nilix Posted 28 juli 2004 Report Share Posted 28 juli 2004 Nu hoorde ik laatst in een audio zaak dat als je een cd neemt en die aan de buitenkan rond om met een groene stift kleurt ( op de plate kant) dat de laser van de cd speler dan minder hard moet werken! Is dit waar of zit er iets van waarheid in, of is het echt verzonnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 juli 2004 Report Share Posted 28 juli 2004 Nu hoorde ik laatst in een audio zaak dat als je een cd neemt en die aan de buitenkan rond om met een groene stift kleurt ( op de plate kant) dat de laser van de cd speler dan minder hard moet werken! Is dit waar of zit er iets van waarheid in, of is het echt verzonnen? Wat denk je er zelf van? Geef eens een reden waarom het juist zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 28 juli 2004 Report Share Posted 28 juli 2004 geef eens een redenen waarom je niet alle topic's eerst doorleest voordat je deze vraag steld, of denk je dat deze vraag nog niet de revu gepasseert heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 geef eens een redenen waarom je niet alle topic's eerst doorleest voordat je deze vraag steld, of denk je dat deze vraag nog niet de revu gepasseert heeft. Sacherijn, wat heeft hij nou aan zo'n antwoord. Wat betreft de groene stift; er is ooit een onderzoek naar geweest met als uitkomst dat het groen van Staedler Lomocolor het beste werkt. Het idee erachter is dat het strooilicht dat door de laser in de cd wordt 'gemorst', wat dus niet door de putjes wordt gereflecteerd, door de groene kleur wordt geabsorbeerd zodat het niet de uitlezing van de informatie verstoort. Of het werkelijk werkt weet ik niet, je zou twee identieke cd's moeten hebben en de ene met zo'n stift moeten bewewrken. Een dubbel-blind luistertest zou dan uitsluitsel moeten geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 En als de dubbelblindtest lastig is, kopieer je een onbehandelde CD-Rom naar je harde schijf. Behandel vervolgens de CD-Rom en kopieer hem nog een keer. Vergelijk daarna de gekopieerde bestanden met elkaar. Ben benieuwd Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Als je je cd niet wil kleuren, maak dan 2 kopietjes van die cd en kleur er 1. Vergelijk dan. Ik heb zelf de Staedtler Lumicolor 753, maar die is er niet meer. Althans niet met die punt. In NL is alleen nog maar het type met dunne punt verkrijgbaar. Werkt hetzelfde, maar het kleuren is dan wat lastiger (je moet wat preciezer werken). Het werkt dus wel, maar niet om de reden die de winkelier aangeeft. Richards verklaring is de juiste, echter als je logisch nadenkt is dat ook onzin omdat de cd-laser een infra-rood laser is. Infra-rood heeft geen congruente kleur (rood wel, nl groen (blauw -> oranje, geel -> violet)). In principe zou het niet kunnen werken. Feit is echter dat het wel werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 In principe zou het niet kunnen werken. Feit is echter dat het wel werkt. Wat is dan het feit? Of is het gebaseerd op zelf luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Het is een feit dat je verschil denkt te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Het is een feit dat je verschil denkt te horen. Nou, jij hoort het ook!!! Alleen heb jij het waarschijnlijk nog niet uitgeprobeerd. Anders mag je best wel eens bij mij komen luisteren. (ik denk dat dit ook wel het antwoord op CGM's vraag is ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Bstu Sodju. Als e dt bagrupt, snip j oak wek waa.m ejn CD/sqeler relafiet onevoelag os vr foutn. Vn Hrt! Grld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Bstu Sodju. Als e dt bagrupt, snip j oak wek waa.m ejn CD/sqeler relafiet onevoelag os vr foutn. Vn Hrt! Grld Je leest niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Bstu Sodju. Als e dt bagrupt, snip j oak wek waa.m ejn CD/sqeler relafiet onevoelag os vr foutn. Vn Hrt! Grld Je leest niet Jawel hoor, maar sommige dingen hoef je niet te beluisteren. Die zijn te beredeneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Ed Meitner (van EMM labs) heeft in 1990? metingen verricht; gelezen in Stereophile. Er waren duidelijke verschillen te zien met en zonder kleuren AAN HET FOTOCEL-SIGNAAL. Kijk, daarna wordt alles weer gecorrigeerd door de error-correctie en dat wat iedereen meet, nl. wat de dac binnenkomt is 100%. Je zou schrikken als je de scope-beelden ziet! Aan de andere kant, dankzij de goede correcties, is de aflezing praktisch wel 100%. Ook als je kleine krasjes hebt, mis je honderden putjes, maar het wordt keurig gecorrigeerd. Audio&Techniek heeft, ook in hun laatste nummer (69) geschreven dat de lumicolor een goede tweak is. Ze hadden diverse stiften geprobeerd. Zelfs hadden ze de lumicolor vergeleken met een afschuinmachine die voor vele euri verkocht wordt. Zie hun webstek www.audio.nl. Ik denk dat reeds duizenden mensen het groene stift-effect hebben ervaren en geverifieerd. De paradox en eigenlijke denkfout is dat iedereen denkt dat die kwaliteitsverbetering uit de luidsprekers komt. Ik kan je verzekeren: met of zonder groene rand, het geluid dat je installatie produceert is identiek. Toch nemen wij verbetering waar. Kortom mijn enige logische conclusie is dat de lumicolor-inkt op de draaiende cd, onze waarneming positief beinvloedt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Heb zelf nooit te moeite genomen om het te testen, maar Holfi waarschijnlijk wel: http://www.holfi.com/products/ItemDetail.a...Start=1&Level=1 s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Bstu Sodju. Als e dt bagrupt, snip j oak wek waa.m ejn CD/sqeler relafiet onevoelag os vr foutn. Vn Hrt! Grld Je leest niet Jawel hoor, maar sommige dingen hoef je niet te beluisteren. Die zijn te beredeneren. En sommige dingen zijn (nog) niet te beredeneren Jawel Henk maar CD-spelers groeien niet uit CD-spelerzaad. Die zijn door techneuten ontwikkeld volgens een rationeel concept. Heb idd een jaar of 2-3 geleden toen deze discussie op haaibaai liep eens twee CD kopieen vergeleken op de PC, 1 geschilderd en 1 niet geschilderd. Van die twee CD's een 20 min. track geript naar .wav en die twee met een file compare vergeleken. Die twee files waren exact gelijk. Dat betekent dat beide CD's zonder 1 enkele fout die niet gecorrgeerd kon worden, uitgelezen waren. Nee, vind Ark's verklaring nog wel de beste, alhoewel die voor mij persoonlijk niet werkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Bstu Sodju. Als e dt bagrupt, snip j oak wek waa.m ejn CD/sqeler relafiet onevoelag os vr foutn. Vn Hrt! Grld Je leest niet Jawel hoor, maar sommige dingen hoef je niet te beluisteren. Die zijn te beredeneren. Dit is wel de meest kortzichtige reactie ooit Dan hoef je nl ook geen cd-speler te kopen, want je kan toch wel aan de hand van de cd-hoes en wat je gehoord hebt op de radio beredeneren hoe de muziek is die erop staat Het spreekwoord "In het land van de blinden is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Dan hoef je inderdaad niet meer te luisteren. Iedere CD speler klint dan hetzelfde. Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Dan hoef je inderdaad niet meer te luisteren. Iedere CD speler klint dan hetzelfde. Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Dan hoef je inderdaad niet meer te luisteren. Iedere CD speler klint dan hetzelfde. Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Idd CGM en niet te vergeten de kwaliteit van de DAC-clock -> jitter. Je maakt mij niet wijs dat als mijn 150 euri kostende Plextor PC CD-drive een CD track foutloos kan inlezen een dure CD speler dat niet kan. Sterker nog. Best kans dat dat loopwerk ook in die dure cd-speler zit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Neemt niet weg dat als mensen baat vinden bij dat schilderen het ze van harte gegund is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Dan hoef je inderdaad niet meer te luisteren. Iedere CD speler klint dan hetzelfde. Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Neemt niet weg dat als mensen baat vinden bij dat schilderen het ze van harte gegund is. Tot nog toe heb ik iedereen kunnen overtuigen van de winst met de groene stift. Dat wil ik ook wel bij jou komen demonstreren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Type dac cq digitale trap heeft imho de geringste invloed. Wat echt klankbepalend is, zijn voeding, klok/jitter en analoge trap. Maar deze discussie gaat zo wel off topic Okee, maar off-topic of niet, nu vind ik het interessant worden. Dat gedoe met stiften volg ik met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Type dac cq digitale trap heeft imho de geringste invloed. Wat echt klankbepalend is, zijn voeding, klok/jitter en analoge trap. Maar deze discussie gaat zo wel off topic Okee, maar off-topic of niet, nu vind ik het interessant worden. Dat gedoe met stiften volg ik met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts