Jump to content

Bi-ampen

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

... in de toekomst nog eens een setje Aitosjes erbij proberen, dan heb ik dat "probleem" niet meer.

:confused:

En de Aragon dan??

Zoldersetje :rolleyes:;)

Wat zonde! <_<

Hij zal vast goed passen bij mijn Impulsjes... :P:D

Beste,

Zou nog maar niet te vroeg juigen.

Met alle respect Ruud voor je buizen passie (en ja ook ik erken de positieve eigenschappen van goede buizenamps) maar zulke woofers in een transmissielijn hebben controle (dus lage uitgangsimpedantie van de amp) en stroom nodig. Dat zijn nou net twee dingen waar de meeste buizenamps niet goed in zijn.

Noem me maar bevooroordeeld, maar ik kan niet geloven dat er ook maar een buizenamp is, die de Aragon's superieure controle, en voedingscapaciteit kan evenaren.

Maar wie weet..... je weet het niet..... je weet het niet..... :D

Groeten,

Bas

... in de toekomst nog eens een setje Aitosjes erbij proberen, dan heb ik dat "probleem" niet meer.

:confused:

En de Aragon dan??

Zoldersetje :rolleyes:;)

Wat zonde! <_<

Hij zal vast goed passen bij mijn Impulsjes... :P:D

Beste,

Zou nog maar niet te vroeg juigen.

Met alle respect Ruud voor je buizen passie (en ja ook ik erken de positieve eigenschappen van goede buizenamps) maar zulke woofers in een transmissielijn hebben controle (dus lage uitgangsimpedantie van de amp) en stroom nodig. Dat zijn nou net twee dingen waar de meeste buizenamps niet goed in zijn.

Daar zat ik ook al aan te denken.

Maar wie weet..... je weet het niet..... je weet het niet..... :D

B):rolleyes::D

Hoe zorg je dan dat alles in evenwicht blijft als je voor hoog en laag verschillende versterkers gebruikt met een verschillend RMS wattage?

Met wattage heeft het niets te maken :o ....echter wel met de ingangsgevoeligheid ;)

Ikzelf heb die van mijn Aragon terug moeten schroeven tot het niveau van de Aitosjes <_< in de toekomst nog eens een setje Aitosjes erbij proberen, dan heb ik dat "probleem" niet meer.

Heeft niet eens echt met ingangsgevoeligheid te maken, maar met versterkingsfactor in de eindtrappen.

Hoe zorg je dan dat alles in evenwicht blijft als je voor hoog en laag verschillende versterkers gebruikt met een verschillend RMS wattage?

Met wattage heeft het niets te maken :o ....echter wel met de ingangsgevoeligheid ;)

Ikzelf heb die van mijn Aragon terug moeten schroeven tot het niveau van de Aitosjes <_< in de toekomst nog eens een setje Aitosjes erbij proberen, dan heb ik dat "probleem" niet meer.

Heeft niet eens echt met ingangsgevoeligheid te maken, maar met versterkingsfactor in de eindtrappen.

Daar zeg je wat! Hoe kun je dit in vredesnaam corrigeren? :rolleyes:

Ik dacht er zelf ook over na om te gaan bi-ampen maar heb besloten eerst maar te gaan draaien met een goede single amp, bi-ampen kan ik later nog wel eens proberen. <_<

groeten, PD Hogeterp B)

Daar zeg je wat! Hoe kun je dit in vredesnaam corrigeren? :rolleyes:

Ik dacht er zelf ook over na om te gaan bi-ampen maar heb besloten eerst maar te gaan draaien met een goede single amp, bi-ampen kan ik later nog wel eens proberen. <_<

groeten, PD Hogeterp B)

Beste PD,

Het is niet moeilijk aan de ingangen een spanningsdeler (slechts twee weerstanden per ingang :) te maken, of een potmeter (wat een spanningsdeler is maar dan variabel).

De gainknoppen van pro-audio eindtrappen werken niet anderd. Uitzonderingen daar gelaten. soms zitten ze direct in de feedbackloop van de ingangsopamp zodat je de versterkingsfactor van de inganstrap (en helaas ook je bandbreedte) aanpast.

Groeten,

Bas

Beste PD,

Het is niet moeilijk aan de ingangen een spanningsdeler (slechts twee weerstanden per ingang :) te maken, of een potmeter (wat een spanningsdeler is maar dan variabel).

Groeten,

Bas

Ik heb ze eerst met een potmeter op gelijk niveau gezet :rolleyes: ....waardes opgemeten en vervangen door weerstanden :);)

Zeg dat wel, proberen :o

Zo'n buizen eindbak moet wel h

Guest muziekfreak

BI-ampen heeft eigenlijk alleen zin als je speaker echt zeer lastig is op het gebied van aansturen. Als je al een fatsoenlijke amp hebt op een speaker die niet zo'n hofe eisen heeft merk je weinig van een bi-amp opstelling. Ikzelf heb een geruime tijd in een bi-amp opstelling gedraait todat ik andere monoblokken erop had zitten die zwaarder waren uitgevoert [vincent sp991] Met de sphinx project 12 had ik een voedingsreserve van 58.000uf dat wilt zeggen bijlange na [hoorbaar] geen echte controle over mijn speakers.

Hier is later een yamaha mx830 bijgekomen op het laag,de reserves weet ik niet van deze amp wat ik wel wist is dat hij een zwaar overbemeten voeding erin had zitten. Dit merkte ik ook hoorbaar [het laag werd vlakker meer controle dus] Nu heb ik er de Vincents opzitten monoblokken 100watt klasse A met een reserve van maar liefst 120.000uf en nu klinkt pas alles zoals het had moeten zijn. Strak laag,perfecte plaatsing, en nagenoeg rustig kwa weergave alsof er een engeltje in je oor piest.

Ik denk dat bi-ampen veel kan doen als je weet waarmee je het doet. Is je speaker een makkelijke speaker en je hebt eral een fatsoenlijke versterker opzitten. Zul je weinig verschil horen.

Guest muziekfreak
Ik ben blij dat m'n Thiels single wired zijn.

Scheelt weer een batterij versterkers :rolleyes:

Meeste speakers zijn BI-WIRE geen BI-AMP Die ik heb bv staat duidelijk BI-AMP op. ;)

• 2 weeks later...
Beste CoenR,

Ok nu is de situatie duidelijker. De Mark Levinson 335 zal het als single amp al veel beter doen dan menig amp. Om de simpele reden dat hij echt stroom kan leveren en kan verdubbelen tot 2 Ohm. Dat is wat de Omega's nodig hebben. Toch vormen de Wattkins woofers een zware inductieve en capaciteive belasting. Ook het impedantieverloop is een hel met zijn dubbele spreekspoel. Er zullen best verbeteringen behaald kunnen worden wanneer je de IRS Omega een aparte laagamp geeft. Aangezien de woofer pas bij 150 Hz. inkomt kun je daar best een amp voor zoeken die alleen heel goed in het laag is. Een Crown K2 bijv. :) deze heeft ook als voordeel dat je de gain makkelijk kan afregelen.

Groeten,

Bas

Beste Bas, ik heb de Crown K2's eens (op internet) bekeken en zag dat deze "slechts" 1.850 dollar = +/- 1.500 euro kost. Hetgeen in mijn ogen toch wel een schill contrast vomt met de M.L.335 die een keer of 8 zo duur is. Ik begrijp dus dat het meer gaat om de last van de woofer naar een andere amp te brengen dan de daadwerkelijke kwaliteit van deze versterker.

In dat kader bedenk ik ineens dat ik nog een mooie Harman Kardon Signature 1.5 stereo eindbak op zolder heb staan. Deze zit in dezelfde prijsklasse als de Crown K2 en leverd 2x200 watt in 8 ohm en 2x325 in 4 ohm. Zou deze in jouw ogen hetzelfde resultaat kunnen leveren aan de woofers als de Crown? Ik vraag dit even omdat ik voor een test hiermee dus ook moet zorgen voor een tweede set speakerkabels ... en dat is minder eenvoudig :blink:

De H.K. heeft in het verleden de beide Omega's zelf aangedreven en deed dat in mijn oren erg goed. Pas toen de Unidisk 1.1 kwam begon ik "tegen het eind" van de H.K. aan te luisteren.

Ik ben benieuwd naar je mening !!!

Beste,

Muziekfreak,

Los van dat ik zelf ook IRS Omega's heb gehad, heb ik ook een paartje zwaar gemodificeerd. Er zitten wel degelijk watkins wofoers in, waarbij de tweede spreekspoel op een zeer lage impedantie is afgestemd i.c.m. het filter. BTW. ik heb bijna alles van de infinity Classics wel gehad. tot de IRS 1B en IRS Beta aan toe :D Je moet eens niet zo eigenwijs zijn ;) . Ik zeg dat soort dingen niet als ik ze niet heel zeker weet. :)

Het probleem van de watkins systemen zijn (met name ook de IRS omega) is dat ze heel veel continu stroom vragen. Door de rS van de gehele schakeling blijft er van je dempingsfactor van een gemiddelde amp niets meer over. Een dempingsfactor van 500 fabrieksspec's zal neit meer zijn dan 0,25 op de IRS omega. En nee ik overdrijf niets, heb het toen helemaal nagerekend.

CoenR,

Jij denkt nog in aanschafprijzen, ik alleen in hoorbare kwaliteit. De Crown is nergens te vergelijken met zowel de Mark Levinson als de Harman Kardon. Dat de MarkLevinson 8x zo duur in prijs is, hoeft niet te zeggen dat ie ook 8 keer beter is in het laag. Evenmin wil dat zeggen dat elke 8x goedkopere amp net zo goed is als de Crown.

De Crown K2 is een erg uniek opzichzelf staande amp.

Ten eerst is Crown de Krell onder de pro-audio amps. Highend appeal speelt daar niet mee. Je betaald niet voor de looks etc. Je krijgt een groot brok kwaliteit.

Een K2 werkt volgens een totaal ander principe dan veel amps. Bovendien weet Crown al jaren hoe ze laag echt goed moeten krijgen. is in de proaudio immers al jaren hun visitie kaartje.

De K2 heeft een mate van slamm, controle en extreem hoge dempingsfactor die je nooit op een hifi amp zal tegen komen. Ik durf al mijn vermogen daarom te verwedden

Waarom denk je dat zelfs wilson Audio Crown amps voor het laag gebruikt? Of SVS subwoofers?

De ML335 zal in het midden-hoog beter zijn dan een Crown K2. Maar reken maar dat de K2 gehakt maakt van de 335 in het laag. En dit zijn geen ongefundeerde lose uitspraken. Ik ben bijna een jaar lang met een knalgele kanarie Crown k2 op pad om maar een amp (in welke prijsklasse dan ook) te vinden die dit laag kan evenaren. Waarom? Ik wil eigenlijk toch een single amp die zowel het laag als het midden-hoog doet. Echter blijkt dat ene onmogelijke taak, want ik blijf het k2 waanzinnige laag missen. met elke amp tot nu toe gehoord. En dat zijn er heel veel, en hele dure.

In mijn optiek heeft een Crown k2 het beste laag wat ik ooit uit een versterker heb gehoord. Regelrecht is hij ook door mij een meerdere vergeleken met een oa.Krell KSA300S en een Krell FPB600.

En nee ik heb zelf geen Crown k2 in mijn bezit. Dit is mijn objectieve mening over een product waar ik zelf totaal geen belangen bij heb.

Er is nog eens een audiofiele recensie geweest over de K2. Enjawel door een buizen liefhebber :)

http://www.stereotimes.com/amp031302.shtm

Groeten,

Bas

Hallo mensen,

Nog even over Crown. Ik heb zelf een oud dc150a bakje van Crown uit de eind jaren 70. Toen was Crown al in staat een droog, resolutievol, stak laag te produceren. Zoals eerder aangegeven wil ik ook voor

CoenR,

Jij denkt nog in aanschafprijzen, ik alleen in hoorbare kwaliteit. De Crown is nergens te vergelijken met zowel de Mark Levinson als de Harman Kardon. Dat de MarkLevinson 8x zo duur in prijs is, hoeft niet te zeggen dat ie ook 8 keer beter is in het laag. Evenmin wil dat zeggen dat elke 8x goedkopere amp net zo goed is als de Crown.

De Crown K2 is een erg uniek opzichzelf staande amp.

Ten eerst is Crown de Krell onder de pro-audio amps. Highend appeal speelt daar niet mee. Je betaald niet voor de looks etc. Je krijgt een groot brok kwaliteit.

Een K2 werkt volgens een totaal ander principe dan veel amps. Bovendien weet Crown al jaren hoe ze laag echt goed moeten krijgen. is in de proaudio immers al jaren hun visitie kaartje.

De K2 heeft een mate van slamm, controle en extreem hoge dempingsfactor die je nooit op een hifi amp zal tegen komen. Ik durf al mijn vermogen daarom te verwedden

Waarom denk je dat zelfs wilson Audio Crown amps voor het laag gebruikt? Of SVS subwoofers?

De ML335 zal in het midden-hoog beter zijn dan een Crown K2. Maar reken maar dat de K2 gehakt maakt van de 335 in het laag. En dit zijn geen ongefundeerde lose uitspraken. Ik ben bijna een jaar lang met een knalgele kanarie Crown k2 op pad om maar een amp (in welke prijsklasse dan ook) te vinden die dit laag kan evenaren. Waarom? Ik wil eigenlijk toch een single amp die zowel het laag als het midden-hoog doet. Echter blijkt dat ene onmogelijke taak, want ik blijf het k2 waanzinnige laag missen. met elke amp tot nu toe gehoord. En dat zijn er heel veel, en hele dure.

In mijn optiek heeft een Crown k2 het beste laag wat ik ooit uit een versterker heb gehoord. Regelrecht is hij ook door mij een meerdere vergeleken met een oa.Krell KSA300S en een Krell FPB600.

En nee ik heb zelf geen Crown k2 in mijn bezit. Dit is mijn objectieve mening over een product waar ik zelf totaal geen belangen bij heb.

Er is nog eens een audiofiele recensie geweest over de K2. Enjawel door een buizen liefhebber :)

http://www.stereotimes.com/amp031302.shtm

Groeten,

Bas

Bas, bedankt voor je snelle reactie. Gezien ik wist dat je in het verleden bijna alle IRS systemen gehad hebt neem ik je advies daarin zeer serieus.

Het is overigens niet zo dat ik alleen in aanschafprijzen denk, maar ik heb ik het verleden diverse malen geconstateerd dat duurdere producten vaak ook (overall) beter presteren. Daarnaast zijn er ook altijd producten die ver boven hun prijsnivo presteren of op bepaalde punten sterk uitblinken. Ik neem van je aan dat de Crown zo'n uitblinker is op het gebied van laagweergave.

Kortom: ik ga zeker eens proberen zo'n versterker aan mijn woofers te knopen om te kijken in wat voor effect dat resulteert. Zeker als de woofers van de Omega's zo'n invloed hebben op de aangesloten versterker (dempingsfactor naar 0,25!) moet de M.L. als hij alleen het mid/hoog hoeft te doen ook op een veel hoger nivo gaan presteren ... daar kan ik alleen maar naar uitzien !!!

Wordt deze versterker nog nieuw gemaakt en waar in Nederland is hij te koop?