Jump to content

(dure) kabels: grote onzin

Ranger
 Share

Recommended Posts

de research-grap is gewoon niet waar. Het is gewoon onzin, er wordt amper aan research gedaan. Het is zeer marginaal. En de winst in relatie tot de omzet is gigantisch, dus wat je betaald is niet de research voor de kabel maar de Mercedes of de Bentley van de directeur...

Gaarne enige zinnige onderbouwing, want nu komt het verdacht veel over als pure stemmingkwekerij.

Oke, wil je de jaarrekeningen van Siltech en Van Den Hul en Van Den Hul Beheer, dan kun je ze bij mij downloaden. Lees ze maar eens door en kijk maar eens of er immateri

Bij Van den Hul bijvoorbeeld zie je met stickers aangeven waar de afscherming aan de massa zit en die kant moet aan de bron worden aangesloten.

De ratio hiervan ontgaat mij geheel. Als je al een extra "zwevende" afscherming gebruikt dan aard je die doorgaans aan de ontvangende kant.

Dergelijke constructies zijn bij ongebalanceerd werken echter nutteloos.

:huh::blink:

Meneer vd.Hul zegt zelf dat je moet experimenteren, meestal aan de kant van het/een apparaat wat geaard is. B)

Hai Beunky,

Ga vooral zo door want dit vind ik wel een leuk topic. Kan je nog distelleren wat ze aan zo'n kabel verdienen?

Carl

PS ik heb de jaarekening zelf al bekeken dat kan natuurlijk niet.

Als dat gerekend wordt over de inkoop vind ik de verdienste van de audio detaillist nog meevallen. Op kleding e.d. zit (ver) boven de 100 %. Daar moet wel bij gezegd worden dat je daar in principe fout kan inkopen (de meeste audio zaken kunnen dat niet want ze hebben geen voorraad). Ook moet je als detaillist hogere huren betalen dan bij de audio branche. Dat neemt niet weg dat velen in de kledingbranche het moeilijk hebben vanwege de moordende concurrentie.

Carl

Beunky.......

Waar ligt voor jou de grens wat betreft netsnoer/interlink/ sp. kabel qua geld?

Als je dat voor jezelf weet, lijkt me dat genoeg. Wat de grens van anderen is, is voor mij totaal irrelevant. ;):rolleyes:

Beunky.......

Waar ligt voor jou de grens wat betreft netsnoer/interlink/ sp. kabel qua geld?

Als je dat voor jezelf weet, lijkt me dat genoeg. Wat de grens van anderen is, is voor mij totaal irrelevant. ;):rolleyes:

Mee eens. Maar afgezien daarvan vind ik het bedrag niet relevant, maar wel het bedrag ten opzichte van de rest van de set. DAT is voor mij relevant.

Maar afgezien daarvan vind ik het bedrag niet relevant, maar wel het bedrag ten opzichte van de rest van de set. DAT is voor mij relevant.

Oke is duidelijk.

Zo denk ik er trouwens net zo over ;)

Groetjes Henk.

Maar afgezien daarvan vind ik het bedrag niet relevant, maar wel het bedrag ten opzichte van de rest van de set. DAT is voor mij relevant.

Is grote onzin.

Het gaat erom hoe de kabels klinken in de desbetreffende set.

Als je het geld er voor over hebt dan koop je de bewuste kabel.

Is grote onzin.

Het gaat erom hoe de kabels klinken in de desbetreffende set.

Als je het geld er voor over hebt dan koop je de bewuste kabel.

Als het om verhoudingen gaat: rekent men dan in nieuwwaarde, huidige, of zelfs tweedehandswaarde?

Van mijn hele set heb ik alleen de kabels nieuw gekocht. Die maken van de nieuwwaarde van de rest van de set nog ongeveer 5 proecent uit. Ik heb de spullen echter voor veel minder gekocht. De kabels liggen ongeveer op 25 procent van de door mij uitgegeven pegels.

Waarmee ik - :D nogal omslachtig, ik geef het toe :D - wil zeggen dat ik het een onzinnig uitgangspunt vind. Als de kabels maar klinken en als ik het geld er voor over heb, is het wat mij betreft in orde.

In principe is het zo dat je gaat uit van nieuwprijzen.

De 1 besteed 6% van het totaal aan kabels de ander 50%.

Tsja, ik zei het al: als de kabels maar klinken en als ik het geld er voor over heb, is het wat mij betreft in orde, of ze nou 6 % of 50 % van de nieuwwaarde of van de tweedehandsprijs van de rest van de set kosten.

Manus,

Het wordt griezelig, maar ik ben het (weer) met je eens. Ik heb ook ongeveer een kwart van de pegulanten uitgegeven aan de verfoeide mit-kabels.

Voor het overige ligt voor mij, onveranderlijk, de grens bij Glanerbrug :D

Met opgewekte groet,

hallo,

Professioneel zit ik in de industrie, en koop en ik jaarlijks vele kilometers van de meest diverse kabels om te laten installeren voor diverse toepassingen. Die varieren van data , telefonie over instrumentkabels over vermogen... EMC kabels.. Hoogspanningskabels. diverse afgeschermde, compensatiekabels etc etc....

Geen audiokabels dus.....

En eerlijk gezegd, je zal mij niet al te snel een audiokabel zien aankopen voor mijn hobby.

Als je de meterprijzen ziet van al die diverse, soms heel eenvoudige maar ook soms heel complex opgebouwde kabels , en je legt daar dan de prijzen naast die je in de hifiwereld tegenkomt, dan wordt ik toch soms niet goed.

Vermits ik ook een doe het zelver ben, maak ik mijn keuze uit het grote aanbod in de industriele wereld ( waar echte specificaties tellen en geen leuke verhaaltjes, en geen Euro teveel zal betaald worden) om te experimenteren met interlinks of luidsprekerkabel of zelfs netkabels.

Je hoort mij dus niet beweren dat er geen verschil hoorbaar is tussen diverse kabels. Wel beweer ik dat sommige (eigenlijk heel wat) prijzen voor kabels in de audiowereld (lees hifi, want in de PA wereld gaat het er vermoedelijk wel professioneel aan toe) letterlijk bij het haar getrokken zijn.

Geert ;)

hallo,

Professioneel zit ik in de industrie, en koop en ik jaarlijks vele kilometers van de meest diverse kabels om te laten installeren voor diverse toepassingen. Die varieren van data , telefonie over instrumentkabels over vermogen... EMC kabels.. Hoogspanningskabels. diverse afgeschermde, compensatiekabels etc etc....

Geen audiokabels dus.....

En eerlijk gezegd, je zal mij niet al te snel een audiokabel zien aankopen voor mijn hobby.

Als je de meterprijzen ziet van al die diverse, soms heel eenvoudige maar ook soms heel complex opgebouwde kabels , en je legt daar dan de prijzen naast die je in de hifiwereld tegenkomt, dan wordt ik toch soms niet goed.

Vermits ik ook een doe het zelver ben, maak ik mijn keuze uit het grote aanbod in de industriele wereld ( waar echte specificaties tellen en geen leuke verhaaltjes, en geen Euro teveel zal betaald worden) om te experimenteren met interlinks of luidsprekerkabel of zelfs netkabels.

Je hoort mij dus niet beweren dat er geen verschil hoorbaar is tussen diverse kabels. Wel beweer ik dat sommige (eigenlijk heel wat) prijzen voor kabels in de audiowereld (lees hifi, want in de PA wereld gaat het er vermoedelijk wel professioneel aan toe) letterlijk bij het haar getrokken zijn.

Geert ;)

Kijk, nog iemand die er ECHT verstand van heeft. No-nonsense.

Guest Kraus vonBentinck

Hallo beunky,

als accountant/econoom zou jij toch eigenlijk meer waardering moeten hebben voor kennis van de markt dan kennis van het eigenlijke produkt wat er verhandeld wordt.

Vergelijk de prijs per kg eens van een echte en een speelgoedlocomotiefje!

Guest Kraus vonBentinck

De partijen op de markt bepalen hun positie door kennis van het produkt dat er verhandeld wordt; voor een accountant is het enige waardevolle aan een produkt of het verkocht wordt ja, dan nee en tegen welke prijs uiteraard. Voor een juiste prijsstelling is kennis van de marktpartijen van essentieel belang en de criteria om tot koop over te gaan zijn op de ene markt totaal anders dan de op de andere. Een ondernemer die opereert op een markt voor consumenten weet dat de verpakking, beeldvorming rond een produkt en de plaats waar het aangeboden wordt (wie koopt er een Rolex bij het Kruidvat?)van veel groter belang zijn dan de eigenlijke prestaties.

De audiolfiele kabelfabrikant zal heus niet zijn kabeltje gaan aanbieden bij de Eneco of de KPN.

Hoeveel audiofielen gebruiken als digitale interlink een coax-tv kabeltje van 30 cent de meter terwijl het precies even geschikt is als e.o.a. dure Siltech? Het gaat erom of je succesvol bent op de markt waar je als ondernemer opereert en dat zou je als accountant moeten aanspreken.

Zit wat in Kraus. Iedere ondernemer of dat nou betrekking heeft op consumenten producten of industrieele producten zal de maximum mogelijke verkoopprijs proberen te halen. Dat doet Siltech dus heel goed.

Industrieel ligt dat wat anders dan bij consumentenproducten omdat de afnemers ook weer ondernemers zijn die op hun beurt ook weer een maximum prestatie/prijs verhouding willen en "image" en vage zaken veelal geen rol spelen.

;)

Guest Kraus vonBentinck

De vraag is of je voor een Siltech nu werkelijk te veel betaalt, hoe duur hij ook is. Is een Mercedes zijn geld waard? Als auto natuurlijk niet, maar je betaalt voor het prestige dat het produkt toch wel degelijk levert, de aangename manier waarop je in de showroom wordt behandeld en de prachtige benen van de juffrouw die je dan je koffie komt brengen; zit allemaal in de prijs. Bij de Hema staan andere verkopers dan bij de Bijenkorf enz.

Op het moment dat je een tweedehands Mercedes koopt valt de exclusiviteit meteen weg en betaal je al gauw teveel als je gewoon op zoek was naar een auto. Een niet onbelangrijk deel van de waarde van je mooie Mercedes zit namelijk in je nummerbord,

De Siltech levert je de bevrediging dat je zoiets kunt betalen, het brengt je de lovende woorden van de verkoper op, het straalt op je af dat je wel een kenner moet zijn en het onderscheidt je van de grote massa met een dropveter.

Ga je afpingelen op de prijs dan heb je dat allemaal niet en blijft er gewoon een kabeltje over dat even goed is als van het leeslampje naast de bank maar waarvoor je dan opeens wel te veel hebt betaald.

Ik zou me trouwens niet al te veel illusies maken over de rationaliteit van de partijen op de zgn. profesionele markten. Daar speelt dit soort flauwekul een bijna even grote rol (de beurs!). Economie is tenslotte een gedrags- en geen exacte wetenschap.

Zit wat in Kraus. Iedere ondernemer of dat nou betrekking heeft op consumenten producten of industrieele producten zal de maximum mogelijke verkoopprijs proberen te halen. Dat doet Siltech dus heel goed.

Industrieel ligt dat wat anders dan bij consumentenproducten omdat de afnemers ook weer ondernemers zijn die op hun beurt ook weer een maximum prestatie/prijs verhouding willen en "image" en vage zaken veelal geen rol spelen.

;)

Jij snapt hoe het in elkaar steekt :)

Guest Kraus vonBentinck

Nog even dit: een merkwaardige uitzondering op het feit dat prijzen grotendeels berusten op irrationale overwegingen wordt gevormd door de markt voor juwelen tot ongeveer de 1e wereldoorlog. Hoewel het om absoluut onbetaalbare produkten ging werd er nauwelijks winst op gemaakt omdat de kennis van de kleine kring consumenten vaak groter was dan die van de producenten. Zij wisten precies wat een sieraad waard was en hadden ook een goed inzicht in de kosten van de produktie. Buitengewoon arbeidsintensief maar in een tijd dat arbeidskosten niet echt een doorslaggevende factor waren.

Die markt is om allerlei redenen totaal verdwenen; de prijs van diamanten berust tegenwoordig ook al op onzin.

Ietsje meer on-topic: zo'n markt bestaat nog wel enigszins voor echt goede muziekistrumenten. Vioolbouwers rijden niet in een Rolls.