Jump to content

Nieuwe versterker, of extra eindversterker?

denniz
 Share

Recommended Posts

Allen,

Op zich zijn we erg tevreden met onze set, maar ik denk dat er uit vooral de speakers meer valt te halen dan dat we nu doen. De versterker-speakercombinatie is een hele goede, en het geluid dat er uit de speakers komt is dus verder prima. Ik denk echter dat we met een extra eindversterker of wellicht een geheel nieuwe versterker het maximale uit de speakers halen.

Versterker en speakers zijn nu:

- Marantz PM-14 (2 keer 200 watt aan 4 Ohm)

- Dali Grand (vrij makkelijk aanstuurbaar)

Opties:

1) een nieuwe versterker. Dan denk ik aan de volgende versterkers:

- Vincent SV-238 (2 keer 400 watt aan 4 Ohm)

- Audio Analogue Maestro (2 keer 300 watt aan 4 Ohm?)

- Musical Fidelity Tri-Vista 300 (2 keer 600 watt aan 4 Ohm?)

2) extra eindversterker. Daarbij denk ik aan:

- Vincent SP-993 (heel misschien de SP-991, maar die produceren veel warmte)

- Rotel RB-1090

- Marantz SM-17's erbij, maar de kwaliteit blijft iets achter lijkt me. Dan is een Vincent kwalitatief toch wat beter.

Ik heb geen idee welke combinaties wel en welke niet werken. Kan de combo PM-14 (voor het hoog) met Rotel RB-1090 op de pre-out voor het laag eigenlijk wel? Of is het beter om alles van hetzelfde merk te nemen, bijv. alles van Vincent? Of is de ge

Hallo denniz,

IK vind biampen niet interessant. Ja, het klinkt beter dan single-ampen, maar als je jouw oude versterker inruilt en je legt het bedrag bij dat je wou uitgeven voor die 2e versterker dan kan je volgens mij beter 1 goede duurdere versterker kopen.

Mocht je toch willen biampen gebruik dan 2 (bijna) dezelfde versterkers. Minstens van hetzelfde merk. Als biampen met 2 verschillende versterkers goed klinkt dan heb ik mijn twijfels over de luidspreker (was die dan wel goed uitgebalanceerd?).

Heb je echt zoveel vermogen nodig?

Een goede 50 tot 100 Watter kan heel luid spelen!

groeten, Hans

Ha die Hans, gaan we het weer over bi-ampen hebben. Nu ben ik het met je eens, bi-ampen kan fantastich zijn als je al over een goede einversterker beschikt en je wilt uitbreiden met een gelijke erbij. Ik zou ook alleen bi-ampen met dezelfde versterker en in dit geval gaan voor een nieuwe eindversterjer.

:D

ik heb een heel raar idee.

koop geen nieuwe versterker maar doe eerst eens het volgende:

- gebruik redelijke netsnoeren (ook zelfbouw doet al een hoop, zie alle topics hierover), zeker niet het standaard lampensnoer dat soms aan het apparaat hangt

- gebruik een deugdelijk stekkerblok

- zet de apparatuur op een goede ondergrond (goed rack, geen dun glas, wel 2 of 3 cm dik steen en dan nog met loodbituum beplakt van onderen), gebruik dempers (master base? of de diverse verende onderzettertjes).

- leg wat zwaars op de apparatuur (dek geen koelgaten af)

- leg interlinks en netsnoeren uit elkaar

- verzwaar de apparaten van binnen met loodbitumen, tenminste veel van de kast en liefst ook de grote condensatoren (niet helemaal volplakken denk ook hier aan koeling) en lege delen van de print

laat het dan 2 weken staan en luister nog eens.

groet

hee waarom ben ik junior member?

ik heb een heel raar idee.

koop geen nieuwe versterker maar doe eerst eens het volgende:

- gebruik redelijke netsnoeren (ook zelfbouw doet al een hoop, zie alle topics hierover), zeker niet het standaard lampensnoer dat soms aan het apparaat hangt

- gebruik een deugdelijk stekkerblok

- zet de apparatuur op een goede ondergrond (goed rack, geen dun glas, wel 2 of 3 cm dik steen en dan nog met loodbituum beplakt van onderen), gebruik dempers (master base? of de diverse verende onderzettertjes).

- leg wat zwaars op de apparatuur (dek geen koelgaten af)

- leg interlinks en netsnoeren uit elkaar

- verzwaar de apparaten van binnen met loodbitumen, tenminste veel van de kast en liefst ook de grote condensatoren (niet helemaal volplakken denk ook hier aan koeling) en lege delen van de print

laat het dan 2 weken staan en luister nog eens.

groet

hee waarom ben ik junior member?

Inderdaad een heel raar idee :P:D:lol::lol::lol::lol::lol:

Eens temeer maar weer het bewijs van de spreuken in mijn sig...

Ik denk echter dat we met een extra eindversterker of wellicht een geheel nieuwe versterker het maximale uit de speakers halen.

Versterker en speakers zijn nu:

- Marantz PM-14 (2 keer 200 watt aan 4 Ohm)

- Dali Grand (vrij makkelijk aanstuurbaar)

Niet de versterker, maar eerder betere speakers nemen. Want een vermogens verdubbeling lijdt NIET tot een geluids verdubbeling. Dus eerst je spaekers verbeteren en eventueel ook de LS kabels, dan pas de rest. ;)

Guest muziekfreak

Bi-ampen met die dalis waarmee jij draait is niet echt nodig. Zoiets is intressant als je een moeilijk aanstuurbare speaker hebt enof een speaker die veel eist..dan hoor je pas echt resultaat..ik denk dat de dali al een heel end na behoren speelt met een goede amp..maar ze vereisen niet zo gek veel kwa wattage. De marantz waarmee jij nu draait is ruim voldoendde voor die dali..ik denk niet dat er nog meer uit zult halen als wat je nu hebt kwa klank...als overstapt van merk amp enz.

ALs je een nieuwe amp koopt let vooral op de voedings gedeelte hoe groter die is uitgevoert destemeer controle zul je hebben op het laag gebied. Maar zoals ik al zei die dali eist niet zo gek veel kwa aansturing. Stonden btw hier op hear in de 2dehands sectie een paar monos van vincent tekoop [sp996 geloof ik] 350euris. 6 maanden oud ;)

Beste ,

De Dali Grant is een zwaar onderschatte luidspreker !

Dus als ik jou was zou ik die voorlopig maar houden , want beter kost je echt erg veel geld.

Dat een Dali Grant gemakkelijk aanstuurbaar is klopt, maar de luidspreker laat horen wat je ervoor zet .

Dus de componenten die gekozen worden zullen op een erg hoog niveau moeten zijn voor jou luidsprekers om er alles uit te halen.

Wat ik zou doen is de Marantz houden en voor een hele mooie eindtrap gaan , deze aansluiten op de Marantz en dan kun je gaan Byampen of normaal aansturen met als voortrap de Marantz.

Dus verschillende mogelijkheden , wil je dan alsnog een andere voorversterker dat kan natuurlijk dan doe je de Marantz weg en kiest voor een andere pre-amp.

Intussen kun je nog het een en ander op waarderen met interlinks en of luidspreker kabels of andere tweeks.

MvG,

Haudio

Koop je Audio Selectief

Beste ,

De Dali Grant is een zwaar onderschatte luidspreker !

Dus als ik jou was zou ik die voorlopig maar houden , want beter kost je echt erg veel geld.

Dat een Dali Grant gemakkelijk aanstuurbaar is klopt, maar de luidspreker laat horen wat je ervoor zet .

Dus de componenten die gekozen worden zullen op een erg hoog niveau moeten zijn voor jou luidsprekers om er alles uit te halen.

Wat ik zou doen is de Marantz houden en voor een hele mooie eindtrap gaan , deze aansluiten op de Marantz en dan kun je gaan Byampen of normaal aansturen met als voortrap de Marantz.

Dus verschillende mogelijkheden , wil je dan alsnog een andere voorversterker dat kan natuurlijk dan doe je de Marantz weg en kiest voor een andere pre-amp.

Intussen kun je nog het een en ander op waarderen met interlinks en of luidspreker kabels of andere tweeks.

MvG,

Haudio

Koop je Audio Selectief

Inderdaad is de Dali Grand vrij onbekend en dus onbemind. Daar zijn we ook erg tevreden over.

Wellicht wordt het dan een extra eindversterker, want ik kan me ook niet voorstellen dat de PM-14 tekort komt. Maar of de combinatie PM-14 met bijv. een Vincent SP-993 (de eerste keus momenteel!) mooi klinkt weet ik niet... Proberen is het motto!

Oh ja, Haudio, was je erg onder de indruk van de Dali Grand? Volgens degene van wie ik ze kocht speelden ze vanwege de modificatie (teflon/zilverkabel, betere filters) op het niveau van de Nautilus 802. Maar dat soort opmerkingen neem ik altijd met een flinke korrel zout.

Bedankt voor de info!

vg Dennis.

Allen,

Op zich zijn we erg tevreden met onze set, maar ik denk dat er uit vooral de speakers meer valt te halen dan dat we nu doen. De versterker-speakercombinatie is een hele goede, en het geluid dat er uit de speakers komt is dus verder prima. Ik denk echter dat we met een extra eindversterker of wellicht een geheel nieuwe versterker het maximale uit de speakers halen.

vg Dennis.

Als ik je openingsbijdrage lees krijg ik toch de indruk dat er iets is dat je niet bevalt. Wat is 'het maximale' waar je naar op zoek bent?

Tevens: het lijstje van versterkers dat je noemt laat een oplopend niveau zien van watts dat ze kunnen leveren. Mijn ervaring: de watt is de andere niet. Ik ken versterkers met veel minder watts aan 8 of 4 ohm, maar die in een vergelijking veel meer muziek uit een speaker kunnen halen.

Het beste kun je inderdaad proberen eens een andere versterker te proberen. En eigenlijk moet je er dan een tijdje mee leven. Bekijken of je eerste indrukken ook beklijven na langere tijd luisteren.

Hoi Denniz,

Interessante link voor je:

Recensie Audio & Muziek over Dali Grand

Hallo John,

Bedankt voor de info. Inderdaad is de basweergave de eerste weken/maanden wat rommelig schijnt het. Ik heb de speaker 2e hands gekocht en dus was alles al ingespeeld enzo.

In een oude posting van Haudio had ik al gelezen dat het inspelen van de bas wel enkele maanden kan duren!

vg Dennis.