Jump to content

modificatie pro-ject 1Xpression

adb
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Is het mogelijk om mn Pro-ject 1Xpression nog te upgraden (element is een denon dl-110). Ik zat zelf te denken aan de voeding. Nu heeft de xpression een netadapter, de speed variatie vd draaitafel is 0.5%

Als je een pro-ject speedbox aansluit een speedvar. van 0.01%. Sluit je een speedbox SE aan dan heb je een speedvar van 0.001% (dus adapter naar de speedbox vervolgens naar de draaitfael)

Mijn vraag is zou dit uitmaken.

En wie weet mooi draaitafel plateus voor aan de muur (dus geen racks ed. ).

gr.

AB

Klankmatig zal je geen winst kunnen behalen uit de speedbox.

Qua comfor wel.

Probeer eens een goede puck uit, hier haal je heel veel winst uit zeker gezien de investering.

En..je neemt me de woorden uit de mond ,ontkoppelen van de draaitafel t.o.v. de vloer en of rack.

Een goede wallbracket , kost wel wat meer maar je krijgt hier ook iets ( spreek veel ) terug.

Zelf heb ik die van apollo wt 1, via www.needledoctor.com besteld.

Geweldige steun , is overigens in Nederland ook verkrijgbaar .

Verder kan ik je nog een aanbeveling doen, ( ik kan natuurlijk wel niet in de beurs kijken !), de wandsteun verder optimaliseren met een ontkoppel plateau van ssc ( verkrijgbaar bij more music ), dit kost je ongeveer een euro of 400.

Bij deze "ingreep "haal je wel het uiterste uit je draaitafel en kan er een bom naast je inslaan.

Dit zal geen invloed hebben op de draaitafel

Klik hier voor een foto van mijn draaitafel en ontkoppeling ervan.

nou hier toch het woord puck valt....

kan iemand mij vertellen wat het voordeel hiervan is?

welke verbetering ik kan verwachten?

grtz,

bb

in het bezit van een pro-ject 1.2 se

Oke, maar welke puck mag of kan daarop? Ik kan me zo voorstellen dat die niet te zwaar mag zijn, anders raakt mogelijk je motor overbelast.

Overigens vraag ik me toch af, indien je de snelheid vh plateus exacterasfregelt bv door de speedbox SE of dat echt geen invloed op je geluid heeft (verschil 0.5% en 0.001% lijkt me gewoon erg groot).

gr.

AB

Het gebruik van een speedbox zou meer rust en contouren in het klankbeeld moeten brengen. Bij een Transrotor Fein werkt het iig wel zo. Ik heb echter nog nooit met een speedbox gespeeld, maar dat is wel de bedoeling van zo'n ding.

Welke puck er op je draaitafel mag, hangt van het lager af. Ik zou in eerste instantie niet te zwaar gaan. Max 400gr en dat is al behoorlijk. Het nadeel van een puck is idd dat ie op het lager drukt, waardoor een minder goed lager snel slijt. Eea kun je opvangen door een betere smering toe te passen. Een olie die gemaakt is voor hoge temperatuur en druk. Deze is wel erg duur, maar je hebt er gelukkig maar heel weinig van nodig

Een goede puck weegt om en nabij de 1/2 kg.

Dit heeft echt weinig nadelige gevolgen voor het lager.

Gezien de hedendaagse lagers in de regel uitgevoerd zijn met ceramische lagers zullen deze echt niet snel versleten zijn.

Het enigste wat "overbelast "kan raken is je aandrijfsnaar.

Het aanloopmoment wordt hoger en een belasting voor je snaar.

Maar geen paniek, de motor bij een 1xpression is verend opgehangen.

Het zal het extra "uitrekken "van de snaar zelf oplossen.

De spanning wordt zo constant gecorrigeerd.

Extra smering hoeft niet toegepast te worden naar mijn inzicht, gezien het toerental van zo`n as.

Gebruikt Project lagers met een ceramische kogel? En zo ja, ook in de instapmodellen :confused: Als er toch onverhoopt een stalen kogel in zit, dan zou ik toch uitkijken met een zware puck.

@Duck,

Een clamp is noch een belasting voor het lager noch voor de spindel.

Zekers, in mijn pro-ject is een ceramische kogel toegepast.

En inderdaad, het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze toegepast worden in de basis modellen.

Mijn 2.9 wood heeft boven in de as m6 draad getapt.

De originele ( van fabriek af ) heeft een "puck" die men er op moet schroeven.

Deze beviel me niet zo goed, elke keer maar weer los en vast draaien.

Een puck maakt de plaat inderdaad mooi vlak en met een goed lager zal de slijtage van het loopwerk wel te verwaarlozen zijn.

Maar hoe zit het met de lp zelf!? Een halve kilo erop zal de onderkant geen goed doen: extra druk betekent ook extra druk op het stof in de groeven: dat stof haal je er nl nooit helemaal uit.

Eerst zetten we onze lp's allemaal keurig rechtop in de kast buiten het zonlicht en met goede binnenhoezen en geringe zijwaartse druk, vervolgens persen we hem op de draaitafelmat................. :(:o

nog even over die speedbox...

mijn hifi dealer was er razend enthousiast over....

en idd zoals sodejuu vertelde meer rust etc.

prijs vand e se schrok ik een beetje van (375 euro oid... de andere uitvoering was slechts 70 euro? )

en over een puck ......

een puck schijnt alleen zin te hebben bij draaitafels waar geen vilt matje opzit....

dus bij draaitafels met een "hard" draaiplateau...

wat is dan de functie vh vilten matje. Die heb ik anmelijk om mn 1xpression zitten. In hoeverre is die een bron van statische electriciteit?

Als een hifi dealer ergens enthousiast over is, wantrouw hem dan maar...

AB

In het geval van de pro-ject platenspelers vind er bij mijn inziens de inzet van de speedbox klankmatig geen verbetering plaats.

De SE is volgens mij meer een gadge, met uitzondering op de variabele snelheid.

Haal de mat eens van het plateau af, plaats een puck op de plaat en stel je arm in hoogte opnieuw in.

Klankmatig moet je dan verbetringen hebben.

Rust zal je terug vinden als je veel muziek draait waar veel electronische instrumenten toegepast worden.

De toonhoogte zal constanter( spreek rustiger ) zijn ( minder jengel )

Qua stof op de vilten of kurken onder mat, regelmatig poetsen.

De opname van stof op de plaat zal sterker zijn door de aanwezigheid van statische electriciteit dan de opname van stof in de groeven door het verhoogde gewicht van de puck.

Een goede puck "perst "natuurlijk niet de vinylplaat op het plateau maar duwt er zachtjes op.