Jump to content

(dure) kabels: grote onzin

Ranger
 Share

Recommended Posts

Ik ben het met je eens dat het vaak simpele systemen zijn die dit eerder lukt. Ik weet niet of ik het goed doe, maar ik wijt het vaak aan de tegenkoppeling van een versterker. Mij valt op dat een versterker opgebouwd uit een enkel paar torren, meestal luchtiger/losser/zwarter klinkt dan eentje met een hele serie torren parallel geschakeld. Bij een SE buizenbak vind ik dat over het algemeen ook tov een PP of UL.

Of het daadwerkelijk zo simpel is dat het aan de mate van tegenkoppeling ligt, weet ik dus niet zeker.

Het was wel duidelijk dat m'n zelfbouw 12W klasse A SE torrenbakje mooier speelt dan m'n Bryston 4B-ST. Dat vind ik niet alleen, want Hans van Liempd en Erjee gaven ookd e voorkeur aan dat ding tijdens de bewuste vv-testdag bij mij in het dorp.

Ik vermoed dat het niets met de tegenkoppeling te maken heeft. Eerder met de combinatie van alles, de passie die de eigenaar in zijn set heeft gestoken om het tot dat geheel te krijgen.

Ik heb ook meerdere sets gehoord en gehad met geen of bijna geen tegenkoppeling, ook SE buizenbakken, waar ik niet DAT gevoel bij kreeg.

DAT gevoel krijg ik wel met mijn huiskamerset, met een MF Tri-Vista, wat zeker geen simpele versterker met weinig tegenkoppeling is.

Sluit ik echter de Densen versterkers uit de slaapkamer in de woonkamer aan krijg ik DAT gevoel er niet meer bij. In de slaapkamer, een heel andere ruimte met werkelijk slechte akoestiek, krijg dat gevoel wel met de set.

Ga ik daar weer een LUA 6060C versterker ertussen zetten heeft de set het dus weer niet.

Met andere kabels en een andere opstelling van de speakers kan ik het er wel weer uit halen met de LUA, maar niet zoals het nu staat en aangesloten is.

Ik denk dus dat het veel meer met het totaal, en de match daarin, te maken heeft dan met de soort apparatuur.

Mvg. Miracle.

Maar 1x goede kabels, dan heb je voor elke set en voor de rest van je leven altijd goede kabels.Zo simpel is het.

Toch vreemd dat die "goede" kabels van JvG in mijn set niet goed matchen en in een andere set wel.

Ook Elco Audio SR22-R, Harmonic Tech Pro Silway MKIII+, vd. Hul The Jubilee, vd. Hul MC Silver IT-65G,....en zo kan ik nog wel een bladzijde volkalken, interlinks doen het niet in iedere situatie goed, maar op bepaalde plaatsen juist uitstekend.

Met jouw beredenering bestaan er dus geen goede kabels. Ook de JvG zijn dus geen goede kabels, want die matchen ook niet in iedere set. Niet in mijn sets iig.

Zo simpel is het dus NIET. ;)

Mvg. Miracle.

Laat ik het zo stellen Kraus

koper ligt mij beter dan zilver ...

Nu we toch over kabels bezig zijn ... Acrolink was voor mij de kabel ... enz :)

Eig is het simpel, ik zou eens een Across 750 en een Acrolink Pro op proef moeten hebben en daar met verschillende mensen naar luisteren en de mening vragen. Mij ga je absoluut niet (meer) horen zeggen van die kabel deugd of deugd niet. Waar luister ik het liefst naar, daar draait het nu om bij mij en niet meer wat technisch het meest juiste of complete is. Eigenlijk zijn we serieus afgeweken van wat ik vertelde nl dat 2 kabels in de dezelfde set, een ongelooflijk verschillend geluidsbeeld kunnen geven. Vr diegene die het interesseert of belangrijk vindt, de across 750 kost 160 voor een meter, de acrolink Pro 400 euro per stereo meter.

Waar komen we terecht sinds mijn verwarring topic, bij luidsprekers ... nooit gedacht of ervaren vroeger dat de impact zo groot kan zijn.

Emotie en de misinterpretaties

Zangpartij wordt met een bepaalde emotie ingezongen. De ene set geeft de details en feelings beter door dan de andere set. De betrokkenheid is daarom vr iedereen anders, alhoewel ik overtuigd ben dat een zeker niveau van weergave dr vele mensen kan gesmaakt worden, ook al is het hun lieveling niet.

Slaapwel

Stef

Ik durf amper nog te zeggen dat ik met veredelde dropveters speel, zelfbouw coaxkabeltjes met imitatie WBT pluggen. :ph34r:

Ik heb wel koolstofkabels gehad (ook zelfbouw) en die deden wel iets anders (of zo leek het).

Uiteindelijk wegens storingen toch maar weer de coaxjes eraan gehangen.

Voor mij is het prima. ;)

Eerlijk gezegd is er een periode geweest dat ook mijn kabels steeds duurder werden, op enig moment hing de tegenwaarde van een heel erg leuke auto tussen mijn componenten, hiervan is nu nog

Ik maak mijn kabels ook zelf. En ik kan zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Dus die dure kabel onzin.... Maar kijk uit met wat je hear zegt. Want als je te ver gaat en de boel openlijk in twijfel gaat trekken dan mikken ze je topic er af. Heb deze discussie over zelf bouw en dan gewoon over electra kabel voorin de muur. En op gegeven moment was ie verwijderd omdat er te veel reacties kwamen waardoor sponsors (kabel fabrikanten, importeurs en dealers waarschijnlijk) misschien bang waren dit te voelen in hun verkoop. Als dat zo is, dan weet ik genoeg. Als je zeker bent van je product dan hoef je je daar geen dikke om te maken. Ik zou zeggen laat die dure shit liggen en experimenteer eens zelf voor een paar tientjes. Ik was in totaal iets van

Alle goede kabels klinken hetzelfde is nog steeds mijn uitgangspunt (en alle goede kabels kunnen in elke set) en als jij zegt door kabel "X" als vervanging van een JvG kabel raak ik meer betrokken bij de muziek, dan geloof ik je wel maar ik geloof dan ook (is mijn mening over JvG kabels) dat kabel X geen goede kabel is. Hij compenseert dan bepaalde tekortkpomingen/karakteristieken in je set of verandert het geluidsbeeld naar jouw smaak. Dat is misschien prettig en dan lijkt de kabel een aanwinst maar eigenlijk is het niet "comme il faut".

Samengevat:

A. Kraus vonBentinck heeft ALTIJD gelijk

B. In die gevallen dat Kraus vonBentinck geen gelijk heeft treed automatisch punt A in werking.

Wat nu als JvG al zijn verdiende geld de laatste maand in rook op heeft zien op gaan, hij had het allemaal in IJsland geparkeerd staan. Maar de schoorsteen moet blijven branden, hij maakt zijn kabeltje

Eerlijk gezegd is er een periode geweest dat ook mijn kabels steeds duurder werden, op enig moment hing de tegenwaarde van een heel erg leuke auto tussen mijn componenten, hiervan is nu nog

Waar ik nog wel eens aan twijfel is het oordeel "doet het beter". Wanneer 2 kabels heel anders klinken, dus erg van elkaar verschillen dan is minimaal 1 van beide niet goed.

Mijn mening is dat de JvG kabels best goed zijn en een kabel die daar erg van afwijkt d

Laatst las ik ergens in een topic dat kabels "matchgevoelig" kunnen zijn :( en sommige kabels zijn dat ook meer dan andere kabels.

Niet zo dwaas als je wel zou denken.

Een symmetrisch opgebouwde kabel die a-symmetrisch wordt gebruikt maar de mantel aan 1 kant aan gnd heeft liggen, kan voor problemen zorgen in de navolgende versterker(trap).

Dat hoop ik in het vervolg op het EMC verhaal nog te behandelen.

Dat is dan niet zozeer een eigenschap van de kabel zelf, maar een systeemfout of, zo je wilt, een matching fout.

Bij een andere versterker zou het best goed kunnen gaan.

Laat ik het zo zeggen en daarmee gelijk vooruitlopen op dat artikeltje:

Als je de ongebruikte zijde van de mantel via een C-tje van 1 nF ofzo aan de ground zou leggen, dan is het probleem bezworen en is de kabel "universeel bruikbaar" geworden ofwel "staat deze stevig in den schoenen".

Uiteraard bekijk ik de zaak hier zuiver vanuit technisch oogpunt.