Karma Posted 4 augustus 2004 Report Share Posted 4 augustus 2004 Goed idee die tank. Daarmee schieten ze geleide projectielen die met een dunne draad aan de achterkant bestuurd worden. Zo heb je in een klap kilometers dun draad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 4 augustus 2004 Report Share Posted 4 augustus 2004 En wat te denken van het aantal PK's : 1500 !!!! Het wordt wel erg off topic nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 augustus 2004 Report Share Posted 4 augustus 2004 Dag Edwin, De techniek heeft kennelijk niet stilgestaan sinds 1990. Maar ook toen werd er al wel geschoten met behulp van een laser! En zelfs als de koepel draait houdt de laser (en computer) rekening met deze draaing en werd het doel feilloos geraakt. Volgens mij haalt een Leopard 2 geen 5 kilometer met het raken van een doel, maar veel zal het niet schelen. Wat een afstand trouwens! Hoii Ik had het een beetje verkeerd getypt. De Abrams, die kan een voetbal raken op 5 km afstand.. Van de Leopard 2 weet ik het niet, maar het zal ook niet veel schelen denk ik. Wat ook mooi is, dat de loop werkt met een gyroscoop. Als de tank dan over een bult of door een kuil rijdt, dan blijft de loop gericht op z'n doel. Het hele onderstel zie je schudden en bewegen, terwijl de loop rotsvast gericht blijft staan. En wat te denken van het aantal PK's : 1500 !!!! Dat klopt, en de Leopard 1 haalt 830 PK. Als die tank ook maar 1 dooie vlieg levend kon schieten, dan kwam dat vijf jaar lang elke dag op elke voorpagina van elke krant in de hele wereld, maar dat kan-ie niet en dat lijkt me nou het enige nuttige wat zo'n kreng zou moeten kunnen. Jaja, ik ben ook tegen oorlog, maar ik vind de techniek w Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 4 augustus 2004 Report Share Posted 4 augustus 2004 ook muggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 augustus 2004 Report Share Posted 4 augustus 2004 ook muggen? En wespen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 augustus 2004 Report Share Posted 4 augustus 2004 ook muggen? En wespen? Maar een paar magnetrons op het balkon om de wespen weg te houden. Ik heb ooit een verhaal gehoord dat ze in de balkanoorlog met magnetrons de raketten van de Amerikanen op een dwaalspoor brachten; alweer een 'radarpost' vernietigd. Investering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 augustus 2004 Report Share Posted 7 augustus 2004 Mooi verhaal Ik had ook graag tankchauffeur willen zijn, maar ik was nog een broekie van 17 toen ik in militaire dienst ging. Ik vergeet nooit meer dat wij in Duitsland op een heel groot oefenterein aan het marslopen waren en in de verte een heel diep geronk hoorden van hele zware motoren. Je zag ze niet, maar hoorde ze alleen maar. En opeens zag je 4 stipje in de verte op je afkomen die steeds groter werden en ook nog eens op je afreden. En het motorgebrul werd natuurlijk ook steeds heftiger. Ik heb me nog nooit zo geknepen op een groot oefenterein. Alleen al dat geluid en de dreiging die op je afkwam. En natuurlijk de angst dat ze je niet zouden zien. Op een gegeven moment kwamen ze met een noodgang langs ons heen rijden, met veel opstuivend zand en een enorm lawaai. Vooral de Leopard 1 klonk enorm indrukwekkend met z'n zware motorgeluid. Het is net een voortdurende diepe bastoon die je in je borstkas voelt. Wat een geweld. Het waren 3 Leopard 1 Tanks en een Leopard 1 Genie-tank. Inclusief bruglegger. Als je ziet hoe zo'n tank een brug over het water legt, dan vraag je je echt af, hoe is dat toch mogelijk. Je ziet dan een enorme brug, met voor het oog een klein tankje eronder.. Hij legt de brug neer{klapt hem uit} en laat eerst de andere tanks erover heen rijden en rijdt vervolgens zelf over zijn eigen brug en pikt de brug weer aan de andere kant op en plaatsts hem ingeklapt over zijn eigen tank. Dat is echt prachtig om te zien. Net zoals de PRTL. {Leopard 1 luchtafweer} als je ziet hoe snel die lopen richting vliegtuig bewegen, dat is niet normaal meer. Als er een F 16 in de verte aankwam, dan zag je de lopen omhoog schieten en de F-16 volgen. Schitterend spul gewoon, ik krijg alweer kippevel bij de gedachte. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 augustus 2004 Report Share Posted 7 augustus 2004 Kick h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 augustus 2004 Report Share Posted 8 augustus 2004 Naar aanleiding van het bovenstaande drie vragen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 augustus 2004 Report Share Posted 8 augustus 2004 Naar aanleiding van het bovenstaande drie vragen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 8 augustus 2004 Report Share Posted 8 augustus 2004 De echte tankliefhebber moet maar eens een kijkje nemen in het tankmuseum in Bovington in Engeland http://www.tankmuseum.co.uk Vooral de oude Duitse Tiger tanks met hun bijbehorende verhaal vond ik erg fascinerend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 augustus 2004 Report Share Posted 8 augustus 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 augustus 2004 Report Share Posted 8 augustus 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 augustus 2004 Report Share Posted 8 augustus 2004 Ik dacht wel dat je die Hans bedoelde, maar hij is op vakantie. Volgens mij is ie volgende week terug Zo werkt de arm op de VPI Scout ook. Door de draadjes meer of minder te twitsen stel je de dwarsdruk in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 11 augustus 2004 Report Share Posted 11 augustus 2004 Hallo, even een update..... Ik heb enkele dagen geleden de hele arm gedemonteerd. Op Krishu.de vind je een hele goede beschrijving. Vervolgens heb ik de binnenbekabeling vervangen door 0,1 mm koperdraad en die onderin de basis over laten gaan in goede prefer microfoon kabel met twee aders en een afscherming. De plug die in de basis van de arm zit heb ik enigszins gemodificeerd (lees: geboord) zodat ik de microfoonkabel er in vast kon zetten. Bij het element heb ik de klemmetjes voor op het element direkt op het koperdraad gesoldeerd. Resultaat: helder, meer detail. Bij het luisteren op de koptelefoon bleek echter dat ik bij het heen en weer bewegen van de arm het koperdraad heel zachtjes hoor bewegen. Hmmmmm...... Vervolgens de boel in de arm nog meer ingekort en in de arm vast gezet met een heel klein stukje blu tack. Resultaat: minder maar niet helemaal verdwenen. De arm is blijkbaar zo resonant dat dat met het koperdraad rare effecten oplevert. Terwijl het draad toch echt niet stugger is dan wat er in zat! Ik denk dat er wat schuift in de doorvoer in de voet van de arm. Ga binnenkort eens op zoek naar draad van van den Hul. Dat heeft een kunstof omhulsel, dat is waarschijnlijk stiller. Weet iemand waar ik dat kan krijgen?? Verder heb ik gezien dat Cardas een heel betaalbare vervanging van de plug in de basis van arm maakt. Daar kan je de nieuwe armbekabeling op solderen en een din plug op zetten voor de bekabeling aan de buitenkant. Ook handig...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 11 augustus 2004 Report Share Posted 11 augustus 2004 Draad dat door de arm loopt twisten. Dat betekend dus niet dat het strak in elkaar moet worden gedraaid. Vijf of zes slagen over een lengte van 10 cm is voldoende. Uiteraard heb je bij stereo twee getwiste paartjes. Bij het draaipunt kun je eventueel een kort stukje 'vrij' houden. Met een paar propjes watten kun je met wat handigheid de draadjes vrijhouden van de armbuis. Zo houd je de capaciteit naar massa ook lekker laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 11 augustus 2004 Report Share Posted 11 augustus 2004 Hoi Frank, is dat een suggestie, of heb je er ervaring mee? Uitproberen en daarna weer arm monteren, elementje uitlijnen etc. kost wel weer een avond. Vandaar dat ik het even vraag..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 11 augustus 2004 Report Share Posted 11 augustus 2004 Ik heb in een grijs verleden wel eens een armpje herbedraad. Het idee is heel simpel. Om het te construeren maak je een plankje met vier spijkers, twee aan elke kant. met een tussenruimte van circa 3..4mm de lengte tussen de twee spijkerpaartjes hangt af van de lengte die je nodig hebt. Span tussen de spijkers de twee getwiste paartjes. Lijm om de 3..4 cm een plukje watten om de draadjes over de lengte die in de arm moet komen. Je kunt ook een plaatje dun karton om de draadjes heen vouwen en lijmen. maak het plaatje karton even breed als de binnen diameter van de arm. Zo blijven de draadjes ook in het midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Beste, Onlangs vroeg ik hoe je kunt voorkomen dat de draadjes tijdens het solderen verpulveren, wegschroeien, verdampen of op andere wijze in rook opgaan. Dat is mij namelijk gebeurd met veeltedure audiofiele supertoonarmdraadjes! Keurig op maat gemaakt voor de op te kalefateren SME... maar bij het solderen werden de draadjes steeds korter. 't Zal wel zilverdraad geweest zijn. Rotzooi! Ik heb nu op jullie advies een bosje dun massief, gelakt koperdraad van een trafootje afgewikkeld. Lijkt wel geschikt en ook wel soldeerbaar. Vraagje: Zou je het "schuifgeluid" ook niet kunnen voorkomen wanneer je het gedeelte dat in de armbuis zit in een krimpkousje doet, en dat om de verzamelde draadjes krimpt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Zou het misschien wat zijn om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Zou het misschien wat zijn om Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Normaal gesproken is er geen probleem met die capaciteit. Echter het kan nooit kwaad om deze zo laag mogelijk te houden. Capaciteit tussen de draadjes onderling is klein. Echter een draadje dat op een 'groot' metalen opervlak licht heeft ziet een veel grotere capaciteit. Die twee capaciteiten mag je bij elkaar optellen. Dus waarom niet met een simpele oplossing twee vliegen in een klap slaan? Lagere capaciteit en de draden vrij van de armbuis. Bij een beroerde toonarm/element combinatie kan op bepaalde frequenties de toonarm gaan resoneren. Los liggende arm bedrading gaan dan mischien vrolijk mee resoneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Echter het kan nooit kwaad om deze zo laag mogelijk te houden.Capaciteit tussen de draadjes onderling is klein. Echter een draadje dat op een 'groot' metalen opervlak licht heeft ziet een veel grotere capaciteit. Zeg nooit nooit. MM elementen willen juist wel een grote capaciteit, sommige elementen tot 400 pF. Bij MC is de bronweerstand zo laag (10 ohm - 100 ohm) dat je wel tot in de nF moet gaan wil het invloed gaan krijgen. Dat krijg je niet snel voor elkaar met een paar van die dunne draadje in de arm. En een arm die resonanties in het audiogebied heeft? En dan ook nog de draadjes be-invloeden? Is dit niet heel erg ver weg gezocht? Afijn wat zou Haudio ervan zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Mij lijkt meer waarschinlijk dat de cantilever (meestal holle buis,al of niet "gesegmenteerd")problemen met resonanties kan geven.(hogere audio gebied).Wat de arm /element massa /ophanging res.betreft kan je door meer massa in de arm dit res punt verlagen.Als je maar niet onder de 7Hz komt denk ik niet dat er echt grote problemen komen. Ik had vroeger een mc element met een robijnen cantilever/diamant tip. Geen problemen met eigen resonanties in het hogere audiogebied. Elektrische resonanties dan moet je wel erg hoog met je kabelcapaciteit omhoog gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts