Jump to content

Mijn luidsprekers verdwijnen niet...

Guest Theo H.
 Share

Recommended Posts

Als er voldoende belangstelling kan ik de inhoud van die PM's wel kwijt op het forum.

'k Heb er overigens twee uitgetypt (van de ca.5), maar Theo H. heeft er toch niet zoveel zin in: teveel werk, lelijk(?), kans op onzin te groot.

Als er voldoende belangstelling is van mensen die WEL willen experimenteren, want dat is het, dan zal ik ze (ingekort) plaatsen.

Degenen die meedoen, moeten dan wel een verslagje schrijven...

The_Ark

Ik durf wel.

Als er voldoende belangstelling kan ik de inhoud van die PM's wel kwijt op het forum.

'k Heb er overigens twee uitgetypt (van de ca.5), maar Theo H. heeft er toch niet zoveel zin in: teveel werk, lelijk(?), kans op onzin te groot.

Als er voldoende belangstelling is van mensen die WEL willen experimenteren, want dat is het, dan zal ik ze (ingekort) plaatsen.

Degenen die meedoen, moeten dan wel een verslagje schrijven...

The_Ark

Lijkt mij wel interessant die tips. En experimenteren is altijd leuk (nou ja, al te fysieke stunts daargelaten...)

Theo,

Alle gekheid even daargelaten.

De totems ken ik niet, de arcamversterker wel een beetje.

Geen commentaar dus op jouw luidsprekers en verder geloof ik NIET dat een klasse A bak de gewenste verbetering zal meebrengen.

Maar de akoustiek...

Er wordt veel geschoven met luidsprekers. naar voor, van de muur weg etc.

Vaak wordt echter vergeten dat ook de luisterplaats tov de achterwand (of zijwanden) net dezelfde rol speelt.

Als je vb achter je stoel op minder dan een halve meter een muur of een vensterglas hebt zitten, Schuif eens een beetje naar voor.

Ikzelf heb het geluk dat in mijn woning, achter de luisterplaats nog meer dan 4m zit.

Ik stond er echter bij stil toen ik een setje zelfbouw ESL's ging plaatsen en testen bij een vriend, en ik (en hij ook) vaststelde dat de luidsprekers even vlug, open en gedetailleerd klonken als bij mij, maar..... minder ruimtelijk.

De stoel werd toen naar voor geschoven in de mate van het mogelijke, en er was duidelijk (door iedereen) een forse verbetering merkbaar. Helaas niet hetzelfde als de akoustiek bij mij thuis.

Ik volg hierin Spido (Klaas) eigenlijk wel een beetje als hij zegt dat een grote kamer, eigenlijk heel belangrijk is om een echte ruimtelijke weergave te krijgen.

Een vraagje dus.

Die installatie, waar je dit echt ruimtelijk beeld ervaren hebt? Was dit toevallig niet een grote kamer, met veel ruimte rond de luisterplaats ?

Groeten Geert

Goed punt. Ik heb bij luistersessies ook nogal wat verschillen kunnen bemerken, leidt soms ook tot warrige discussies, omdat mensen op verschillende plekken andere ervaringen hebben.

Guest Theo H.
Theo,

Alle gekheid even daargelaten.

De totems ken ik niet, de arcamversterker wel een beetje.

Geen commentaar dus op jouw luidsprekers en verder geloof ik NIET dat een klasse A bak de gewenste verbetering zal meebrengen.

Maar de akoustiek...

Er wordt veel geschoven met luidsprekers. naar voor, van de muur weg etc.

Vaak wordt echter vergeten dat ook de luisterplaats tov de achterwand (of zijwanden) net dezelfde rol speelt.

Als je vb achter je stoel op minder dan een halve meter een muur of een vensterglas hebt zitten, Schuif eens een beetje naar voor.

Ikzelf heb het geluk dat in mijn woning, achter de luisterplaats nog meer dan 4m zit.

Ik stond er echter bij stil toen ik een setje zelfbouw ESL's ging plaatsen en testen bij een vriend, en ik (en hij ook)

Guest Theo H.
Schuiven met de luisterplaats naar voren is hier niet te verwezenlijken, wil het ook nog een beetje acceptabel blijven uitzien en wil ik niet dat er geen doorloop meer is (dat tafeltje, h

Bij goede opnamen en s'avonds na 9 uur heb ik zeker een "ruimtelijk beeld". Dat s'avonds na 9 uur heeft denk ik het meest te maken met het stille achtergrondniveau en minder met stroomvervuiling. Overigens heb ik ook veel ruimte achter mijn luisterplaats.

Ik heb de Ark ook een mailtje gestuurd, altijd geinteresseerd.

Carl

Guest Theo H.

visiting.jpg

The Winchester Cathedral.

Ik ga het probleem voor eens en altijd oplossen. Heb een bod gedaan. Gegarandeerd dat mijn luidsprekers verdwijnen en dat ik mijn bank van de muur af krijg.

En voor dat tafeltje vind ik ook wel een plek...

Groet,

Theo.

De vraag is of je het onderhoud kan betalen. Ik denk overigens dat niet alle muziek daar mooi klinkt.

Carl

Hallo,

Dan kan je wel best de ramen voorzien van gordijnen, een paar wandtapijtjes hangen en alle vasttapijt opkopen die DOMO momenteel in stock heeft. :D

Bovendien , ik dacht dat Eric al een optie genomen heeft op dat huisje om af en toe een orgelconcertje te geven. :P

groeten

Geert

Dan kan je wel best de ramen voorzien van gordijnen, een paar wandtapijtjes hangen en alle vasttapijt opkopen die DOMO momenteel in stock heeft. :D

Kan ie dan niet beter omzien naar een moskee?

Zijn meestal wel goed gestoffeerd aan de binnenkant

medan_small.jpg

:blink:

ik ga een nieuwe thread beginnen onder het kopje 'Experiment/ onconventioneel'

Daarin komen de volkomen belachelijk lijkende aanwijzingen te staan om je geluid te verbeteren. Nieuwsgierigen en juist skeptici zouden een avondje moeten opofferen om het resultaat van zo'n experiment te beproeven.

The_Ark

• 1 year later...

Het is staat allemaal met elkaar in verbinding, maar ook een versterker zonder Klasse A kan een beeld neerzetten zodat je speakers verdwijnen.

Ik draai nu met een stel Impulse74 en een Cambridge P55, de bronnen zijn een Marantz cd67 MKII met JK Filter en een gemodificeerde Thorens TD165, met beidde bronnen heb ik een heel mooi open en ruimtelijk stage beeld, met je ogen dicht, wordt je zo ongeveer in het geluidbeeld gezogen. of je er live bij aanwezig bent.

Maar alles moet wel matchen in je set, en ik moet wel toegeven, mijn vorige JK Optima 1 MKII gaven ook een mooi ruimtelijk beeld weer, maar de Impulse is wel een stuk realistischer in deze en je krijgt nooit het gevoel dat er ook maar een toontje van de speaker af komt.

gr tifosi

Ooit, lang geleden, had ik een vriend met een Musical Fidelity versterker en (ik meen) Driade boxen.

Waren het geen Mirage speakers? Deze speakers zijn zogezegd "omnipolair" (vraag me niet om een technische verklaring) en hebben de eigenschap op ieder plekje van de kamer ruimtelijk te klinken...er is geen sweetspot, het stereoplaatje is overal en de speakers zijn inderdaad onzichtbaar.

Nadeel van dit ontwerp is dat het geen nauwkeurig stereoplaatje weergeeft, ik persoonlijk prefereer geluid tussen de boxen...een zogezegde sweetspot, boven een zee aan geluid.

"...persoonlijk prefereer geluid tussen de boxen...een zogezegde sweetspot, boven een zee aan geluid. "

ja, zo is het bij mij ook: een soort diep bord met de muziek in geplaatst en een centerpunt in het midden, bvb. plaatsing van een orkest rond een zanger, (of een gitaar ;) ), die is dan zo tangibel aanwezig dat ik vanuit mijn luisterstoel kan opstaan en er gewoon naartoe wandelen,

Per opname verschilt het ook. Zo heb ik opnames, die, als je met je ogen dicht luistert, zou zweren dat er een derde l.s. in het midden staat mee te zingen. :)

Ook zijn er opnames die een minder diep en/of 3d beeld geven dan andere.

Meestal vind ik oudere opnames van betere kwaliteit dan die van tegenwoordig.