Jump to content

Bi-wiren

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Mijn Rhea's mogen belast worden met max.400 watt kortstondig vermogen.

Dus ook tweeter.

Misschien moet je je toch eens wat meer in de materie verdiepen. Die belastbaarheid zoals die op de site van Etude is gespecificeerd zegt helemaal niets. Om wat voor soort signaal gaat het? Wat is de toegestane vervorming? Bij welke frequenties wordt er gemeten? Dat zijn gegevens die gewoon bekend moeten zijn voor je er enige conclusie aan kunt verbinden.

Bi-wiring heeft dus wel degelijk zin.

Komt de vraag hoor je het zelf en dat is uitproberen.

Groeten Bernhard.

En wat betreft de specificaties: zoals het er staat zo heb ik het gezegd niet meer niet minder.

Maar ja Marc kan er wat anders mee bedoelen.

Maar daarover openen we wel eens een topic.

Helaas is Etude verleden tijd, je zult ze tweedehands tegen het lijf moeten lopen en dat is niet makkelijk.

Zag laatst een stel aangeboden. Maar ik ben nu super tevreden met mijn "nieuwe" speakers.. Overigens heb ik eens een stel Etude's gehoord uit een goedkoper segment en dat was echt diep triest! Vast gelopen klankbeeld en donker.. :(

groet, PD B)

De Etude speakers zijn inderdaad kritisch wat betreft opstelling en aandrijving maar ook de bekabeling. Dat heb ikzelf ondervonden.

Maar als je dat eenmaal door hebt hoe de speaker reageert dan kun je de Etude's tot grote hoogtes laten stijgen. :D

Ik heb geschreven: max. 400 Watt kortstondig vermogen.

Zie volgende link over mijn Etude Rhea's. (die menig luidspreker achter zich laat)

http://www.cybercomm.nl/~etude/rhea.html

Groeten Bernhard.

Ha,

Volgens mij heeft Geerdie met deze speakers in het verleden gespeeld. Die weet misschien wel wat meer over goed passende aansturing. De Etude Kronos of Zeus zou ik nog wel eens willen beluisteren.. B)

groet, PD :rolleyes:

Klopt PD! :)

Van '89 tot '93.

Maar volgens mij was dat de 'oude' Rhea. Het was nl een 3-weg systeem in een gesloten kast.

Ik zie in de specs van de 'nieuwe' Rhea dat dit een 4-weg basreflex is.

Het lijkt me moeilijk om dit te vergelijken. <_<

ps: behalve het uiterlijk. Dat is zo te zien hetzelfde gebleven.

Bi-wiring heeft dus wel degelijk zin.

Komt de vraag hoor je het zelf en dat is uitproberen.

Groeten Bernhard.

Ik ben het eens met de stelling dat je het zelf moet uitproberen.

Blijft het feit dat de toegepaste versterker de speaker goed onder controle moet houden.

Ik zie een amp simpelweg als een pomp, de kabels als leidingen en de speakers als een motor. Het gaat allemaal

:D Beste Classe,

Als het kortstondige piekvermogen van je luidspreker 400Watt is,is ook slechts 10% hiervan voor de h-filtersectie,en trek ook gerust nog eens de helft af voor filterverliezen(tenzij je aktief filtert).

Kortstondig piekvermogen(10-20mS) lang (ongeveer) kan altijd,maar zoals Peter al zei,als je versterker gaat "clippen",en geloof me,juist vooral in het hoog,is het gauw gebeurd met je tweeter.

Als een versterker 100W kan leveren,onvervormd,wil dit niet zeggen dat het voor het HELE audiofrequentiegebied van toepassing is.

Bekijk dus eerst de"vermogensbandbreedte"van je versterker, bij laagohmige belastinsimpedanties in het gebied tussen 7Khz-20Khz.

Denk dat je (onvervormd)vermogen al teruggelopen is tot 30%! ;)

Als een versterker zich van slag laat brengen door EMK signalen van een speaker, is hij niet op zijn taak berekend. (kabels voegen hier dus niets toe.)

Als we nou allemaal dezelfde versterker hadden en dezelfde speakers.....was het allemaal een stuk simpeler. :D

Dat eerste is waar ;)

Het tweede, dat van die kabels ben ik niet met je eens, een dunne of lange kabel beinvloed de dempingsfactor sterk. Kijk even bij Translator Dempingsfactor berekening

Klik op luidsprekers daarna op dempingsfactor...en speel maar :rolleyes: met getalletjes :o

Als een versterker zich van slag laat brengen door EMK signalen van een speaker, is hij niet op zijn taak berekend. (kabels voegen hier dus niets toe.)

Ik zeg dus niet dat dit een slechte versterker is...

Hallo heren.

De versterker laat zich niet van slag brengen, absoluut niet.

Sterker nog iedere versterker die niet op bi-wiring zit krijgt EMK terug.

De versterker heeft er geen last van maar de speaker geeft vervorming.

En dat gaat ten koste van het hoog.

Je zult bij bi-wiring ook een zuiverder hoog krijgen.

Als je versterker vuile stroom krijgt,dan raakt hij van slag!!!!

:D Beste Classe,

Als het kortstondige piekvermogen van je luidspreker 400Watt is,is ook slechts 10% hiervan voor de filtersectie,en trek ook gerust nog eens de helft af voor filterverliezen(tenzij je aktief filtert).

Kortstondig piekvermogen(10-20mS) lang (ongeveer) kan altijd,maar zoals Peter al zei,als je versterker gaat "clippen",en geloof me,juist vooral in het hoog,is het gauw gebeurd met je tweeter.

Als een versterker 100W kan leveren,onvervormd,wil dit niet zeggen dat het voor het HELE audiofrequentiegebied van toepassing is.

Bekijk dus eerst de"vermogensbandbreedte"van je versterker, bij laagohmige belastinsimpedanties in het gebied tussen 7Khz-20Khz.

Denk dat je (onvervormd)vermogen al teruggelopen is tot 30%! ;)

De baas van Etude weet niet welke eindtrap op en Rhea komt.

Maar het is jammer dat Etude niet meer bestaat anders hadden we het even kunnen vragen.

Nu blijft het gissen.

:) Hallo Classe,

In de 80er jaren kwam ik bijna elke week bij Audio-Home in Eindhoven

Toen hadden ze de MP-1 en een kleiner model Etude staan(weet niet als het een MP-2 of 3 was),de onderkant liep verder naar achteren door zeg maar.(Van de zijkant gezien een L-vorm dus).

Ik heb vaak daar met veel plezier naar muziek via die dingen geluisterd,en moet zeggen,dat bij de MP-1 alles duidelijk meteen op zijn plaats stond in 't stereobeeld

op het moment dat de eerste muzikale tonen ten gehore kwamen.

Toen werden ze aangestuurd door een Onkyo M-508 eindtrap.

En als je een MP-1 kocht toen,kwam Marc v Moerbeke zelf bij jou thuis om ze op jou set af te regelen.Mag wel als je toen f5500.- per stuk moest betalen.

Ik geloof dat er 2xkef b110 ,2xAudax HD 12x9 dome tweeters voor op de kast zat,en 1x KefB139 in de kast.Als er ook nog 2x een dome middentoner op zat weet ik niet meer.Ik moet alles uit m'n geheugen zien te halen.

Toen Audio-Home naar een nieuwere pand verhuisde in dezelfde straat(kleine berg),was Marc ook bij de openingsdag voor dealers.

Ik heb toen nog een leuk gesprek met 'm gehad over luidsprekers,hij was nl een paar jaar daarvoor ook bij ons in de sota-studio geweest om naar de Beveridges

te luisteren.Zoals ze bij ons toen in de studio klonken,heeft hij de bev's nooit meer ergens anders zo horen klinken,zei hij.(matching,AKOESTIEK) :D

Zelf vond ik bepaalde types etudes v/d latere lijn met griekse benamingen niet zo

geweldig klinken.

Maar goed,om effe on-topic te blijven:Hubertinus,als je het bi-wiren niet zelf uitprobeert,kom je nooit te weten als het bij jou een verbetering oplevert.

Misschien kun je bij een audio-zaak een paar kabels lenen?Vaak hebben ze vast afgeknipte lengtes liggen,probeer de ls natuurlijk als 't kan zo dicht mogelijk bij de versterker te plaatsen.We horen 't nog wel. ;)

:) Hallo Classe,

In de 80er jaren kwam ik bijna elke week bij Audio-Home in Eindhoven

Toen hadden ze de MP-1 en een kleiner model Etude staan(weet niet als het een MP-2 of 3 was),de onderkant liep verder naar achteren door zeg maar.(Van de zijkant gezien een L-vorm dus).

Ik heb vaak daar met veel plezier naar muziek via die dingen geluisterd,en moet zeggen,dat bij de MP-1 alles duidelijk meteen op zijn plaats stond in 't stereobeeld

op het moment dat de eerste muzikale tonen ten gehore kwamen.

Toen werden ze aangestuurd door een Onkyo M-508 eindtrap.

En als je een MP-1 kocht toen,kwam Marc v Moerbeke zelf bij jou thuis om ze op jou set af te regelen.Mag wel als je toen f5500.- per stuk moest betalen.

Ik geloof dat er 2xkef b110 ,2xAudax HD 12x9 dome tweeters voor op de kast zat,en 1x KefB139 in de kast.Als er ook nog 2x een dome middentoner op zat weet ik niet meer.Ik moet alles uit m'n geheugen zien te halen.

Toen Audio-Home naar een nieuwere pand verhuisde in dezelfde straat(kleine berg),was Marc ook bij de openingsdag voor dealers.

Ik heb toen nog een leuk gesprek met 'm gehad over luidsprekers,hij was nl een paar jaar daarvoor ook bij ons in de sota-studio geweest om naar de Beveridges

te luisteren.Zoals ze bij ons toen in de studio klonken,heeft hij de bev's nooit meer ergens anders zo horen klinken,zei hij.(matching,AKOESTIEK) :D

Zelf vond ik bepaalde types etudes v/d latere lijn met griekse benamingen niet zo

geweldig klinken.

Maar goed,om effe on-topic te blijven:Hubertinus,als je het bi-wiren niet zelf uitprobeert,kom je nooit te weten als het bij jou een verbetering oplevert.

Misschien kun je bij een audio-zaak een paar kabels lenen?Vaak hebben ze vast afgeknipte lengtes liggen,probeer de ls natuurlijk als 't kan zo dicht mogelijk bij de versterker te plaatsen.We horen 't nog wel. ;)

Toen ik tot voor een paarjaar terug nog 2x4mm2 koper verzilverde l.s. kabel had, ben ik op een gegeven moment ook gaan bi wiren. Het resultaat, geweldig. Op een bepaald moment was ik toch niet meer zo tevreden, dus ben ik op zoek gegaan naar andere l.s. kabels. Een kennis van mij kwam toen met een kabel op de proppen waar ik tot op dit moment helemaal weg van ben, namelijk, (en hier komt 'ie weer) de Analysis plus Oval 9. Een vrij forse gevlochten platte kabel. Deze kabel gebruik ik single wired, omdat ik na expirimenteren ontdekte dat bi wiren met deze fantastische kabel geen enkele verbebetering opleverde. wel een verandering namelijk, alles werd wat kleiner, dunner.

Nu heb ik vaker horen zeggen dat met het gebruik van zeer goede l.s. kabels bi wiren geen verbetering meer oplevert. Dus.....? :)

Hallo Classe,

Ik ben zelf al meer dan 10 jaar niet meer aktief in de audio-branche,maar misschien dat Walter Novak van Audio-Home (040-2446952) je hiermee kan helpen. Ik weet dat Marc toen polycarbonaat C's van het merk "Ero"(groene) toen in zijn filters gebruikte.Misschien met de huidige generatie "polypropyleen"types dat je nog een stapje naar verbetering toe kan?

Groeten, Jerry.

De laag en mid units veroorzaken bepaalde vervuiling dat weerkaatst wordt naar de versterker en door de tweede kabel heeft de tweeter sectie hierdoor geen last meer.

:wacko:

Om een luidspreker in beweging te brengen wordt er stroom naar de luidspreker gestuurd. Omdat in de natuur alle technieken omkeerbaar zijn gaat een luidspreker, wanneer deze beweegt, stroom opwekken. Een luidspreker gaat werken als een dynamo.

Elke beweging die een luidspreker maakt wordt door de luidspreker zelf weer tegengewerkt. In feite is de luidspreker druk bezig om ervoor te zorgen dat hij niet van z'n plaats komt.

Dit tegenwerken wordt EMK (Elektro Motorische Kracht) genoemd.

De stroom die de luidspreker zelf genereert moet worden geabsorbeerd door de versterker. Hoe lager de weerstand van de versterker en de kabel, hoe makkelijker deze tegen EMK wordt geabsorbeerd. Hoe hoger de dempingsfactor van de versterker hoe beter.

Hoe hoog de dempingsfactor ook is, er zijn 2 nadelen, de kabelweerstand en, stroom kiest voor de makkelijkste weg.

De tegen EMK van de woofer beinvloedt dan ook in hoge mate de hoge en de midden tonen speaker voordat hij wordt geabsorbeerd door de versterker.

Met een bi-wire kabel of 2 full-range kabels heb je hoge en de lage tonen niet meer direct met elkaar verbonden.

De tegen EMK van de woofer kan alleen maar via de versterker de tweeter bereiken. Maar, de versterker heeft de tegen EMK dan allang geabsorbeerd.

Snappie??

Je gaat me niet vertellen dat je dit niet wist!!!

Bron: Snijders hifi 2002

Zie ook de volgende link met plaatjes :Dhttp://www.radiostiphout.nl/temp/biwiring.html

EMK bestaat. Dat is iets waar een versterker rekening mee moet houden.

Waar ik het niet mee eens ben is dat hoog en laag nergens met elkaar verbonden zijn als je aan het bi-wiren bent. Dat is alleen zo als je aan het bi-ampen bent.

Ik zeg het nog 1 x:

Het enige dat anders is bij bi-wiren, ten opzichte van single wiren, is dat de stroom voor hoog en laag bij de aansluiting op de versterker gesplitst wordt, en niet op het bruggetje op de luidspreker.

Een ieder die daar anders over denkt doet er goed aan zich te verdiepen in elektronica.

Het enige dat anders is bij bi-wiren, ten opzichte van single wiren, is dat de stroom voor hoog en laag bij de aansluiting op de versterker gesplitst wordt, en niet op het bruggetje op de luidspreker.

Idd Pruttel,

Maar ik zie daar nog steeds het voordeel niet van. Gehoorsmatig vind ik dat ook niet beter klinken. Misschien met hele speciale kabels die "iets" met het geluid doen en die veel geld kosten. Die dubbele terminals achter op de box waren dacht ik oorspronkelijk bedoeld voor bi-ampen. Maar ja tegenwoordig ook een gat in de markt om meer kabel te verkopen.

;)

S.O.T.A. Jerry: Weet jij toevallig wat Marc op dit moment doet?

Kan ik in contact komen met hem ivm. opwaarderen Rhea's?

Groeten Bernhard.

Beste classe

Mijn Rhea's zijn in die tijd 2x gemodificeerd, te weten;

- opgeblazen tweeters(HD12x9) onder garantie vervangen door Dynaudio D28AF's.

Let wel: zonder aanpassingen aan het filter. Dit kon volgens MvM...

- De groene Ero's uit het filter vervangen door de toen populaire 'WonderCaps'.

Een tijdje terug was er nog een 'Capacitor-test Page' op het net.

Maar die is niet meer. :(

Hieronder een paar (werkende)links.

Auricap

Jensen

NOS

Test

Idd Pruttel,

Maar ik zie daar nog steeds het voordeel niet van. Gehoorsmatig vind ik dat ook niet beter klinken. Misschien met hele speciale kabels die "iets" met het geluid doen en die veel geld kosten. Die dubbele terminals achter op de box waren dacht ik oorspronkelijk bedoeld voor bi-ampen. Maar ja tegenwoordig ook een gat in de markt om meer kabel te verkopen.

;)

Prutteltje wat jij zegt klopt hij splitst inderdaad bij de versterker en dat is nou het voordeel.

Om het simpel te zeggen: de laagunits sturen EMK terug de kabel in en als het de versterker bereikt heeft is er niets meer van over.

Het grote voordeel is dat de tweeter schonere stroom krijgt en dat resulteert in wat ik in vorige post heb gezegd.

Je kunt ook een andere truc proberen.

Parallel filters kun je ook voor de speakers krijgen deze komen op de tweetersectie. Deze zorgen ervoor dat de EMK geelimineerd wordt.

Dit resulteert weer dat de tweeter schoner en mooier gaat klinken.

Het enige voordeel dat je dan mist met 2 full-range kabels is de dynamiek en drive die je (als het goed is) krijgt.

Voor liefhebbers:ik heb thuis nog een setje te liggen.(bananen)

Nl. de LS noise killers; deze komen bij de Hifi Winkel vandaan.

Description:

The AH! LS Noise Killer is a small parallel-filter which is connected to the terminals on your speaker. In case of biwiring connect to the tweeterterminals. The immediate effect can be described best as "taming" the tweetersection by eliminating the high-frequency ringing, resulting in a smooth and clean reproduction of the musicsignal. The AH! LS Noise Killers are available with bare wire connection, spades and bananas.