Guest Theo H. Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Hoi, Helaas, ik moet het toegeven... Ik heb nog niet het volmaakte geluid bereikt. Ooit, lang geleden, had ik een vriend met een Musical Fidelity versterker en (ik meen) Driade boxen. De MF was een klasse A versterker; als je honger had kon je er eieren op bakken, zo heet werd het ding. Wat ik sinds dien nooit meer zo gehoord heb is de enorme ruimtelijkheid van die installatie. De luidsprekers verdwenen volledig in het geluidsbeeld en waren met de ogen dicht niet meer aan te wijzen. Anders dan bij mijn huidige installatie, en trouwens bij elke installatie die ik hiervoor gehad heb, speelde het geluidsbeeld zich niet alleen af in en tussen de luidsprekers, maar trad enorm daarbuiten. Voor je gevoel kon je een luidpreker wel weghalen, want het geluid kwam daar toch niet uit. (Enigszins overdreven, maar het maakt het wel duidelijk, denk ik). Bij mijn set komt het geluid uit de luidsprekers en bouwt het beeld zich daar tussen in op. Waar komt dit door? Is die ruimtelijkheid een typisch "klassa A" eigenschap? En zo niet, is er een bepaalde component die hiervoor verantwoordelijk is? Is het een kwestie van acoustiek? Wie het weet mag het zeggen... Nog even als aanvulling: dezelfde band speelde bij hem in spijkerbroek en bij mij in jaquet.. De spijkerbroek was wel "echter", bij mijn toenmalige installatie. Groet, Theo H. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Theo, Nou ene deel is zeker te weiten aan het klasse A pricipe. Het is klankmatig heel opvallend, dat klasse A amp's tot zulke dingen in staat zijn. Heb zelf meerdere klasse A amps gehad, toen van alles en nog wat. Nu heb ik (tijdelijk) weer een zware hete stroomvretende klasse A bak staan. Mijn weergevers verdwijnen in de horizon zo fraai afgetekend en diep. Ik geef alvast een tipje van de sluier Klasse A amps Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Theo, Nou ene deel is zeker te weiten aan het klasse A pricipe. Het is klankmatig heel opvallend, dat klasse A amp's tot zulke dingen in staat zijn. Heb zelf meerdere klasse A amps gehad, toen van alles en nog wat. Nu heb ik (tijdelijk) weer een zware hete stroomvretende klasse A bak staan. Mijn weergevers verdwijnen in de horizon zo fraai afgetekend en diep. Ik geef alvast een tipje van de sluier Klasse A amps Groeten, Bas Ok, dank. 100 watt klasse A, voor omgerekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Theo, Of ene klasse A amp (of welke amp dan ook) ana de veiligheidsnormen voldoet hangt helemaal af van de bouw, warmte afvoet etc. Dat de Beruchte A1 niet veilig bevonden wordt kan ik me voorstellen. Dat ding werd echt veel te heet! Je kunt er gerust vanuit gaan (zeker amps met zo'n goede kleing) dat huidge klasse A amps aan de normen voldoen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Theo, Of ene klasse A amp (of welke amp dan ook) ana de veiligheidsnormen voldoet hangt helemaal af van de bouw, warmte afvoet etc. Dat de Beruchte A1 niet veilig bevonden wordt kan ik me voorstellen. Dat ding werd echt veel te heet! Je kunt er gerust vanuit gaan (zeker amps met zo'n goede kleing) dat huidge klasse A amps aan de normen voldoen. Groeten, Bas Ze bestaan dus nog wel, begrijp ik. Ik had uit het genoemde artikel begrepen dat ze er in Nedeland helemaal niet meer waren, maar dat gold dan kennelijk alleen voor MF. Weer dank. Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Theo, Ze zijn er nog wel in nederland maar schaars, vincent Accuphase JK (regelbaar klasse A bereik) Cairn Jungson (www.acoustic-dimensions.com) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Ik denk niet dat je een groot 3D beeld alleen bij de versterker moet zoeken De speakers zijn net zo belangrijk, net als de opstelling van de speakers. Mijn R90's kunnen met groot gemak 'verdwijnen' in de muziek, maar wanneer ik ze niet volgens de 'handleiding' plaats, dan kleeft het geluid aan de speakers vast. Bij een snelle Array klasse B versterker heb ik een groot 3-dimensionaal beeld, met een zelfbouw A50, een Krell KSA100S en 300S, Adcom GFA565 monoblokken, een Spectral DMA90, Rotel RB1090, de Aragon Palladium monoblokken en ga zo maar door ook. Ook de bron is belangrijk, zowel een cdspeler als een draaitafel kunnen een mooie 3D weergave verzorgen. En last but not least, met kabels kun je ook nog e.e.a. tunen, maar dat ziet er op het eerste gezicht goed uit bij Theo De akoestiek kan ook nog een probleem vormen, met veel reflecties in het hoog en midden vertroebelt het beeld, bijv. als de speakers dicht bij een muur staan, of als je kamer 'hard' is, het heeft allemaal invloed. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Wel, voorlopig samengevat komt het hierop kennelijk neer: Luisteren, experimenteren en vooral klasse A versterkers niet overslaan daarbij. Zie ik dat goed? Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Wel, voorlopig samengevat komt het hierop kennelijk neer: Luisteren, experimenteren en vooral klasse A versterkers niet overslaan daarbij. Zie ik dat goed? Groet, Theo. Ja, zo doen de meeste hobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Ja, zo doen de meeste hobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Beste Theo, Ze zijn er nog wel in nederland maar schaars, vincent Accuphase JK (regelbaar klasse A bereik) Cairn Jungson (www.acoustic-dimensions.com) Groeten, Bas Hallo Bas, De versterkers heb ik zo'n beetje opgezocht. Het valt mij op (behalve bij de Jungson) dat de versterkers allemaal de "eerste zoveel watt" in klasse A spelen en daarna in AB (?). Geeft dat hetzelfde effect als een volledige klasse A versterker? (Je merkt: technisch ben ik een volslagen leek!). Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Ik heb een aantal aanpassingen uitgevoerd aan mijn speakers, en hoe minder de kasten gingen meedoen, hoe losser het geluid werd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Ok, dank. 100 watt klasse A, voor omgerekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Ik heb een aantal aanpassingen uitgevoerd aan mijn speakers, en hoe minder de kasten gingen meedoen, hoe losser het geluid werd. Ik ben niet zo technisch. Ik kan proberen Vanish in mijn boxen te gooien.. Misschien dat ze dan verdwijnen. Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Ik heb een aantal aanpassingen uitgevoerd aan mijn speakers, en hoe minder de kasten gingen meedoen, hoe losser het geluid werd. Ik ben niet zo technisch. Ik kan proberen Vanish in mijn boxen te gooien.. Misschien dat ze dan verdwijnen. Groet, Theo. Ik wil alleen maar aangeven dat de speakers een factor kunnen zijn, en een versterker niet alles hoeft op te lossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Ok, dank. 100 watt klasse A, voor omgerekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Hallo Ome Henk, Dat "sorry Ome Henk" was omdat ik ongeauthoriseerd gebruik maakte van je handtekening. "Schuiven met luidsprekers": ik schuif me een verplettering. Bereik toch niet het bedoelde resultaat. "Hoe bereken je dat": Op de Jungson site staat een versterker de JA 2, voor 2500 Austr. dollars. Staat niet op de nederlandse importeurssite, dus zal hier wel niet geleverd worden. En inderdaad, via de site van de GWK rekende ik dat om. Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Die wist ik , maar dan kom ik er nog niet op Hoe krijg je dat voor elkaar? 2500 Austr. Dollars, kopen, bereken in Euro, 1530,15 Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Ok, dank. 100 watt klasse A, voor omgerekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Ik heb een aantal aanpassingen uitgevoerd aan mijn speakers, en hoe minder de kasten gingen meedoen, hoe losser het geluid werd. Ik ben niet zo technisch. Ik kan proberen Vanish in mijn boxen te gooien.. Misschien dat ze dan verdwijnen. Groet, Theo. Ik wil alleen maar aangeven dat de speakers een factor kunnen zijn, en een versterker niet alles hoeft op te lossen. Ok, was alleen maar een grapje. Het kan dus eigenlijk aan alles liggen, zoals ook Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Beste Theo, Gooi die speakers maar in de verkoop, wat voor versterker je er aan hangt of waar je ze ook neer zet het wordt echt niks. Het "verdrwijnen" van je speakers is toch echt voor 99% een eigenschap van je speakers zelf. Het heeft alles te maken met hoe goed de onderlinge speakerunits met elkaar integreren en vooral ook de homogeniteit van het afstraalpatroon. De homogeniteit gaat met name bij de cross-overfrequenties bij veel speakers goed de mist in. Er zit dan vaak een flinke knik in het afstraalpatroon. Daar kan wat voor versterker dan ook geen ene malle moer aan doen. Bij speakers waar dat wel in orde is, verdwijnen die speakers niet alleen als traceerbare geluidsbronnen ook de sweetspot is meestal erg breed. Het is voor mij een belangrijk criterium geworden om speakers te beoordelen. Soms kan het geluid precies op de sweetspot best goed zijn maar als ik mijn hoofd een halve meter heen en weer beweeg en het geluid plakt onmiddelijk aan de linker of rechter speaker vast dan hoef ik ze echt niet. Het grappige is ook dat bij speakers waar dat wel goed in orde is ook de plaatsing ervan in de kamer gelijk een stuk minder kritisch is (afgezien dan van kamerresonanties in het laag). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 (...)Er zit dan vaak een flinke knik in het afstraalpatroon. (...) Dat merkte ik vanmorgen na het opstaan ook Benieuwd waar dat nou weer aan ligt... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
elca29 Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Beste Theo, Nou ene deel is zeker te weiten aan het klasse A pricipe. Het is klankmatig heel opvallend, dat klasse A amp's tot zulke dingen in staat zijn. Heb zelf meerdere klasse A amps gehad, toen van alles en nog wat. Nu heb ik (tijdelijk) weer een zware hete stroomvretende klasse A bak staan. Mijn weergevers verdwijnen in de horizon zo fraai afgetekend en diep. Ik geef alvast een tipje van de sluier Klasse A amps Groeten, Bas Beste Bas, Mischien is het niet zozeer het klasse A principe dat het 'm doet, maar is de boosdoener de vervorming die optreed bij transistor-schakeling die niet klasse A zijn. Zo hoorde ik pas geleden een aantal Bryston uit de SST klasse. Nu zegt Bryston hiervan dat het een eigen schakeling betreft die de voordelen van klasse A heeft zonder de hoge vervorming die in bepaalde zin optreedt in klasse A. Ik ben absoluut geen techneut, dus begrijpen doe ik die praat niet. Wel waar is dat deze verstekers een prachting 3 dimensionaal beeld opleverden, waarin de boxen verdwenen. Ook nog lekker stevig geluid. Groetjes, Leen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts