Jump to content

Bi-wiren

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Als je het goed weet, weet je ook een manier om het mij uit te leggen Henrie :rolleyes: Kom dus bij mij niet aan met een wedervraag <_<

Het loop weer tegen twaalven: de temperatuur loopt op :o

Hou het hoofd koel! <_<

Hartstikke leuk toch dat ook met dit weer het forum wordt gebruikt?! Zitten we allemaal achterin de tuin of op het balkon te WiFi-en?! :cool2:

Nee, geen fabeltje. Elektrotechniek heet dat... ;)

Kom dan maar eens met een uitleg die niet fabelachtig is <_<

Er is helemaal NIKS fabelachtig aan mijn uitleg. Jij snapt het gewoon niet... <_<

Maar goed, laat ik je om het duidelijk te maken, eerst eens een vraag stellen: waar denk jij dat de stroom zich splitst bij singlewiring op een gebrugte luidspreker?

Ps. je weet toch wel dat de stroom zich splitst he? :blink:;)

Als je het goed weet, weet je ook een manier om het mij uit te leggen Henrie :rolleyes: Kom dus bij mij niet aan met een wedervraag <_<

Goed, zal ik het nog een keer proberen uit te leggen...

Als je single-wire gebruikt op een bi-wirable luidspreker, dan gebruik je bruggetjes (of een stukje kabel) om de laag en mid/hoog secties aan te sturen. De stroom voor laag en mid/hoog gaat dan door de speaker kabel en splitst zich op bij de bruggetjes. De hoog/mid-units zitten immers aan de ene helft van het filter en de laag-unit aan de andere helft.

Stel dat je vervolgens gaat bi-wiren. Dan haal je bruggetjes eraf en voeg je een speakerkabel toe. In feite gebruik je dan die 2e kabel als bruggetje. Je sluit 'm alleen niet bij de speakers aan, maar bij de versterker. Dan is het toch logisch dat de frequenties zich al bij de versterker splitsen?

Stel dat je vervolgens gaat bi-wiren. Dan haal je bruggetjes eraf en voeg je een speakerkabel toe. In feite gebruik je dan die 2e kabel als bruggetje. Je sluit 'm alleen niet bij de speakers aan, maar bij de versterker. Dan is het toch logisch dat de frequenties zich al bij de versterker splitsen?

Nee Henrie, zo zit het toch echt niet. Nu wordt me pas duidelijk wat je bedoelt.

Als je bij biwire beide kabels aansluit op de versterker en niet al daar actief filtert, dan zal de versterker over beide kabels het volledige spectrum versturen, maar zal bij de speakers het hoog/midden filter alleen die hoog/midden-signalen doorlaten en het laag filter alleen de laag-signalen.

Van de versterker naar de speakers zullen beide signaalkabels dus precies hetzelfde signaal transporteren.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat je pas alles uit biwire haalt als je apart met eindtrappen versterkt voor hoog/midden en voor laag en het signaal daarop al filtert direct na de voorversterking.

Volgens mij kan je ipv bi-ampen beter 1 betere amp kopen dan 2 lossen amps. Beter 1 amp van 2000 euro dan 2 van 1000 denk ik. Je kan ook nog altijd 4 mono blokken kopen etc.

Maar ik blijf erbij als je denkt dat beter geluid krijgt door te bi-ampen is er mischien wat mis met de amp de je gebruikt en wodt het mischien tijd voor iets heel anders.

Ben namelijk bang dat bi-tri wire etc is bedacht door de marketing afdeling om mensen meer spullen te laten kopen (amps wire etc) Ik zeg niet dat het niet werkt heb alleen mijn twijvels over het nut ervan. :)

Ben namelijk bang dat bi-tri wire etc is bedacht door de marketing afdeling om mensen meer spullen te laten kopen (amps wire etc) Ik zeg niet dat het niet werkt heb alleen mijn twijvels over het nut ervan. :)

Daar hoef je niet bang voor te zijn hoor, daar is HT toch voor uitgevonden :P

:rolleyes:

Nee Henrie, zo zit het toch echt niet. Nu wordt me pas duidelijk wat je bedoelt.

Als je bij biwire beide kabels aansluit op de versterker en niet al daar actief filtert, dan zal de versterker over beide kabels het volledige spectrum versturen, maar zal bij de speakers het hoog/midden filter alleen die hoog/midden-signalen doorlaten en het laag filter alleen de laag-signalen.

Van de versterker naar de speakers zullen beide signaalkabels dus precies hetzelfde signaal transporteren.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat je pas alles uit biwire haalt als je apart met eindtrappen versterkt voor hoog/midden en voor laag en het signaal daarop al filtert direct na de voorversterking.

Ter aanvulling

Beide filters zien het volledige spectrum. Het filter "werpt een blokkade" op zodat de driver slechts een deel van het spectrum ziet, en er dus alleen een hoogfrequente, dan wel een laagfrequente stroom loopt.

Ja, ze geven hetzelfde signaal aan zowel mid/hoog als laag. Maar er stroomt niet dezelfde stroom, want laag en mid/hoog zijn een verschillende belasting!

Volgens mij snapt niemand er nog iets van. Ik ook niet, maar mijn stadse-fratsenverstand zegt dat bovenstaand verhaal niet klopt. Op het gevaar af de grootst mogelijke kolder te verkopen denk ik dat het niet juist is om electrische stroom hier als een soort stromende rivier te zien. Volgens mij werkt het veel meer als een oud proefje wat ik heel vroeger nij natuurkunde gezien heb: 6 stallenkogels die zo opgehangen zijn dat ze precies elkaar aanraken. Dan trek je de meest linker kogel iets op zij en laat hem los. Als hij de 2e kogel raakt, dan zie je de meest rechtse (de 6e dus) kogel opzij vliegen en heeft de linkerkogel zijn energie via de tussenhangemde kogels doorgegeven aan de meest rechtse. Ik meen mij te herinneren dat het bij electrische stroom ook op die manier gaat. Even doorgaand op die stelling: als je de meest rechtse kogel tegenhoudt, dan zal de meest linkse kogel gewoon terugstuiteren. Vertalen we dat naar het filter, dan zullen de frequenties die door het filter tegengehouden worden dus die kabel niet in gaan.

Tot zover mijn theorie. Nogmaals: ik ben geen deskundige, maar als de of andere wijze meehelpt aan de discussie, dan is het doel bereikt. En als het aanleiding geeft tot schaterlachende uitbarstingen: ook goed. Maar hou die dan een beetje binnen de perken: denk ook eens aan je buren.

Misschien kan iemand die het echt weet eens uitleggen hoe het zit.

Maar goed, laat ik je om het duidelijk te maken, eerst eens een vraag stellen: waar denk jij dat de stroom zich splitst bij singlewiring op een gebrugte luidspreker?

Ps. je weet toch wel dat de stroom zich splitst he? :blink:  ;)

@Henrie:

Ik snap precies wat je bedoeld. Het is ook de juiste uitleg, alleen gebruik jij de term 'stroom'. Misschien is 't duidelijker als je 'frequentie' gebruikt.

Als je nu zegt;

(Voor een 2-weg, singlewire)

Vanaf de draadbrug op de speakerterminal gaat het 'volledige' signaal naar het filter.

Tbv de tweetersectie worden de lage frequenties tegengehouden. Deze tweeters hebben relatief weinig stroom nodig.

Tbv de mid/laag sectie worden de hoge frequenties tegengehouden. De woofers hebben echter veel meer energie nodig om 'druk'op te bouwen. Dus meer stroom.

(om over de demping maar te zwijgen...)

Dus: in feite vindt vanaf de draadbrug de splitsing plaats.

(Voor een 2-weg, biwire)

Het filterverhaal blijft (uiteraard) hetzelfde. Echter, door de dubbele kabels en de verwijderde draadbrug verplaatst het splitsingspunt zich naar de terminals van de versterker.

In mijn optiek veranderd er voor de versterker niets: die 'ziet' nog steeds dezelfde belasting.

:P:)

Goed uitgelegd, Geerdie. De versterker ziet idd nog steeds hetzelfde, maar dan met een 2x zo dikke kabel. Dit laatste kan dan weer invloed hebben op de dempingsfactor. Hierdoor zou het laag wat strakker kunnen klinken (theoretisch gezien).

Volgens mij snapt niemand er nog iets van. Ik ook niet, maar mijn stadse-fratsenverstand zegt dat bovenstaand verhaal niet klopt. Op het gevaar af de grootst mogelijke kolder te verkopen denk ik dat het niet juist is om electrische stroom hier als een soort stromende rivier te zien. Volgens mij werkt het veel meer als een oud proefje wat ik heel vroeger nij natuurkunde gezien heb: 6 stallenkogels die zo opgehangen zijn dat ze precies elkaar aanraken. Dan trek je de meest linker kogel iets op zij en laat hem los. Als hij de 2e kogel raakt, dan zie je de meest rechtse (de 6e dus) kogel opzij vliegen en heeft de linkerkogel zijn energie via de tussenhangemde kogels doorgegeven aan de meest rechtse. Ik meen mij te herinneren dat het bij electrische stroom ook op die manier gaat. Even doorgaand op die stelling: als je de meest rechtse kogel tegenhoudt, dan zal de meest linkse kogel gewoon terugstuiteren. Vertalen we dat naar het filter, dan zullen de frequenties die door het filter tegengehouden worden dus die kabel niet in gaan.

Tot zover mijn theorie. Nogmaals: ik ben geen deskundige, maar als de of andere wijze meehelpt aan de discussie, dan is het doel bereikt. En als het aanleiding geeft tot schaterlachende uitbarstingen: ook goed. Maar hou die dan een beetje binnen de perken: denk ook eens aan je buren.

Misschien kan iemand die het echt weet eens uitleggen hoe het zit.

Bij stroom werkt het iets anders.

In jouw voorbeeld bewegen alleen de eerste en de laatste bal. Bij stroom bewegen alle elektronen.

Spanning (signaal) werkt wel op de manier van jouw voorbeeld.

De versterker ziet idd nog steeds hetzelfde, maar dan met een 2x zo dikke kabel. Dit laatste kan dan weer invloed hebben op de dempingsfactor. Hierdoor zou het laag wat strakker kunnen klinken (theoretisch gezien).

Nee. De weerstand verandert niet. We hebben namelijk niet te maken met gelijkspanning, maar met wisselspanning.

Als je op die manier bi-ampt, dan heb je volgens mij maar een deel van de voordelen. Je blijft met die passieve filtering zitten. Bij bi-ampen zou je dat toch op een heel andere manier moeten kunnen oplossen door actief te filteren.

:o

Maar die blijft noodzakelijk!

Die bepaald het 'karakter' van je speaker. Deze is qua frequentieverloop en afstralingsgedrag geoptimaliseerd voor de gebruikte units+kast!

Ik vind dat je die niet zomaar moet vervangen door een electronisch filter die je afstelt op de kantelfrequentie.

Het resultaat valt uiteindelijk, in veel gevallen, tegen.

:(

Guest Hubertinus

Maar hoe zit het nu met de doorsnee van die kabel. 2x zo dik als ik nu gebruik brengt ook 2x zo veel stroom naar de speakers?

Hubertinus

Maar hoe zit het nu met de doorsnee van die kabel. 2x zo dik als ik nu gebruik brengt ook 2x zo veel stroom naar de speakers?

Hubertinus

Nee, de stroom is afhankelijk van de uitgangsspanning van de versterker (het muzieksignaal) en de belasting (de impedantie van de speakers). Deel die door elkaar (spanning/impedantie) en je hebt de stroom... Als je de speakerkabels niet meerekent met de belasting (is opzich ook wel verwaarloosbaar) dan verandert er dus niks aan de stroom. Dikkere kabels kunnen wel meer stroom aan...

Als je de speakerkabels niet meerekent met de belasting (is opzich ook wel verwaarloosbaar) dan verandert er dus niks aan de stroom. Dikkere kabels kunnen wel meer stroom aan...

Ja klopt, heb ook nooit zo begrepen waarom de spreekspoelen van mijn spiekers van apenhaar gemaakt zijn en niet van lekker dik 4 mm2 kabel?

B)

Als je op die manier bi-ampt, dan heb je volgens mij maar een deel van de voordelen. Je blijft met die passieve filtering zitten. Bij bi-ampen zou je dat toch op een heel andere manier moeten kunnen oplossen door actief te filteren.

:o

Maar die blijft noodzakelijk!

Die bepaald het 'karakter' van je speaker. Deze is qua frequentieverloop en afstralingsgedrag geoptimaliseerd voor de gebruikte units+kast!

Ik vind dat je die niet zomaar moet vervangen door een electronisch filter die je afstelt op de kantelfrequentie.

Het resultaat valt uiteindelijk, in veel gevallen, tegen.

:(

Natuurlijk moet je bij actief filteren net zo goed de boel optimaliseren voor de gebruikte units. Wat geeft je de gedachte dat diet niet zou moeten? Je veroordeelt nu de oplossing op basis van een gebrekkige uitvoering.

Als je de speakerkabels niet meerekent met de belasting (is opzich ook wel verwaarloosbaar) dan verandert er dus niks aan de stroom. Dikkere kabels kunnen wel meer stroom aan...

Ja klopt, heb ook nooit zo begrepen waarom de spreekspoelen van mijn spiekers van apenhaar gemaakt zijn en niet van lekker dik 4 mm2 kabel?

B)

Maar hoeveel vermogen gebruik je nou eenmaal, als je op normaal volume draait?

1 Watt?

5 Watt?

Dat zijn geen Amp