Alco Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 CD kan fantastisch klinken op een goede speler. Helass heeft de meerderheid van de wereld een prutsding (liefst een simpele DVD-speler) en zal dus nooit weten dat CD ook net zo goed kan klinken als SACD, mits de CD ook fatsoenlijk is opgenomen Helemaal mee eens. Ik denk ook dat veel mensen inderdaad niet weten hoe goed de inmiddels zo doodgewone CD kan klinken. Helaas zit er qua opnamekwaliteit vaak nogal wat kaf tussen 't koren. Het valt me op dat een op zich normaal (niet audiofiel) label als MCA vaak schitterende opnamen heeft. Ik las vandaag bij toeval nog een 'AudioPaul beluisterd' review, waarbij AudioPaul mocht luisteren bij iemand met een (in mijn ogen) zeer fraaie set. Tot m'n verbazing kon de CD-speler in dit verhaal (dezelfde als ik heb) prima meekomen met de prachtige Transrotor Fat Bob S draaitafel! We besluiten in eerste instantie om "Brothers in arms" ter vergelijking vanaf cd op de Naim CDX te gaan beluisteren. En hier vallen een aantal zaken in positieve zin op hun plaats. Het geheel klinkt ineens veel vloeiender, ruimtelijker en muzikaler met een overduidelijke winst in de diepte en een stem die ineens veel meer de ruimte krijgt en daardoor voller en natuurlijker klinkt. Microdetails worden veel duidelijker afgebeeld en de eerder genoemde "metronoomtik" krijgt ineens de attack en galm die ik eerder miste. Tony besluit de zaken bij de draaitafel drastisch aan te pakken en besluit de Aitos volledig uit de keten te halen en uitsluitend de Sugden Optima als phono voorversterking te laten fungeren. Dit geeft bij het opnieuw beluisteren van hetzelfde nummer van Dire Straits wat verbeteringen op eerder genoemde punten, maar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 Wat een trieste gedachten hier... Zou het hele dvd gebeuren geen hype zijn ? Wie van al die multi channel kopers -de meuk bedoel ik - heeft z'n speakertjes, alle vijf (!) goed gepositioneerd t.o.v. de buis?... Hoelang blijft die "kick"? Het is de massa die schijnbaar bepaald, de "vertrossing" in hifi-land.... Hoe het gaat aflopen ? Mijn zoontje van tien heeft dikke lol met z'n draaitafel... vindt ie "vet cool" of zo... Zou dat niet blijven bestaan ? En daarnaast terecht opgemerkt; in het grootste deel van de wereld zijn ze nog enthousiast over cassettebandjes...en dat zijn enorme aantallen... Maar misschien is dat wel een apart staand verhaal vd digitale evolutie... En daarin staat de consumptie centraal; meer meer meer, vreten vreten vreten... Compressie ? Maakt niet uit, klinkt hetzelfde, of niet "bewijsbaar" minder, dus daar gaan we dan toch voor ? Dat dit ten koste gaat van niet allen de kwaliteit, maar ook voor de kwantiteit, dat vergeten we voor het gemak... Lang leve de snackbar cultuur... Snel, veel, vet... It realy make's me sad... Groet, Tdo Tdo, wij (lees: mensen met relatief of daadwerkelijk goede audio-apparatuur) zijn als roependen in de woestijn. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik ken mensen die minder muziek zijn gaan luisteren omdat ze niet meer genoten van de muziek, het klonk ineens veel slechter (met zo'n 5.1 melkpakjes setje, gek he? ). Triest. DVD is denk ik geen hype, maar DVD zal wel minder prominent gepromoot worden dan nu denk (hoop) ik, als de consument maar eenmaal inziet dat het niet zo goed is als CD of (zelf nagenoeg geen ervaring mee) LP. En dat gaat gebeuren. De snackbar/tros cultuur zal zichzelf ten gronde richten. De vraag is niet of dat gebeurd, maar wanneer. Daar ben ik van overtuigd. Ik zie in mijn omgeving steeds meer de terugkeer naar stereo, om maar een voorbeeld te noemen. En dan niet van audiofielen of zo, nee van 'gewone' consumenten die de consumentengids als leidraad hebben voor hun aankopen op audio-gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 20 augustus 2004 Report Share Posted 20 augustus 2004 Zo een 5.1 set is volgens mij ook maar impressionant voor even. Volgende ervaring vond ik wel geld waar: Ik was dus op een dag bij een vriend met een paar vrienden een film aan het bekijken. Zij hadden zo'n 5.1 melkpakjes-set. Tijdens die film maakte ik opeens de opmerking, "is dat jullie wasmachine die opstaat?", zijn reacte "Maar nee, dat is onze subwoofer". Je had zijn gezicht moeten zien toen ik dat vroeg. Maar dat klonk dus echt als een wasmachine. En hij voordien maar stoefen met zijn subwoofer . Vriendelijke groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts