Guest Hubertinus Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Kun je bij een voorversterker van een bepaald merk elke willekeurige eindversterker zetten? Of moet je op in- en uitgangsspanning letten? BV pre-amp out: 510mV nominal, maximum output level 8V, output impedance <3 ohm. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Hallo Hubertinus, bijna alles gaat goed, maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld de goedkoopste Audio Note voorversterker heeft een uitgangsimpedantie van 3 kOhm. En er zijn eindversterkers met ingansimpedanties van 5 kohm. Deze 2 matchen NIET. Maar wanneer de uitgangsimpedantie van de voorversterker lager is dan een paar honderd Ohm, de eindversterker een ingangsimpdantie heeft van meer dan 10 kOhm, de voorversterker meer dan 1 Volt kan leveren en de eindversterker een spanningsversterking heeft van meer dan 20 (= 26 dB) dan gaat het goed. En bijna alle voor- en eindversterkers voldoen hieraan. Belangrijker echter is dat de klank elkaar aanvult. En dat kan je NIET aan specificaties zien. Bijvoorbeeld het is zonde om veel geld uit te geven aan een eindversterker die veel goede bas geeft wanneer de voorversterker zwak is in de bas. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Welke kombinaties gebruiken jullie onder andere? Dus niet voor- en eindversterker van hetzelfde merk. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Welke kombinaties gebruiken jullie onder andere? Dus niet voor- en eindversterker van hetzelfde merk. Hubertinus Ik gebruik een T+A combi; de P1220 en de A3000. Dit al vele jaren tot volle tevredenheid. Heb ook vorigjaar een bijpassende cd speler gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Welke kombinaties gebruiken jullie onder andere? Dus niet voor- en eindversterker van hetzelfde merk. Hubertinus Ik gebruik een T+A combi; de P1220 en de A3000. Dit al vele jaren tot volle tevredenheid. Heb ook vorigjaar een bijpassende cd speler gekocht. Paul, je snapt er geen drol van Niet van hetzelfde merk BTW Huub, je weet dat bij mij een AVM V3 in combi met een Bryston 4B-ST speelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Hallo Hubertinus, ik gebruik een Linn Kairn in combinatie met een Meridian 556. Eerst had ik een Linn LK85 in combinatie met de Kairn, maar de 556 (van een ander merk) vind ik een betere match met de Kairn. Even tussendoor: ik gebruik een paar lijntransformatoren tussen mijn voor- en eindversterker (ook tussen CD-speler en voorversterker trouwens). Ik gebruik de IMG StageLine LTR-102 (ongeveer 70 Euro per stuk (zijn mono)). Lijntransformatoren zorgen voor een galvanische scheiding. Bij mij wordt het stereo beeld stabieler. Verder heeft de LTR-102 de mogelijkheid om de uitgangsspanning met een faktor 2 (= 6 dB) te verlagen. Hierdoor wordt de ruis van de voorversterker 6 dB verzwakt (handig bij luidsprekers met een hoog rendement) en de kracht van het geluid neemt toe (vooral in de bas). Kortom, een mogelijkheid om eventueel niet bij elkaar passende voor- en eindversterker op elkaar te matchen. Was bij mij trouwens niet nodig met de Kairn en 556, maar het geluid verbeterde wel. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Een Quad 405 mk1 voldoet volgens de verkoper niet aan die ingangsimpendatie van minimaal 10 kohm, maar zou slechts 0,03 ohm hebben en inputgevoeligheid 0,775 V. Wat moet daar dan voor voorversterker op? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Een Quad 405 mk1 voldoet volgens de verkoper niet aan die ingangsimpendatie van minimaal 10 kohm, maar zou slechts 0,03 ohm hebben en inputgevoeligheid 0,775 V. Wat moet daar dan voor voorversterker op? Hubertinus Dit lijkt me erg laag. Ik denk eerder dat dat de uitgangsimpedantie van dat ding is. Zover ik kan achterhalen heeft de Quad 405 een ingangsimpedantie van 20kΩ en dat zal niet gauw problemen geven. Ik vraag me af welke verkoper zulke onzin durft te verkondigen Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Een Quad 405 mk1 voldoet volgens de verkoper niet aan die ingangsimpendatie van minimaal 10 kohm, maar zou slechts 0,03 ohm hebben en inputgevoeligheid 0,775 V. Wat moet daar dan voor voorversterker op? Hubertinus De goede man MOET zich inderdaad vergissen, 0.03 Ohm! Da's ruwweg 100x lager dan de impedantie van een luidspreker! De passende voorversterker, die dus 100x sterker dient te zijn dan de Quad, kun je dan beter rechtstreeks met je luidsprekers verbinden.... Immers de stroom die de voorversterker maximaal moet kunnen leveren is (0.775V/0.03Ohm) bijna 26 ampere! Voordat je interlinks gaat verwisselen eerst even wachten tot ze zijn afgekoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Ik heb nog eens in een Quad test gekeken en in een boek, maar ik zie dat nergens genoemd. Vreemd, terwijl andere merken dat wel doen. Maar is dat wat, zo'n, Quad? Hij heeft nieuwe Elko's, opamps en cinchuitgangen. Het is een mk1. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Ik heb nog eens in een Quad test gekeken en in een boek, maar ik zie dat nergens genoemd. Vreemd, terwijl andere merken dat wel doen. Maar is dat wat, zo'n, Quad? Hij heeft nieuwe Elko's, opamps en cinchuitgangen. Het is een mk1. Hubertinus Tja, tis een Quad h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Een Quad 405 mk1 voldoet volgens de verkoper niet aan die ingangsimpendatie van minimaal 10 kohm, maar zou slechts 0,03 ohm hebben en inputgevoeligheid 0,775 V. Wat moet daar dan voor voorversterker op? Hubertinus Wat voorversterker betreft zal het meestal wel redelijk goed gaan, een belangrijkere vraag is wat wil je ermee gaan aansturen, de Quad 405 mk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Ruud, dan weet ik genoeg. Ik had namelijk graag een betaalbare, stabiele eindversterker. Noem maar eens wat. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Hawk audio a 18? als je wat meer power wil: aragon,rotel,audio labor etc etc Zoveel merken, welke speaker wil je ermee gaan sturen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Luidsprekers: Tannoy Sensys DC1. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Luidsprekers: Tannoy Sensys DC1. Hubertinus De Quad zal geen problemen hebben met het aansturen van je Tannoy's. Die zijn niet zo lastig. 't Zal wel ander klinken dan met de Rega Brio of de Arcam. De Sensys DC1 heeft dan wel een rendement van 88dB, maar geen exotisch verlopende impedantie. Geen problemen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Hallo, de Quad 405 mk1 was de 1e versterker met current dumping (= principe van de schakeling). Echter die mk1 was niet volgens de oorspronkelijke specs gemaakt. Daardoor is die minder stabiel en betrouwbaar. De mk2 is eigenlijk het oorspronkelijke ontwerp maar dan goed uitgevoerd. En die mk2 is uitermate stabiel. Klinkt als klasse-A (dat was ook de bedoeling van die current dumping). Ik vind het een hele mooie versterker, maar niet mijn smaak. Die Tannoy Sensys DC1's zijn wel mijn smaak. En ik zou die Tannoy's niet aan een Quad hangen vanwege rare mix van klank. Maar luister zelf en geloof mij niet. Echter ik verwacht totaal geen problemen voor de Quad met het aansturen van de Tannoy's. En die Quad eindversterkers hebben een hele hoge versterkingsfaktor. Daardoor heeft geen enkele voorversterker problemen met een Quad eindversterker. Echter met hoog rendement luidsprekers (of als je dicht tegen je luidsprekers aan zit) dan is er wel ruis hoorbaar door die hoge versterkingsfaktor. Die DC1's hebben een normaal rendement en daardoor verwacht ik geen problemen. Ik zou een Rotel eindversterker nemen in de goedkopere prijsklasse. De Rega Maia als je 900 Euro wilt uitgeven. Of een Meridian in de aanbieding als je er een tegenkomt (heb ik zelf gedaan). Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 ik vind Rotel eindversterkers best goed, heb zelf een RB-1070 en heb de 2e hands voor iets van 700 euro gekocht. Deze kan bijan alle luidsprekers wel aan zover ik weet. Zelf wil ik ischien ooit naar een 1080 of zelfs een 1090 maar dat zeg ik nu dat kan over ee jaar wel weer anders zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Of NAD C272? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Als je aan het niveau van een RB 1070 zit te denken zou ik eerder een quad 606 MK2 nemen. Vind ik toch wat mooier klinken (heb ze allebei gehad). Maar dat is een smaakkwestie in combinatie met de speakers. Als jouw speakers al wat warm klinken komt de Rotel wellicht toch in aanmerking. Die 606 MK2 moet je voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ik heb 2 serieuze kandidaten gezien. De Rotel RB1050 als demo voor 450 euro in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Rotel RB 1050 op de rotel site. veel plezier er mee wat je ook koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ja, dat had ik wel gezien Mordante. Maar ik bedoelde eigenlijk een test. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts