Proprius Posted 20 augustus 2004 Report Share Posted 20 augustus 2004 L.S., Om mij op dit forum een beetje nuttig te maken (nu hifi.nl niet meer is) dacht ik te starten met een geluidstestje met twee paar speakers die ik vandaag heb beluisterd. Vandaag heb ik samen met een vriend een test gedaan tussen de Piega C2 en de Piega P4L. Allebei zeer mooi in het uiterlijk en allebei in het bezit van dezelfde ribbon tweeter die Piega zelf ontwikkelt en handmatig fabriceert. De aluminium kast is bij de C2 (monitor) ongeveer in de vorm van de B&W 805, mooi gebogen naar achteren dus. De P4L is in een driekhoeksmodel gevouwen en is een vloerstaander. Het grootste verschil zit hem in de woofer, bij de C2 is dat een 18 centimeter exemplaar van een mooiere kwaliteit (althans voor het oog op dit moment) dan de 13 cm. woofer van de P4L. Ook de kast van de C2 is dieper maar, de kast van de P4L is weer hoger. Op papier gaan ze even laag (38 Hz bij -2dB). Bij het luisteren hebben we gebruik gemaakt van twee digitale set-ups. De ene set bestond uit mijn versterker en cd speler (zie profiel) en de andere set was een Cyrus combinatie van de Cyrus8 (versterker), de CD7 en een PS-X voor de versterker. De kamer waarin we luisterden was ongeveer 4 bij 7 meter. De speakers stonden ongeveer op 80 cm. van de achtermuur en 45 cm. van de zijmuren. Ook hebben we de speakers een beetje ingedraaid, hier knapten ze allebei wel van op qua weergave. De C2 was de betere speaker. Logisch misschien want de C-serie staat boven de P-serie in de prijslijst. Echter het verschil was z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 augustus 2004 Report Share Posted 20 augustus 2004 Leuk verhaal. Ik heb ooit de P4s overwogen als fronts voor een HT setje (naast de stereo speakers dus). Heb een zwak voor aluminium. Overigens denk ik dat de kamer net iets te groot is voor een 13 cm woofertje en dat de P4 dus meer op zijn tenen moest lopen (oftwel flink meer ging vervormen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 21 augustus 2004 Author Report Share Posted 21 augustus 2004 Overigens denk ik dat de kamer net iets te groot is voor een 13 cm woofertje en dat de P4 dus meer op zijn tenen moest lopen (oftwel flink meer ging vervormen). Ja, dat denk ik ook wel. Maar zelfs bij het draaien van bijvoorbeeld "Oh me" van Nirvana Unplugged (waar weinig bas in zit) viel de luchtige weergave van de C2 op. De P4L blijft een beetje "geperst" zijn werk doen. Op de een of andere manier is een kleinere kast met een grotere (en kwalitatief b Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Op de een of andere manier is een kleinere kast met een grotere (en kwalitatief b Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Kun je nagaan wat er gebeurt als je de C2 aan een betere versterker hangt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 Kun je nagaan wat er gebeurt als je de C2 aan een betere versterker hangt.. Kun je nagaan? De C2 en de P4L h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 De units van de P4L zijn gewoon top, het zit hem vooral in het scheidingsfilter. Ik vind de oudere LDR4.2 nog stukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Kun je nagaan wat er gebeurt als je de C2 aan een betere versterker hangt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Kun je nagaan wat er gebeurt als je de C2 aan een betere versterker hangt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Kun je nagaan wat er gebeurt als je de C2 aan een betere versterker hangt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Kun je nagaan wat er gebeurt als je de C2 aan een betere versterker hangt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 De 47Lap's is toch een zeer muzikale machine, dacht ik Pas een positieve recensie over gelezen, en er was niks anders dan positieve dingen over te lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 De 47Lap's is toch een zeer muzikale machine, dacht ik Pas een positieve recensie over gelezen, en er was niks anders dan positieve dingen over te lezen Heb je toen niet verzuimd het (toen nog actieve) forum van haaibaai.nl te checken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 De 47Lap's is toch een zeer muzikale machine, dacht ik Pas een positieve recensie over gelezen, en er was niks anders dan positieve dingen over te lezen Dat was toch dat ding dat je met 100 euro onderdelen zelf kon maken? Alleen, dan klinkt het toch niet hetzelfde, want geen zelfbouwer doet het zo slordig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Distortion Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Ik heb de C2 ook overwogen tijdens mijn zoektocht naar nieuwe monitor's een maandje geleden. Zaten namelijk in mijn budet. Ik vond ze ook zeer mooi en helder klinken en lekker laag gaan met veel imapct. Alleen begonnen ze meteen te bonken in de kamer waar ik zat te luisteren. Dat was wat minder. De afwerking van piega is echt top. Zo mooi geborsteld alumium en fluwele front, echt zeer strakke afwerking. Alleen ze verbleken bij mijn reeds aangeschafte contour 1.4'tjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Grappig dat mensen blijven lachen om dingen die ze nooit zelf gehoord hebben. Daar lach ik dan weer om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Grappig dat mensen blijven lachen om dingen die ze nooit zelf gehoord hebben. Daar lach ik dan weer om. Zeer wijs, niet alles klinkt zoals het uitziet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Distortion Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Grappig dat mensen blijven lachen om dingen die ze nooit zelf gehoord hebben. Daar lach ik dan weer om. Ik lach weer om mensen die lachen omdat sommige mensen lachen om dingen die ze nooit gehoord hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Vooral blijven lachen, schijnt gezond te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Jongens, laten we nou niet het niveau omlaag brengen en nutteloze postings plaatsen over een versterker die nog nooit beluisterd is (laat staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Ha Proprius, Ik ben niet het persoon die oordeelt over dingen die hij nog nooit serieus beluisterd heeft. Zoals je kan lezen in mijn post heb ik best wat geplaatst. De post was dus ook niet serieus bedoelt. Ik weet niet of jij alle versterkers hebt beluisterd maar je post eigenlijk dat je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Ha Proprius, Ik ben niet het persoon die oordeelt over dingen die hij nog nooit serieus beluisterd heeft. Zoals je kan lezen in mijn post heb ik best wat geplaatst. De post was dus ook niet serieus bedoelt. Ik weet niet of jij alle versterkers hebt beluisterd maar je post eigenlijk dat je Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Een post met smilies is inderdaad lastig om te ontcijferen en misschien heb ik het verkeerd gezien. Maar je uitspraken op hifi.nl in het topic over de recensie van de Shigaraki waren vrij duidelijk. Ik denk niet dat je van die mening bent veranderd. Hallo Proprius, Ik kan me niet indenken dat ik me eens negatief heb uitgeleefd over die Shigaraki!! Ik kan me niet herinneren dat ik uberhaubt ooit heb gereageerd op een recensie over dat ding.. Ik ken dat ding niet! Mijn eerdere post was gewoon met een bedoelt om dat ik weet dat je nogal erg te vreden bent met je eigen spullen (ik herinner me de discussie over de Von Schweikert VR2 en VR4 jr.). En terecht! De VR2 ken ik en vind ik een top speaker voor het geld.. groet, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Ik kan me niet indenken dat ik me eens negatief heb uitgeleefd over die Shigaraki!! Ik kan me niet herinneren dat ik uberhaubt ooit heb gereageerd op een recensie over dat ding.. Ik ken dat ding niet! Oopsie Daisies!! Duizendmaal excuus! Ik verwarde je met Beunky. Die had namelijk wel eens gereageerd in dat topic. Sorry! Even goede vrienden ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts