Jump to content

Mijn luidsprekers verdwijnen niet...

Guest Theo H.
 Share

Recommended Posts

(...)

Er zit dan vaak een flinke knik in het afstraalpatroon.

(...)

Dat merkte ik vanmorgen na het opstaan ook :D:D:D

Benieuwd waar dat nou weer aan ligt... :(

Met opgewekte groet,

Tja Dick,

Voor een knik in jouw afstraalpatroon moet je denk ik op een ander forum zijn :P:lol:

Zolang je groet nog opgewekt is zal het wel loslopen.

:D

:D:D:D

Maar om op het onderwerp terug te komen, waarom zou je je in je streven naar "ruimtelijkheid" beklagen als dat niet geheel lukt? In de praktijk is dat toch ook niet altijd het geval?

Laatstelijk was ik in Sint Petersburg bij een balletvoorstelling. Orkest zoals gebruikelijk in de bak. Was dat duidelijk hoorbaar? Welzeker. Was dat storend? Allerminst.

Wat nu als daar een opname van was gemaakt en ik had daar achteraf thuis naar zitten luisteren. En een geweldig ruimtelijk geluid meneer, petje af voor uw installate. Maar een volstrekt andere sensatie dan in het theater. In het streven naar volmaakthed wordt dan de realiteit m zeep geholpen.

Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Of zit deze ouwe gek met z'n Elacjes, die niet weet waar z'n sweetspot zich bevindt, weer te raaskallen :(

Met opgewekte groet,

Guest Theo H.
Beste Theo,

Gooi die speakers maar in de verkoop, wat voor versterker je er aan hangt of waar je ze ook neer zet het wordt echt  niks.

Het "verdrwijnen" van je speakers is toch echt voor 99% een eigenschap van je speakers zelf.

Auw. Je vindt het hopelijk toch niet erg als ik hier nog even mee wacht...? ;)

Zeker nu die mening niet door iedereen gedeeld wordt!

Groet,

Theo.

Of zit deze ouwe gek met z'n Elacjes, die niet weet waar z'n sweetspot zich bevindt, weer te raaskallen :(

Met opgewekte groet,

Als je niet weet waar die "sweetspot" (wat een woord eigenlijk :D ) zich bevindt dan is dat een compliment voor je Elacjes Dick.

Maar zeg eens eerlijk, als bij die balletvoorstelling er nu eens geen orkest in de bak had gezeten maar er werd een tape afgespeeld over een PA speaker in de hoek van het podium en het geluid kwam alleen uit die hoek, had je het dan net zo mooi gevonden?

;)

(...)

Maar zeg eens eerlijk, als bij die balletvoorstelling er nu eens geen orkest in de bak had gezeten maar er werd een tape afgespeeld over een PA speaker in de hoek van het podium en het geluid kwam alleen uit die hoek, had je het dan net zo mooi gevonden?

;)

Beste Pjotr,

Neen, maar dat was toentertijd ook een van de redenen om twee luidsprekers te kopen.

Met opgewekte groet,

Ik heb ook wel het idee, door de ervaringen die ik heb, dat de mate van detaillering nogal van invloed is op de grootte van het geluidsbeeld, en het type versterker is dan minder belangrijk dan de kwaliteit. Dit geldt natuurlijk ook voor de bron.

Ruimtelijkheid is volgens mij met name afhankelijk van de opname. Hier staat nu toevallig Violinconcertos van Pietro Nardini (Dynamic) op..perfect ruimtelijk beeld. Een andere CD uit het oostblok met vioolconcerten: plakt aan de luidsprekers..

Daarnaast is het zo dat mijn luidsprekers van zichzelf wel een mooi los geluid geven en in die zin 'verdwijnen'(Virgo II, A.P.) maar dat de opname dat wel mogelijk moet maken.

Dat klopt wel Carlo. De opname is ook erg belangrijk en met name of de ruimtelijkheid van de opnameruimte/concertzaal goed bewaard is gebleven. Ik ken die Virgo's wel en dat zijn idd speakers met een mooi los geluid dat mooi loskomt.

Maar toch, als bij mij radiogeleuter van een lokaal station op staat dan nog gaat dat niet aan de speakers plakken ook al loop ik door de kamer heen en weer. Zelfs al is dat mono, het geluid staat dan stabiel tussen de speakers en de speakers zelf zijn niet te lokaliseren. En mijn speakers staan op dit moment niet eens optimaal opgesteld en hangen nu tijdelijk aan een mid-fi Denon tuner/versterker met goedkoop dropvetersnoer (wegens verhuisperikelen).

Het probleem van Theo is nou juist dat het geluid niet los komt van zijn speakers, dat kan echt beter.

Tuurlijk is de kwaliteit van de versterker belangrijk maar dan gaat het wel om de laatste eindjes fine tuning en niet om zoiets karakteristieks als het loskomen van het geluid van de speakers. Dat wordt toch hoofzakelijk bepaald door de kwaliteit van de speakers zelf. Neem aan dat Theo ze niet aan een cassetteradio'tje op batterijen heeft gehangen :D

;)

Ha mensen,

Leuk onderwerp. Ik denk dat het verdwijnen te maken heeft met erg veel omstandigheden. Opname, Afstraalgedrag en fase reinheid van speakers, strakke en snelle aansturing, de verfijning van de bron, speakers plaatsing, en ook een stuk akoestiek. Zelf heb ik dit "verdwijnen van speakers" sinds de vertrek van mijn kleine Kef Corelli's ook een beetje moeten missen. Mijn huge REM's die voor 't oog never zullen verdwijnen, zijn gelukkig ook weer in staat een holografisch diep geluidsbeeld te toveren! Dit samen met een diep, snel laag en in het geheel een open en schone sound is het smullen geblazen.. :P

groeten, PD Hogeterp B)

Beste Theo,

Je kan altijd een mailtje sturen naar www.acoustic-dimensions.com Je wordt dan ter woord gestaan door en zeer vriendelijke en integere Rients. Hij kan alles van Jungson leveren, en kan je er ook alles over vertellen. Ik ben een van de proefkonijnen voor dit merk geweest. Ik vind het werkelijk waanzinnig. Welke bak (ken) ik van Jungosn (in ter evaluatie) nu heb staan hou ik nog even geheim :). Een korte inpressie van dit merk. De bouw is iets wat ik nooit eerder bij geen enkel hifi aparaat heb gezien ongeacht de prijs!. Twee frontplaten achter elkaar van meer dan een halve centimeter dikte per frontplaat. Een bovenplaat van bijna een cm. dik!. De zware koelprofielen zijn nog eens extra verstevigd en afgerond met dikke afgeronde stalen platen. Letterlijk een blok massief. Waar je ook klopt, nerens hoor je doorringen of rammels. Het is stijf zwaar en massief :) Het is eerlijk waar de beste en stevigste kast die ik ooit ben tegengekomen bij een hifi apparaat. De interne bekabeling is geheel van XLO. Diverse lokale voedings en dc ontkoppel elco's zijn van de befaamde blackgates. Alleen maar referentie kwaliteit onderdelen. De speaker terminals zijn super!

De klank is heel kakarterestiek voor Jungosn denk ik. Een ontzettend gave luchtbel. Binnen die bel wordt je verwelkomt door allerlei kleine deeltjes. Al die deeltjes bevatten informatie van de isntrumenen, de ruimte eromheen ect. dit alles wordt op zo'n (h)eerlijke smaakvolle manier geprestenteerd dat ik er elke keer weer stil van wordt. Ik heb de afgelopen maanden heel veel amps thuis gehad, maar ik blijf terugvallen op de Jungson(s). Het is een sound die in eerste instantie totaal niet spectaculair klinkt. Zelfs terughoudend lijkt het. Hoe luid je ook draait, het wordt nooit luid, dicht of hard. Als je hier eenmaal aan gewend bent, dan ga je ineens de enorme gestokenheid, rust en detailrijkdom waarderen. Deze amp laat namelijk alles horen, in laagjes los van de rest. Echter niet op een hinderlijke manier. Het allerbelangrijkste is zijn (naar mijn mening) de totale natuurgetrouwheid. Van alle amps die ik heb geprobeerd kan ik alleen klassiek draaien op de Jungson. De rest ging de mist in met de o zo moeilijke koper strijk en hout instrumenten. Ik vind het iets heel bijzonders en voor deze prijzen letterlijk een koopje! Het is veel geld, maar je krijgt er ook echt wat voor. Een zware bonk kwaliteit van de hoogste klasse.

Ik kan wel vast veraden dat mijn mid-hoog amps JA-100's worden. Dat staat vastbesloten. Echter ik moet er wel eerst voor sparen :D

Groeten,

Bas

Guest Theo H.

Hallo,

Alles zo eens gelezen. Ome Henk: luidsprekers lenen kan ik niet. Heb echter zoveel

geluisterd en gehad...

De Jungson: zal inderdaad wel heel prachtig zijn, maar als alleen al de vv zo'n

(...)

Er zit dan vaak een flinke knik in het afstraalpatroon.

(...)

Dat merkte ik vanmorgen na het opstaan ook :D:D:D

Benieuwd waar dat nou weer aan ligt... :(

Met opgewekte groet,

:D:D:D:D:D:D:cool2:

Beste Theo,

Gooi die speakers maar in de verkoop, wat voor versterker je er aan hangt of waar je ze ook neer zet het wordt echt

Guest Theo H.
Beste Theo,

Gooi die speakers maar in de verkoop, wat voor versterker je er aan hangt of waar je ze ook neer zet het wordt echt

Ik wil hier eens even vet ingrijpen want er wordt veel te impulsief gereageert in deze posting. En vooral Theo een hart onder de riem steken. Theo je geeft aan dat je al veel speakers beluistert hebt en neem van mij aan dat je dan goed gehandeld hebt, bovendien vind ik dat je een regelrechte wereld speaker in huis hebt gehaald. Laat je niks anders wijs maken want een Totem Forest is echt een wereld speaker. Een speaker die in zeer hoge mate in staat is om muziek te communiceren. Ook je Arcam apparatuur is van een goede kwaliteit. Het is ook geen verkeerde combinatie tussen speakers en apparatuur lijkt me.

Waar het aan kan liggen dat je toch net niet het gevoel hebt dat het helemaal goed zit. Soms aan kleine dingen zoals polariteit van je netsnoeren of aan de kabels die op de juiste plek in het stopcontact moeten zitten. Soms denk je de verkeerde set te hebben, maar kan een kabelwissel veel uithalen. Ik heb een Forest op shows het meest gehoord in een bi amping situatie en bij Rega gaan ze ook altijd uit van twee maia's of twee exons. Wellicht is dat wel de voorwaarde voor succes.

Hoe dan ook het is een combinatie die aan het klinken moet zijn te brengen lijkt me. Je kan natuurlijk ander apparatuur kopen en de kans hebben dat je daar gelijk goed mee zit, maar dat vind ik geldverspilling. Ik zou het niet zo snel zoeken in andere apparatuur, maar eerder in de condities waaronder die apparatuur speelt.

Als je nog een luisterend oor bij je thuis nodig hebt dan bied ik me bij deze aan. Ik heb dikwijls genoeg een Forest gehoord om te weten wat dat ding allemaal kan. Ook als je bij mij wil komen luisteren om eens wat te horen of dat is wat je zoekt is wat mij betreft prima.

Hoi,

Helaas, ik moet het toegeven... Ik heb nog niet het volmaakte geluid bereikt.

Ooit, lang geleden, had ik een vriend met een Musical Fidelity versterker en (ik meen) Driade boxen.

De MF was een klasse A versterker; als je honger had kon je er eieren op bakken, zo heet werd het ding.

Wat ik sinds dien nooit meer zo gehoord heb is de enorme ruimtelijkheid van die installatie. De luidsprekers verdwenen volledig in het geluidsbeeld en waren met de ogen dicht niet meer aan te wijzen.

Anders dan bij mijn huidige installatie, en trouwens bij elke installatie die ik hiervoor gehad heb, speelde het geluidsbeeld zich niet alleen af in en tussen de luidsprekers, maar trad enorm daarbuiten.

Voor je gevoel kon je een luidpreker wel weghalen, want het geluid kwam daar toch niet uit. (Enigszins overdreven, maar het maakt het wel duidelijk, denk ik).

Bij mijn set komt het geluid uit de luidsprekers en bouwt het beeld zich daar tussen in op.

Waar komt dit door? Is die ruimtelijkheid een typisch "klassa A" eigenschap? En zo niet, is er een bepaalde component die hiervoor verantwoordelijk is? Is het een kwestie van acoustiek?

Wie het weet mag het zeggen...

Nog even als aanvulling: dezelfde band speelde bij hem in spijkerbroek en bij mij in jaquet.. De spijkerbroek was wel "echter", bij mijn toenmalige installatie.

Groet,

Theo H.

:huh: Misschien een paar netfilters van Pietje Bell aanschaffen :rolleyes:;) En ook een paar electrostaten. Veel fraaier en geen gezeur meer over de soudstage en diepte van het geluid. :D

:( Beste Theo,

De luidspreker is nog steeds "de'' zwakste schakel in elke audio set.

Elektrisch energie omzetten in mechanische(akoestische) energie,en de grootste

fazedraaier van alle audio signalen,dus........ ;) .

Ik heb heel veel luidsprekersets gehoord die niet door een volledig klasse-A amp

werden aangestuurd,en toch "verdwenen"in de ruimte.Vaak waren het slanke hoge,of kleine typen op standaards.Dus blijkbaar is het toch belangrijk om de

luidspreker-units minimaal op oorhoogte te plaatsen,zelfs een bas-unit.

M.a.w het sluitstuk van iedere set is de grootste variabele. ;)

Guest Theo H.
Ik wil hier eens even vet ingrijpen want er wordt veel te impulsief gereageert in deze posting. En vooral Theo een hart onder de riem steken. Theo je geeft aan dat je al veel speakers beluistert hebt en neem van mij aan dat je dan goed gehandeld hebt, bovendien vind ik dat je een regelrechte wereld speaker in huis hebt gehaald. Laat je niks anders wijs maken want een Totem Forest is echt een wereld speaker. Een speaker die in zeer hoge mate in staat is om muziek te communiceren. Ook je Arcam apparatuur is van een goede kwaliteit. Het is ook geen verkeerde combinatie tussen speakers en apparatuur lijkt me.

Waar het aan kan liggen dat je toch net niet het gevoel hebt dat het helemaal goed zit. Soms aan kleine dingen zoals polariteit van je netsnoeren of aan de kabels die op de juiste plek in het stopcontact moeten zitten. Soms denk je de verkeerde set te hebben, maar kan een kabelwissel veel uithalen. Ik heb een Forest op shows het meest gehoord in een bi amping situatie en bij Rega gaan ze ook altijd uit van twee maia's of twee exons. Wellicht is dat wel de voorwaarde voor succes.

Hoe dan ook het is een combinatie die aan het klinken moet zijn te brengen lijkt me. Je kan natuurlijk ander apparatuur kopen en de kans hebben dat je daar gelijk goed mee zit, maar dat vind ik geldverspilling. Ik zou het niet zo snel zoeken in andere apparatuur, maar eerder in de condities waaronder die apparatuur speelt.

Als je nog een luisterend oor bij je thuis nodig hebt dan bied ik me bij deze aan. Ik heb dikwijls genoeg een Forest gehoord om te weten wat dat ding allemaal kan. Ook als je bij mij wil komen luisteren om eens wat te horen of dat is wat je zoekt is wat mij betreft prima.

Hallo Karma,

Geweldig, deze reactie. Het gaat inderdaad zo dat je, hoe meer je leest, hoe verder je tot de conclusie lijkt te komen dat er nou helemaal niets meer deugt.

Van je aanbod wil ik heel, heel graag gebruik maken, liefst bij mij thuis, omdat je de set dan in zijn eigen "acoustische" omstandigheden kunt horen.

Ik zend je een PB met mijn adres, tel. nr. etc., en hoop dat we tot een afspraak kunnen komen.

Afzender: een fan.

Dankbare groet,

Theo.

Ik ken die dingen niet persoonlijk, maar ...,

Totem,

dat zijn toch die holle grafdozen die inwendig alleen een 1 mm dik stukkie dempingsmateriaal hebben ?

kwoot:

>>The outer finish is identical, and so is the inside finish (Totem panels are veneered on both sides to prevent warping, and damping is done by the application of borosilicate, a material that will be familiar to aerospace engineers). The cabinets have no braces and need none, because bracing is built right into the impressively rigid monococque structure. It has been designed not to store energy.<<

Die kasten zijn juist erop gebouwd om enthousiast "mee te doen" met de muziek. En, zoals we allemaal weten, is gefineerd MDF natuurlijk h

Guest Theo H.
Ik ken die dingen niet persoonlijk, maar ...,

Dit zegt al alles. Waarom reageer je er dan op? Lekker dingen afkraken die je nog nooit gehoord hebt...niet echt mijn stijl.

Groet,

Theo.

Ik geef toe dat ik ze nooit gehoord heb,

maar ik wil even aangeven dat deze bouwwijze werkelijk haaks staat op mijn idee hoe een goede kast gebouwd dient te worden.

Doe met die opmerking wat je wilt, naast je neerleggen bijvoorbeeld.

Paul.

Guest Theo H.
Ik geef toe dat ik ze nooit gehoord heb,

maar ik wil even aangeven dat deze bouwwijze werkelijk haaks staat op mijn idee hoe een goede kast gebouwd dient te worden.

Doe met die opmerking wat je wilt, naast je neerleggen bijvoorbeeld.

Paul.

Ja, doe ik.

Groet,

Theo.

Nou Theo. Ik heb de discussie nog eens doorgelezen, maar de meeste reacties hier geven aan dat het meerdere oorzaken kan hebben,en vooral speakers worden genoemd. Slecht twee personen gaan met je mee in het klas A verhaal, terwijl je dat als voornaamste lijkt op te pikken. Volgens mij wil je gewoon een nieuwe versterker kopen.. :)

..ik dacht me te herinneren dat de Totem Forest - ooit beluisterd - toch een heel fraai geluidsbeeld kon neerzetten. Het is al even geleden dus pin me er niet op vast. En dat het een mooi gebouwde luidspreker is met specifieke details dat weet ik zeker. Iets afkraken wat je niet kent is nou niet echt een zinnige bijdrage.