beunky Posted 26 juli 2004 Report Share Posted 26 juli 2004 Heeft iemand ervaring met de Harbeth HL-P3ES-2? Ik ben van plan om te sparen voor deze luidsprekers, met name omdat ze uitstekend passen in mijn luisterpositie en akkoestiek. Alle ervaringen zijn welkom, eventuele suggesties voor andere bookshelfs/monitors in dezelfde prijsklasse of lager zijn welkom. Ze zullen gebruikt gaan worden in combinatie met een Myryad Z-110 cd-speler en waarschijnlijk een Myryad Z-140 ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 Niemand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Niemand? Ik heb zelfs nog nooit van het merk gehoord, laat staan dat ik dit type heb horen spelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Tuurlijk wel! Heb ze gehoord in Frankrijk bij een audiozaak in Parijs. Wat me opviel en wat de verkoper vertelde: - neutraal, licht warm geluid - schijn dicht bij Spendor LS 3/5 te liggen, maar meer transparant - vrij ongevoelig (zeer goede en krachtige aansturing nodig) - vooral geschikt voor kleine ruimtes - laid-back geluid; mn geschikt voor klassiek - grote orkesten niet sterkste punt (je bent toch een Wagner liefhebber?!) - zeer fraaie stemmen - speaker-bron combinatie essentieel voor loskomen kwaliteit - lekker compact, mooie houtsoorten - fiks aan de prijs (ik herinner me iets van ruim 700 euro per stuk) - verkoper riep iets van dat kast tevens werkt als klankkast voor akoestische muziek?!! Kon ik niet rijmen met neutrale karakter maar is misschien wel een heel uitgewogen concept. Btekent dat niet per definitie dat je aan stands vastzit?! Nog duurder dus. Totaalindruk: mooie speaker maar voor mij iets te zeer laid-back geluid (kwestie van smaak) in combinatie met te weinig flexibel inzetbaar op verschillende muzieksoorten. Er schijnt een leger verslaafden aan dit merk te zijn. Zie Harbeth website maar die heb je ongetwijfeld al gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 De site heb ik idd al gezien. Ja, ik ben inderdaad liefhebber van o.a. Wagner en veel ander orkestwerk, voor mijn ruimte uiterst geschikt (klein), een krachtige eindversterker zou een oplossing kunnen zijn, maar ik heb een probleem: stands kan ik niet kwijt. De oplossing daarvoor kan zijn om ze gewoon op oorhoogte op een stevige houten plaat te plaatsen (op spikes...) die aan de muur is bevestigd. Nou ja, tzt zien we wel. In ieder geval bedankt. Heeft iemand nog tips voor of ervaringen met andere bookshelfs in die prijsklasse of lager? Ik hoor het graag, alles is welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Tja Beunky. Ik ben zelf ook nogal een liefhebber van orkestwerk, en het mag ook hard, en dan mis ik toch wel wat in monitoren hoor, zeker dat laag. Hoe klein is die kamer dan? Gaat daar echt geen vloerstaander in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 dan mis ik toch wel wat in monitoren hoor, zeker dat laag. Helemaal mee eens. Daarom heb ik dit jaar mijn Sonus Faber Concerto's ook weer verruild voor de Elipson 1303: het fundament in de muziek is terug! Maarrrrrrrr: kijk uit bij een kleine luisterruimte met vloerstaanders die de lage tonen er moeiteloos uitgooien: dat kan een gepingpong gaan geven waarbij je iedere definitie kwijtraakt. Bas heeft ruimte nodig om het maar simpel te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Heeft iemand nog tips voor of ervaringen met andere bookshelfs in die prijsklasse of lager? Ik hoor het graag, alles is welkom! PEN Audio en Von Schweikert VR1. Maar zoals CGM al opmerkte, monitors trekken het niet bij groot orkestwerk als je ook laag wilt. Ga je niet te hard dan is het goed te doen in een niet al te grote kamer. Je hebt dan voldoende basboost van de kamer zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 Heeft iemand nog tips Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Hoi Beunky, Van de PEN-netjes weet ik het niet meer maar de VR1 is een gesloten type wat je desnoods tussen de boeken in kan zetten. Is ook niet erg kritisch wat versterker betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Ik heb gewoon geen plek voor zuilen, die kan ik niet kwijt. Dat is het probleem. Mijn slaapkamer is te ongunstig ingericht om zuilen kwijt te kunnen (groot bureau nodig en zo, en relatief smalle kamer), aan de ene kant van mijn kamer staat het bed (in de lengte), direct er naast staat mijn bureau, strak tegen de muur. Dit is tevens mijn luisterpositie. Het andere gedeelte van de kamer is gevuld met kasten. En die heb ik allemaal heel hard nodig... Ik vrees dat je er dan per definitie op achteruitgaat vergeleken bij het luisteren via de hoofdtelefoon. Dat wordt veel investeren maar weinig winst. Ik zou dan liever wachten op betere tijden (qua ruimte dan) en het geld vasthouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 (edited) Heeft iemand nog tips Edited 27 juli 2004 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 Ik heb gewoon geen plek voor zuilen, die kan ik niet kwijt. Dat is het probleem. Mijn slaapkamer is te ongunstig ingericht om zuilen kwijt te kunnen (groot bureau nodig en zo, en relatief smalle kamer), aan de ene kant van mijn kamer staat het bed (in de lengte), direct er naast staat mijn bureau, strak tegen de muur. Dit is tevens mijn luisterpositie. Het andere gedeelte van de kamer is gevuld met kasten. En die heb ik allemaal heel hard nodig... Ik vrees dat je er dan per definitie op achteruitgaat vergeleken bij het luisteren via de hoofdtelefoon. Dat wordt veel investeren maar weinig winst. Ik zou dan liever wachten op betere tijden (qua ruimte dan) en het geld vasthouden. Hmm... Misschien is het een idee om het budget dan te besteden aan een Stax-hoofdtelefoon of een top-Sennheiser of Beyerdynamic of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Ik weet nog steeds niet wat ze moeten kosten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 Ik weet nog steeds niet wat ze moeten kosten.. Wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Hmm...Misschien is het een idee om het budget dan te besteden aan een Stax-hoofdtelefoon of een top-Sennheiser of Beyerdynamic of zo? Zag recent interessante test op "die andere hifi site" van draadloze koptelefoon met digitale overdracht. Lijkt de oplossing voor alle draadloze ellende. Vooral de duurdere scoorde goed. Ik verwacht op korte termijn ook types van andere fabrikanten met dit principe of misschien zijn ze er al. Kan haast niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Ik weet nog steeds niet wat ze moeten kosten.. Wat? Ja, waar hebben we het over? Jij hebt het over prijsklasse, maar je noemt geen prijs.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Wat ik noemde: 700-800 euro per stuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Wat ik noemde: 700-800 euro per stuk. in Parijs.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 Ik weet nog steeds niet wat ze moeten kosten.. Wat? Ja, waar hebben we het over? Jij hebt het over prijsklasse, maar je noemt geen prijs.. O sorry, de Nederlandse prijs ligt zo ronde de vijftienhonderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Zou je nou wel zoveel geld uitgeven voor speakers? Waarschijnlijk zul je ze nooit goed kunnen laten klinken in een klein kamertje op een plank. Of koop je ze op de toekomst gericht, weet je al wat je volgende ruimte wordt? Nou ja, jouw keus natuurlijk. Zelf heb ik monitoren gebouwd voor een kleine zolderkamer, kosten zo'n 200 euro per stuk, klinken echt niet verkeerd. Maar op een stand, een stukje van de muur, klinken ze stukken beter dan op het bureau waar ze nu op staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 Zou je nou wel zoveel geld uitgeven voor speakers? Waarschijnlijk zul je ze nooit goed kunnen laten klinken in een klein kamertje op een plank. Of koop je ze op de toekomst gericht, weet je al wat je volgende ruimte wordt?Nou ja, jouw keus natuurlijk. Zelf heb ik monitoren gebouwd voor een kleine zolderkamer, kosten zo'n 200 euro per stuk, klinken echt niet verkeerd. Maar op een stand, een stukje van de muur, klinken ze stukken beter dan op het bureau waar ze nu op staan. Dat is op zich wel weer zo. Zou een betere hoofdteleoon (zoals ik al zei, Stax of de betere Sennheisers of de Grado RS-2 of RS-1 of de betere Beyers) dan een betere oplossing zijn, misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 juli 2004 Author Report Share Posted 27 juli 2004 Of zou het misschien een idee zijn om te investeren in goede electronica? (met het oog op de toekomst...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Beunky als je evt nog aan een uitgave van het duitse blad Stereo van april 2004 kunt geraken . Hier kun je een test tussen de Harbeth hl-p3es-2 en de Spendor s3 /5 se lezen Harbeth. BBC kompaktmonitor der Topklasse mit einem allroundtauglichen Schuss lebendigkeit. afm 19x30,5x20 cm 6 jaar garantie . (1500 euro setprijs) Spendor. Ausgewogener Nahfeldmonitor mit traumhaften Mitten. afm 16,5x30,5x19 cm. 5 jaar garantie (1500 euro steprijs) MVG Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juli 2004 Report Share Posted 27 juli 2004 Ikzelf zou het laten afhangen van hoe lang de huidige situatie (luisterruimte) duurt. Een goede koptelefoon is nooit weg, maar speakers zijn erg afhankelijk van de ruimte. Een versterker zie ik ook in combinatie met speakers, tenzij je net als ik streeft naar een amp die alles aan kan sturen, heb ik daar verder geen omkijken naar. Ben je buizenliefhebber, dan ligt het weer anders. Keuzes keuzes keuzes.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts