Jump to content

Luister test

mordante
 Share

Recommended Posts

Beste,

Ik wil zeker wat mensen mijn installatie laten horen. Het begint nu wel zo ontzettend goed te klinken!. Echter kan er man 1 man tegelijk luisteren. omdat alles op de hotspot is uitgemeten en gecorigeerd klinkt het ook alleen daar goed. Maargoed wel de kans om een keer echt recht en fullrange laag tot 20 Hz. te horen. En dan op een manier zoals ik denk dat laag hoort te zijn. Je zult zien hoe subtiel en beheerst het allemaal klinkt, integenstelling tot de mensen die denken dat ze bij mij tegen het plafond worden geblazen :D

Groeten,

Bas

Dat wil ik ook wel eens horen Bas :D

Dan heb ik een extra referentie voor m'n eigen set die straks in het souterrain gaat verrijzen, maar eerst ga ik het souterrain verbouwen :rolleyes:

Het lijkt me leuk als je aan de hand van voorbeelden kunt uitleggen wanneer iets 'donkerbruin' klinkt, of wanneer het laag een brei wordt.

Met de UC moet dat wel kunnen denk ik :)

Andr

Nog even over Norah Jones. Als de Cd's die ze produceert al slecht zijn, ja, dan zal een life optreden daar zeker een afspiegeling van zijn. :blink:

Sorry Theo, maar ik heb de laatste CD van deze dame, maar ik vind het ronduit slecht. Er zit totaal geen diepte en of ruimte in die muziek. :confused:

Hmmm is die tweede CD van Norah Jones ook geen blue note opname?

B) en Bas, hoe komen wij er nu allemaal bij dat je een laagfreak bent. Moet toch wel iets van waarheid inzitten ???

Overigens is dat wat Bas zegt wel het belangrijkste wat er is: dat je je eigen idee van eerlijke weergave nastreeft. En reken maar dat dat niet voor iedereen hetzelfde is. Ik streef zelf erg naar tegenstellingen in het geluid. Bijvoorbeeld rust in de weergave en anderzijds zeer goede dynamiek, een open en analytisch geluid, maar anderzijds een geluid zonder enige vorm van hardheid of scherpte. Ook doorzichtigheid van het geluid vind ik belangrijk en een behoorlijk stuk breedte en diepte.

Beste Karma,

Ik ben in die zin laagfreak, omdat ik zelf bassist ben en vroeger heel veel heb gespeeld. Maar verwar laagfreak niet met overdonderend gewalm, wat dat is absoluut niet wat je bij mij kan verwachten.

Ook geloof ik erin als de grondtoon al niet jusit wordt weergegeven dat de rest ook niet goed meer kan zijn. ga maar na. Elke toon bestaat uit de grondtoon en daaruit volgende harmonische (en verschiltonnen etc.) Als de grondtoon er al niet is of foutief wordt weergegeven klopt de oorsrponkelijke golf niet meer.

En met alle respect maar het merendeel van het laag van de hedendaagse systemen is gewoon helemaal flut. En dan bedoel ik niet in diepgang of kwantiteit maar in de kwaliteit.

Groeten,

Bas

Maarja eerst mijn definitieve eindtrap keus nog maken. :)

Waarom die Aragons niet Bas :unsure::D;)

Beste Henk,

Over die van jou en Andre kan ik niet oordelen, mar de nieuwe Palladium 1K's is niet niet helemaal mijn geluid. Echt waar bloedmooie eindtrappen een voeding om van te kwijlen, maar klankmatig als mid-hoog amp geloof ik dat mijn weergevers beter kunnen. Overigens hebben we het nu ineens wel over mijn amp's maar ik ben inmiddels al anderhalf jaar bezig andere amps te zoeken,. met groe dank aan iedereen kan ik van alles uitproberen. Echter koop ik pas iets als ik eht echt heel zeker weet. Zo impulsief als vroeger ben ik deze keer niet. En hoe langer ik wacht hoe groter mijn gespaarde bedrag is :D

Groeten,

Bas

Gaat het trouwens om de installatie bij jou thuis, of stel je e.e.a. in Hilversum op :unsure:

In Gouda kun je straks 2 mooie installaties beluisteren Bas, uiteraard ben je ook welkom bij mij :D

Ik ben benieuwd wat de UC kan betekenen, al geeft hij maar aan wat er aan de akoestiek mankeert, dat zou al mooi zijn (zowel in de huiskamer als in het altijd koele souterrain).

Met de NS dac en loopwerk kun je in het digitale domein corrigeren.

Binnen 2 maanden wordt (hopelijk) het nieuwe meubilair geleverd, vanaf dat moment kan ik meerdere mensen tegelijk ontvangen :)

Andr

Binnenkort nodig ik grag eens wat mensen uit bij mij, zodat ik kan laten horen wat ik bedoel!.

Kzal de buurman alvast inlichten :D

Oh, speelt Bas zo hard dat je het helemaal bij jou hoort Jasper? :D

Andr

Binnenkort nodig ik grag eens wat mensen uit bij mij, zodat ik kan laten horen wat ik bedoel!.

Kzal de buurman alvast inlichten :D

Ja Jasper :D

Heb nog nooit last met de buren gehad, echt nog nooit. Totdat jij met je drum en bass sweeps en herrie kwam :D ik draai dat soort muziek nooit :)

Groeten,

Bas

haha, gelijk 3x achter elkaar :D

herrie? je vond die asian shit wel kicken :D

Zoals het in werkelijkheid klinkt, klinkt het in de huiskamer zo goed als nooit.

Da's waar, maar dat hoeft ook niet :rolleyes:

Je kunt niet meer dan "proberen" dit te benaderen. Sommigen lukt het aardig, die weten dan ook waar ze mee bezig zijn.

Ik weet prima waar ik mee bezig ben en ik ben vast niet de enige als ik zeg dat 't helemaal niet mijn doel is om die "werkelijkheid" te benaderen.

Ik probeer alleen een set samen te stellen die mij betrekt in de muziek, en waar IK klankmatig van onder de indruk ben. Die in MIJN beleving behoorlijk natuurlijk klinkt en waar IK van kan genieten, waarbij IK me nergens aan stoor. Just me and my music.

En of 't dan in de buurt komt van hoe 't werkelijk klinkt of 'hoort' te klinken....

Who cares :rolleyes:

That's all, folks :)

Mvg,

Alco B)

Zoals het in werkelijkheid klinkt, klinkt het in de huiskamer zo goed als nooit.

Da's waar, maar dat hoeft ook niet :rolleyes:

Je kunt niet meer dan "proberen" dit te benaderen. Sommigen lukt het aardig, die weten dan ook waar ze mee bezig zijn.

Ik weet prima waar ik mee bezig ben en ik ben vast niet de enige als ik zeg dat 't helemaal niet mijn doel is om die "werkelijkheid" te benaderen.

Ik probeer alleen een set samen te stellen die mij betrekt in de muziek, en waar IK klankmatig van onder de indruk ben. Die in MIJN beleving behoorlijk natuurlijk klinkt en waar IK van kan genieten, waarbij IK me nergens aan stoor. Just me and my music.

En of 't dan in de buurt komt van hoe 't werkelijk klinkt of 'hoort' te klinken....

Who cares :rolleyes:

That's all, folks :)

Mvg,

Alco B)

Bestre Alco,

Wat jij zegt is een waarheid als een koe. Het enige wat telt is wat jou set met jou doet. als jou set je na een harde en lange werkdag helemaal kan ontspannen... Je rillingen kan bezorgen, je emoties kan beinvloeden dan heb je zonder enige discussie met wie dan ook een goede set!.

Voor mezelf. Ik weet heel goed dat de echte werkelijkheid niet mogelijk is over welke instalatie dan ook. Mijn enige echte eis is dat de instrumenten die ik zo goed ken, zo antuurlijk mogelijk klinken. hoe snobistisch het ook klinkt, maar ik kan niet naar klassiek luisteren over een set als dat neit het geval is. En ik leef wel in de overtuiging dat s'ommige set's in staat zijn de huidige karakters van bepaalde instrumenten exact zo over te brengen.

Omdat ik zelf veel met jazz en fusionb ezig ben, wil ik daar dezelfde kick bij voelen. Heel begrijpelijk worden veel mensen nerveus van mijn muziek, en live in de huiskamer. Ik niet. Ik vind het helemaal geweldig. ik kick op het gevoel van onbeperkte power, gemak en drive bij het luisteren van dit soort muziek. Is hetzelfde als met live spelen als bassist zijnde. Dan kick ik op het feit dat ik het fundament (samen met de drummer) en de onderkant van de muziek ben. Ik kick op het feit dat live een kleine slap op mijn E snaar een mega hoeveelheid kuub lucht de zaal in blaast :D

Maar let wel, zoals live, zo extreem is het neit in mijn kleine hok. Het is allemaal zeer onder controle beheerst, maar wel met het gevoel van power en druk, zonder dat het echt overheerzend aanwezig is.

Groeten,

Bas

Hallo Bas,

Ik denk dat we inderdaad allebei andere wensen/eisen hebben m.b.t tot onze HiFi hobby, en door 't feit sat je zelf een muziekinstrument bespeelt zul je ongetwijfeld ook anders luisteren naar een set/muziek.

Ik zag trouwens een keer een topic op een ander (buitenlands) forum waarbij men zich af vroeg wat bekende muzikanten voor installatie thuis hebben.

Op zich wel grappig/frappant.... Vrijwel de meeste beroemde muzikanten geven niks om hoe muziek thuis klinkt.

Ze hebben een mooi, groot huis en voldoende geld voor een high-end set waar menigeen van ons bij begint te kwijlen. Maar in de meeste gevallen staat er een huis-tuin-keuken Sony setje of (vaak) hooguit een B&O set.

Maar ok, nu dwaal ik af :rolleyes:

Mvg,

Alco

Beste Alco,

We zitten op hear en daar mogen we afdwalen :) Maar je hebt gelijk. Ook alle goede (en redelijjk bekende) muzikanten die ik ken, hebben thuis B&O of dat soort apparatuur thuis staan. Vaak is het argument van, als ze echt kritisch willen luisteren doen ze dat in hun studio. En grotendeels luisteren ze ook muziek in de studio. Elke muzikant heeft tegenwoordig een eigen studio. Op monitor weergever gebied is er de laatste tijd een hoop veranderd in de studio wereld, en zijn er echt zeer goede montors te krijgen.

Andere muzikanten interezeerd het gewoon geen ruk hoe het klinkt, als ze de intensie van de compositie maar kunnen horen. Ik ken bijv. een hele goede organist die lusitert alles af op een philips ghettoblaster. Overigens erkennen ze wel de meerwaarde van betere hifi, maar ze hebben er het geld niet voor over.

Wat ook leuk is, is dat de meninge over hifi van audiofielen en muzikanten heel erg uiteen lopen. Ik heb luistersessie's meegemaakt waarbij zowel audiofielen als muzikanten (non audiofielen) aanwezig waren. De muzikanten hadden toch een hele andere voorkeur als de audiofielen. Ik zit tussen deze twee meningen in denk ik.

Ik zelf kan alleen maar analyzerend luisteren. En dan bedoel ik niet de set analyseren, maar de muziek. Ik zit altijd de maatsoort, acoorden etc. uit te puzzelen. En als ik er echt helemaal voor zit, en de stemming is goed, luister ik inhet donker en waan ik da tik zelf speel. Als je er echt voor in de mood bent, kan dat een waanzinnig beleving zijn. En dit laatste is voor mij persoonlijk echt alleen mogelijk met een set met ballen en finesse.

Voor mensen die zulke systemen niet in de huiskamer willen (of het neit mgoen van hun vrouw of vriend :D) is er altijd nog de hoofdtelefoon. Ik vind dat je met echt goede hoofdtelefon systemen diezelfde intensie ook grotendeels haalt. Ik lusiter eigenlijk ook nog het meeste muziek met de Senkrijser HD-600 en mijn discman in bed.

Groeten,

Bas

Dan kick ik op het feit dat ik het fundament (samen met de drummer) en de onderkant van de muziek ben. Ik kick op het feit dat live een kleine slap op mijn E snaar een mega hoeveelheid kuub lucht de zaal in blaast :D

Groeten,

Bas

Met je een bas gitaar met een B snaar nemen dan verplaats je pas lucht :P

hoe snobistisch het ook klinkt, maar ik kan niet naar klassiek luisteren over een set als dat neit het geval is.

Herkenning!! Daar had ik het laatst ook over toen MJ_OK mijn nieuwe speakers ging beluisteren. Ik kan nu eindelijk naar een orkest of piano sonate luisteren zonder me dood te ergeren aan de klank.. :rolleyes:

groeten, PD B)

hoe snobistisch het ook klinkt, maar ik kan niet naar klassiek luisteren over een set als dat neit het geval is.

Herkenning!! Daar had ik het laatst ook over toen MJ_OK mijn nieuwe speakers ging beluisteren. Ik kan nu eindelijk naar een orkest of piano sonate luisteren zonder me dood te ergeren aan de klank.. :rolleyes:

groeten, PD B)

Daar kan ik me grotendeels in vinden <_<

Hoe "beter" de installatie (en dat heeft niets met prijs te maken :P ) des te meer kun je genieten van klassieke muziek.

Ik denk ook dat als je installatie "beperkingen" heeft, je muziek gaat zoeken die er wel goed op klinkt :rolleyes:

Ik denk ook dat als je installatie "beperkingen" heeft, je muziek gaat zoeken die er wel goed op klinkt :rolleyes:

Ik vroeg me al af hoe het mogelijk was dat Norah Jones zoveel verkoopt... :D

Werkelijk geen flauw idee :confused: of zou er waarheid in bovenstaande zitten ;)

Ik vroeg me al af hoe het mogelijk was dat Norah Jones zoveel verkoopt...

Vast niet omdat mevrouw Jones zo goed klinkt, want de opnamen van haar beide CD's zijn nogal onder de maat.

(en dat voor een Blue-Note label...shame,shame,shame :rolleyes::huh::P )