Jump to content

"Quad"-sound

sultankat
 Share

Recommended Posts

Kermit is een en al Quad/Kef strijder! Ik verwar hem nog wel eens met Armand van Ommeren.. <_<

groet, PD Hogeterp B)

Don't mess With Armand ja!! :D :D

Nee serieus. Je kunt het met armand's voorkeur eens zijn of niet. hij is wel een van de zeer zeldzame nederlandse recensenten die echt voor zijnmening uitkomt. En dat kan ik alleen m,aar waarderen en moeten we koesten.

Groeten,

Bas

Kermit is een en al Quad/Kef strijder! Ik verwar hem nog wel eens met Armand van Ommeren.. <_<

groet, PD Hogeterp B)

Dat lijkt me dan een aardig compliment. Ik ben het namelijk roerend met Sebastiaan eens over Armand van Ommeren. Ik koester al zijn oude artikelen en inmiddels heb ik ook zijn erg interessante website gevonden. En het doet me oprecht plezier daar ook nog een aantal artikelen van Jan Kool aan te treffen. Die heeft mij in mijn begintijd enorm geholpen met zijn publicaties. En denk ook eens aan de door hem samengestelde testplaten: die waren in die tijd (begin jaren '70) toch volkomen uniek in vergelijking met die van de grote maatschappijen? Hebben jullie het voorbeeld van de ping-pong bal gehoord als ultieme demonstratie van wat toen stereo werd geacht te zijn? Volkomen nutteloos als testplaat.

Beste,

Overigens weet ik niet beter dand at Armand een complete Sony ES set heeft staan, met ik dacht of de CDP-XA7ES of de CDP-XA50 ES. Hij durfde gewoont e schrijven dat het wanzinnig goed spul is. En iedereen maar lachen om die gekke Armand. Ik kan jullie vertellen, die Armand is zo gek nog niet.....

Groeten,

Bas

Ik kan jullie vertellen, die Armand is zo gek nog niet.....

Ik heb bij hem altijd het gevoel dat hij met zijn ogen dicht luistert..

Ik kan zijn bijdragen in de HVT ook erg waarderen, jammer dat hij maar schaars publiceert.

Wat leuk dat er nog zoveel waardering is voor Armand van Ommeren en Jan Kool! Twee exponenten van de stelling: "Je luistert naar muziek, niet naar specificaties!" Ik heb hier thuis nog stapels "Luister" liggen uit de jaren '80: alleen al om de artikelen van deze audiofielen "avant la lettre" kan ik ze gewoon niet wegdoen. Ze konden beiden wild enthousiast raken van een nieuwe ontwikkeling, als ze tenminste in alle nuchterheid konden vaststellen dat het om een

Kermit heeft me al teruggemaild. Hij vindt zichzelf helemaal niet zo'n uitgesproken Quad-fan. Hij heeft zelfs veel niet-quad apparatuur gehad: hij heeft 10 jaar met een ES set van Sony gespeeld en ook nog een paar jaar met apparatuur van Accuphase.

ik vind zijn stelling over bi-ampen heel goed.... :)

Beste Eric,

Ik niet, ben het er volstrekt niet mee eens. Niettermin waardeer ik de man heel erg en staat hij hoog op mijn lijst. Er is heel veel wat hij schrijft waar ik het niet mee eens ben. En ik ben dan altijd zo blij en opgewekt dat iemand weer eens dingen schrijft waar ik het niet mee eens kan zijn. Het grost van de verhalen tegenwoordig is namelijk copy & paste uit de productfolder. Allemala hetzelfde gelul en je schiet er niets mee op. Armand heeft een eigen karakter geeft zijn eigen mening en zo moet het!!

Groeten,

Bas

Goedemorgen allemaal,

Begrijp het niet verkeerd! Ook ik vind alles ernstig interessant wat Armand schrijft/schreef. Ik denk dat Kermit ook een "big fan" is omdat veel van wat hij publiceerd op het forum deels ook is te vinden op de site van Jan Kool / Armand van Ommeren.. :rolleyes:

groeten, PD Hogeterp B)

Ik heb A.v.O en J.K. ook ge- en herlezen maar moet zeggen dat de praktijk mij geleerd heeft dat ze te stellig waren. Luidsprekers en elementen zijn van zeer groot belang dat ben ik wel met ze eens. Maar of die CD speler in die beginperiode nu zo superieur was, dat verschillende tussen loopwerken niet te horen zijn, dat alle versterkers hetzelfde klinken, dat buizenversterkers weggegooid geld is en dat dure apparuur verkopen zoiets als oplichting is. Dat is gewoon allemaal niet zo. Als je de tekst van A.vO. op audio en muziek leest over omgaan met platen begrijp ik overigens wel dat hij CD veel beter vond als platen. Ik zou zeggen man koop eerst een goede platenwasmachine als je zoveel platen hebt. Daar knappen die natafgespeelde ook van op.

Naast alle intessante artikelen die zij geschreven hebben moet je toch toegeven het hele oeuvre overziend, dat ze af en toe behoorlijk de plank hebben misgeslagen. In een artikeltje vergeleek A.v.O. bijvoorbeeld een aantal tuners en de Quad FM3 kwam er niet al te best uit. Nogal wat commotie bij Transtec (vriendje van J.K) en binnen niet al te lange tijd een nieuwe goede test van de FM3 door J.K. Wat ik wel weer leuk vind van A.v.O. is dat hij veel later eens een artikel schreef waar hij stelde dat selectiviteit bij een tuner minder belangrijk was dat een goede geluidskwaliteit bij een beperkt aantal zenders. Hij kwam op zijn eerdere stellingen terug.

J.K. was overigens een verschrikkelijke audiofiel die een installatie had die in tegenspraak was met zijn adviezen. Audio journalistiek waren ze natuurlijk voortreffelijk, maar wel te stellig.

Carl

Beste Carl

Ik weet niet waar jij al dat soort dingen gelezen hebt, maar ik herken ze niet. En ook ik heb heel wat van de heren gelezen. De plank volledig misslaan? ik heb het nooit kunnen ontdekken. Wel dat ze daarvan door anderen beschuldigd werden, maar verder dan een hoop geschreeuw kwamen die figuren ook nooit. Alle CD-spelers hetzelfde klinken? Stel je dit niet veel te absuluut? Als ik mij goed herinner bedoelden zij dat in muzikaal opzicht. En dan doet dat beetje klankverschil er niet toe. Dat is alleen maar van belang voor hen die zich high-ender noemen of audiofiel. En daar schreven zij niet voor.

Maar ik kan me een recensie herinneren van de eerst 18-bitter van Yamaha. De hele duitse en engelse pers roemden de kwaliteit wanneer die 2 extra bits werden bijgeschakeld (kon zowel als 16- als als 18-bitter spelen). De heren Kool en Van Ommeren vonden het niet goed (zelfs een achteruitgang) en konden ook met grafieken aantonen wat er allemaal niet mis was. En ik kan me ook recensies herinneren van Accuphase apparatuur. Flink prijzig volgens de heren, maar ook erg mooi gemaakt.

Het artikel van de FM3 staat me niet meer bij (ik heb dat artikel ook niet in mijn bezit), maar gegeven dat Kool tot in de jaren '90 gepubliceerd heeft en Van Ommeren nu nog, dan had je toch wel met wat recentere voorbeelden kunnen komen.

Ach, met de Quad FM3 en ook de FM4 is het heel simpel: voor de tunerliefhebber die graag zoveel mogelijk loepzuiver en dus met maximale selectiviteit en gevoeligheid uit de lucht wil plukken zijn die twee volstrekt niet interessant.

Maar qua geluidskwaliteit vind ik (en velen met mij) de FM4 nog steeds onovertroffen. Quad heeft ook nooit de ambitie gehad om heel gevoelige en selectieve tuners te bouwen. Kijk maar eens naar de in Engeland uitgeleverde FM4: die had voorkeuzeknopjes waar de sterke zenders al op stonden gedrukt (ipv de cijfers 1t/m 7 stond er BBC1, BBC2 enzovoort). :unsure:<_<

Hai Joboton,

Ten eerste alle waardering voor J.K. en A.v.O. laat dat heel duidelijk zijn. Ik heb ze vaak met plezier herlezen. De luisters met FM3 discussie heb ik in mijn bezit. Ze hadden overigens toen heel leuke artikelen waar audio apparatuur met elkaar werd vergeleken.

Een ander voorbeeld waar de plank werd misgeslagen was een reactie op een telefonische vraag van een lezer die een zeer dure draaitafelcombinatie had en niet tevreden was. J.K. gaf een advies met naaldkracht e.d. en bekritiseerde en passant de handelaar als een geldklopper. Wilbert Hifi reageerde daarop in overleg met importeur en fabrikant buitengewoon sterk en goed gedocumenteerd. Er volgde geen reactie meer van J.K. Ik vermoed dat als het artikel niet geplaatst was er een rechtszaak was gevolgd. Overigens zeer ammusant allemaal om te lezen. Luister was toen een heel wat leesbaarder blad dan dat bloedeloze geheel van nu. Overigens had J.K een buitengewoon goede en krachtige schrijfstijl. Daar had hij meer mee kunnen doen.

Ook het fulmineren tegen High End door A.v.O. was zeker niet altijd terecht. High End heeft er toch toe geleid dat weer kritisch naar vooruitgang werd gekeken. Er zit/zat natuurlijk ook veel shit bij, maar het is zeker niet allemaal shit. Zelfs Erik is nu overtuigd van het klankverschil tussen kabels al ben ik het zeker met hem eens dat duur niet hetzelfde als goed is.

Nogmaals ik waardeer de heren zeer en het zou vreemd zijn dat als ze over al die jaren geen fout hadden gemaakt. Toch zo'n tendens van dat het allemaal niet zo uitmaakt en het propageren van de CD heeft mij in ieder geval te lang weerhouden een goede platenspeler te kopen.

PS Ik kom regelmatig op Audio en muziek.

Groet,

Carl