Jump to content

(dure) kabels: grote onzin

Ranger
 Share

Recommended Posts

Ja hoor laten we weer eens een kabeldiscussie voeren :huh:

Weer eens een kabeldiscussie? Is me nog nooit iets van opgevallen. :D

Guest Theo H.
Zag op een duitse site een uitgebreide uitleg waarom speciale kabels onzin is en de hifi liefhebber zich door de kabelindustrie dure en onzinnige kabels laat aansmeren.

http://www.elektronikinfo.de/audio/audiokabel.htm

De helft van dit forum is het met je eens. De andere helft zoekt zich nu een versuffing naar artikelen die het tegendeel beweren. ;)

Groet,

Theo.

Hallo Ranger,

Kabeldiscussie? Asjeblieft niet. Maar de link die je mailde is erg leuk/interessant, niet alleen vwb kabels. Je hoeft het met zijn stellingname niet eens te zijn, maar hij steekt wel zijn nek uit. Een beetje de Duitse variant op de Nederlandse site met fabeltjes in audioland. ;)

Je hoeft het met zijn stellingname niet eens te zijn, maar hij steekt wel zijn nek uit. Een beetje de Duitse variant op de Nederlandse site met fabeltjes in audioland. ;)

Bedoel je die Breemsite? Nou dan vind ik toch dat die Duitse site een stuk beter geschreven is dan die Nederlandse kabeltjeskrant van Breem.

;)

Je hoeft het met zijn stellingname niet eens te zijn, maar hij steekt wel zijn nek uit. Een beetje de Duitse variant op de Nederlandse site met fabeltjes in audioland. ;)

Bedoel je die Breemsite? Nou dan vind ik toch dat die Duitse site een stuk beter geschreven is dan die Nederlandse kabeltjeskrant van Breem.

;)

kijk uit wat je zegt h

Zag op een duitse site een uitgebreide uitleg waarom speciale kabels onzin is en de hifi liefhebber zich door de kabelindustrie dure en onzinnige kabels laat aansmeren.

De helft van dit forum is het met je eens. De andere helft zoekt zich nu een versuffing naar artikelen die het tegendeel beweren. ;)

Groet,

Theo.

:D:P:lol:

En toch begrijp ik niet dat er tot nu toe nog nooit (en zeker geen kabelboer) iemand is opgestaan die zegt: ok, die stellingen van Jan Breem, of die van die Duitser ga ik eens op een verantwoorde, wetenschappelijke wijze onderuit halen. ;)

Ik denk denk gewoon omdat ze het niet kunnen. :blink:

En toch begrijp ik niet dat er tot nu toe nog nooit (en zeker geen kabelboer) iemand is opgestaan die zegt: ok, die stellingen van Jan Breem, of die van die Duitser ga ik eens op een verantwoorde, wetenschappelijke wijze onderuit halen. ;)

Ik denk dat ze dat niet hoeven ... het enige wat je namelijk nodig hebt is een paar goede oren! Heb je die dan kun je horen waar de heer Breem en die Duitser mis gaan ... heb je die niet dan hoor je bij de gelukkigen en kun je de bij je Sony-setje inbegrepen interlinks en speakerkabels gebruiken ... en natuurlijk vervolgens op dit forum gaan zitten beweren dat er ook helemaal geen verschil te horen is tussen een orginele en een gekopieerde CD ... heerlijk gezegend zijn die mensen ... alleen jammer dat ze geen andere forumsite hebben gevonden ;)

Oooh P.S. het is overigens wel waar dat de bedragen die voor een betere kabel betaald moeten worden enigszins van God los zijn ... maar dat terzijde :ph34r:

Ik denk dat ze dat niet hoeven ... het enige wat je namelijk nodig hebt is een paar goede oren! Heb je die dan kun je horen waar de heer Breem en die Duitser mis gaan ... heb je die niet dan hoor je bij de gelukkigen en kun je de bij je Sony-setje inbegrepen interlinks en speakerkabels gebruiken ... en natuurlijk vervolgens op dit forum gaan zitten beweren dat er ook helemaal geen verschil te horen is tussen een orginele en een gekopieerde CD ... heerlijk gezegend zijn die mensen ... alleen jammer dat ze geen andere forumsite hebben gevonden ;)

Oooh P.S. het is overigens wel waar dat de bedragen die voor een betere kabel betaald moeten worden enigszins van God los zijn ... maar dat terzijde :ph34r:

H

Groet,

Theo.

Dag Theo,

Jij hebt het over beweren. Kunnen zij die eventuele beweringen ook wetenschappelijk hard maken denk je? ;) Ik heb wel een idee.............! :D

Volgens Cardas:

Cardas’ cable design incorporates patented, Golden Ratio, Constant Q, Cross-Field, pure copper Litz, conductor technology. Why should I use it? What will it do for my system?

It is said, wire is just wire. In reality, a high-end audio cable must balance resistance, capacitance, inductance, conductance, velocity of propagation, RF radiation and absorption, mechanical resonance, strand interaction, hysteresis, high filtering, wavy serial impedance and reflections, electrical resonance, dissipation factors, envelope delay, phase distortion, harmonic distortion, piezoelectric effects, hall effect, field effect, voltage and current tracking, thermoelectric phenomenon effects, structural return loss, skin effect, corrosion, cross-talk, bridge-tap and the interaction of these and a hundred other things. As a high-end cable manufacturer, Cardas Audio strives to address every detail of cable and conductor construction, no matter how small.

An elegant solution deals with quality, not quantity. Cable geometry problems are resolved in the cable’s design, not after the fact with filters. George Cardas received U.S. Patent Number 4,628,151 for creating Golden Section Stranding Audio Cable. It is truly unique. George introduced the concept of Golden Section Stranding to high-end audio, but Golden Ratio, 1.6180339887... : 1 is as old as nature itself. Golden Ratio is the mathematical proportion nature uses to shape leaves and sea shells, insects and people, hurricanes and galaxies, and the heart of musical scales and chords. "Discovered" by the Greeks, but used by the Egyptians in the Great Pyramid centuries before, man has employed Golden Ratio to create his most beautiful and naturally pleasing works of art and architecture.

The sound or audio signal produced by your system, be it digital or analog, through tube or solid state, is always alternating current. The cyclic effect of alternating current vibrates the wire in your system like the strumming of a guitar string. The beating of the capacitive, inductive and mechanical elements in audio cable is set in motion by the transient energy of the audio signal, just as the guitar string is set into motion by the strike of a pick. This form of vibration or resonance distorts the audio signal and produces many sound anomalies, from colored bass to glare. Every interconnect, every speaker cable, every chassis and speaker wire has its own resonant signature. Like the mass, tension and hardness of the guitar string, the mass, tension and hardness of the conductor, coupled with its inductance and resistance, and the capacitance of the cable, determine what sound is made. Each strand in a cable has its own note or beat. When strands are combined in a conductor they interact with other same sized, near unison, and multiplistic sized strands. This creates beats the same way a cube listening room would, or one with multiplistic dimensions like 8’ x 16’ x 32’.

The sound produced by any stereo system depends on the purity of the audio signal it produces. When the cable linking all components together imparts its own sound, the audio signal is corrupted. Cardas created a multiple strand conductor, where every individual strand is coupled to another, sharing no common mathematical node or resonant point, which in effect, absorbs or cancels the noise that each strand creates. This is the same reason the standard audio listening room is 10’ x 16’ x 26’ (read:10.00000’ x 16.18033...’ x 26.18033...’ or Golden Ratio). An infinitely indivisible progression known as the Fibonacci Sequence or Golden Section is the key to controlling resonance. The ratio of

Guest Theo H.

Groet,

Theo.

Dag Theo,

Jij hebt het over beweren. Kunnen zij die eventuele beweringen ook wetenschappelijk hard maken denk je? ;) Ik heb wel een idee.............! :D

Leuk geprobeerd, CJ.

Volgens Cardas:

Cardas’ cable design incorporates patented, Golden Ratio, Constant Q, Cross-Field, pure copper Litz, conductor technology. Why should I use it? What will it do for my system?

Bla bla bla .....

It is this meticulous attention to details in design and care in construction that puts Cardas at the heart of the most uniquely musical systems in the world.

Maar volgens gasten als Breem en de meneer uit BRD is dat pure marketingpraat. Zal best kunnen. Het heeft iig absoluut geen zin om hierover te discussieren. Als je er niet aan mee wil doen, doe het dan niet en wees gelukkig. <_<

Volgens mij ook, wat een hoop lulkoek bij elkaar zeg. Dat is toch geen enkel wetenschappelijk bewijs?

Daarmee overigens niet gezegd dat Cardas niet goed zou zijn.

Waarom zetten fabrikanten toch van die onbegrijpelijke onzin op hun sites? Toch een preek voor de "gelovigen"?

;)

Dat is idd zo Sodejuu. Maar toch kwam je zeg 20 jaar geleden niet dergelijke onzin tegen in de verkoopfolders. Zaken werden wel aangedikt maar pertinente onzin hadden ze toen niet nodig. Met een beetje achtergrondkennis kon je tussen de regels door lezend er nog wel wat zinnigs uit halen.

Tegenwoordig wordt er met name door de kabelaars een onbegrijpelijke mist opgestrokken die voor erg interessant moet doorgaan in de hoop dat na