Jump to content

DAB Digitale radio

sultankat
 Share

Recommended Posts

Het probleem, zoals de link ook aangeeft, is dat men teveel zenders op een DAB kanaal wil persen, die de bandbreedte moeten delen. Indien je je beperkt met zenders zou het dacht ik wel beter moeten zijn dan kabel.

Het probleem, zoals de link ook aangeeft, is dat men teveel zenders op een DAB kanaal wil persen

Dat is inderdaad wat ik hoorde van Transtec over de Nederlandse opzet: het moest kennelijk weer op een koopje waardoor de kwalitiet van DAB niet (ten volle) benut wordt. Schijnt per land en zenderpark anders te liggen?!

En dan te bedenken dat lange tijd in Nederland, iig in de jaren '80, het signaal van de studio naar de zender ging als 12 bits gecomprimeerd :o Hoe het nu is geen idee.

DAB is toch voornamelijk bedoeld voor in de auto? Zo is het in eerste instantie wel ontwikkeld dacht ik.

:unsure:

DAB is toch voornamelijk bedoeld voor in de auto? Zo is het in eerste instantie wel ontwikkeld dacht ik.

:unsure:

Ik vrees dat het hele radio gebeuren tegenwoordig voor de auto bedoeld is (totdat iedreen dvd gaat kijken in zijn auto). Volgens mij ben ik nog

En dan te bedenken dat lange tijd in Nederland, iig in de jaren '80, het signaal van de studio naar de zender ging als 12 bits gecomprimeerd

Geen idee wat dat betekent, 12 bits gecomprimeerd: is dat goed of slecht? Want het woord "gecomprimeerd" doet al het ergste vrezen. Wel vind ik dat het allemaal vroeger veel rustiger en evenwichtiger klonk.

Wat ik nu merk door gewoon te luisteren is dat vrijwel ieder signaal van Nederlandse zenders klankmatig wordt be

Radiozenders worden gecomprimeerd weergegeven. Dat wil zeggen, de dynamiek die normaal gesproken (iig vaak) in muziek zit, wordt er zoveel mogelijk uitgehaald. Ofwel, alle geluiden in de muziek klinken ongeveer even hard. Dit om een zo klein mogelijke bandbreedte te gebruiken. Een zender als Radio 4 heeft daar wel eens over geklaagd (het is namelijk verplicht om zo'n compressor te gebruiken). Luisteraars van klassieke muziek zijn blijkbaar wat kritischer op het geluid dan luisteraars van popzenders, want het waren de luisteraars die bij Radio 4 gingen klagen dat het zo dynamiekloos klonk.

Overigens is zo'n compressor ook de reden dat reclame op tv vaak zo hard klinkt. Alles wordt op maximaal toelaatbare sterkte uitgezonden tijdens de reclame. Daardoor lijkt het veel harder dat de film of het programma dat je net zat te kijken. Maar in dat programma of die film komt ook wel die geluidssterkte voor, alleen niet constant maar af en toe (= dynamiek)...

@CGM: ik luister overdag ook nog vrij veel naar de radio. Bijna altijd Kink-FM. Daarom heb ik een tijdje geleden ook een (behoorlijke) tuner aangeschaft (overgenomen van Alco). Ik gebruikte altijd m'n midisetje als tuner, maar dat was (vooral vanwege de ruimte die dat ding inneemt) niet handig. Dus heb ik nu een echte tuner, van normaal formaat. Het probleem van die midiset was vooral de hoogte i.c.m. de verstelbaarheid van de planken in het kastje waar m'n audiospullen instaan. Hierdoor nam ie veel ruimte in beslag in de hoogte, terwijl er in de breedte meer dan genoeg ruimte was, maar die was daardoor ook onbruikbaar geworden. Heb het nu dus beter voor elkaar. En het klinkt ook nog eens beter dan zo'n midiset...

Volgens mij is radio 4 niet gecomprimeerd, of in veel mindere mate dan dat dat bij de commerciele zenders (en radio 1, 2 en 3) het geval is.

Zeker weet ik dat wdr3 en nog een paar duitse (meestal klassiek) zenders niet gecomprimeerd zijn. De dynamiek van een cd zul je natuurlijk nooit halen.

Wel kan ik sinds ik een goede tuner (revox B260s) bezit prima genieten van radio. Hij staat dan wel vrijwel altijd op een goede klassiek zender afgestemd.

Volgens mij is radio 4 niet gecomprimeerd, of in veel mindere mate dan dat dat bij de commerciele zenders (en radio 1, 2 en 3) het geval is.

Zeker weet ik dat wdr3 en nog een paar duitse (meestal klassiek) zenders niet gecomprimeerd zijn. De dynamiek van een cd zul je natuurlijk nooit halen.

Wel kan ik sinds ik een goede tuner (revox B260s) bezit prima genieten van radio. Hij staat dan wel vrijwel altijd op een goede klassiek zender afgestemd.

Volgens mij is radio 4 wel gecompimeerd, maar wel minder dan popzenders...