Jump to content

experiment

The_Ark
 Share

Recommended Posts

DEEL 1 van 5

Ieder is vrij deel te nemen aan dit experiment met ogenschijnlijk volkomen ridicule zaken als knopen leggen in snoeren en stickertjes plakken, maar het is serieus bedoeld. :blink::P

Het leuke is dat het niets kost, behalve een paar uur knutselen en daarna is luisteren geblazen, naar de hopelijk positieve veranderingen.

Er is geen bepaalde volgorde, soms hoor je meteen verschillen, soms pas na DEEL 5 van 5 uitgevoerd te hebben... Het is bij iedere kamer/installatie helaas anders.

O ja, waarom 5? Om binnen de tijdslimiet te blijven; er zijn er meer.

Alle 'tweaks' zijn overigens ongedaan te maken en bjna onzichtbaar voor het oog.

De 1e stap is dat je een mailtje stuurt naar

foil@belt.demon.co.uk

met je adres gegevens en interesse in hun Silver Rainbow Foil.

Je ontvangt dan gratis een proefpakketje.

Negeer voorlopig hun gebruiksaanwijzing.

(Het is bedoeld om op cd's te plakken, zodat ze beter klinken.)

Het is een strook van 5,5 x 1,5 cm. Hiervan kun je strips van 2 mm. knippen, zodat je ongeveer 25-30 stickertjes krijgt van 1,5x0,2 cm.

We moeten zuinig zijn met deze stickertjes...

Kies 10 lievelings cd's uit, beluister ze eerst en maak aantekeningen over de audiofiele kwaliteiten per cd, tenzij je ze goed kent. Op 5 cd's plak je 1 stickertje over het CD-logo.

Plak vervolgens een stickertje op

- cd-speler, versterker, luidsprekers, AC-purifier

Het liefst als die aanwezig is op een barcode en anders op een willekeurige plek buiten het zicht, op de behuizing.

- wandcontactdozen waaraan audio zit, op de behuizing buiten 't zicht

- tv, video, dvd, in de luisterruimte, evt. computer, toetsenbord (op het logo, barcode of anders willekeurig)

- telefoon, mobiel, onderop

- afstandsbedieningen, het liefst in het batterijvak, maar op de behuizing kan ook

- op de toevoerpijpen van je CV en op elke radiator 1 aan de achterkant; dit zijn nl. grote metalen oppervlakken.

- stoppenkast: linker en rechter zijkant

Bewaar de rest.

The_Ark

DEEL 2 van 5

We gaan knopen leggen en wel in alle snoeren.

Eigenlijk moet je van tevoren goed oefenen, of je bent padvinder of zeiler, want alleen de PLATTE knoop werkt in ons audio-voordeel.

The_Reefknot

Hopelijk is dit plaatje te zien.

Leg een enkele platte knoop in

- alle netsnoeren, niet alleen van je installatie maar ook van lampen etc.

en als je tijd over hebt in

- antennekabels, telefoonaansluitdraden, pc-snoeren

De knoop lijkt soort natuurlijke anti-HF kring, maar dat is het niet.

:)

Voor je interconnects en ls-kabels:

- voer de platte knoop uit door L en R aan elkaar te knopen, volgens het 2e plaatje

Oh ja, strakheid van de knoop= zo strak als je durft of de stugheid vd kabel toelaat. Opletten dat je geen oude-wijvenknoop legt, die lijkt er erg op.

Tijd: ongeveer halfuur.

Eigenlijk zou je hierna al verschil moeten horen.

The_Ark

DEEL 3 van 5

"schroeven uitlijnen en uithalen"

Nodig: kruiskop en gewone schroevendraaier.

Tijd: 10-15 minuten.

Alle schroeven van je installatie moeten 'uitgelijnd' worden, d.w.z. gewone schroeven zodanig draaien dat ze horizontaal komen, net zoals het minteken -

en kruiskopschroeven moeten netjes als een plus + gezien worden. Liever aandraaien natuurlijk, maar soms kan het niet vaster en dan moet je een slagje terug.

Doe dit bij luidsprekers, versterker, cd-speler, tuner, etc. maar ook de tv.

Voorts:

Verwijder(!) 1 willekeurige schroef indien er dingen aaneen geschroefd zijn met een even aantal schroeven. Je moet dus een oneven aantal schroeven overhouden.

Dus bijv. het deksel van de versterker aan het chassis, de woofer aan de ls-kast. ( :( Ikzelf heb alleen wel het minimum van 4 aangehouden voor de stevigheid vd woofer, maar als er 6 of 8 zijn, kan er makkelijk eentje uit).

The_Ark

DEEL 4 van 5

"informatiedragers"

Tijd: 15 minuten

Alle cd's en LP's moeten rechtop bewaard blijven.

Ook alle boeken moeten rechtop.

Verwijder voor de duur van dit experiment alle kranten en tijdschriften uit de luisterruimte. Ook even je portemonnee verbannen uit de luisterruimte; dit vanwege de pasjes met chips en magneetstrips.

Open een voor een de cd-doosjes en draai de cd zodanig dat de tekst horizontaal leesbaar is.

The_Ark

:lol:

Dit is pas serieus audiofiel!

:lol::lol::lol::lol::lol:

Je kunt audio wel vervangen door twee letters...

:lol::lol::lol::lol::lol:

Hoezo ???

Vind dit echt vefrissende kost hoor. Heb ook wel eens een knoop in mijn oren proberen te leggen. Nou dat had echt een verrassend effect. Probeer het maar eens!

Ga zo door Ark. Helaas verveel ik me niet genoeg om aan het experiment deel te nemen, maar wie weet.

Open een voor een de cd-doosjes en draai de cd zodanig dat de tekst horizontaal leesbaar is.

The_Ark

Ik stop ze er altijd al met de tekst horizontaal leesbaar in. Maar om nou te beweren dat m'n set daar beter van gaat klinken...

Overigens zijn bij mij de 'tweaks' niet allemaal haalbaar, aangezien ik maar 1 ruimte. Ik kan dus nergens m'n tijdschriften en m'n portemonnee kwijt (om maar eens wat te noemen)... :rolleyes:

DEEL 3 van 5

Alle schroeven van je installatie moeten 'uitgelijnd' worden, d.w.z. gewone schroeven zodanig draaien dat ze horizontaal komen, net zoals het minteken -

en kruiskopschroeven moeten netjes als een plus + gezien worden. Liever aandraaien natuurlijk, maar soms kan het niet vaster en dan moet je een slagje terug.

Voorts:

Verwijder(!) 1 willekeurige schroef indien er dingen aaneen geschroefd zijn met een even aantal schroeven. Je moet dus een oneven aantal schroeven overhouden.

Dus bijv. het deksel van de versterker aan het chassis, de woofer aan de ls-kast. ( :( Ikzelf heb alleen wel het minimum van 4 aangehouden voor de stevigheid vd woofer, maar als er 6 of 8 zijn, kan er makkelijk eentje uit).

The_Ark

volgens de kwantum theorie is een even aantal beter voor de geluidskwaliteit.

DEEL 3 van 5

Voorts:

The_Ark

volgens de kwantum theorie is een even aantal beter voor de geluidskwaliteit.

Ja, maar hier zit dan ook geen theorie achter... ;)

Guest Theo H.
Hoort dit onderwerp niet thuis in "Algemene onderwerpen" / Fabels?

:D

Groet,

Theo.

Je bedoelt: Algemene onzin/kabels... :P:P:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Ja! Laten we het weer eens over kabels hebben!!!!!

Kun je weer eens een rapportje tevoorschijn halen.

(Wel eerst even je teamleider raadplegen, hoor... :lol:)

Groet,

Theo.

Hoort dit onderwerp niet thuis in "Algemene onderwerpen" / Fabels?

:D

Groet,

Theo.

Je bedoelt: Algemene onzin/kabels... :P:P:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Ja! Laten we het weer eens over kabels hebben!!!!!

Kun je weer eens een rapportje tevoorschijn halen.

(Wel eerst even je teamleider raadplegen, hoor... :lol:)

Groet,

Theo.

Ik heb die van Van Den Hul nog wel, belangstelling? :lol::lol::lol::lol::lol:

Overigens zijn bij mij de 'tweaks' niet allemaal haalbaar, aangezien ik maar 1 ruimte. Ik kan dus nergens m'n tijdschriften en m'n portemonnee kwijt (om maar eens wat te noemen)... :rolleyes:

Dan heb je 1 tweak al voor mekaar: Je zit in een oneven ruimte.

We gaan verhuizen naar een 6 kamerwoning. Dacht eerst, dat is een probleem. Gelukkig was ik de schuur vergeten .... Zitten we op 7, gelijk het geluksgetal.

Dan heb je 1 tweak al voor mekaar: Je zit in een oneven ruimte.

Hehe... Das waar. En het is nog kamer 53 ook, dus dubbel oneven. Of is het dan weer even...? ;):D

Waar blijft DEEL 5 van 5?

Er is naar aanleiding van een vergelijkbaar knopengeintje in een aprilnummer van de HH (of was het K&T?) een duitser geweest die hier metingen aan heeft gedaan. Het bleek inderdaad invloed te hebben, erg klein maar toch meetbaar.

Guest Theo H.

Volgens mij is de inhoud van deel 5 ongeveer als volgt:

"Tjonge, wat heb ik gelachen om al die audioten die hier ingetrapt zijn. Sorry, jongens, geintje!

Groet,

Theo.

(N.B.: De audioten: audioclub te Alkmaar N.H.)

Waar blijft DEEL 5 van 5?

Er is naar aanleiding van een vergelijkbaar knopengeintje in een aprilnummer van de HH (of was het K&T?) een duitser geweest die hier metingen aan heeft gedaan. Het bleek inderdaad invloed te hebben, erg klein maar toch meetbaar.

Dat was idd in de HH jaren geleden. De reakties daar op waren het leukste. Vele soorten knopen zijn onderzocht, het effect van het aantal knopen en of je alleen een knoop in de + van je spiekerkabel legde of alleen in de - of in beide.

Maar het gaat er toch niet om of het meetbaar is? Het gaat er om of je er in gelooft.

P.S. Henk, met een beetje extra dwang krijg je toch wel een knoop in die kabels van je? Gegarandeerd dat het uitmaakt in je muziekbeleving :D

B)