Jump to content

Definitief einde voor SACD?

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Ik dacht dat we het over een analoog filter hadden

'We' hadden het over de reconstructie van een analoog signaal aan de hand van een aantal samples. Jij begon daarbuitenom ineens over oversampling bij A/D conversie en ik was stom genoeg er op te happen. Blijkbaar is het lastig die systemen uit elkaar te houden, dus laten we ons bij de reconstructie houden.

Het is een vorm van niet-lineaire vervorming waar relatief weinig over bekend is.

Ik krijg ineens een tik-tak-tent flashback. Jitter veroorzaakt ook al allerlei onmeetbare yet o zo hoorbare vervorming. Graag wat onderbouwing:

- Het grootsignaal gedrag van transistoren is goed gemodelleerd (Pstar, ProMOST). Niet-lineariteiten worden echter nog steeds met 1 plus loopgain weggedrukt.

- Kun je vervormingsplots demonstereren uit praktijksituaties?

- Waarom gaat het mis met feedback?

- Waarom gaat een circuit met 120 dB THD+N over zijn nek van een signaal dat 3 dB dimt? Die redenatie volgend kan zo'n circuit alleen maar tonen van 1 frequentie met constante amplitude weergeven en is het een goede oscillator.

En waarom zouden niet-lineaire transistoren het theorema van Nyquist kunnen breken???

als ik oversample in de A/D ik betere reconstructie krijg met die Sinc want op de sample momenten zelf kloppen de functiewaarden exact.

Echt. Haal je theorie op. Sinc reconstructie is een manier van interpolatie. Interpolatie is oversampling.

het is en blijft numeriek. Vaak wil je analytische oplossingen die altijd gelden.

Hier breekt me de klomp: er is sinds 1948 een analytische oplossing voor het reconstrueren van sampletreinen, maar jij houdt je vast aan een numerieke exercitie (die overigens gewoon uitkomt). Maar voor de vervorming van een tor (waar alleen een anaylitische uitdrukking voor bestaat als je het Heisenberg criterium omzeilt) is het andersom?

Het memory effect wat je beschrijft komt alleen voor bij RF onder 'hot carrier' omstandigheden (bv. In LDMOSTs). Vergeleken daarmee is audio DC. Maar ik houd me aanbevolen voor bewijs (i.e. een hypothese, theorie, voorspelling, en verificatie).

De torren uit ABCD3 halen rustig een paar honderd megahertz. Waarschijnlijk is men inmiddels al weer twee generaties verder.

Ik ga het hele 'vervorming' issue voorlopig laten liggen totdat je met wat hardere data komt. Ik heb niet zo'n zin op spoken te jagen.

Veel plezier met het spelen met je fluit.

Afgezien van de kwaliteitsdiscussie heb ik het volgende ook al eens gehoord:

Bij de introductie van DVD-Video was men direct al bezig met de DVD-Audio. Dat zou van begin af aan al PCM zijn, maar dan met de bekende hoge resolutie. Zowel Sony als Philips hebben meegewerkt aan de ontwikkeling ervan. Nu zouden Sony en Philips een methode bedacht hebben om die hoge kwaliteit op plaat te versleutelen, zodat kopi

Er is geen enkele beveiligingstechniek bestand gebleken tegen de driften van softwaremakers. Elke ontwikkeling op dat gebied zinloos en nog kostbaar ook.

Ik vraag me af of de CD wel verdrongen wordt. Voor de overgrote meerderheid is de kwaltieit van CD meer dan toereikend. BluRay (waar nu al weer diverse varianten van zijn) is bedoeld voor videoweergave: lange opnameduur met een hoge VBR. Misschien zelfs met de mogelijkheid DV (mpeg4) op te nemen, zodat je framenauwkeurig kunt nabewerken. De grote vraag is hoe snel de consument overgaat op BluRay. Opnemen van TV is al lang niet meer hot. Met wat tegenslag wordt dit een product voor videoliefhebbers.

We shall see... In mijn glazen bol stond niks over dvd's.

Richard

En andere reden is dat het klootjesvolk nu echt niet zit te wachten op dit formaat en het aantal audiofielen niet opweegt tegen de kosten.

Ik kwoot mezelf nog maar eens een keer :rolleyes::D

Tot welke catagorie uit je quote reken je jezelf Sodejuu? ;)

Toch vind ik het een nis-produkt (SACD en DVD-A). Het zal nooit zo'n ommezwaai geven als in 1982 met de komst van de CD gebeurde. Ook dit was te danken aan de platenindustrie. Gezien door die zelfde industrie niet zo uitbundig op SACD en DVD-A gereageerd wordt, ga ik er vanuit, en met mij nog een hoop mensen, dat geen van beiden ooit echt voet aan de grond zal krijgen. Jammer maar helaas, want het zijn goeie formaten. Het grote publiek zal toch kiezen voor de gewone DVD-Video en laat alle andere formaten links liggen onder het motto "Ik hoor het verschil toch niet", want zij zijn ook de mensen die Megapool en Corrupt aan hun broodwinning helpen. het is ook daarom dat de platenindustrie er maar mondjesmaat aan begint. Alleen die platenmaatschappijen die zowiezo al voor een select gezelschap produceren, zoals Chesky en Telarc, zullen inderdaad ook aparte opnames uitbrengen. De rest zal toch kiezen voor een re-mastering van de originele master, wat weer niet inspeelt op de kwaliteit die bij SACD en DVD-A te behalen valt.

Greetz,

Sodejuu

Misschien een vooruitziende blik gehad :blink::huh::rolleyes:;)

En andere reden is dat het klootjesvolk nu echt niet zit te wachten op dit formaat en het aantal audiofielen niet opweegt tegen de kosten.

Ik reken mezelf niet tot het klootjesvolk, maar ik koop ook geen SACD of DVD-A (speler). Ik ben fervent LP-adept. :lol:;)

Ben ik ook Sodejuu, mijn vinylverzameling is me ook goud waard. -_-

Richard,

Minder boos zijn en meer van muziek genieten maakt het leven aangenamer.

Ik ben niet boos hoor. Ik onderken dat er regelmatig materiaal uitkomt, maar helaas vaak niet mijn smaak. Waar zijn de mooie oude platen van Jethro Tull, Joan Armatrading, Loreena McKennit, Pink Floyd (Atom heart mother... graag) etc. Wat mij betreft, komt er heel veel uit. Overigens geniet ik ook volop van cd. Sommige kunnen erg mooi klinken. Ben een gelukkig mens. Mijn speler kan niet overweg met DVD-Audio (Sony 999). Volgend jaar even met Bas afspreken om er wat moois van te maken. Nu de dagen 'korter' worden, is er weer wat meer tijd voor muziek.

Tjom Tjom,

lalala inderdaad kan ik Arieson alleen maar gelijk geven. Zeker tav Robbert en de zijnen (cums suis?gniffel). Gelijk het aardse spreekwoord: wat een B*** niet kent dat consumeert hij niet. Jammer want met een goed geluidreproductiesysteem haal je echt heel erg mooie resultaten. Maar ja, zalig zijn de onwetenden ........

vriendelijke groet,

Obi Wan :D

Of DVD-A of SA-CD nou wel of niet beter is zal de gemiddelde comsument een worst zijn. Het blijft een niche markt die vooral duurder is.

CD is alleen wat kunnen worden pmdat het gewoon een handiger formaat is dan LP en gezanik met naalden vervangen en dat stof gedoe steeds was ook voorbij. Wat er nu als opvolger van CD op de markt komt is voor de gemmiddelde consument gewoon meer van hetzelfde wat hem dan ook nog meer pegels uit de zak klopt zowel aan software als aan hardware. Zit ie niet op te wachten.

Het zal dus aleen daarom al nix worden met SA-CD en ik denk ook niet met DVD-A (helaas). Muziek uitbrengen is in eerste instantie geld verdienen en ik denk alleen al daarom zal CD nog wel even blijven.

;)

was gister in de free record shop, hebben ze tegenwoordig nog 1 stelling met 2 rijen cd's (a t/m z) rest van de 35 stellingen zijn dvd :D

Wie zoekt er zijn heil nou ook in de free record shop? :P Dat is toch meer een filmwinkel geworden. Ja ze gaan daar met de massa mee, moeten centjes verdiend worden.

Maar er zal niet zoveel DVD-A gestaan hebben.