Jump to content

Actief filteren

JSA
 Share

Recommended Posts

De meest mensen snappen echter ook totaal niet wat een DSP apparaat als de DEQX doet, nee nogmaals, het heeft echt niks maar dan ook helemaal compleet niks, nada, (hoe duidelijk kun je zijn) te maken met een Behringer / Omnidrive / Tact or whatever, dit is echt iets totaal anders. Ik zeg dit niet omdat ik er een te koop heb want dat heb ik namelijk niet meer. Heb begrepen dat Perpetual Technologies met een soortgelijke DSP op de markt komt voor veel minder geld, echter alleen als correctie unit, dus zonder crossover mogelijkheid.

Ok, dat heb ik dan niet helemaal begrepen, nogmaals bedankt dat je me er op wijst.

Niet elke unit heeft even veel correctie of componenten nodig in het scheidingsfilter. Met de meeste units die ik gebruik (Scanspeak, Audiotechnology)hoeft aan het frequentieverloop nagenoeg niet gesleuteld te worden resulterend in een elegant filter met goed fasegedrag en weinig componenten. Biedt in zo'n geval een DPS voordelen?

Beste Lama,

Het is echt niet lullig bedoeld, en ik wil echt niet gemeen zijn, maar als mensen nou eens een keer de moeite namen om eens de brochure van een zo'n apparaat te lezen, dan wisten ze alles. Heb ik ook ooit gedaan.

Maargoed. Met een DSP x-over kun je alles wat je met een passief ook zou kunnen en meer!. Per uitgang kun je het gewenste filter kiezen. (linkwitz, butterworth...etc.) Per uitgang de gewenste slope 6,12,18,24 en 48 db/octaaf etc. Per uitgang de x-over frequencie. Dit is globaal in werkelijkheid kun je nog veel verder gaan. Overgangen op elkaar afstemmen, tijdsvertragingen voorkomen. Frequentie correctie's etc. En dat allemaal met je laptop vanaf je schoot :)

Groeten,

Bas

De meest mensen snappen echter ook totaal niet wat een DSP apparaat als de DEQX doet, nee nogmaals, het heeft echt niks maar dan ook helemaal compleet niks, nada, (hoe duidelijk kun je zijn) te maken met een Behringer / Omnidrive / Tact or whatever, dit is echt iets totaal anders. Ik zeg dit niet omdat ik er een te koop heb want dat heb ik namelijk niet meer. Heb begrepen dat Perpetual Technologies met een soortgelijke DSP op de markt komt voor veel minder geld, echter alleen als correctie unit, dus zonder crossover mogelijkheid.

Ok, dat heb ik dan niet helemaal begrepen, nogmaals bedankt dat je me er op wijst.

Niet elke unit heeft even veel correctie of componenten nodig in het scheidingsfilter. Met de meeste units die ik gebruik (Scanspeak, Audiotechnology)hoeft aan het frequentieverloop nagenoeg niet gesleuteld te worden resulterend in een elegant filter met goed fasegedrag en weinig componenten. Biedt in zo'n geval een DPS voordelen?

Beste Lama,

Het is echt niet lullig bedoeld, en ik wil echt niet gemeen zijn, maar als mensen nou eens een keer de moeite namen om eens de brochure van een zo'n apparaat te lezen, dan wisten ze alles. Heb ik ook ooit gedaan.

Maargoed. Met een DSP x-over kun je alles wat je met een passief ook zou kunnen en meer!. Per uitgang kun je het gewenste filter kiezen. (linkwitz, butterworth...etc.) Per uitgang de gewenste slope 6,12,18,24 en 48 db/octaaf etc. Per uitgang de x-over frequencie. Dit is globaal in werkelijkheid kun je nog veel verder gaan. Overgangen op elkaar afstemmen, tijdsvertragingen voorkomen. Frequentie correctie's etc. En dat allemaal met je laptop vanaf je schoot :)

Groeten,

Bas

H

Heb begrepen dat Perpetual Technologies met een soortgelijke DSP op de markt komt voor veel minder geld, echter alleen als correctie unit, dus zonder crossover mogelijkheid.

Heb zelf een PT P3 dac. Voor de P1 upsampler wordt al ruim 5 jaar beloofd dat ze met speaker correctie en later ook room correctie upgrade zullen komen.

Meen dat begin dit jaar eindelijk eens de speakercorrectie (in beta form) beschikbaar is gekomen, voor precies 1 bestaande speaker (op de Amerikaanse markt). Nog niets gemeld op de site http://www.av123.com/products_product.php?...ors&product=1.1

De volgende speaker kost weer 5 jaar of zo ;)

Hoe vaak ik al op diverse fora excuses heb gelezen van het brein achter schremen Mark Schifter: miljoenen regel code blabla, very hard, working day and night, almost there. 2 jaar later: busy busy triljons lines of code, will finish it tomorrow. blabla you will be amazed, send more money.

Zou me niets verbazen als ze inderdaad out of business zijn:

http://forum.av123.com/showthread.php?threadid=4190

Klopt, maar als je enige verstand van software ontwikkeling hebt, dan krijg je kromme tenen als men spreekt of miljoenen regels code en deadlines die keer op keer niet gehaald worden. Zo'n programma wordt nooit meer wat. Los 1 fout op en je krijgt er 10 voor terug. Temeer daar ze waarschijnlijk redelijk low level bezig zijn.

Van VLEES kun je Gehakt maken ,omgekeerd niet.  ;)

Jawel hoor Jerry,

MS-Windows is er een mooi voorbeeld van. :lol::lol::D

Maar voor de vinyl liefhebbers: Realiseer je wel dat het merendeel van de platen van af half jaren '70 door een digitaal delay is geweest tijdens het snijden van de mamma's ;) De toenmalige AD/DA converters waren zeker niet van die kwaliteit als heden ten dage.

Wat nu een beetje doorelkaar loopt hear is actief versus passief filteren en analoog versus digitaal filtren. Destijds deed ik dat actief filteren met op-amps. Nu hebben op-amps nogal wat beperkingen voor het maken van filters die spoelen en condensatoren niet hebben, met name in het hoog. Misschien dat met mderne AD/DA coverters op 96 KHz die beperkingen veel minder zijn en dat het veel beter zou kunnen lukken. Voor CD betekent het dan extra processing en 6 ipv 2 DA converters voor een stereo 3-weg systeem.

Ben het er overigens mee eens dat met passief filteren zeer goede resultaten te behalen zijn en dat je met digitaal filteren je van een prutspeaker geen goede kan maken. Maar gewone standaard x-over filters zijn prima in een DSP te stoppen en dat hoeft geen duizenden regels code te zijn.

Ben op internet al eens freeware software tegengekomen die mbv een soundcard LS X-overs en roomcorrectie maakte. Kan het alleen niet meer zo gauw terug vinden, maar een 400 Mhz PII was snel genoeg daarvoor.

;)

Weet ik niet meer LaMa. Het was een hele collectie van filters. Maar FIR filters zijn nu juist die filters die je analoog niet kunt maken. Met IIR kun je wel exact dezelfde filters als analoge maken. Zal nog eens kijken of ik het terug kan vinden. Op DiyAudio.com is het ook al eens langs geweest. Misschien kun je daar een search doen?

;)

Ben op internet al eens freeware software tegengekomen die mbv een soundcard LS X-overs en roomcorrectie maakte. Kan het alleen niet meer zo gauw terug vinden, maar een 400 Mhz PII was snel genoeg daarvoor.

ACXO

Waarschijnlijk bedoel je de software in de bovenstaande link. Ik heb dit geprobeert en het is niet 100% stabiel, maar lijkt aardig goed te werken. Erg leuk (en simpel) dat je in de nieuwste versie door middel van een GUI ruimte correctie kan uitvoeren. Dit werkt ook goed, behalve lukt me het niet om de target curve te verifi

:D Hallo Peter,

In de '70 jaren was idd Denon een v/d eerste die met hun PCM-platen op de markt kwamen.(Nippon-Columbia Studios).Wat me toen altijd opviel was de neiging naar een sterk links/rechts effekt,weinig dynamiek tusen de luidsprekers leek 't wel.Bestaat er trouwens al een "digitale"RIAA-phono correctie versterker?Sta altijd open voor niuwe dingen te beluisteren. :)

Maar om on-topic te blijven,voordat Jasper me komt wegjagen,hoe zit 't nou met de kleuring v/d kast zelf?Wordt die ook digitaal gecompenseerd dmv een meetmicrofoon?(analoog,hoe snel?is het membraam v/d microfoon,kun je ook de fouten hiervan eerst compenseren),wat zou er gebeuren als je op verschillende plekken in de luisterruimte met meerdere micr. zou werken,is dit niet beter?

Als ik alle versteviging en alle absorptie materiaal uit de kast zou halen,hoe klinkt ie dan met digitale correctie?WE weten allemaal dat juist in het laag/laag midden /midden de "kast" als EEN OPGEVOUWEN KLANKSCHERM gaat fungeren .Klap de scherm open en je hebt de effectieve "conusdiameter".De energie die in de "kast" wordt opgewekt,brengt deze"conus"ook in beweging.(kinetische energie?)

Elke verbetering dus in dit gebied,indien mogelijk,dmv filterveranderingen of mechanische verbeteringen,ervaren we als muzikaal "beter".

Er staan in m'n schuur twee lege ls kasten van 250 Kg elk.Binnenkort verhuizing..... :D

ik jaag niemand weg :D

Ik heb de handleidingen gelezen van de omnidrive en de minidrive. Respect voor die handleiding, het is zo goed geschreven, alles goed uitgelegd je begrijpt het meteen en je kunt het boekje in de kast leggen :D (bewijzen van..)

Wat kantpuntjes, de minidrive werkt niet met een meetmicrofoon. En de PEQ is denk ik lastig in te stellen om alles fatsoenlijk recht te krijgen. (wat is recht? oja moeten we weer meten).

Wat betreft in zn algemeenheid, ik weet nog steeds niet voor wat voor xover ik moet gaan. Eentje met een dsp (digitaal), eentje zonder, een 2weg, of 3weg.

Ik ben overigens helemaal niet bang voor een dsp in mn signaal. Maar misschien is het overkill als ik alleen actief filter tussen laag en mid?

Wil ik een PEQ? ja ik denk het wel

Wil ik delay in kunnen stellen

wil ik fase in kunnen stellen

Wil ik keuze hebben uit 5 soorten filters?

Ik wil best flexibel kunnen zijn, maar als ik eenmaal een goed filter heb zal ik daar toch bij laten.

ik jaag niemand weg :D

Ik heb de handleidingen gelezen van de omnidrive en de minidrive. Respect voor die handleiding, het is zo goed geschreven, alles goed uitgelegd je begrijpt het meteen en je kunt het boekje in de kast leggen :D (bewijzen van..)

Wat kantpuntjes, de minidrive werkt niet met een meetmicrofoon. En de PEQ is denk ik lastig in te stellen om alles fatsoenlijk recht te krijgen. (wat is recht? oja moeten we weer meten).

Wat betreft in zn algemeenheid, ik weet nog steeds niet voor wat voor xover ik moet gaan. Eentje met een dsp (digitaal), eentje zonder, een 2weg, of 3weg.

Ik ben overigens helemaal niet bang voor een dsp in mn signaal. Maar misschien is het overkill als ik alleen actief filter tussen laag en mid?

Wil ik een PEQ? ja ik denk het wel

Wil ik delay in kunnen stellen

wil ik fase in kunnen stellen

Wil ik keuze hebben uit 5 soorten filters?

Ik wil best flexibel kunnen zijn, maar als ik eenmaal een goed filter heb zal ik daar toch bij laten.

Beste jasper,

Goedzo!! :D

Je hebt gelijk! De minidirve compenseert geen looptijd. Dat doet alleen de dure omnidrive. De goedkpe Behringer doet dat trouwens wel.

De PEQ kan een verdomd handige tool zijn. ideaal om de belangrijkste en stoorenste pieken uit de luisterruimte te halen.

Als je toch al zover bent dat je leest (dat bedoel ik aardig :D) moet je beslist ook wat artikelen hiervan: room acoustics lezen. Geschreven door Floyd toole van Harman (Infinity). Als je dat hebt gelezen snap je in grote lijnen hoe en waarom PEQ toe te passen.

Een optie bijv. is om alleen actief de laagunits aan de bovenkant te filteren (met alle voordelen van dien) en de rest passief. Hoef je nog maar een eindtrap extra aan te schaffen.

Overigens, ben ik niet perse voorstander van DSP filteren, maar met name het laag actief filteren. Echter erken ik wel de voordelen van goede DSP techniek.

In de huidige studio's die actief fitleren middels DSP, zal de x-over ook de uiteindelijke DAC van het systeem zijn. Vanaf de digitale mengtafel gaat het signaal naar de x-over. Pas daar wordt het omgezet in analoog.

Zelf zit ik ook met het grote dilema. Ik vind mijn weergevers zo ontzettend uitgewogen en fraai ontworpen van klank. Daar wil ik zelf niets aan versleutelen. Toch blijft het knagen dat ik 1000% zeker weet dat het laag nog beter wordt als ik dat actief zou aansturen.

Groeten,

Bas

Kzal je nog wat vertellen, die infinity papers heb ik al minstens 4 maanden op mn computer staan :D

http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt2.pdf

Thel schijnt wel actieve xo modules te hebben zonder dsp maar met peq's.

http://www.thel-audioworld.de/

iemand op hifi.nl werkt er mee, misschien kan ik hem hier heen krijgen :D

hahahah! :D

Dan heb ik niets gezegd. Je kunt eventueel voor weinig tweede hands ergens een parametrische eq opsnorren, om te kijken wat het doet. Moet je wel eerlijk zeggen, dat een PEQ analoog veel prettiger te bedienen is dan digitaal.

In de ultracruve gebruik ik de PEQ heel bescheiden om de twee grootste piekjes weg te halen. Een tijdrovende klus. maar met veel meten werkt het waanzinnig. Het is de kusnt de Q-factor zo te kiezen dat je exact in de curve van de piek of dip valt, zonder nastgelegen gebieden mee te halen. De analyzer van de ultracurve doet zijn werk heel goed, je ziet real time direct wat er gebeurd. Al wordt je wel helemaal kentter van de roze ruis die continu aanstaat. Ik wissel af met roze ruis en tone sweeps. Het resultaat van de automatische correctie van de behringer en wat eigen puntjes op de i, is een kaarsrechte weergava van 20 tot 20000 Hz. binnen 1 dB!. heb nog nooit zo genoten van mijn set.

Als jij weergevers gaat bouwen zul je vast wel een software speeltje kopen (of kopieren :D) vrijwel zeker dat daar ook een FFT analyze progje inzit. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een goede interface en meetmic.

Groeten,

Bas

Als ik de posts zo doorlees denk ik dat er nog een paar grote misverstanden bestaan over digitale crossover/correctie. Iedereen denkt alleen maar aan ruimte correctie. Wel, ik kan je vertellen dat hoe goed ook dat dit never and the nooit niet een goede akoestische aanpassing van je ruimte kan vervangen. Als je woonruimte galmt als een kerk dan is daar geen enkele manier van electronische correctie tegen opgewassen, hooguit kun je een iets te sterk aanwezige ruimtemodus in het laag er mee compenseren maar in het mid en hoog absoluut niks, wel de luidspreker zelf.

Verder bestaat er ook het misverstand dat je er een slechte behuizing mee kan compenseren, nee, zal je ook niet lukken, vergeet het maar, een slecht ontworpen behuizing valt niet te compenseren (nou ja, een beetje wel). Met de wetten der natuur valt nu eenmaal niet te tarten al denken vele audiofielen van wel.

Ten derde is er het misverstand dat duurdere luidspreker units als b.v. de genoemde ScanSpeaks geen correctie behoeven. Het is juist met dergelijke units dat je de beste resultaten boekt. Een slechte driver is en blijft een slechte driver en een slechte versterker is en blijft een slechte versterker daar valt niet tegenop te compenseren. De basis zal toch altijd van goede kwaliteit moeten zijn.

Nog even wat over analoog versus digitaal. De meest mensen beseffen niet dat tegenwoordig zo goed als alle opnames die op LP uitgebracht worden DIGITAAL zijn opgenomen. Het aanbod van werkelijk analoge opnames is erg dun, daar moet je echt voor zoeken. Bovendien is het aanbod op LP zowiezo zeer beperkt dus kun je jezelf de vraag stellen of je naar muziek wil luisteren en nieuwe muziek wil ontdekken of dat je puur gaat voor de kwaliteit en die vijftig met moeite verkregen analoge LP's grijs blijft draaien. Bovendien heb ik een serie oude Blue Note opnames die opnieuw (digitaal) geremasterd zijn en die toch echt beduidend beter klinken dan de orginele LP's die ik ook heb.

Verder denk ik dat de hele discussie een beetje of-topic geraakt (mede door mijn eigen toedoen, ik weet het). Ik denk dat JSA die de topic is gestart vooral op zoek is naar een goedkope oplossing voor het evt. actief filteren. Als je het al met je PC op wil lossen dan denk ik dat je beter af bent om gewoon een Behringer aan te schaffen, zo'n apparaat kost geen drolen je kunt je later altijd nog (naar ik heb begrepen) b.v. door Sebastiaan laten modificeren.

:D Hallo Sjef,

Dat je met de wetten v/d natuur niet kan spotten weet ik maar al te goed,ook die v/d menselijke natuur :D (grapje) daarom haalde ik bepaalde dingen aan die voor de uiteindelijke kwaliteitsverbetering v/e luidspreker ook een grote rol spelen en die je niet kan compenseren,Q-faktor? Een ls kast extra verstevigen en verzwaren(voetje bv) kost ook bijna niks,hooguit wat eigen uurtjes als je die over hebt.Je hoort meteen in het laag en laag/midden een grote verbetering.Heb je alvast een goeie basis voor experimenteren.Dit gebied is juist zo belangrijk(laag/midden),het bepaalt voor bijna alle dingen in de muziek als er "body"in komt,en openheid.Zelfs voor een triangel.Die hangt dan "losser"in het geheel.(pin-pointing).Misschien is daarom juist bij elektronisch X-overen omdat je de fase-en output beter in de hand hebt,de verbeteringen tussen 150Hz-440Hz meteen juist hoorbaar,ondanks extra electronica.En een iets kleinere volume kun je weer electronisch compenseren. Je kast is een klankscherm,geen klankbord.Misschien als je een paar meetmicrofoons in de kast zet (om heen en weer slingerende golfjes te meten,b+k) kan men met snelle rekenprogramma's de ideale oneindige klankscherm benaderen (simuleren)?Ook voor open systemen.

Over de invloed van akoestiek op je set ,denk dat heel wat mensen hear ook weten dat een X-set van goeie middenkasse in een goeie akoestiek tig-keer beter reproduceert dan een X-high end set die 10x duurder is in een slechte akoestiek.Zet je een goeie high end set in een kei goeie akoestiek,dan stijg je naar "bijna tovenarij".Zoals bv S.O.T.A.-STUDIO-220 in de tachtiger jaren.Als je ooit een keer AJ v Den Hul(heeft toen in 'Stereo Test' een artikel over ons geschreven),Henk van der Mijn van Mijn hi-fi in Nijmegen,Harry van Rhapsody in Hilversum ontmoet,vraag ze dan hoe de akoestiek was van onze studio.

Niet voor niks dat ik boven op zolder m'n spulletjes hebt staan. :D

Betreffende Anoloog -versus Digitaal:beide voldoen voor mij goed.Door de jaren heen,heb ik van beide kunnen genieten(ook het gemak,Ome Henk :D),maar toch gaat het geluid van een top end CD-speler meer lijken op die v/e goeie MC-element+arm +loopwerk+goeie vinyl persing+goeie riaa-correctie amp.

Maar zoals je zelf zegt,draaien totdat de zwarte sliertjes achter de naald grijs worden,doe ik niet meer.

En ik hoop dat Jasper ondanks alles met weinig investeren toch veel uit z'n

speakers haalt. ;)

Ach, de 800's van Rene konden toch ook nieuw leven ingeblazen worden, je kunt de units alvast inkopen bijv., al kost dat wel een lieve duit :)

Desnoods vries je de boel in :lol:

Je heet niet voor niets De Vries :rolleyes:

Andr