Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Een foutcorrectie werkt met interpolatie, dus is het wel degelijk een bestaand probleem. Een erg brakke foutcorrectie hoor je echt wel. een goede trouwens ook, maar dan in positieve zin. Dat is gedeeltelijk waar. De foutcorrectie is een 3 trapsraket. De eerste trap corrigeert fouten voor 100%. Lukt dat niet meer dan pas komt interpolatie er aan te pas. Lukt dat ook niet meer goed dan treed de muting in werking en krijg je soms van dat ratelende geluid. Iig deed de eerste trap uitstekend zijn werk in mijn testje van destijds, met of zonder groene Lumocolor rand. Zou het tot interpolatie zijn gekomen dan zouden die twee geripte files files zeker een verschil hebben opgeleverd. De kans dat een fout op 2 verschillende CD's op exact dezelfde plaats zit en op dezelfde manier geinterpoleerd wordt is nihil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Een foutcorrectie werkt met interpolatie, dus is het wel degelijk een bestaand probleem. Een erg brakke foutcorrectie hoor je echt wel. een goede trouwens ook, maar dan in positieve zin. Dit is zoals ik het gelezen heb: De foutcorrectie werkt met pariteitsbits. Dit is geen interpolatie, de ontbrekende bits kunnen dan gewoon worden berekend. Verder wordt interleaving gebruikt, data wordt dus verspreid op de cd. Met dit systeem kunnen zo'n 4000 bits, of zo'n 2,5 mm spoor, gecorrigeerd worden zonder data-verlies. De cd moet dus wel bijzonder beschadigd zijn voordat dit systeem faalt. Pas als dit allemaal faalt kan er interpolatie worden toegepast. Als dit ook niet lukt krijg je drop-outs, geluid valt weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Een foutcorrectie werkt met interpolatie, dus is het wel degelijk een bestaand probleem. Een erg brakke foutcorrectie hoor je echt wel. een goede trouwens ook, maar dan in positieve zin. Dat is gedeeltelijk waar. De foutcorrectie is een 3 trapsraket. De eerste trap corrigeert fouten voor 100%. Lukt dat niet meer dan pas komt interpolatie er aan te pas. Lukt dat ook niet meer goed dan treed de muting in werking en krijg je soms van dat ratelende geluid. Iig deed de eerste trap uitstekend zijn werk in mijn testje van destijds, met of zonder groene Lumocolor rand. Zou het tot interpolatie zijn gekomen dan zouden die twee geripte files files zeker een verschil hebben opgeleverd. De kans dat een fout op 2 verschillende CD's op exact dezelfde plaats zit en op dezelfde manier geinterpoleerd wordt is nihil. Echter, met die test sluit je niet uit dat jitter voor een klankverschil kan zorgen. Het kijken naar bitjes heeft geen enkel zin omdat de foutcorrectie voor vrijwel 99.9999% altijd goed werkt. Het gereflecteerde licht kan zorgen zorgen voor een hogere achtergrond ruis bij de lees sensor. Een en ander *kan* dan een wat hoger jitter niveau veroorzaken dat in leesbuffers moet worden onderdukt. (Jitter veroorzaakt echter nooit een leesfout.) Opschuren en zwartmaken van het buitenrandje verminderd het strooilicht in het schijfje. Logischerwijs zou er dan een schoner signaal van de lees sensor af moeten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Beste Frank, De timingjitter van de data die vanaf de CD gelezen wordt is idd behoorlijk groot. Echter die jitter wordt volledig weggewerkt door de digitale processing. De data vanaf de CD wordt eerst in een RAM buffer gezet om de interleaved data van de CD weer in de juiste volgorde te kunnen krijgen. Het uitlezen van het buffer-RAM gaat met de nauwkeurigheid van de kristalclock. Jitter speelt wel degelijk een rol maar dan hebben we het over clockjitter en niet de jitter van het uitlezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Dus kan er dan sprake zijn van een invloed op de klok jitter? Als de 'slechtere' signaal ruis verhouding overbodige focussing en tracking activiteit veroorzaakt kan eventueel via de voeding jitter bij de klok schakeling kunnen worden veroorzaakt. Een goed ontworpen schakeling zal hier ongevoelig voor zijn. Merdian spelers gebruiken een drievoudige buffering om de klok zo stabiel mogelijk te krijgen. Het RAM geheugen is bij veel leeswerken niet meer dan een 8 bits diepe FIFO buffer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Het RAM geheugen is bij veel leeswerken niet meer dan een 8 bits diepe FIFO buffer. Aansluitende audio data staat meen ik zo'n beetje over de halve omtrek van de CD interleaved verdeeld. Denk je echt dat dat met een simpel 8 bits FIFO'tje weer in de juiste volgorde te krijgen is? Daar is toch echt een groter buffer voor nodig. Maar of je nou wel of niet de randen groen schildert, de servo's moeten net zo hard werken om voor exentriciteit en niet-vlakheid van de CD te compenseren. Als je het over pit-jitter hebt dan hebben we het over frequenties van over de 2 MHz. Dat sloft zo'n focusseringsservo echt niet bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 ***Aansluitende audio data staat meen ik zo'n beetje over de halve omtrek van de CD interleaved verdeeld. Denk je echt dat dat met een simpel 8 bits FIFO'tje weer in de juiste volgorde te krijgen is? Daar is toch echt een groter buffer voor nodig.*** Dat gebeurd ook niet in deze buffer. Deze buffer is om de seriele data uit het leeswerk te bufferen voordat het gedecodeerd word. ***Maar of je nou wel of niet de randen groen schildert, de servo's moeten net zo hard werken om voor exentriciteit en niet-vlakheid van de CD te compenseren. Als je het over pit-jitter hebt dan hebben we het over frequenties van over de 2 MHz. Dat sloft zo'n focusseringsservo echt niet bij.*** Je haalt hier dingen door elkaar. De servo activiteit veroorzaakt rimpel op de voeding en als dezelfde voeding gerbuikt is voor de klok generator dan *kan* er jitter door onstaan. Hard werken voor exentriciteit en niet vlakheid valt wel mee omdat het samenhangt met de draaisnelheid. Hier is dus sprake van slechts een paar honderd herz. Mischien dat een beter signaal ruis verhouding uit de sensor een klein verschil maakt in de servo regeling die dan iets minder rimpel op de voeding kan veroorzaken. Alleen met meten valt dat echt vast te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Mischien dat een beter signaal ruis verhouding uit de sensor een klein verschil maakt in de servo regeling die dan iets minder rimpel op de voeding kan veroorzaken. Alleen met meten valt dat echt vast te stellen. Dat is idd het enige wat overblijft. Maar in de betere CD spelers is de servo voeding en de voeding van de audioprocessing doorgaans wel goed gescheiden, soms zelfs met aparte voedingstrafo's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Mischien dat een beter signaal ruis verhouding uit de sensor een klein verschil maakt in de servo regeling die dan iets minder rimpel op de voeding kan veroorzaken. Alleen met meten valt dat echt vast te stellen. Dat is idd het enige wat overblijft. Maar in de betere CD spelers is de servo voeding en de voeding van de audioprocessing doorgaans wel goed gescheiden, soms zelfs met aparte voedingstrafo's. Ja. En in de slechtere valt het niet op omdat die toch al meer jitter en slechtere electronica hadden. Pff. In ieder geval aanleiding om toch eens te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Nou alleen nog even proberen Nee, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Ik wil graag een verklaring waarom sommige mensen op het forum niks willen (of kunnen) uitproberen.Het is simpel. Maar mocht het te moeilijk wezen dan moet de topicstarter er maar plaatjes bij zetten. Ik wil nix uitproberen omdat ik mijn spullen te lief heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Ik wil graag een verklaring waarom sommige mensen op het forum niks willen (of kunnen) uitproberen.Het is simpel. Ik vind het onzin. Vermakelijke onzin, dat wel. Knopen in kabels. Plakkertjes op barcodes. Je spullen op blauw papier zetten. Hoe verzinnen ze het. Ik loop al een aardig tijdje mee hiero, maar dit lijkt wel een 1 april-grap. Als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Maar schroeven "uitlijnen"? Ja doeiiiiii, daar trap ik niet in... Daar trapt ook niemand in. Of je moet een paar flinke klappen van de molen hebben gehad. En dan bedoel ik ook hele forse klappen.. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Maar schroeven "uitlijnen"? Ja doeiiiiii, daar trap ik niet in... Daar trapt ook niemand in. Of je moet een paar flinke klappen van de molen hebben gehad. En dan bedoel ik ook hele forse klappen.. Edwin Dan mis je iig vanzelf een paar "schroeven". Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Ik wil graag een verklaring waarom sommige mensen op het forum niks willen (of kunnen) uitproberen. Nu heb ik al een verklaring gegeven hoor, maar eigenlijk is het net alsof ik mezelf moet verdedigen omdat ik niet meega in onzin. Eigenlijk zou j Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Inderdaad gewoon proberen. De winst in je geluidsbeeld moet zijn: dat je meer informatie hoort. Ik en een vriend die daarin verder is als mij komen iedere keer tot dezelfde conclusie: sinds we bezig zijn met PWB produkten (daar komen de tips van de Ark ook weg) hoor je gewoon meer. Het valt meer op. En onlangs heb ik naar een bijna zelfde setting gehoord als dat ik had en ik mistte behoorlijk wat informatie dat ik thuis wel hoorde. Nou zullen jullie zeggen: wat een lariekoek. Dan zeg ik op mijn beurt dit: Er bestaan meer dingen dan alleen een cd speler/voor-eindtrap/speakers/interconnects/luidsprekerkabels. Je kunt Special Silver Treatment gebruiken. Zilveren zekering. En zeker ontkoppelaars. Je moet gewoon meer openstaan voor zulke experimenten. Ik ga het nog sterker vertellen:( NEE GEEN STERKE DRANK) ik denk dat je met PWB produkten meer uit je set haalt dan een duurdere interconnect/luidsprekerkabel of component. Het is raar;maar waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Je moet gewoon meer openstaan voor zulke experimenten. Ik zou zeggen dat je minder moet openstaan voor zulke experimenten. Oftewel, we verschillen gewoon van inzicht, en die verschillen gaan waarschijnlijk vrij diep. Maar dat geeft niet, want we kunnen erover discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Als je met een paar kleine experimenten(gratis) je audioset op een hoger niveau kunt tillen. Ja.........ik zou het proberen, maar ja jij bent mij niet en andersom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Als je met een paar kleine experimenten(gratis) je audioset op een hoger niveau kunt tillen. Ja.........ik zou het proberen, maar ja jij bent mij niet en andersom. Je bent van de straat, maar of je met bepaalde handelingen je set verbetert, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Dan mis je iig vanzelf een paar "schroeven". Dan valt er in ieder geval ook niks meer uit te lijnen. Je moet gewoon meer openstaan voor zulke experimenten.Ik ga het nog sterker vertellen:( NEE GEEN STERKE DRANK) ik denk dat je met PWB produkten meer uit je set haalt dan een duurdere interconnect/luidsprekerkabel of component. Het is raar;maar waar Dat zijn nou van die tweaks die voor mij vallen onder het 'Placebo-effect' Het is ongeveer vergelijkbaar met het product 'Bio stabiel' Je weet wel, dat vergulde magnetische hangertje, wat je om de nek moet hangen. Ik hoorde zelfs iemand zeggen van: ik werk elke dag achter mijn computer en door de magnetische straling van de monitor voelde ik mij niet echt goed. Ik was altijd een beetje moe. Nu ik de Bio-stabiel draag heb ik het gevoel dat ik door een kernreactor kan lopen. Zo goed voel ik me. Maar het is toch ook niet normaal meer als je gekleurd papier onder de audiovoeten legt en dan ook zegt dat je verschil hoort.. Dan heb je toch een behoorlijke kras op je harde schijf in je bovenkamer. Nog even en je moet kauwgom plakken op de cinch bussen om meganische trillingen te elimineren. Of een gekartelde edelsteen op je voorhoofd plakken om reflectie's van je hoofd te verminderen. Of een statisch geladen onderbroek aantrekken. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Toch zit er wel wat in die gratis adviezen. Uit mijn vorige TV kwam af en toe een gemene zeer hoge piep. Acoustische informatie die ik dus eigenlijk helemaal niet op prijs stelde. Een paar flinke tikken op de kast werkte uitstekend om die piep weg te krijgen. Manuele reparatie therapie voor de TV die uitstekend werkte. Moest om de zoveel tijd wel herhaald worden. Volgens mij deed het op de een of andere manier wel iets met de kast want het had echt duidelijk resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Ik heb destijds een aantal experimenten gedaan en als ik klaar was dan belde ik mijn vriend of hij zin had om te komen luisteren. Hij belde mij ook weleens om te mogen komen en dan toch nog snel even een PWB produkt toepassen. En dan maar afwachten of hij het beter vond ja of nee. Dat vind ik een goede manier van testen. En helaas voor jullie hij vond het alle keren beter behalve die keer dat ik een aantal PWB devices van mijn apparatuur afhaalde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Toch zit er wel wat in die gratis adviezen. Uit mijn vorige TV kwam af en toe een gemene zeer hoge piep. Acoustische informatie die ik dus eigenlijk helemaal niet op prijs stelde. Een paar flinke tikken op de kast werkte uitstekend om die piep weg te krijgen. Manuele reparatie therapie voor de TV die uitstekend werkte. Moest om de zoveel tijd wel herhaald worden. Volgens mij deed het op de een of andere manier wel iets met de kast want het had echt duidelijk resultaat. Zo'n TV heb ik tot voor kort ook gehad Die was van een bekend merk dat ik niet nader wil noemen maar zijn naam aardig eer aan deed In feite was ik gewoon te lui om het printje achter op de buis vast te zetten met smeltlijm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Nog even en je moet kauwgom plakken op de cinch bussen om meganische trillingen te elimineren. Dat is al een heel bekende tweak. Vooral in Engeland. Je kunt daar iets van blue-tack kopen. Soort van kant en klare voorgekauwde plakkauwgom om dingen mee aan de muur te hangen. Sommigen hebben daar hun hele CD speler mee volgestopt. BTW. wat zijn audiovoeten, Snoek? Van platvoeten en klompvoeten heb ik wel eens gehoord, niet iets om blij mee te zijn. Zijn audiovoeten iets wat je krijgt als je teveel op audiobezoek gaat bij audiovrienden? Mogen ze wel op gaan passen met die luistersessies bij elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Zo'n TV heb ik tot voor kort ook gehad Die was van een bekend merk dat ik niet nader wil noemen maar zijn naam aardig eer aan deed Eens raden: Pieplips? Die van mij was een Sharp, ook wel toepasselijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts