Jump to content

Mijn luidsprekers verdwijnen niet...

Guest Theo H.
 Share

Recommended Posts

• 4 weeks later...
Beste Theo,

Nou ene deel is zeker te weiten aan het klasse A pricipe. Het is klankmatig heel opvallend, dat klasse A amp's tot zulke dingen in staat zijn. Heb zelf meerdere klasse A amps gehad, toen van alles en nog wat. Nu heb ik (tijdelijk) weer een zware hete stroomvretende klasse A bak staan. Mijn weergevers verdwijnen in de horizon zo fraai afgetekend en diep.

Ik geef alvast een tipje van de sluier :)

Klasse A amps

Groeten,

Bas

Ok, dank. 100 watt klasse A, voor omgerekend

Hallo,

Er is iets bijzonders met klasse A. Bij klasse A kan de vervorming op lage niveaus bijzonder klein zijn. En dat is ook waar je gehoor er het meest gevoelig voor is. Iets dergelijks geldt voor veel buizenamps. De vervorming gaat toenemen met het uitgangsvermogen, iets waar je gehoor minder moeite mee heeft. Bij een klasse (A)B is die vervorming op lage niveaus juist hoog en neemt ie af bij hogere niveaus. Beetje tegengesteld aan wat je gehoor (onbewust) als prettig ervaart en dat kan resulteren in luistermoeheid.

Dit in zijn algemeenheid, er zijn natuurlijk uitzonderingen.

;)

Ik heb jaren met Luxman L 540 (in een slechte opstelling), later Phase Lineair voor en eind gespeeld, tijdens mijn Phase Lineair periode ook nog met een gemodde Lafayette, een Carad professional lampeneindtrap (gemod), en een Luxman R 1050, later een R 1040 (heb ik nu nog).

Maar ik moet zeggen sinds ik met een 2x80W aan 8ohm (160 aan 4 ;) ) klasse A bak speel (Sumo Nine Plus en Sumo Athena) dat ik toch wel: "moved to another level" :)

Nog nooit heb ik zo intens tot in de opnames kunnen horen, nog nooit heb ik het klankbeeld zo ongedwongen de opname horen overbrengen, nog nooit hoorde ik z

• 3 years later...
Oei, leeft Theo nog wel na zo'n lange tijd :confused:

Ja hoor. Ouder en verhuisder, en blijkens de nieuwe nickname: met meer zelfkennis

Zo... dat is lang geleden. :confused: En met de jaren is er dus het e.e.a. met je gebeurt?

Dan ben je niet de enige. :rolleyes: Welkom terug zou ik zeggen. :rolleyes:

En Theo, laat je Naim/Arcam combi wel de luidsprekers verdwijnen? :D

Ja, laat eens weten hoe e.e.a. nu met je muziekbeleven gesteld is.

Ik kan melden dat de titel van het topic "mijn luidsprekers verdwijnen niet" nog steeds van toepassing is.

Bij het ontwerp van de woning waar ik nu woon is ook geen rekening gehouden met het feit dat iemand er een geluidsinstallatie zou willen neerzetten, en ik wijt het toch wel aan de acoustiek, nu ik er een aantal jaren over heb kunnen nadenken :lol:

Het goede nieuws is dat het met mijn muziekbeleven erg goed gesteld is. Het stoort me eigenlijk helemaal niet meer. Ik heb een prachtig geluid waar ik heel blij mee ben, en waar ik echt van geniet. Tussen de luidsprekers, dat dan weer wel.

Op een hi-cap van Naim na ben ik nu helemaal tevreden. Nog even sparen...