qwert Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 En over Honderdjaar worden er nog steeds platen gedraaid. Zeker weten! Zekers weten, want ik heb vandaag weer spannend fusion vinyl uit de States mogen verwelkomen (De Cd had ik al, nu ook het vinyl)...Heerlijk gewoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Jemig de pemig Qwert, ik krijg 't idee dat je wel dagelijks LP's of CD's binnen krijgt! ...of lijkt dat maar zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Jemig de pemig Qwert, ik krijg 't idee dat je wel dagelijks LP's of CD's binnen krijgt! ...of lijkt dat maar zo Is ook zo, kijk maar eens hier. En daar hoef ik niet voor naar Amsterdam te gaan (Vind je daar trouwens ook niet eens ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 door 2 bits Sorry, dit moet ca 4 bits zijn. Groet, Jacco Nog steeds fout. Het zijn er 24 waarvan er in de praktijk 20 effectief benut kunnen worden. De onderste vier vallen onder de ruisvloer van de analoge electronica en de ad converter. "moet ik constateren dat binnen de audio band het dynamisch bereik het kleinst is zo rond die 8 kHz en dan hebben we het over 132 dB" ?, je bedoelt waarschijnlijk dat het dynamisch bereik het ***grootst*** is. "Mij is verzekerd dat er in principe altijd een sigma-delta ontworpen wordt die voldoet aan de SNR eis van 120 dB binnen de audio band." Dat zal wel kloppen. Echter dergelijke waarden zijn altijd wel te realiseren als je er een sinus op los laat een middelt over veel metingen. In de praktijk met een dsd opname haal je deze waarde niet vanwege de niet lineariteiten van de ad converter. De dsd ruis zit nou eenmaal **in** de opname en de vorm van de ruisvloer word bepaald door de opzet van de ad converter. Het volgende geeft aan dat je niet helemaal op de hoogte bent van de sampling theorie. "Merk op dat signalen die boven de ruisvloer uitkomen bij DSD, smooth (analoog voor mijn part) weergegeven worden ipv blokkerig zoals bij PCM." Als het er blokkig uitziet dan zit er een beroerd of helemaal geen filter achter de dac. "Dan nu het meest interessante mijns inziens. Ik heb recentelijk eens wat metingen gedaan aan DA converters (CD). Niet de gebruikelijke maar eens in het tijddomein: een sinus op links en een cosinus op rechts en vervolgens een cirkel proberen te maken op een oscilloscoop. Nou vergeet het maar! Bij uitsturing van 0 dBFS ging alles prima, totdat ik de signalen met -40 dBFS aanbood. Geen cirkel meer te bekennen. Reden: interne opbouw DAC. De stroombronnen die op de chip gebruikt worden zijn niet perfect gematched, nee die worden in groepjes verspreid over de chip neergelegd en als zodanig gebruikt. Gemiddeld gezien ziet het er dan goed uit, maar momentaan is het niet zo fraai. " We hebben het hier over dynamische bereiken realiseerbaar met dsd en 24 bit pcm en je komt met een verhaal over een (16 bits) experiment uitgevoerd met een matige dac. Daar worden we niet zoveel wijzer van.. Daarom stel ik het volgende voor. Al jij een zelfgebrande sa-cd met de sinus en cosinus aanlevert dan zorg ik voor een zelf gebrande DVDA met 24 bits 192ks sinus/cosimus signalen om het experiment te herhalen. Kijken wie er dan een cirkel kan laten zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 tuurlijk wel En waar ga je dat op aansluiten? Heb je ook noeg een 'speciaal' loopwerk voor nodig. Een omgebouwde Philips sa-cd1000. (Waarvan de decoder chip na een bepaalde tijd gegarandeerd uitfikt.) Alles bij elkaar >10000 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Ik weet niet of het eigen loopwerk van EMM labs nog het licht zal zien. Maar je praat hier wel over de absolute top op digitaal gebied, dus die prijs is niet extreem. Iig minder extreem dan een netsnoer van 3000 euro of zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Ik weet niet of het eigen loopwerk van EMM labs nog het licht zal zien. Maar je praat hier wel over de absolute top op digitaal gebied, dus die prijs is niet extreem. Iig minder extreem dan een netsnoer van 3000 euro of zo. Snel genoeg. Naast Meitner en dCS is er niet zoveel voor DSD te koop dus ik heb alle tijd van de wereld om te reageren. Ps. voor die 10000 euro kan ik vier van de Motu's op elkaar stapelen. Dat is dan 48 sporen op 24 bit 192ks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Ik weet niet of het eigen loopwerk van EMM labs nog het licht zal zien. Maar je praat hier wel over de absolute top op digitaal gebied, dus die prijs is niet extreem. Iig minder extreem dan een netsnoer van 3000 euro of zo. Snel genoeg. Naast Meitner en dCS is er niet zoveel voor DSD te koop dus ik heb alle tijd van de wereld om te reageren. Ps. voor die 10000 euro kan ik vier van de Motu's op elkaar stapelen. Dat is dan 48 sporen op 24 bit 192ks. Beste Frank, Waarom perse motu? Er zijn veel betere interfacen te koop. En neem maar van mij aan. Altijd gezeik en ellende met Motu. Vroeger was het nummer 1 vooral emt hun sync dozen enzo, maar tegenwoordig is het niet zo fraai meer, en zeker niet de best klinkende. Als je de zaken echt goed aanpakt, moet je gewoon voor Protools HD gaan. Of de apogee rosseta 800 Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Ik weet niet of het eigen loopwerk van EMM labs nog het licht zal zien. Maar je praat hier wel over de absolute top op digitaal gebied, dus die prijs is niet extreem. Iig minder extreem dan een netsnoer van 3000 euro of zo. Dat loopwerk zou er nu moeten zijn. Komt voorgekonfigureerd voor 2 kanaals of meerkanaals weergave. Wil je dat omschakelen dan moet je opstaan en naar het apparaat lopen om een schakelaar om te zetten. Schijnt ook weer een Philips loopwerk in te zitten. Laat Philips nou een geweldige traditie hebben in het produceren van steeds een iets minder loopwerk ter vervanging van het voorgaande model... De eerste problemen zijn alweer gesignaleerd. Dac + nieuw loopwerk kost > 15000 euro. Betwijfel of het de absolute top is op digitaal gebied. Er zijn veel goede pro ad/dac's te koop tegenwoordig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Snelle reactie Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Ik heb geen Halion. Gebruikt dat ook een dongle? Ik kan er niet zoveel mee omdat ik geen muzikant ben. Maar om mee te 'spelen' lijkt het me wel aardig om een kopietje te hebben. Ik heb Cubase SX2 begin dit jaar ergens in Chicago gekocht voor 350usd. Was dus min of meer een koopje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Beste Frank D. Ik heb Halion gewoon zonder dongel. Steinberg doet geen ruk aan beveiliging tegen kraken etc. Denk dat ze het gewoon hebben opgegeven . Vind jij zeker wel te gek. Als je het wilt hebben kan ik dat voor je regelen, en krijg je een cd tje van me. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Top, Moet dan wel de pc versie zijn. PM maar als je wat hebt dan kom ik langs om het op te halen. Moet je BW800 ook nog eens horen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Top, Moet dan wel de pc versie zijn. PM maar als je wat hebt dan kom ik langs om het op te halen. Moet je BW800 ook nog eens horen. Frank Beste Frank, Je bent altijd welkom natuurlijk. kan je een hele hoop overfikken :D Het is wel een tennif zooi momenteel, en misschien is het leuker nog even te wachten totdt ik de definitieve eindtrap(pen) heb. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Howel ik het lang niet allemaal kan volgen vind ik dit een leuke discussie; geen welles nietes verhalen, maar gewoon argumenten en zoeken naar de "waarheid" of "inzicht". prima zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Ik bedoel, signalen die net boven de ruisvloer uitkomen. Als ik uitga van Linear PCM moeten deze signalen naar verhouding dus veel quanitastie fouten hebben. Tuurlijk alle signalen zijn blokkerig en ik ga er van uit dat er een goed interpolatie filter aanwezig is. Feit blijft dat, in de weergave-keten, deze kleine signalen meer vervormd eruit komen, in het tijddomein dan (dwz niet gemiddeld, zoals bij dither wordt aangenomen). Je moet de zaken wel in het juiste perspectief zien. Bij een 24 signaal is er sprake van een dynamisch berijk van 144dB Stel nu dat je een studiomonitor hebt die het sterkste signaal onvervormd met 120 dBSPL kan afspelen. Denk je nu werkelijk dat je deze vervorming gaat horen die meer dan 120dB lager licht? De quantiseringsfouten vallen ver onder de gehoorgrens en spelen dus geen enkele rol meer. Fouten in het tijdsdomein zijn net als quantiserings ruis/afwijkingen gebonden aan de bit resolutie en de nauwkeurigheid van de signaal bemonstering. Nee, het kleinst. Ik weet niet of ik toestemming heb om dit te doen, maar hier heb je de link naar het pdf-bestand dat ik als referentie heb aangenomen. (http://people.zeelandnet.nl/eschoester/jaccos_place/PropertiesCD_DVD/DSDOutput.pdf) Express niet als "echte" link. Merk overigens ook op dat het test-signaal een 1 kHz toon is op 0 dB SACD en dat alles daaraan is geschaald. Grappig om te zien (dit is het resultaat van Research) is dat deze toon onvervormd er doorheen komt. Normaal gesproken is "onvervormdheid" uitgesloten bij DSD. Dit is een plaatje van het theoretisch benaderbare ideale DSD signaal uitgewerkt voor een 1kHz signaal. Dit ideaal is in de praktijk echter niet te realiseren voor muziek weergave. Een sinus kun je onbeperkt herhalen en dmv een meting over een zeergroot aantal perioden word de ruis in het plaatje minimaal. De bedoeling van deze theoretische exercitie was om aan te tonen dat 1 bit ad converters met hogere orde noise shaping filters stabiel kunnen zijn. Het probleem is dat het noise shaping filter gebruikt in het theoretische model in de praktijk niet is te bouwen. Lijkt mij bijzonder spannend! Ben ik ook al mee begonnen, met de 24/96 dan. Dit signaal kan ik zelf maken en afspelen op een DVD speler. Het 192 kHz signaal lukt mij ook nog wel maar een SACD signaal...Tja, dat is wel een probleem denk ik, maar ik zal eens een balletje opgooien. Er zijn nog wel een paar andere technische signalen die ik op zo'n schijfje zou willen hebben. Ben nu 2 weken met vakantie, maar het zal zeker opgepakt worden. Jij zorgt voor een sa-cd met het signaal. Ik zorg wel voor de DVDA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gydotron Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Ik vind Sacd een kwalitatieve vooruitgang in muziekweergave, de rest maakt me eigenlijk niks uit. Ik vind dat er veel te weinig titels uitkomen en het maakt me niet uit hoe die opgenomen zijn. Ik heb de Sacd (sorry SA-CD) van Pink Floyd DSODM en ook de gewone uitvoering alsook de MFSL ook tevens nog op 180gr Vinyl. De plaat is voor mij op een zeer goede draaitafel nog steeds het beste maar heel erg dicht gevolgd door de Sa-cd en dan de gewone cd en als laatste de MFSL mix. Voorspellingen maken of Sa-cd stand zal houden is bijna onmogelijk. Maar Cd's en Sa-CD's zijn nog steeds erg goedkoop om te fabriceren en de opslagcapaciteit is relatief groot. Een reden waarom het zomaar niet zal veranderen denk ik zeker als de Blue-Ray eraan komt! MVG Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 tuurlijk wel of www.Grimmaudio.com groet Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 www.Grimmaudio.com groet Guido Koel. Hopelijk wordt ie veel toegepast... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 30 augustus 2004 Report Share Posted 30 augustus 2004 www.Grimmaudio.com groet Guido Koel. Hopelijk wordt ie veel toegepast... Waarom? Omdat het in een houten kratje zit? Overigens is de Grimm maar een halve Meitner. Voor dekkersj: Bij de specs van de Grimm weer een mooi plaatje met ongelovelijke lage ruiswaarden met een sinus signaal. Daarintegen zijn de opgegeven meetwaarden wat realistischer... Ben eerder benieuwd of het trellis project bij Philips nog wat word. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 Dat loopwerk zou er nu moeten zijn. Komt voorgekonfigureerd voor 2 kanaals of meerkanaals weergave. Wil je dat omschakelen dan moet je opstaan en naar het apparaat lopen om een schakelaar om te zetten. Schijnt ook weer een Philips loopwerk in te zitten. Laat Philips nou een geweldige traditie hebben in het produceren van steeds een iets minder loopwerk ter vervanging van het voorgaande model... De eerste problemen zijn alweer gesignaleerd. Dac + nieuw loopwerk kost > 15000 euro. Betwijfel of het de absolute top is op digitaal gebied. Er zijn veel goede pro ad/dac's te koop tegenwoordig. Goh, in de handleiding lees ik toch iets over een mode knopje op de remote... http://www.emmlabs.com/products/Manuals/CDSD_Manual.pdf http://www.emmlabs.com/products/Manuals/DCC2_Manual.pdf Briliant he, je betaald 20000 euro, maar dan heb je ook wat Leuke lampjes op je pre/dac bv Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 20000 euro en dat is slechts de tweekanaals uitvoering en alleen een DA converter. Dan heb je dus meer aan de pro uitvoering. 8 kanalen AD en DA conversie. Voor z'n 8000 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts