mordante Posted 18 augustus 2004 Report Share Posted 18 augustus 2004 Ik heb zelf wel een gekeken naar dingen zoals de Creek OBH-12 in combinatie met een input selector zoals 4707 van 47 Laboratory. Heeft iemand hier ervaring met passive voor vesterkers (als je nog van voor"vesterker" mag praten) In mijn huidige voorvesterker zit een phono amp heeft het een voordeel een losse phono amp te kopen en die dan op de aux aan te sluiten of heeft dat geen zin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 18 augustus 2004 Report Share Posted 18 augustus 2004 Ik heb al een paar keer goede en iets mindere ervaringen met passieve voorversterkers gehad. In het verleden heb ik namelijk een paar maal zo`n "voortrap gemaakt" Het voordeel met zo`n schakeling is dat je totaal geen last hebt van eigenruis en " nare " componetnten die in de signaal weg zitten. Het klinkt zeer open en klankneutraal. Er is ook echter een keerzijde aan het verhaal , aangezien het signaal niet gebufferd wordt kan je niet elke eindversterker aan zo`n passieve voorversterker "hangen". Het ligt eraan welke voorversterker dat je hebt, en door welke je hem wilt vervangen, dit zal in de praktijk uit moeten wijzen. En geef je oren de kost, neem eventueel de pre pre mee naar huis als dit kan en vergelijk e.e.a. zelf. Je eigen oren beriegen je niet, jij alleen kan zelf bepalen in zo`n opstelling of het beter is of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 augustus 2004 Author Report Share Posted 18 augustus 2004 Aan wat voor eisen moet een eindversterker voldoen om het wel te laten werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 18 augustus 2004 Report Share Posted 18 augustus 2004 Hangt af van de ingangs-impedantie van de eindversterker. Normaliter wordt het signaal gebufferd in een actieve voorversterker met als doel een betere aansturing van voor naar eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 augustus 2004 Author Report Share Posted 18 augustus 2004 Input Impedance/Sensitivity 1.0 V / 33 kOhms bedoel je dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 18 augustus 2004 Report Share Posted 18 augustus 2004 Ik heb al een paar keer goede en iets mindere ervaringen met passieve voorversterkers gehad.In het verleden heb ik namelijk een paar maal zo`n "voortrap gemaakt" Het voordeel met zo`n schakeling is dat je totaal geen last hebt van eigenruis en " nare " componetnten die in de signaal weg zitten. Hoe maak je die passieve voorversteker dan? Gebruik je een capacitieve of inductieve deler? Want je doelt blijkbaar niet op gebruik van een normale potmeter, die ruist namelijk ook wel degelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 18 augustus 2004 Report Share Posted 18 augustus 2004 Tuurlijk, een potmeter ( zelf eentje van P & G ) ruist, daar ben ik me weldegen van bewust. Wat ik bedoel met "slechte componenten" zijn het veelal toepassen van condensatoren, slechte schakelaars etc etc in de signaalweg. Toepasssen van een normale potmeter kan weldegelijk, als je eentje toepast van Alps of Noble kom je al in de goede richting. eventueel aangevuld door een keuze schakelaar. Het is zelfs mogelijk een Riaa correctie volledig toe te passen in een passieve vorm, namelijk met trafo`s. Je moet wel lef hebben, omdat je niet snel aan goede componenten kan komen. Het is voor menig een een lange lijdensweg naar uiteindelijk een superieureklank. En , Mordante , je kent je eigen versterker niet beter dan jezelf, het kan best kloppen. Deze waarde moet eigelijk "matchen "( lees overeenkomen ) met de uitgangs spanning en weerstand van je voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 augustus 2004 Author Report Share Posted 20 augustus 2004 Bedankt voor de info het lijt mij wel leuk om zelf een keer een "volume knop" te maken zoites als de creek OBH-12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Bedankt voor de info het lijt mij wel leuk om zelf een keer een "volume knop" te maken zoites als de creek OBH-12 Ziets als dit? of van binnen: Ik heb uiteindelijk de pre toch actief gemaakt door er een eenvoudige buffer in te zetten. Het verhaal staat op platenspeler.com bij de voorversterkers. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 21 augustus 2004 Author Report Share Posted 21 augustus 2004 Dat is inderdaad wat ik wel een keer zou willen maken, het liefst met 1 ingang en 2 uitgangen (2 eind trappen) maar dan wel in combo met de 47 lab input selector. Hoe klonk het als ik mag vragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 heej, ik heb slechte ervaringen met een passieve pre. het geluid klonk hetzelfde als wanneer ik mijn set h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Wanneer je passief wilt draaien, moeten je bron en eindversterker wel heel goed op elkaar zijn afgestemd. Mijn ervaring is dat dit zelden het geval is. Bovendien veranderd door de potmeter de afsluitweerstand aan je eindversterker, waardoor hij bij verschillende volumes anders klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Tijdens de bouw van m'n eindversterkers had ik het idee om een passieve voorversterker te maken. En ook zo gedaan. Er zijn twee versies gemaakt. Een "gewone" potmeter en daarna de bekende schakelaar/weerstanden combi. Beide werkt goed, maar ik was nog niet tevreden. Ik heb toen een kleine versterkertrap erbij geplaatst (klasse A instelling met buisje) en ben nu tevreden. Het geheel (cd/versterkers) werkt/klinkt beter op elkaar. Door die extra trap zal er wel wat meer ruis/vervorming bij gekomen zijn, maar is minimaal. Het geluid is erop vooruit gegaan. m.v.g. Edo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Ik denk inderdaad dat er op z'n minst een buffertrapje in moet zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts