Superboer Posted 28 juli 2004 Report Share Posted 28 juli 2004 Heb je wel eens gedacht aan zelfbouw. Ik heb zelf twee jordan jx92s. Dit zijn breedbanders en hebben geen filter nodig ben je voor 350 euro per paar klaar. Klinken erg goed zeker van dichtbij. Voordeel dat als je zelf maakt kun je zelf bepalen waar je de baspoort plaatst. http://www.ejjordan.co.uk/drive_frameset2.htm http://www.briangt.com/gallery/jx92s Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 juli 2004 Author Report Share Posted 28 juli 2004 Heb je wel eens gedacht aan zelfbouw. Ik heb zelf twee jordan jx92s. Dit zijn breedbanders en hebben geen filter nodig ben je voor 350 euro per paar klaar. Klinken erg goed zeker van dichtbij. Voordeel dat als je zelf maakt kun je zelf bepalen waar je de baspoort plaatst. http://www.ejjordan.co.uk/drive_frameset2.htm http://www.briangt.com/gallery/jx92s Ik heb er wel eens aan gedacht, maar ik heb twee linkerhanden. Bovendien ontbeert bij mij de nodige kennis met betrekking tot natuurkunde waarschijnlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juli 2004 Report Share Posted 28 juli 2004 Ik heb er wel eens aan gedacht, maar ik heb twee linkerhanden. Als je linkshandig bent is dat juist een voordeel Het wordt dan toch op stap en zelf veel gaan luisteren Beunky (met je eigen muziek uiteraard). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 28 juli 2004 Report Share Posted 28 juli 2004 Ja ik ken maar het is een vrij simpel ontwerp ik heb het zaag en freeswerk uitbesteed en zelf alles in elkaar gelijmd. Was voor mij mijn eerste project en ik ben ook niet de meest handige maar is toch gelukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 juli 2004 Author Report Share Posted 28 juli 2004 Ik heb er wel eens aan gedacht, maar ik heb twee linkerhanden. Als je linkshandig bent is dat juist een voordeel Het wordt dan toch op stap en zelf veel gaan luisteren Beunky (met je eigen muziek uiteraard). Laat ik nu toevallig linkshandig zijn... Maar je snapt wel wat ik bedoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 juli 2004 Report Share Posted 28 juli 2004 Ik heb er wel eens aan gedacht, maar ik heb twee linkerhanden. Als je linkshandig bent is dat juist een voordeel Het wordt dan toch op stap en zelf veel gaan luisteren Beunky (met je eigen muziek uiteraard). Laat ik nu toevallig linkshandig zijn... Maar je snapt wel wat ik bedoel Ja, je bedoelt eigenlijk dat je twee rechterhanden hebt en linkshandig bent en dat dat dus niet handig is en dat je daarom niet zo handig bent met je handen Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 juli 2004 Author Report Share Posted 28 juli 2004 Ik heb er wel eens aan gedacht, maar ik heb twee linkerhanden. Als je linkshandig bent is dat juist een voordeel Het wordt dan toch op stap en zelf veel gaan luisteren Beunky (met je eigen muziek uiteraard). Laat ik nu toevallig linkshandig zijn... Maar je snapt wel wat ik bedoel Ja, je bedoelt eigenlijk dat je twee rechterhanden hebt en linkshandig bent en dat dat dus niet handig is en dat je daarom niet zo handig bent met je handen Ja, dat bedoel ik. Ik ben linkshandig en ben niet zo handig met mijn handen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Hallo, laat ik eerst zeggen dat ik de Harbeth HL-P3ES2 hele goede luidsprekers vindt. Echter de LS3/5a vind ik duidelijk beter kwa kwaliteit. Kwa kwantiteit wint de HL-P3ES2 het (meer bas en kan luider) en dan is dat nog niet veel. Beide luidsprekers hebben een rendement van ongeveer 82dB/W*m, de LS3/5a is 8 Ohm (officieel 11 of 15 Ohm) terwijl de HL-P3ES2 slechts 4 Ohm is. Kortom beide hebben veel vermogen nodig. En dat is ook echt nodig omdat beide zo goed zijn dat ze compressie van de versterker zeer goed laten horen. En ik denk dat jouw versterker dit niet kan trekken (sorry). Verder hebben beide luidsprekers een klankbalans die afgesteld is om op een standaard midden in de kamer te zetten. Zelf heb ik de LS3/5a en die klinken het beste zo ongeveer 2 meter van alle wanden vandaan (midden in de kamer dus ongeveer). Ja echt, de midbas wordt opgeblazen wanneer ze dicht tegen de muur staan en dan komt er nog steeds geen bas uit; resultaat is een onevenwichtige klankbalans. En beide zijn ook goed in het neerzetten van het stereobeeld. En dat heeft ook te lijden van een opstelling tegen de wand. Oh ja, die Harbeth HL-P3ES2 is een moderne speaker met polypropyleen woofer en metal dome tweeter. En de LS3/5a is 1 van de meest nauwkeurige speakers ter wereld! Anders kwam ie niet door de keuring en dan nam de BBC de licentie af van de fabrikant; dus die 6dB onregelmatigheid die door het filter wordt weggewerkt is geen probleem. En die onregelmatigheid wordt veroorzaakt door het membraan materiaal dat van bextrene is. Maar dat bextrene is wel stijver dan polypropyleen en zorgt daardoor voor een betere detailering. Even afronden: Ik zou als ik jou was GEEN HL-P3ES2 of LS3/5a kopen! Luister eens naar luidsprekers die beter op een boekenplank klinken en die minder eisen stellen aan de versterker. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 29 juli 2004 Author Report Share Posted 29 juli 2004 Hallo, laat ik eerst zeggen dat ik de Harbeth HL-P3ES2 hele goede luidsprekers vindt. Echter de LS3/5a vind ik duidelijk beter kwa kwaliteit. Kwa kwantiteit wint de HL-P3ES2 het (meer bas en kan luider) en dan is dat nog niet veel. Beide luidsprekers hebben een rendement van ongeveer 82dB/W*m, de LS3/5a is 8 Ohm (officieel 11 of 15 Ohm) terwijl de HL-P3ES2 slechts 4 Ohm is. Kortom beide hebben veel vermogen nodig. En dat is ook echt nodig omdat beide zo goed zijn dat ze compressie van de versterker zeer goed laten horen. En ik denk dat jouw versterker dit niet kan trekken (sorry). Verder hebben beide luidsprekers een klankbalans die afgesteld is om op een standaard midden in de kamer te zetten. Zelf heb ik de LS3/5a en die klinken het beste zo ongeveer 2 meter van alle wanden vandaan (midden in de kamer dus ongeveer). Ja echt, de midbas wordt opgeblazen wanneer ze dicht tegen de muur staan en dan komt er nog steeds geen bas uit; resultaat is een onevenwichtige klankbalans. En beide zijn ook goed in het neerzetten van het stereobeeld. En dat heeft ook te lijden van een opstelling tegen de wand. Oh ja, die Harbeth HL-P3ES2 is een moderne speaker met polypropyleen woofer en metal dome tweeter. En de LS3/5a is 1 van de meest nauwkeurige speakers ter wereld! Anders kwam ie niet door de keuring en dan nam de BBC de licentie af van de fabrikant; dus die 6dB onregelmatigheid die door het filter wordt weggewerkt is geen probleem. En die onregelmatigheid wordt veroorzaakt door het membraan materiaal dat van bextrene is. Maar dat bextrene is wel stijver dan polypropyleen en zorgt daardoor voor een betere detailering. Even afronden: Ik zou als ik jou was GEEN HL-P3ES2 of LS3/5a kopen! Luister eens naar luidsprekers die beter op een boekenplank klinken en die minder eisen stellen aan de versterker. Groeten, Hans Ten eerste: heel erg bedankt voor je reactie! Ten tweede: je hoeft je zeker niet te verontschuldigen voor je opmerking over de versterker, ik gebruik momenteel alleen een cd-speler, een hoofdtelefoonversterker en een hoodtelefoon. Dus je hebt volledig gelijk. Ten derde: weet jij eventueel alternatieven die ook goed gedetailleerd zijn en in dezelfde of lagere prijsklasse zitten (tot 1500 euro per paar). Tweedehands is geen optie, helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Hallo Beunky, aha, je hebt de Myryad Z140 nog niet gekocht. Had ik even overheen gelezen. Kortom je zoekt niet alleen een paar luidsprekers maar wil ook nog een versterker kopen. Die Z140 kost 800 Euro, dus je wilt ongeveer 2300 Euro uitgeven? IK zou meer geld uitgeven aan de versterker en minder aan de luidsprekers. Er zijn ook goedkopere goede luidsprekers te koop. Luidsprekers worden pas echt duur wanneer je kwaliteit EN kwantiteit (bas en/of luidheid) wilt. En jij kan misschien zelfs beter niet al te veel bas gebruiken. En dat terwijl goede versterkers niet goedkoop zijn (tja, wat is goedkoop?). Voordeel is ook dat als je ooit een betere (grotere) luisterruimte hebt, dat je dan al een goede versterker hebt en niet al te veel geld verliest als je de goedkopere luidsprekers inruilt voor grotere (en waarschijnlijk duurdere). IK zou ongeveer 1500 Euro uitgeven aan een versterker en ongeveer 800 Euro aan de speakers. Maar welke luidsprekers dan? Een paar dat niet gaat boemen wanneer je ze tegen de muur zet! Maar welke dan? Ehh? Zeldzaam? Sorry, ik weet alleen een paar oudere te noemen en jij wilt geen 2e hands. Aanbeveling: start hier een nieuw topic over. Hmm, misschien de Xavian XN 125 II en de Epos M12.2. Welke versterker? Ook hier zou ik een apart topic over starten als ik jou was. Mijn smaak? Cyrus 8 (1500 Euro), Naim Nait5i (1000 Euro), Densen Beat B-100 Mk V (1350 Euro). Of doe eens gek: koop toch een paar 2e hands speakers. Ik kan je de B&W DM4 zeer aanbevelen (heb ik zelf ook). Gaat voor ongeveer 100 tot 150 Euro per paar. Is ontworpen om tegen de achterwand gezet te worden. Kan zeer luid EN is zeer gedetaileerd (tweeter + supertweeter + bextrene woofer). Maar het leukste is dat je nu geld over hebt voor een mooie voor- en eindversterker combinatie. En ook hier geld dat als je die DM4's weg doet, je dan maximaal 150 Euro verliest. Aanbevelingen voor versterkercombinaties: Linn Kolektor + LK85 (1800 Euro), Quad 99pre + 99pow (2000 Euro), Densen B-200 + Rega Maia 3 (2200 Euro) (ik vind de Rega Cursa 3 voorversterker niet lekker klinken en samen met de Densen eindversterker wordt het een stuk duurder). Je ziet het, er zijn vele mogelijkheden. Denk er goed over na. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts