Jump to content

Bi-wiren

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Dag Huub ,

Volgens mij kun je beter je geld stoppen in een enkele betere kabel .

Focal gebruikt in de topline Utopia's ook geen bi-wire en ook de nieuwe electra heeft deze mogelijkheid niet meer . Het zal zeker zijn reden hebben ......

groetjes John

Dat kan je tegenover gesteld beweren John! Er zijn ook fabrikanten die altijd bi-wire aanbieden, of zelfs tri-wire en hoger!

Dat zal dan toch ook niet voor niets zijn? Ik denk dat dat met de filosofie van een bedrijf te maken heeft. Een ieder doet het op zijn eigen manier. Kabels idem dito. Etc.

Dag Huub ,

Volgens mij kun je beter je geld stoppen in een enkele betere kabel .

Focal gebruikt in de topline Utopia's ook geen bi-wire en ook de nieuwe electra heeft deze mogelijkheid niet meer . Het zal zeker zijn reden hebben ......

groetjes John

Mijn idee. <_<

Als je 2 full range kabels gebruikt krijg je meer drive en alles wordt gewoon een nivo omhoog gezet.

Vooral als je speakers hebt die hongerig zijn (bv. d'appolito opstelling).

Heb zelf Etude Rhea's met een Classe 301.

De Etude's zijn rendement gunstig; de Classe levert 300W bij 8 ohm en toch is het met dubbele single-wire een groot verschil.

Maar ja, wat ik een groot verschil vindt kun jij misschien wel bijna of geen verschil vinden.

Ik zeg maar zo; als je het verschil tussen bv. een zeer goede MP3 opname (of ander medium) en het origineel kunt horen (dat verschil is groot) dan hoor je dit zeker.

Groeten Bernhard.

Dat kan je tegenover gesteld beweren John! Er zijn ook fabrikanten die altijd bi-wire aanbieden, of zelfs tri-wire en hoger!

Dat zal dan toch ook niet voor niets zijn? Ik denk dat dat met de filosofie van een bedrijf te maken heeft. Een ieder doet het op zijn eigen manier. Kabels idem dito. Etc.

Direkt met je eens :rolleyes:

Het wordt dus gewoon uitproberen zou ik zeggen . Wat ik bedoelde was dat als je b.v. een bepaald budget hebt deze kan beter kan steken in 1x goede speakerkabel dan 2x een stuk kabel van mindere kwaliteit voor de prijs van 1x goede kabel ;) \

Mijn Electra's zijn ook bi-wire geschikt , echter als ik dit moet uitvoeren moet ik in feite mijn AudioQuest 2x aankopen en dat kost toch een bom geld .

Of Audio Paul moet nog zo'n setje hebben liggen :rolleyes::D

groetjes John

Het is net als metde kabelgekte zelf: alleen uitproberen geeft uitsluitsel. Ik heb het meegemaakt dat bi-wiren positief was, maar ook dat single-wire de voorkeur had. Ik hoop dat je met alle pogingen nog tijd overhoudt voor waar het om gaat: luisteren naar muziek. <_<

Direkt met je eens :rolleyes:

Het wordt dus gewoon uitproberen zou ik zeggen . Wat ik bedoelde was dat als je b.v. een bepaald budget hebt deze kan beter kan steken in 1x goede speakerkabel dan 2x een stuk kabel van mindere kwaliteit voor de prijs van 1x goede kabel ;) \

Mijn Electra's zijn ook bi-wire geschikt , echter als ik dit moet uitvoeren moet ik in feite mijn AudioQuest 2x aankopen en dat kost toch een bom geld .

Of Audio Paul moet nog zo'n setje hebben liggen :rolleyes::D

groetjes John

Het is geen probleem je Audioquest te verbouwen tot biwire. daar heb je niet nog een kabel voor nodig ;) 't Kost alleen nog een stel extra pluggen :D

Ja, waarom zouden ze d

Het is geen probleem je Audioquest te verbouwen tot biwire. daar heb je niet nog een kabel voor nodig ;) 't Kost alleen nog een stel extra pluggen :D

Ja, maar door er een 'bi-wire' van te maken blijft de dikte van de kabel gelijk, maar de aanvoer van stroom naar mid/laag en tweeter wordt behoorlijk minder en daar zit hij ook niet op te wachten.

Hij kan beter even op Ebay of Audiogon kijken voor een fullrange Audioquest kabel.

hoe dikker de kabel hoe meer stroomaanvoer. Begrijp ik dat goed? En is dat dan beter?

Mijn ervaring is dat sinds ik mijn Linn kabel van 4mm heb vervangen door de Van den Hul Magnum van 8mm, de controle over het laag veel beter is. Deels is dat de kwaliteit van de kabel zelf (samenstelling), maar hier zeker ook de diameter.

Nu moet ik wel zeggen dat ik behoorlijk wat metertjes heb liggen, maar dat toont denk ik eens temeer aan dat de diameter (naast de samenstelling/legering) een wezenlijke factor is voor de geleiding van het signaal.

Het enige dat met bi-wiren bereikt wordt is dat de stromen voor hoog en laag worden gesplitst vanaf de versterker, in plaats van de terminal.

De sterkte van de stroom wordt bepaald door de laag unit. Dat de hoeveelheid stroom zich als het ware over de draden splitst, klopt niet.

De enige logische verklaring die ik gehoord heb is dat er in geval van bi-wiring, het relatief sterke magnetische dat opgewekt wordt door de stromen voor laag, de stroompjes voor hoog niet meer be

Het enige dat met bi-wiren bereikt wordt is dat de stromen voor hoog en laag worden gesplitst vanaf de versterker, in plaats van de terminal.

Hoe weet een versterker waar het laag heen moet en waar het midden/hoog heen moet :unsure: Lijkt me onmogelijk <_<

Daar zit er nou dat crossover filter voor in je speakers, Henk...

Hoe weet een versterker waar het laag heen moet en waar het midden/hoog heen moet :unsure: Lijkt me onmogelijk <_<

Jaja, een afstandsbediening :rolleyes: Zo van: H

Als je gaat bi-wiren, zit datzelfde filter bij de speakerterminals van de versterker aan elkaar. Dus splitst de stroom zich daar al. Verder is er geen verschil, op de dubbele speakerkabel na...

Zo is dat Henrie! Helemaal gelijk!

Daarom haal je ook pas alles uit biwire als je werkt met verschillende eindtrappen voor laag en midden/hoog en met een crossoverfilter dat precies ook tevoren (v

Verder is er geen verschil, op de dubbele speakerkabel na...

En een vaak slecht geleidend bruggetje. Er zijn mensen die beweren aanzienlijke verbeteringen te bereiken door het vervangen van het bruggetje door een stukje koperdraad.

Ja, dat klopt. Meestal zit er idd een nogal simpel stukje blik (met wat 'goud' erover) tussen de beide terminals...

Jaja, een afstandsbediening :rolleyes: Zo van: H

Als je gaat bi-wiren, zit datzelfde filter bij de speakerterminals van de versterker aan elkaar. Dus splitst de stroom zich daar al. Verder is er geen verschil, op de dubbele speakerkabel na...

Zo is dat Henrie! Helemaal gelijk!

Daarom haal je ook pas alles uit biwire als je werkt met verschillende eindtrappen voor laag en midden/hoog en met een crossoverfilter dat precies ook tevoren (v

Nee, geen fabeltje. Elektrotechniek heet dat... ;)

Kom dan maar eens met een uitleg die niet fabelachtig is <_<

Er is helemaal NIKS fabelachtig aan mijn uitleg. Jij snapt het gewoon niet... <_<

Maar goed, laat ik je om het duidelijk te maken, eerst eens een vraag stellen: waar denk jij dat de stroom zich splitst bij singlewiring op een gebrugte luidspreker?

Ps. je weet toch wel dat de stroom zich splitst he? :blink:;)