Jump to content

Hatsikidee, die toonarmkabel neem ik mee...

Puur
 Share

Recommended Posts

Een weekje geleden heb ik mijn AudioNote toonarmkabel kapot getrokken en dit was al de tweede keer dat me zoiets is overkomen. Ik was hier goed flauw van en heb zitten broeden op een goedkope oplossing. En ik denk dat ik hem heb gevonden.

Op mijn werk liggen diverse computermuizen niets te doen. Hieraan zit een anderhalve meter kabel met vier zeer dunne en flexibele stranded adertjes met om het geheel een koper afscherming. Mij lijkt het ideaal om toonarmbekabeling van te maken. Wat denken jullie?

Guest Kraus vonBentinck

Klinkt veelbelovend, ben benieuwd hoe dat afloopt :D ; zo'n mooie lichte Hadcock verdient misschien wel wat beters :D

een goedkoop alternatief zouden ook draadjes kunnen zijn uit de modelspoorbaanbouw; die zijn er in koper en ijzer, dun en soepel, zeer goed geleidend en niet duur; gaan per bosje van 10 meter en ook nog in mooie kleurtjes

Hoe krijg je het trouwens voor elkaar die kabel kapot te trekken??????

Hoe krijg je het trouwens voor elkaar die kabel kapot te trekken??????

Ik heb meerdere platenspelers waar ik af en toe wat mee klooi, en soms blijft er wat haken. Toonarmkabel is zowieso al zeer dun maar dat draad van audionote slaat echt alles. En daar hoef je maar naar te kijken of het breekt al bij de soldeer. Dat is echt niets voor mij...

Misschien een beetje een domme opmerking want, hoewel ik niet helemaal a-technisch ben, vindt ik mezelf echt een noob op draaitafelgebied maar zouden die dunne kabeltjes uit een cat5 of cat6 kabel geen alternatieven kunnen zijn?? Er worden immers ook luidsprekerkabels mee gemaakt waar veel mensen tevreden over zijn.

Conqubite

Neem heel dun transformatordraad. Kun je slopen uit een kleine trafo uit bijvoorbeeld een adaptervoedinkje.

Voor elk kanaal apart twee aders in elkaar twisten/vlechten.

Bij het draaipunt van de arm een voldoende grote lus laten voor een minimale weerstand.

Of het draad wat gewikkeld zit om de spreekspoel van een luidspreker. {zo'n klein papieren conus luidsprekertje}

Of het draad wat in een telefoonsnoer zit.

Of het aansluitsnoer van een koptelefoon {walkmankoptelefoon}

Of het snoer uit een draad-muis, of oud toetsenbord

En zo kan ik wel even doorgaan. :D

Edwin

CAT5 en CAT6 is te dik en te stug. Dat werkt niet. Op het draaipunt van de arm ontstaat er dan een te grote mechanische weerstand

Telefoondraad is ook te dik, of je moet een enkel adertje gaan gebruiken. Maar die moet je dan wel gaan lakken ivm sluiting.

Het idee van Frank is idd prima. Neem een scheidingstrafootje van een oud modem oid. Dat is erg dun en goed koper en bovendien gelakt, zodat er geen sluiting kan ontstaan. Op beide wikkelingen zit dezelfde draad, dus met 1 trafo heb je meer dan genoeg draad.

Neem gewoon Staaldraad, beetje lak erop en je kunt eraan trekken wat je wil.

En met een beetje mazzel blijft er beweging in de arm zitten. ;)

Ja wat een gezeur he, gewoon stalen naalden en zo'n ouderwetse hoorn. Nix gemier met dun draad :P:lol:

Maar dat dunne draad is best lastig aan te komen. Dat trafodraad kan. Zelf heb ik ooit draad uit een oude 25 polige printerkabel ervoor gebruikt. In juist die goedkope hele dunne soepele versies zit vaak mooi dun soepel draad.

;)

Neem heel dun transformatordraad. Kun je slopen uit een kleine trafo uit bijvoorbeeld een adaptervoedinkje.

Misschien een hele domme vraag, maar hoe sloop je zo'n trafo. Bij mij zit er altijd metalen koelprofiel door de trafo waardoor het niet uit elkaar te halen lijkt.

Goed idee die tank. Daarmee schieten ze geleide projectielen die met een dunne draad aan de achterkant bestuurd worden.

Zo heb je in een klap kilometers dun draad.  :)

Het is een leopard 2. Daarin schieten ze met een zogenaamde tracer. Je kunt dus de baan van het projectiel daarmee goed volgen omdat het projectiel een lichtspoor achterlaat. Zijn kleinere broer, de leopard 1, maakt ook gebruik van een tracer. Draadbesturing zit volgens mij in zo'n vanaf de grond bedienbare rakketinstallatie. Dus moet je die effe kapen :unsure:

Ik heb net gisteren een klosje wikkeldraad van 0,1 mm gehaald bij de elektronika zaak. Dat is al gelakt.

Om mijn arm opnieuw mee te bekabelen. Zit alleen nog even te dubben of ik het helemaal doortrek naar de pre of dat ik er onderaan de arm een "echte" kabel aan zet......

Heb gisteravond mijn rb250 gedemonteerd en de nieuwe bekabeling door de armtube getrokken. Vanavond de rest.....

Matthias.

Goed idee die tank. Daarmee schieten ze geleide projectielen die met een dunne draad aan de achterkant bestuurd worden.

Zo heb je in een klap kilometers dun draad.  :)

Het is een leopard 2. Daarin schieten ze met een zogenaamde tracer. Je kunt dus de baan van het projectiel daarmee goed volgen omdat het projectiel een lichtspoor achterlaat. Zijn kleinere broer, de leopard 1, maakt ook gebruik van een tracer. Draadbesturing zit volgens mij in zo'n vanaf de grond bedienbare rakketinstallatie. Dus moet je die effe kapen :unsure:

Je hebt ook draadgeleide raketten op een rupsvoertuig gemonteerd. Je kunt de raket dan tijdens de vlucht naar het doel geleiden.

De Leopard 2 gebruikt nu lasers om te richten. Ze houden zelfs rekening met de windrichting. Nog sterker, de Leopard of Amerikaanse Abrams, kan zelfs vuren via het geleidingssysteem van bijv een Apache helicopter. Het grondbeeld van wat de Apache ziet, kan ook naar de tank verzonden worden. Zodat de tank op die gegevens kan vuren. Al die gegevens kunnen ook over meerdere tank verdeeld worden

Hij kan meerdere doelen programmeren en vastleggen en hoeft dan alleen nog maar te vuren. Een Abrams kan op 5 KM een voetbal raken. Dus een trafo op bijv