SpeedyAndr Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Voor wie het bericht gemist heeft: linkje Beetje vreemd omdat eerder een productiestop werd aangekondigd door de fabrikant Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Ja, of dat je niet meer exclusief bent met die zwarte elco's.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Beste, Zou tijd worden, want ze zijn echt absurd duur die dingen. Dat is echt niet normaal gewoon! Het heeft niets met exclusiviteit te maken CGM. De blackgate is gewoon de keus als je de beste electrolyt wilt. Laatst hebben we 24 microfoon preamps gemodificeerd voor een Yamaha DM-2000 digitale mengtafel. Dit voor mensen die helemaal niet op de hoogte zijn van audiofiele elco's en of blackgate. Met een panel zijn we gaan luisteren. steeds vergelijken tussen een ongemodificeerd en gemodificeerd kanaal. Iedereen hoort overduidelijk wat een blackgate doet. Dat verschil is niet subtiel meer, maar een verschil van dag en nacht. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Beste, Zou tijd worden, want ze zijn echt absurd duur die dingen. Dat is echt niet normaal gewoon! Het heeft niets met exclusiviteit te maken CGM. Volgens mij spreek je jezelf nu een beetje tegen Bas.. Ze zullen best erg goed zijn, maar daar zijn er meer van, en die zijn meestal goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Iedereen hoort overduidelijk wat een blackgate doet. Dat verschil is niet subtiel meer, maar een verschil van dag en nacht. Het verschil tussen een standaard elco en een Elna cerafine of Elna Silmic is al een verschil van dag en nacht.. Het punt is alleen dat het verschil niet altijd beter hoeft te zijn. Het geluidsbeeld klinkt dan soms te open en het hoog net iets te fel. wel onvervormd en "gladder", maar toch te fel aangezet. Het laag klinkt bijna altijd gecontroleerder. Dat vind ik meestal een heel groot pluspunt. Ik modificeer vaak elco's in de versterker. En dan met name de voedingselco's in de voorversterker en de signaalweg. Voor de eindversterker zijn de Elna's vaak te kostbaar. Daar gebruik ik dan het merk Nichicon voor. dat zijn kwalitatief iets mindere elco's dan de dure Elna's, maar een stuk beter dan de standaard versie's. Rubycon vind ik ook wel goed.. Maar soms klinkt het in de originele staat beter. Het is dan treurig om te zien, met al die mooie dure elco's, maar dan moeten ze er helaas wel weer uit voor de standaardversie's. De versterker klinkt dan qua timing{snelheid} en klankbalance beter met de standaard elco's.. Maar meestal is het een hele grote vooruitgang met de dure Elna's. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Zou tijd worden, want ze zijn echt absurd duur die dingen. Dat is echt niet normaal gewoon! Weet niet hoe de prijs tot stand komt maar industrieele elco's worden in miljoenen gemaakt. Er zal op die BG ook wel een flinke "exclusiviteits" marge zitten. Die Black Gates worden uitsluitend voor de audiofiele mark gemaakt, industrieel gezien een kleine niche markt. Dus echt goedkoop zullen ze wel nooit worden. Btw, hoe zit het met het gerucht dat Rubicon met de productie van BG's stopt? Weet jij daar iets meer van Bas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Zou tijd worden, want ze zijn echt absurd duur die dingen. Dat is echt niet normaal gewoon! Weet niet hoe de prijs tot stand komt maar industrieele elco's worden in miljoenen gemaakt. Er zal op die BG ook wel een flinke "exclusiviteits" marge zitten. Die Black Gates worden uitsluitend voor de audiofiele mark gemaakt, industrieel gezien een kleine niche markt. Dus echt goedkoop zullen ze wel nooit worden. Btw, hoe zit het met het gerucht dat Rubicon met de productie van BG's stopt? Weet jij daar iets meer van Bas? Beste Pjotr, NOu het lijkt zelfs wel alsof de Blackgates deels met de hand gemaakt zijn. Namelijk van een bulk van 100 47uF/50volt NX elco's wijken ze allemaal enkele milimeters van elkaar af qua grootte. Met alle andere rubycon's en Elna's is dat zelden het geval. Het gerucht dat ze ermee zouden stoppen ken ik nog niet moet ik je eerlijk zeggen. Ik hoop van niet in elk geval. Kan me wel voorstellen dat het voo Rubycon totaal niet interessant is om ze nog langer te maken. Ze worden echt alleen maar gebruikt door audiofiele (ontwerpers). Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Passen de Blackgates ook in de Maestro bas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Passen de Blackgates ook in de Maestro bas? Beste Festivalbeast, Voor hoofdelco's voor de voeding zijn blackgates onmogelijk. A omdat de capaciteits waarde zelden toereikend is voor het bestaande ontwerp (of het meoten heel veel kleintjes zijn). En B omdat dat echt onbetaalbaar is. Blackgates worden juist gebruikt als locale buffer elco's na de grote voeding. Vooral de bipolaire NX serie vervangen de electrolyten in de signaalweg. (die zitten er om gelijkspanningscomponent tegen te houden). Daar zit hem vaak ook de wereld van verschil. Ik ken jou maestro verder niet behalve van de foto. Derhalve weet ik dus niet hoe de voeding is opgebouwd en of het een direct DC gekoppeld ontwerp is, ofdat er C's in de signaalweg zitten. Schroef hem eens open en pak de webcam of nog beter vraag aan de importeur of ze zo vriendelijk zijn de schema's vrij te geven. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Openschroeven zal niet gaan vrees ik, want hij staat in een rack en dat ding weegt 54 kg dus die til je er niet zomaar even uit. Ik zal de importeur eens een mailtje sturen. Want ooit gaan de Maestro en de Norhtsthar combo bij jou op de pijnbank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 Openschroeven zal niet gaan vrees ik, want hij staat in een rack en dat ding weegt 54 kg dus die til je er niet zomaar even uit. Ik zal de importeur eens een mailtje sturen. Want ooit gaan de Maestro en de Norhtsthar combo bij jou op de pijnbank Beste Festivalbeast, Dat vind ik erg leuk om te horen. Bedankt alvast voor het vertrouwen! Ik kan nog niet te veel veraden (heb het wel lang geleden al aangekondigd) maar misschien gaat er betreft Sound Evolution een hoop veranderen. En dat in positieve zin voor mijn klanten. BTW. schiet me ineens te binnen, is dat probleem met je trafo al opgelost? Overigens mijn PM doet het ook weer nu ik mijn postvak heb geleegd Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 of nog beter vraag aan de importeur of ze zo vriendelijk zijn de schema's vrij te geven. Groeten, Bas zouden importeurs of fabrieken dat zomaar doen. en zou arcam dit ook doen. (ik denk het niet) maar misschien heb jij betere ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2004 Report Share Posted 12 augustus 2004 of nog beter vraag aan de importeur of ze zo vriendelijk zijn de schema's vrij te geven. Groeten, Bas zouden importeurs of fabrieken dat zomaar doen. en zou arcam dit ook doen. (ik denk het niet) maar misschien heb jij betere ervaring. Beste Telefunken, Dat is heel verschillend. Sony bijv. doet niet moeilijk en levert zeer goede en complete service manuals. Daar heb je tenminste wat aan. Van Marantz en Denon heb ik ook het e.a. Bryston geeft ook alles vrij (volgens mij zelfs op hun site). Classe is ook zo'n merk dat niet moeilijk doet en buitengewone goede en vriendelijke service geeft. Dat soort bedrijven verdienen een pluim en verdienen succes met hun producten. En waarom zouden ze het ook niet doen? Ik bedoel je bouwt hem echt niet na van een schema. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 13 augustus 2004 Report Share Posted 13 augustus 2004 BTW. schiet me ineens te binnen, is dat probleem met je trafo al opgelost? Ik denk dat je de verkeerde voor hebt Bas Ik heb nooit problemen gehad met een trafo. Toen ik bij jou was hebben we het wel gehad over een brom in m'n versterker, als hij uit stond. Nu alles geaard is, is de brom weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2004 Report Share Posted 13 augustus 2004 Het gerucht dat ze ermee zouden stoppen ken ik nog niet moet ik je eerlijk zeggen. Ik hoop van niet in elk geval. Kan me wel voorstellen dat het voo Rubycon totaal niet interessant is om ze nog langer te maken. Ze worden echt alleen maar gebruikt door audiofiele (ontwerpers). Groeten, Bas Andre heeft dat hier niet zo lang geleden gepost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 13 augustus 2004 Report Share Posted 13 augustus 2004 Staat ook op het nieuws van Acoustic Dimension. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 augustus 2004 Report Share Posted 13 augustus 2004 Beste, Pjotr: ja ik lees het nu. Ik was me er niet van bewust dat ze er misschien me gingen stoppen. Ik duim dat ze toch door gaan Muziekfreak: Nee ik heb niet de verkeerde voor me ik bedoelde ook de brom. Blij dat het opgelost is. Een geaarde set is altijd aan te bevelen, in de eerste plaats alleen al voor je eigen veiligheid. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 of nog beter vraag aan de importeur of ze zo vriendelijk zijn de schema's vrij te geven.En waarom zouden ze het ook niet doen? Ik bedoel je bouwt hem echt niet na van een schema. En als je het schema nabouwd wat dan nog!? Wat loopt zo'n fabrikant aan inkomsten mis? Het aantal figuren dat de kennis en kunde in huis hebben om een goed werkend apparaat te genereren valt reuze mee. Nemen we als voorbeeld Passlabs. Hele volksstammen schijnen die versterkers na te bouwen. Het verschil zal klankmatig gering zijn, echter vermoed ik ook dat de nagebouwde versterker ook prijstechnisch gezien dicht bij het origineel zit. Denk maar aan dat de onderdelen binnen een bepaalde tolerantie behoren te zitten. Stel dat we 50 transistoren nodig hebben in de eindtrap zal je zeker het veelvoudige ervan door je handen zijn gegaan om binnen die gewenste tolerantie te zitten. Koop jij een veelvoud aan onderdelen om de juiste eruit pikken? Dacht het niet. Of je hebt met je leverancier een afspraakje lopen. En hoeveel doen dat? Zo werkt het trouwens ook bij fabranten die automotoren maakt. Daar worden de zuigers uitgezocht op gewicht die dicht bij elkaar zitten. Stel dat je als monteur 1 zuiger vervangt (voor het idee en niet verstandig) dan zal die zuiger passen, de motor zal draaien, zal voldoende vermogen geven enz. Maar toch de 'scherpte' is eraf. Er zal een kleine trilling waargenomen kunnen worden, hij trekt net niet meer zo lekker op, hij start net even wat moeilijker. Dus bij massa fabrikage is het zeker nog steeds zo dat bij assemblages onderdelen op elkaar afgestemd worden om zo min mogelijk uitval te hebben. Terug naar het nabouw idee; Mijn gedachte zou zijn koop een tweedehandsie die is net zo duur als een zelfgebouwd exemplaar EN je hebt niet de ellende die met nabouw gepaard kunnen gaan. OK, het plezier dat je eraan kan beleven is ook groots. Al met al zal het inderdaad wel loslopen. Anderzijds zou ik me kunnen voorstellen d.m.v. reversed engineering. Ook dan, wat dan nog!? Je maakt het item NET even anders en je octrooi/patent of wat dan ook gaat niet meer op. hmmm, ben een door gaan draven... Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 augustus 2004 Report Share Posted 15 augustus 2004 of nog beter vraag aan de importeur of ze zo vriendelijk zijn de schema's vrij te geven. Groeten, Bas zouden importeurs of fabrieken dat zomaar doen. en zou arcam dit ook doen. (ik denk het niet) maar misschien heb jij betere ervaring. Arcam doet dit niet, heb ik al geprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts