Jump to content

Houten vloer

ehgr
 Share

Recommended Posts

Voor mij is dit de eerste keer dat ik een vraag op dit forum stel.

Is het echt uit den boze om een houten vloer (vernageld aan de betonnen vloer) te hebben indien je een meer dan standaard hifi-set heb? Of zijn er trucjes om reflectie en dergelijke op te heffen.

Gaat het luistergenot echt hard achteruit in vergelijking tot een tapijt.

Ik hoop dat een van jullie mij antwoord kan geven.

Gr. Mark :confused:

Voor mij is dit de eerste keer dat ik een vraag op dit forum stel.

Is het echt uit den boze om een houten vloer (vernageld aan de betonnen vloer) te hebben indien je een meer dan standaard hifi-set heb? Of zijn er trucjes om reflectie en dergelijke op te heffen.

Gaat het luistergenot echt hard achteruit in vergelijking tot een tapijt.

Ik hoop dat een van jullie mij antwoord kan geven.

Gr. Mark :confused:

Uitn den boze? Dat hangt helemaal van jezelf af, van je smaak (hoe je je kamer wilt inrichten) en van de eisen die je aan je geluid stelt. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken, mijn woonkamer heeft een houten vloer. Ook heeft de kamer nog eens gestucte wanden, die vrijwel nergens bedekt zijn (met een schilderij of iets dergelijks). Het geluid hier, klinkt in mijn oren vrij rommelig.

Is ook niet erg, want om echt te luisteren ga ik in een andere kamer zitten met een andere set. Die kamer heeft schuine wanden, gordijnen een gevulde boekenkast, gipsen plafond met daarboven glaswol, rieten tegels die voor meer dan de helft zijn bedekt met een vloerkleed. Hier is het geluid veel rustiger en aangenamer.

Zoek maar eens verder op dit forum (zoek maar eens naar alle artikelen die over akoestiek gaan). Succes!

Ik ga binnenkort ook verhuizen (huis is al gekocht) en die woning heeft een parketvloer, bloedmooi en kostbaar maar zou niet mijn eerste keus zijn. Ik moet dus in de woonkamer trucs uit gaan voeren om het geluid goed te krijgen, vermoed ik.

Standaard dingen die ik kan bedenken zijn:

-vloerkleden

-wand tapijt

-(boeken)kasten

-bankstellen, stoelen met stoffen bekleding

-veel knuffels :D

-gordijnen

Echter... het huis is dusdanig groot (5 slaapkamers) dat ik een luisterkamer "krijg" en daar kan ik dus ook van alles mee gaan doen... Het wordt alleen een strijd waar welke apparatuur komt te staan.

nando

Binnenkort betrekken we een nieuw huis met betonnen vloeren en daar komt een massief houten vloer in. Maar dan wel op een dempende onderlaag.

Beter is tapijt, maar de stofzooi die je daar van hebt ... nooit meer.

;)

Binnenkort betrekken we een nieuw huis met betonnen vloeren en daar komt een massief houten vloer in. Maar dan wel op een dempende onderlaag.

Bij parket kun je het hout beter direct op de betonvloer kitten, dit is stiller dan de vloer op een dempende onderlaag te leggen. Een plankenvloer werkt misschien wel teveel om hem vast te lijmen.

Voor de benedenburen is een zwevende vloer wel stiller, maar als dat alleen een paar spinnen en muizen zijn zou ik me daar niet druk om maken.

Met veel echt hout krijg je juist een zeer goede akoestiek is mijn mening. Een echte houten vloer zie ik dus ook niet als een probleem. Wel wordt de akoestiek net iets harder dan met een vloerbedekking, maar dat kun je wel ondervangen door met gordijnen te werken en hier en daar wat dempingsmateriaal aan te brengen of gewoon een bank of een kast neer te zetten. Ik vind een echte houten vloer dan uiteindelijk een beter resultaat geven dan vloerbedekking.

Met veel echt hout krijg je juist een zeer goede akoestiek is mijn mening. Een echte houten vloer zie ik dus ook niet als een probleem. Wel wordt de akoestiek net iets harder dan met een vloerbedekking, maar dat kun je wel ondervangen door met gordijnen te werken en hier en daar wat dempingsmateriaal aan te brengen of gewoon een bank of een kast neer te zetten. Ik vind een echte houten vloer dan uiteindelijk een beter resultaat geven dan vloerbedekking.

en weer mee eens. :D

Bij echte houten vloeren (dus niet die op beton gelegd zijn) is het vaak heel zinvol (strakkere basweergave, minder Boem-effect) enige ruimt te creeren tussen het onderpaneel en de vloer. Dat kan met spikes, maar dat hoeft niet. Je kunt het ook met kleine blokje doen, mits je ze zoveel mogelijk in de hoek en aan de randen plaatst. Daar kan dat onderpaneel namelijk vrijwel niet bewegen...

Bij echte houten vloeren (dus niet die op beton gelegd zijn) is het vaak heel zinvol (strakkere basweergave, minder Boem-effect) enige ruimt te creeren tussen het onderpaneel en de vloer.

Dat helpt om de tranmissie naar de ondergelegen ruimte te verminderen. Maar dan alleen als de draaglatten zelf ook weer op rubbers geplaatst zijn. Kwa ondervloeren is er tegenwoordig zoveel te krijgen, van goedkoop simpel vochtkerend tot vrij geavanceerd. Er is op het moment zoveel aan vloeren te krijgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Maar van de vloerenexpert waar ik op dit moment mee in overleg ben heb ik wel het idee waar hij het over heeft.

Kijk ook eens op:

http://www.vloeren-net.nl/

;)

Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. De winst zit in de ontkoppeling van het onderpaneel van de vloer. Rubbers hebben daar helemaal niets mee te maken. Neem drie ongeveer even dikke boeken, plaats de ene met een puntje van een 1 cm2 onder de ene voorhoek, doe het zelfde met het tweede boek op de andere hoek en leg het 3e boek met de korte zijde ongeveer 1 cm onder de achterkant. Het ziet er niet uit, maar je hebt de boel uitstekend ontkoppeld.

Overigens maken boekenplankluidsprekers weer gebruik van die koppeling om het laag wat meer body te geven.

Ja dat begrijp ik wel Joboton,

Waar het ook omgaat is om de energie in de vloer, die hem uiteindelijk doet resoneren, af te voeren zodat het niet terug de kamer in gaat. Dat kan het beste door het in warmte om te zetten en daarvoor heb je materiaal nodig dat dempt.

Maar het laag zal altijd problematisch blijven, daarvoor kun dan beter een grind-epoxy gietvloer nemen o.z.i. op een betonnen ondergrond en met bastraps gaan werken. Maar dat vind ik zelf te ver gaan (en niet mooi). Massieve planken hebben gewoon een mooie natuurlijke en prettige weerkaatsing zoals Karma ook al aangaf. Maar goed dat is persoonlijk.

;)

Kurk??

(ik bedoel niet van een wijnfles, als die nog bestaan)

Wijnflessen? Ja hoor, die bestaan nog... :lol::lol::lol::lol::lol:

Maar een echte kurk zit daar steeds minder in. Ook bij de betere wijnen.

:rolleyes:

Helaas heb je gelijk...

Ik ga binnenkort ook verhuizen (huis is al gekocht).

Dag Nando,

Van harte gefeliciteerd met je/jullie nieuwe woning!

Groeten,

Hififreak

Dank je!

Mooie is dat het huis dat de woonkamer erg groot is en dat we 5 slaapkamers hebben waarvan er 1 mijn luisterkamer wordt :D Deze is 5 bij 3,5 meter en al voorzien van tapijt.

De woonkamer heeft echt hout en dat wordt misschien wel een uitdaging... Ook een uidaging: waar komen de Quad's en de Musical Fidelity te staan... Luxe probleem, ik weet het.

nando

• 5 weeks later...

Zo net terug van de parketwinkel.

Ze hadden daar duidelijk verstand van het probleem van de acoustiek icm houten vloeren, nou ja probleem?

Wil je een houten vloer of lamelparket op een betonvloer leggen dan is er een heel mooi dempingsmateriaal: Kurk-rubber.

Dus Duck, je zat er niet ver naast.

Dat kurk-rubber is een kurkgevulde rubberlaag, verkrijgbaar van 2mm dik tot 4 mm dik. dat komt dan op de vochtkerende isolatielaag die standaard al gelegd wordt. Het geeft niet alleen een extra demping van 20 dB van het transmissie geluid, het dempt ook uitstekend de geluidsenergie in de vloer zelf. Als je er op loopt klinkt het een stuk doodser dan een houten vloer zonder die extra kurk-rubberlaag.

Het wordt eind september gelegd dus ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk uitpakt. Het is wel 7 euro de m2 extra.

Ben ik nog niet echt uit de problemen want 1 wand van de luisterhoek bestaat hoofdzakelijk uit glas. Kijken wat we daarmee moeten. Iemand nog tips?

;)