen laag uit " <_<

je had die speedy andr