Jump to content

Metal/hardrock

marco turbo
 Share

Recommended Posts

En sorry maar ik heb Dream Theatre wel een live gezien (graspop 2003 denk ik) maar dat werd ik niet warm of koud van, techmisch heel erg goed maar daardoor mis ik wel wat emotie in de muziek.

Tool vind ik dan beter (ken het niet heel goed)

Ach mijn hart licht toch bij MDB, Type 0 en Estatic Fear. :)

Volkomen mee eens omtrent Dream Theater!

Ik snap de mensen wel die allerlei namen van "nieuwe" bands- Dream Theater hoor hier niet bij- hier deponeren maar wie deze nieuwe bands wil begrijpen en niet bekend is met hard rock/heavy metal moet echt terug in de tijd en bij 't begin beginnen. Hier een paar namen(er zullen meer zijn, ik meld alleen die ik belangrijk vind/vond):

Van de jaren 60 & 70:

Jimmy Hendrix; Deep Purple, Led Zeppelin, AC/DC, Judas Priest, Kiss(als fenomeen zeer belangrijk), Scorpions, Thin Lizzy, Black Sabbath, Rainbow

Jaren 80:

Iron Maiden, Metallica, Megadeth, Metal Church(2 eerste albums), Anthrax, Ronnie James Dio(zeker een aanrader zijn de albums van Rainbow & Black Sabbath met hem als zanger), Ozzy Osbourne, Sepultura.

Vriendelijke groet,

en vergeet bands als Def Lepard, Bon Jovi en Europe niet, het is wel veel haar (Hair metal ;) ) , maar zeker de eerste CD van Europe is best goed. Bands als dit hebben metal/rock toch voor een groter publiek toegankerlijker gemaakt.

Zelf heb ik geen van dit soort benads op CD maar mijn vriendin wel :lol:

In de jaren '80 kwamen veel vernieuwende bands met hele mooi nr's op de proppen,enkele voorbeelden zijn:

Malice ,running Wild,Accept,Raven,loudness,Metalica,Cutty Sark,Cross Fire,etc

Maar de echte uitblinkers waren toch:

Kiss,Iron maiden,Scorpions,saxon,en Judas Priest.

En sorry maar ik heb Dream Theatre wel een live gezien (graspop 2003 denk ik) maar dat werd ik niet warm of koud van, techmisch heel erg goed maar daardoor mis ik wel wat emotie in de muziek.

Ach mijn hart licht toch bij MDB, Type 0 en Estatic Fear. :)

:lol: Dat lijkt me wel heel apart, dat je hart licht geeft als je muziek draait van je favoriete bands.

Ach mijn hart licht toch bij MDB, Type 0 en Estatic Fear.  :)

Volkomen mee eens omtrent Dream Theater!

Ik snap de mensen wel die allerlei namen van "nieuwe" bands- Dream Theater hoor hier niet bij- hier deponeren maar wie deze nieuwe bands wil begrijpen en niet bekend is met hard rock/heavy metal moet echt terug in de tijd en bij 't begin beginnen. Hier een paar namen(er zullen meer zijn, ik meld alleen die ik belangrijk vind/vond):

Van de jaren 60 & 70:

Jimmy Hendrix; Deep Purple, Led Zeppelin, AC/DC, Judas Priest, Kiss(als fenomeen zeer belangrijk), Scorpions, Thin Lizzy, Black Sabbath, Rainbow

Jaren 80:

Iron Maiden, Metallica, Megadeth, Metal Church(2 eerste albums), Anthrax, Ronnie James Dio(zeker een aanrader zijn de albums van Rainbow & Black Sabbath met hem als zanger), Ozzy Osbourne, Sepultura.

Vriendelijke groet,

Bij jouw opsomming van bands van weleer kan ik me aansluiten.

Een kleine aanvulling mijnerzijds:

In de jaren tachtig hebben ook acts Van Halen en Gary Moore veel betekend voor de hardrock.

Maar goed, met een beetje nadenken komen er wellicht nog neer namen van vroeger uit de koker.

Ach mijn hart licht toch bij MDB, Type 0 en Estatic Fear.

Ik put nog even uit mijn geheugen, inclusief 'fun hard rock'. Kan mijn collectie niet napluizen omdat ik niet thuis zit.

Pat Travers, UFO, Y & T, Whitesnake, Journey, Boston, Mot

En iedereen vergeet weer MC5. 't Is een schande.

Niet omdat ze nog bestaan en spelen maar omdat het de absoluut allerbeste en hardste band was die uit Detroit kwam.

Gisteravond nog in Paradiso gezien, 3 van de vijf zijn dood maar aangevuld met o.a. Nicke Andersson van The Hellacopters en 2 zangers scheurden Wayne Kramer en maatjes er ouderwets op los.

En iedereen vergeet weer MC5. 't Is een schande.

Niet omdat ze nog bestaan en spelen maar omdat het de absoluut allerbeste en hardste band was die uit Detroit kwam.

Gisteravond nog in Paradiso gezien, 3 van de vijf zijn dood maar aangevuld met o.a. Nicke Andersson van The Hellacopters en 2 zangers scheurden Wayne Kramer en maatjes er ouderwets op los.

Sterker nog: die ben ik niet vergeten, die ken ik niet....

Ik zal eens gaan luisteren.

Da's nog erger!

:o

En de Stooges (van ene Iggy Pop) dan? Persoonlijk vind ik dat dus helemaal niks als je de MC5 eenmaal gehoord hebt.

Ik zit nu even door m'n cd/lp lijst te bladeren en kom uit de verschillende decennia nog tegen:

35007 (NL) 90'ies.

A/DC (AUS) al dertig jaar going strong.

Blue Cheer (USA) late 60'ies.

D-A-D (DK) ook al bijna 20 jaar bezig.

Psychopunch (S) lekker vette punky metal van de afgelopen jaren.

Tar (USA) begin jaren 90, zware alt-metal. Als iemand hier nog iets van heeft liggen en het kwijt wil hou ik mij aanbevolen.

Veel is het niet maar ja, metal is m.i. dan ook niet echt een interessante muziekvorm (alles is al tig keer gedaan), hard rock is nog wel es lekker in de auto.

:D:D

Hardrock is in mijn ogen ook tijdloos en metal in mindere mate.

black,death,en weet ik wat nog meer is vooral trend gevoelig.

Mee eens. Met die laatstgenoemde stromingen heb ik dan ook niks.

Dit heb ik net even van het net geplukt :)

Picture

periode 1979 - 1986

redactioneel De eerste echte Nederlandse heavy-metalband. Wordt als zodanig met open armen ontvangen, maar slaagt er nooit in echt in het grote publiek te bereiken.

bezetting Ronald van Prooyen zang

Jan Bechtum gitaar

Rinus Vreugdenhil basgitaar

Laurens Bakker drums

Chris van Jaarsveld gitaar

overige muzikanten Bert Heerink zang

Harry Bruintjes gitaar

Shmoulik Avigal zang

Pete Lovell zang

Henry van Manen gitaar

Jaques van Oevelen drums

Jos Adema basgitaar

Mark Maas drums

Michel Zandbergen zang

genre hardrock

Internet website

biografie

1979 Na diverse personeelswisselingen komt de bezetting tot stand zoals hierboven vermeld.

1980 De band komt onder contract bij het Backdoor-label van Phonogram. Onder leiding van Ton van den Bremer wordt in dode studiotijd het debuut opgenomen.

1981 Release van de debuut-LP, met daarop de klassieker Bombers. Ondanks de belabberde opnamekwaliteit vult de band een gat in de markt. Hetzelfde jaar al komt men met een opvolger, Heavy Metal Ears, en doet de groep een tournee samen met de eerste Nederlandstalige hardrockband Vandale. zie ook

Vandale

1982 De Isra

Dit heb ik net even van het net geplukt :)

Picture

periode 1979 - 1986

redactioneel De eerste echte Nederlandse heavy-metalband. Wordt als zodanig met open armen ontvangen, maar slaagt er nooit in echt in het grote publiek te bereiken.

bezetting Ronald van Prooyen zang

Jan Bechtum gitaar

Rinus Vreugdenhil basgitaar

Laurens Bakker drums

Chris van Jaarsveld gitaar

overige muzikanten Bert Heerink zang

Harry Bruintjes gitaar

Shmoulik Avigal zang

Pete Lovell zang

Henry van Manen gitaar

Jaques van Oevelen drums

Jos Adema basgitaar

Mark Maas drums

Michel Zandbergen zang

genre hardrock

Internet website

biografie

1979 Na diverse personeelswisselingen komt de bezetting tot stand zoals hierboven vermeld.

1980 De band komt onder contract bij het Backdoor-label van Phonogram. Onder leiding van Ton van den Bremer wordt in dode studiotijd het debuut opgenomen.

1981 Release van de debuut-LP, met daarop de klassieker Bombers. Ondanks de belabberde opnamekwaliteit vult de band een gat in de markt. Hetzelfde jaar al komt men met een opvolger, Heavy Metal Ears, en doet de groep een tournee samen met de eerste Nederlandstalige hardrockband Vandale. zie ook

Vandale

1982 De Isra

Bodine

periode 1978 - 1992

redactioneel Band die samen met Picture aan het begin van de jaren tachtig de Nederlandse hardrock een eigen gezicht geeft, vanaf het tweede album versterkt met Arjen Lucassen, die later met Vengeance en zijn Ayreon-project hoge ogen gooit.

bezetting Jan van Feggelen zang

Rheno Xeros gitaar

Armand van der Hoff basgitaar

Gerard Haitsma drums

Arjen Lucassen gitaar

overige muzikanten Oscar Holleman gitaar

Axel Langemeijer zang

Jeroen Bos basgitaar

Erik van de Ven gitaar

Robert Soeterboek zang

genre hardrock

biografie

1978 Bodine wordt opgericht door ex-Park Lane-zanger Jay van Feggelen (voorheen ook solo onder de naam Solomon Cane), maar krijgt pas serieuze vormen als hij tijdens een jamsessie tegen een aantal Haagse muzikanten aanloopt. zie ook

Solomon Cane

1980 De band valt bij radio-dj Alfred Lagarde uitermate in de smaak en komt onder contract bij diens oude collega Chiel Montagne, die de studio en productiemaatschappij Rhinoceros bezit. zie ook

Alfred Lagarde

Chiel Montagne

1981 Release van de eerste langspeelplaat op het label van Chiel Montagne. De LP wordt gepromoot middels een fotosessie met de (dan nog) sterkste man ter wereld: Gerard Du Prie. zie ook

Chiel Montagne

1982 Zanger Axel Langemeijer en gitarist Arjen Lucassen komen de gelederen versterken ten koste van Van Feggelen. Hun toetreding heeft een heavier koers tot gevolg, waarbij veel ruimte is voor dubbele gitaarpartijen.

1983 Bassist Armand van der Hoff kan zijn christelijke levensovertuiging niet langer combineren met het spelen in een rockband en houdt het voor gezien. De baspartijen voor de CD Three Times Running worden daarop ingespeeld door Lucassen. Voor het livewerk wordt Jeronimo (Jeroen Bos) aangetrokken.

1984 Tot veler verbazing accepteert Arjen Lucassen een aanbieding van het dan nog opkomende Vengeance. Het betekent het voorlopige einde van Bodine. zie ook

Vengeance

1989 Jeroen Bos en drummer Gerard Haitsma bundelen de krachten met de gitaristen Oscar Holleman (Vengeance) en Erik van de Ven.

1991 Zanger Robert Soeterboek (ex-Vulture) treedt tot de nieuwe formatie toe, maar verder dan de oefenruimte komt het gezelschap niet. zie ook

Vulture

1992 Oud-zanger Jay van Feggelen wordt om assistentie gevraagd bij het schrijven van teksten en neemt vervolgens toch zijn oude plaats achter de microfoon weer in. Na

Vengeance

periode 1983 - 1992

redactioneel Een van de bekendste Nederlandse hardrockbands uit de jaren tachtig.

bezetting Arjen Lucassen gitaar

Barend Courbois basgitaar

Roland Bakker toetsinstrumenten

Leon Goewie zang

Paul Thissen drums

Jan Bijlsma basgitaar

Ernst van Ee drums

John Snels drums

Ian Parry zang

Leo van Breemen gitaar

Matthieu Oligschlager drums

Peter Verschuren gitaar

Jan Somers gitaar

genre hardrock

Internet website

biografie

1983 Oprichting onder de naam Lynx. Aangezien er daarvan al een exemplaar bestaat wordt de naam omgedoopt in Vengeance. Overigens bevindt zich in de groep dan nog gitarist Leo van Breemen en drummer Matthieu Oligschlager.

1984 CBS-A&R-manager Derk Joling maakt een Vengeance-optreden mee en is meteen verkocht. Hij stuurt de groep de studio van producer Ferdy Lancee in. Tijdens de opnamen wordt gitarist Van Breemen ingeruild voor Arjen Lucassen, die dan nog bij Bodine speelt en daarmee meer succes oogst dan Vengeance. zie ook

Bodine

Ferdy Lancee

1985 Drummer Oligschlager moet het veld ruimen voor John Snels, met wie de band aan de opnamen van We Have Ways To Make You Rock begint.

1986 De release van We Have Ways To Make You Rock wordt onder meer ondersteund middels een presentatie-optreden in Duitsland, waar de band een zeer ge

Bodine

periode 1978 - 1992

redactioneel Band die samen met Picture aan het begin van de jaren tachtig de Nederlandse hardrock een eigen gezicht geeft, vanaf het tweede album versterkt met Arjen Lucassen, die later met Vengeance en zijn Ayreon-project hoge ogen gooit.

bezetting Jan van Feggelen zang

Rheno Xeros gitaar

Armand van der Hoff basgitaar

Gerard Haitsma drums

Arjen Lucassen gitaar

Axel Langemeijer zang

Jeroen Bos basgitaar

Erik van de Ven gitaar

Robert Soeterboek zang

genre hardrock

biografie

1978 Bodine wordt opgericht door ex-Park Lane-zanger Jay van Feggelen (voorheen ook solo onder de naam Solomon Cane), maar krijgt pas serieuze vormen als hij tijdens een jamsessie tegen een aantal Haagse muzikanten aanloopt. zie ook

Solomon Cane

1980 De band valt bij radio-dj Alfred Lagarde uitermate in de smaak en komt onder contract bij diens oude collega Chiel Montagne, die de studio en productiemaatschappij Rhinoceros bezit. zie ook

Alfred Lagarde

Chiel Montagne

1981 Release van de eerste langspeelplaat op het label van Chiel Montagne. De LP wordt gepromoot middels een fotosessie met de (dan nog) sterkste man ter wereld: Gerard Du Prie. zie ook

Chiel Montagne

1982 Zanger Axel Langemeijer en gitarist Arjen Lucassen komen de gelederen versterken ten koste van Van Feggelen. Hun toetreding heeft een heavier koers tot gevolg, waarbij veel ruimte is voor dubbele gitaarpartijen.

1983 Bassist Armand van der Hoff kan zijn christelijke levensovertuiging niet langer combineren met het spelen in een rockband en houdt het voor gezien. De baspartijen voor de CD Three Times Running worden daarop ingespeeld door Lucassen. Voor het livewerk wordt Jeronimo (Jeroen Bos) aangetrokken.

1984 Tot veler verbazing accepteert Arjen Lucassen een aanbieding van het dan nog opkomende Vengeance. Het betekent het voorlopige einde van Bodine. zie ook

Vengeance

1989 Jeroen Bos en drummer Gerard Haitsma bundelen de krachten met de gitaristen Oscar Holleman (Vengeance) en Erik van de Ven.

1991 Zanger Robert Soeterboek (ex-Vulture) treedt tot de nieuwe formatie toe, maar verder dan de oefenruimte komt het gezelschap niet. zie ook

Vulture

1992 Oud-zanger Jay van Feggelen wordt om assistentie gevraagd bij het schrijven van teksten en neemt vervolgens toch zijn oude plaats achter de microfoon weer in. Na

Die ken ik ook niet,maar ik moet die wel gaan beluisteren :rolleyes:

Ik zag trouwens dat op een van de cd's van Ayreon, 'Into the electric castle', Van Feggelen ook weer meezingt. Die ga ik dus zeker beluisteren.