Jump to content

Vinyl versus cd (Gaan we weer:-)

dumber
 Share

Recommended Posts

Hoi medeforummers.

Heb vandaag weer eens mijn platenspeler afgestoft, en aangesloten.

Na tijdenlang alleen cd en dvd te luisteren, is het ook wel eens mooi om weer wat "oud goud" uit de jaren 80 te draaien op vinyl.Heb verder niks bijzonders met platenspelers als hobby, en bezit dan ook een "gewone" Technics Sl1210 MK2 snelstarter met 2 elementen, een grado prestige black en een stanton "disco"element de 500 al mk2.Wil met deze topic eingelijk niet twisten wat nou beter is, vinyl danwel cd.Wel valt mij op dat bij gelijke uitsturing van de versterker(en gelijk nummer uiteraard) het geluid van vinyl minder hard(decibel) klinkt dan met cd...

Ben nog in het gelukkige bezit van een eindversterker met analoge uitsturingsmeters, en bij a-b vergelijking tussen vinyl en cd laat ik de versterker tegen een halve watt "pieken".Bij de cd speler geeft dit voor het gehoor al veel lawaai, maar bij vinyl is dit nog zeer rustig in het gehoor en kan ik de volume nog een flink eind verder zetten voordat het "ergerlijk" wordt. :huh:

Een verklaring heb ik hier niet voor, maar vreemd vind ik dit wel. :confused:

Verder kan ik geen voordelen bedenken aan vinyl, behalve dat het wel verdomd mooi lijkt zo'n verlichte stroboscoop op je speler in het donker :D

Een element (en phone pre) geeft nu eenmaal een andere spanning af (lees lagere) dan de 2 V van een CD speler.

Je gebruikt wel de phono ingang??

Jawel ik gebruik een phono ingang...

Stuur beide bronnen uit tot ze pieken op een halve watt op m'n eindversterker.

Ik weet dat een platenspeler een lagere uitgansspanning heeft, maar dat is hier niet relevant...

Een element (en phone pre) geeft nu eenmaal een andere spanning af (lees lagere) dan de 2 V van een CD speler.

Ik weet dat een platenspeler een lagere uitgansspanning heeft, maar dat is hier niet relevant...

Dat is wel relevant. Het heeft met het gebruikte element en de versterking van je phonotrap te maken. De uitgangsspanning van een element is niet genormeerd. Een MM kan vari

Dat is wel relevant. Het heeft met het gebruikte element en de versterking van je phonotrap te maken. De uitgangsspanning van een element is niet genormeerd. Een MM kan vari

Door de hogere dynamiek misschien?

Optie 1: Je VU-meter is traag. Vanwege de hogere dynamiek moet je de knop harder hoger zetten om dezelfde uitslag te halen.

Optie 2:

Door de hogere dynamiek lijkt het harder, maar is het niet. Alleen de verschillen zijn groter.

Eigenlijk zou je een dB meter moeten gebruiken.

Gerald

Optie 1: Je VU-meter is traag. Vanwege de hogere dynamiek moet je de knop harder hoger zetten om dezelfde uitslag te halen.

Optie 2:

Door de hogere dynamiek lijkt het harder, maar is het niet. Alleen de verschillen zijn groter.

Gerald

@prutteltje

Ik zie het zo:

Door de geringere dynamiek van het vinyl-medium kun je, volgens mij, de volumeknop verder open zetten alvorens het irritant gaat worden.

Bij een cd zet ik het volume bij voorbaat wat zachter, omdat bij de dynamieksprongen gauw luistermoeheid optreedt.

Ik geloof dat wij hetzelfde bedoelen... :rolleyes:

Optie 2:

Gerald

@prutteltje

Ik zie het zo:

Door de geringere dynamiek van het vinyl-medium kun je, volgens mij, de volumeknop verder open zetten alvorens het irritant gaat worden.

Bij een cd zet ik het volume bij voorbaat wat zachter, omdat bij de dynamieksprongen gauw luistermoeheid optreedt.

Ik geloof dat wij hetzelfde bedoelen... :rolleyes:

Zou het ook zo kunnen zijn dat bij cd opname het geluid wordt "gepompt" met behulp van een dynamiek compressor?Heb sterk het vermoeden dat het dynamiek verloop bij vinyl wat "milder"is...

Aangenomen dat de meters het afgegeven vermogen aangegeven (en niet het opgenomen vermogen) denk ik ook dat het gezocht moet worden in de dynamiekverschillen.

Ik denk dat de meters het gemiddelde afgegeven vermogen aangeven (of hebben ze ook een piekstand). Iig pieken van een halve watt is natuurlijk vrij weinig (ik kan me nog een demo bij transtec herinneren waar een MacIntosch volgens de meters stond te pieken op ruim 100 watt).

Zelfs op PCM (CD) en DSD (SACD) lagen (van een hybriede SACD) zijn soms al grote verschillen in de dynamiek. check bv deze pics van Pink Floyds DSOTM

http://www.stereophile.com/images/newsart/Money_Fig3b.jpg

http://www.stereophile.com/images/newsart/Money_Fig4b.jpg

De 1e is DCD, 2e is PCM. de dynamiek van de PCM opname is veel kleiner: alles op ongeveer dezelfde geluidssterkte, ook nog flink wat clippen in de opname:

http://www.stereophile.com/images/newsart/Money_Fig5b.jpg

Digitaal clippen klinkt trouwens heel lelijk, dus irriteert snel.

Beste techneuten,

Ik denk dat hier iets heel anders aan de hand is: het karakter van het geluid is verschillend. Of je nou wil of niet, je komt toch weer op het klankverschil tussen CD en vinyl. Vinyl geeft volgens mij over het algemeen een rustiger, 'gemakkelijker' geluid en of dat alleen door de dynamiek komt is maar de vraag. Inderdaad, het klinkt vaag, maar iedereen die een poosje op de CD/vinyl verschillen gelet heeft, weet wat ermee bedoeld wordt. ik denk bij volumeverschil ook aan de betere geluidsinstallatie, waarvan je pas hoort dat hij keihard staat op het moment dat je wat wil zeggen en merkt dat je jezelf niet kunt horen. Dat heeft ook wat te maken met de rust en de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld. De belangrijkste woorden in Dumber zijn verhaal zijn dus denk ik: 'zeer rustig'.

:)

:D Hoi Dumber,

Jou analoge meters(betere term is VU-meter),reageert op de effectieve uitgangsspanning.Dus al zou je je belasting loskoppelen v/d eindtrap(pen),(speakers uit bv)zullen de meters nog steeds uitslaan als je signaal hebt,ook al levert ie 0,0001Watt, dus bijna niks.

M.a.w. als je meer dynamiek hebt in het gebied waar het menselijk gehoor het gevoeligst is,(middengebied)kan dit al gauw luider klinken bij CD dan bij analoog,bij dezelfde uigangsspanning.Anders gezegd,omdat bij normale muziek de grootste spanningsagifte bepaald wordt door voornamelijk de bas-en laag midden,kan, zal bij een minder dynamisch medium ahw. het laag +laagmidden de bepalende faktor zijn voor de uitslag v/d meters.

Het geluid kan dus "rustiger" klinken,waardoor je de volume toch harder wil zetten om het "middengebied"even hard te kunnen horen als op CD.

Uiteraard wordt dit verschil steeds kleiner bij betere apparatuur. :)

Vinyl heeft technisch nogal wat beperkingen t.o.v. CD. De dynamiek is idd een stuk kleiner en juist daarom wordt bij vinyl heel vaak compressie toegepast bij het masteren van de matrijzen. Ook mag het faseverschil tussen links en rechts niet teveel zijn (niet meer dan 90 gr.) anders vliegt de naald uit de groef. Dit zou theoretisch een beperking kunnen zijn wbt de ruimtelijkheid. Deze dingen moeten goed in de hand worden gehouden voor een fatsoenlijke persing.

CD is wat dat betreft veel minder beperkt en zou dus superieur moeten zijn. Zou het dan toch niet in die perfectie zitten en zou het nou ook niet zo kunnen zijn dat juist die beperkingen een veel rustiger geluid opleveren waardoor het beter genietbaar wordt? Teveel informatie, hoe realistisch en natuurgetrouw dat ook is, kan ook verstorend werken.

Het is door de technische beperkingen van vinyl moeilijker om een mooi eindresutaat te krijgen dan met CD. Mischien is dat ook een reden dat het geworstel van de technici juiste een gebalanceerder resultaat oplevert?

Sommigen kicken er op als ze ieder ademtochtje van een fluittist kunnen horen of de adem van de violist op de achterste rij. Voor mij hoeft dat toch echt niet en vind het eigenlijk maar storend.

;)