TannoJ Posted 5 juni 2002 Report Share Posted 5 juni 2002 Hallo Forummers, Weet iemand wat er wordt bedoeld met "offset" in audioland? Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 5 juni 2002 Report Share Posted 5 juni 2002 Een afwijking van de nul in de vorm van gelijkspanning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 6 juni 2002 Author Report Share Posted 6 juni 2002 Hallo Gerrit, Een of andere Duitse tuner had het erover dat mijn Sony cd-speler last heeft van offset?? Ik zg laatst ook een bepaald apparaat dat werd omschreven alf offset-killer.. Mrvrg John Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 Hallo John, Volgens mij kan de kreet offset meerdere dingen betekenen. In de hifi wordt hij o.a. gebruikt voor een afregelcritium bij versterkers, de zgn. DC-offset. Kan iemand deze kreet helder verklaren? Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 Ja dat zeg ik,DC-offset betekend dus dat DC oftewel direct current oftewel gelijkstroom op de uitgang staat en aangezien het signaal een wisselspanning is betekend dit dus dat of:de nul is niet precies nul(?) of:het signaal bevat een gelijkstroom-element. Denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 6 juni 2002 Author Report Share Posted 6 juni 2002 Betekent dit voor een cd-speler dus dat niet alle bits even nauwkeurig worden gelezen? Toch raar voor een op het oog geavanceerde speler als de Sony CDP XA-555es. Maar goed ik ga alleen af op mijn oren (en soms stom stom stom op mijn ogen). Is er iets te doen aan hoge offset binnen een cd-speler? Mrvrg John Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 Hallo John, Met het lezen van de CD heeft het niets te maken. Hang eens een multimeter aan de uitgang van je CD-speler zonder dat je een CD afspeelt, als het goed is geeft deze 0 volt aan, zoniet is er inderdaad sprake van een dc-offset. Als deze in de orde van enkele mV's ligt geen probleem. Verder zijn de ingangen van een (voor)versterker meestal via condensatoren gekoppeld met het versterker-circuit. Daarmee wordt een eventuele gelijkspanning tegengehouden, en enkel het audiosignaal doorgelaten. Hierdoor wordt voorkomen dat een dc-offset op de ingang van de (voor)versterker doorwerkt op de luidsprekeruitgang, niet echt geweldig als je bedenkt dat je met een audiosignaal van 1 Veff een eindversterker vaak volledig kunt uitsturen (m.a.w. weg woofer). groeten, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 Hoi DC offset bij een cd speler kan een DC gekoppelde versterker behoorlijk ontregelen. Een versterker versterkt ongeveer 30X en een offset van 10mV geeft dus een spanning van 0,3V uit de versterker de konus van de woofer zal dus altijd naar vorenof achteren gaan staan. Dit heeft zeker consequenties voor de kwaliteit. 't feit dat de cd speler een offset heeft betekend dat er geen condensator in de signaalweg zit. En dit is opzich gunstig. Dat de fabriekant 't durft op tegeven geeft aan dat offset wel ok zal zijn. Maar 10mv vindt ik te veel voor een DC-gekoppelde versterker(kom je niet zo veel tegen). groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 6 juni 2002 Author Report Share Posted 6 juni 2002 Geplaatst door marjor:Hallo John, Met het lezen van de CD heeft het niets te maken. Hang eens een multimeter aan de uitgang van je CD-speler zonder dat je een CD afspeelt, als het goed is geeft deze 0 volt aan, zoniet is er inderdaad sprake van een dc-offset. Als deze in de orde van enkele mV's ligt geen probleem. Verder zijn de ingangen van een (voor)versterker meestal via condensatoren gekoppeld met het versterker-circuit. Daarmee wordt een eventuele gelijkspanning tegengehouden, en enkel het audiosignaal doorgelaten. Hierdoor wordt voorkomen dat een dc-offset op de ingang van de (voor)versterker doorwerkt op de luidsprekeruitgang, niet echt geweldig als je bedenkt dat je met een audiosignaal van 1 Veff een eindversterker vaak volledig kunt uitsturen (m.a.w. weg woofer). groeten, Marjor Dank je, ik ga dit zeker eens meten. Mvrgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts