Jump to content

Hatsikidee, die toonarmkabel neem ik mee...

Puur
 Share

Recommended Posts

MM elementen willen juist wel een grote capaciteit, sommige elementen tot 400 pF. Bij MC is de bronweerstand zo laag (10 ohm - 100 ohm) dat je wel tot in de nF moet gaan wil het invloed gaan krijgen. Dat krijg je niet snel voor elkaar met een paar van die dunne draadje in de arm.

Dergelijke compensatie is het beste to te passen aan de ingang van de pu verterker. Dan zit de compensatie achter de inductie van het element plus kabel.

Dat lukt zowiezo niet met armbekabeling.

En een arm die resonanties in het audiogebied heeft? En dan ook nog de draadjes be-invloeden? Is dit niet heel erg ver weg gezocht?

Waarom? Er worden immers een storend geluidjes waargenomen uit de arm.

...De arm is blijkbaar zo resonant dat dat met het koperdraad rare effecten oplevert...

Dan zorg je er toch voor dat het draadje de armbuis niet meer raakt?

Wat betreft de resonanties.....

Tijdens het spelen heb ik daar niks van gemerkt. Wat ik wel merk is dat ik een geluid hoor als ik de arm richting de spindle beweeg een andersom.

Het lijkt er op dat ik de draadjes door het verticale gedeelte van de voet hoor bewegen.

Dat is bij de rega namelijk een hele kleine doorgang. Het feit dat de draadjes geen kunstof isolatie hebben maakt het "schuurgeluid" blijkbaar heftiger dan bij bekabeling met isolatie.... waarschijnlijk omdat het kunstof de draadjes dempt.

Het klinkt als muggenzifterij maar ik hoor het wel degelijk.

Overigens beweegt de arm heel soepel, dus dat zit wel goed.

Ik had toevallig gisteren even tijd tussen 12 en 2 's nachts dus ik ben er even mee aan het rommelen geweest. Alle bedrading loopt nu en alles is gemonteerd zonder gebruik van soldeer. Dus van element tot en met de cinchpluggen heb ik geen soldeer gebruikt. Maar het is allemaal nog niet goed afgesteld enzo dus ik ben nog wel even zoet. Ik hoop binnenkort weer even wat tijd te hebben maar diverse andere zaken en hobbies vragen veel aandacht. Het is natuurlijk ook hoogzomer, niet echt een moment om in de audio te zitten.

Grappig, daar waar (bijna ;) ) iedereen de "bek" vol heeft over de "betere" interlinks c.q. luidsprekerkabels, word hier, waar de allereerste versterking vanaf het element naar de versterker plaatsvind, wel enkele fantastiche tips gegeven :(

Draadjes uit een muiskabeltje :o , trafodraad :blink: , enz enz.....

Lijkt mij dat er genoeg serieuze toonarmbekabeling te koop is <_< en niet eens voor schrikbarende prijzen :);)

Grappig, daar waar (bijna ;) ) iedereen de "bek" vol heeft over de "betere" interlinks c.q. luidsprekerkabels, word hier, waar de allereerste versterking vanaf het element naar de versterker plaatsvind, wel enkele fantastiche tips gegeven  :(

Draadjes uit een muiskabeltje :o , trafodraad :blink: , enz enz.....

Lijkt mij dat er genoeg serieuze toonarmbekabeling te koop is <_< en niet eens voor schrikbarende prijzen :)  ;)

Beste Ruud,

Over de schrikbarendheid van prijzen zullen de meningen wel verschillen.

Er zullen er heel wat zijn onder de audiofielen, die veronderstellen dat duurder altijd beter is.

Muissnoertjes, maar dan in een luxe verpakking gestopt met de opdruk: "HypeWire

Grappig, daar waar (bijna ;) ) iedereen de "bek" vol heeft over de "betere" interlinks c.q. luidsprekerkabels, word hier, waar de allereerste versterking vanaf het element naar de versterker plaatsvind, wel enkele fantastiche tips gegeven

Ik denk dat armbekabeling erg gevoelig is voor microfonie. Het signaal wat hierdoor ontstaat wordt n.l. veelvoudig versterkt. Voor Low outputelementen al helemaal.

Als je de draadjes en isolatie te dun maakt komen ze tegen elkaar te liggen waardoor weer overspraak ontstaat.

Eigenlijk zou je dunne draadjes in een staafje schuim moeten trekken. En dan nog het liefst in een getwiste vorm.

Ik denk ook dat zilver en teflon nergens meer op hun plaats zijn dan hier.

Teflon is n.l behalve een erg goede isolator ook erg sterk. Hierdoor zijn de draadjes veel minder kwetsbaar. Allen het strippen kan dan wel eens een probleem worden.

:)

(...) En dan nog het liefst in een getwiste vorm. (...)

Beste Hans,

Dat twisten... maakt dat de draadjes niet langer dan nodig is?

Dat twisten... maakt dat de draadjes niet zwaarder dan nodig is?

Dat twisten... maakt dat de draadjes niet stugger dan nodig is?

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes meer ohmse weerstand opleveren dan nodig is?

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes meer capaciteit opleveren dan nodig is?

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes meer inductie opleveren dan nodig is?

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes veel meer bijna-contactpunten krijgen dan nodig is (overspraak!)?

Dat twisten... welke voordelen levert dat nu eigenlijk op?

(...) En dan nog het liefst in een getwiste vorm. (...)

Beste Hans,

Dat twisten... maakt dat de draadjes niet langer dan nodig is? 10% of zo

Dat twisten... maakt dat de draadjes niet zwaarder dan nodig is? 10% of zo

Dat twisten... maakt dat de draadjes niet stugger dan nodig is? dat doe je natuurlijk niet ter plaatse van het scharnier

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes meer ohmse weerstand opleveren dan nodig is? 10% of zo

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes meer capaciteit opleveren dan nodig is met dat schuim liggen ze ver genoeg van elkaar

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes meer inductie opleveren dan nodig is? met dat schuim liggen ze ver genoeg van elkaar

Dat twisten... maakt dat niet dat de draadjes veel meer bijna-contactpunten krijgen dan nodig is (overspraak!)? met dat schuim liggen ze ver genoeg van elkaar

Dat twisten... welke voordelen levert dat nu eigenlijk op? minder gevoeligheid voor microfonie en storingen

:rolleyes:

Beste forumgenoten,

Heb zojuist even deze hele draad gelezen, en ik moet zeggen dat hier toch wel heel duidelijk de kabelgekte maximaal toeslaat!

Het gebruik van gelakt wikkeldraad in deze toepassing lijkt me nogal verkeerd om de volgende redenen:

De isolatie is niet gemaakt om in een 'bewegende' toepassing gebruikt te worden, de lak zal slijten en sluiting veroorzaken.

Door de stugheid van de draad is er te veel kracht nodig om de bewegingen van de arm te volgen.

Ook door de stugheid en de afwezigheid van een 'zachte' isolatie is er een grotere kans op microfonie, zelfs hoorbaar kennelijk!

In dit soort 'bewegende' toepassingen is het gebruik van geisoleerd litze het beste, en waarom er niet gesoldeerd mag worden is mij een raadsel, je moet eens op een printje in je elektronika kijken :D

Tenslotte hoe duur een serieus arm kabeltje ook is, voor de benodigde lengte zal dat toch wel nooit een echt probleem zijn?

Groeten Fritzzel

Beste forumgenoten,

Heb zojuist even deze hele draad gelezen, en ik moet zeggen dat hier toch wel heel duidelijk de kabelgekte maximaal toeslaat!

Het gebruik van gelakt wikkeldraad in deze toepassing lijkt me nogal verkeerd om de volgende redenen:

De isolatie is niet gemaakt om in een 'bewegende' toepassing gebruikt te worden, de lak zal slijten en sluiting veroorzaken.

Door de stugheid van de draad is er te veel kracht nodig om de bewegingen van de arm te volgen.

Ook door de stugheid en de afwezigheid van een 'zachte' isolatie is er een grotere kans op microfonie, zelfs hoorbaar kennelijk!

In dit soort 'bewegende' toepassingen is het gebruik van geisoleerd litze het beste, en waarom er niet gesoldeerd mag worden is mij een raadsel, je moet eens op een printje in je elektronika kijken :D

Tenslotte hoe duur een serieus arm kabeltje ook is, voor de benodigde lengte zal dat toch wel nooit een echt probleem zijn?

Groeten Fritzzel

Helemaal mee eens.... :)

zilver met teflon.... en verschrikkelijk dun.

:)

Ach, het ging Puur er alleen maar om of zo'n muiskabeltje werkt en dat doet het want hij is er tevreden mee. En gelijk heeft ie  :D

Ja leuk he, natuurlijk werkt zo'n 'muiskabeltje' is namelijk gewoon een elektrisch snoertje en dat doet meestal wat het moet doen in elke toepassing.

Groeten Fritzzel

Daar is zoveel mogelijk soldeer uit.... :D

De kabeltjes binnen in zo'n muisarmpje zijn bijzonder dun en soepel, dus waarom niet?