Jump to content

Scheidingsfilter technieken

jeroen_d
 Share

Recommended Posts

(...) Blablabla... Spido/Spiekerboer/.... ,

dit is de laatste reply die je hear van mijn kant kunt verwachten.

Je vindt dit duidelijk een flauwekul experiment, dus dan zal het weing moeite kosten om je erbuiten te houden.

Beste DIY_Freak,

Jammer dat je wegloopt voor mijn kritische opmerkingen en vragen: dat maakt geen sterke indruk.

Als ik vind dat er nutteloze (want irrelevante) tests worden gehouden waaruit men bovendien vermoedelijk misleidende conclusies gaat trekken, zal het mij weinig moeite kosten dat - ondanks jouw bezwaren - kenbaar te maken.

beste spido ,

wees nou es effe niet zo kinderachtig man ,

ouwe negatieveling . <_<:P

laat ons lekker prutsen :D

Net terug van het zagen. Mooi houtpakketje. Let op de in stukken gezaagde bezemsteel, daarmee ga ik de twee kastjes superstevig maken. Alle paneelresonanties komen ruim boven 1500 Hz te liggen, daar waar de energie gering is en de dempende eigenschap van MDF de rest doet. Zo probeer ik kastkleuring met een relatief eenvoudige constructie zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

houtpakket.jpg

Groetjes, Jeroen

Net terug van het zagen. Mooi houtpakketje. Let op de in stukken gezaagde bezemsteel, daarmee ga ik de twee kastjes superstevig maken. Alle paneelresonanties komen ruim boven 1500 Hz te liggen, daar waar de energie gering is en de dempende eigenschap van MDF de rest doet. Zo probeer ik kastkleuring met een relatief eenvoudige constructie zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

houtpakket.jpg

Groetjes, Jeroen

Die bezemstelen brengen minder dan je zou verwachten.

Mechanisch gezien steun je het vlak slechts op 'n punt. Een lijn (plankje) zou beter zijn.

:)

Ah empirisch onderzoek! Altijd interessant.

In mijn ervaring is het gedrag buiten de pass-band van een woofer ook sterk van invloed. Daarnaast heb ik altijd de neiging om naar 3e orde LR akoestisch te gaan met een 2e orde elektrisch filter.

Pjotr, bedoel je de pogingen van ene meneer Kreskovsky?

Even al die posts bijhouden...

Mijn ervaring komt hiermee overeen. Overigens bestaat 3de orde LR niet. Moet altijd even orde zijn.

Groetjes, Jeroen

Die bezemstelen brengen minder dan je zou verwachten.

Mechanisch gezien steun je het vlak slechts op 'n punt. Een lijn (plankje) zou beter zijn.

:)

Heb je het wel eens geprobeerd? Het werkt geweldig goed bij kleine kastjes. Bedenk dat de bezemsteel 3 cm in doorsnee is en dus een contactoppervlak geeft van ruim 7 cm2. Das hetzelfde als een plankje van 1.8 bij 3.9 cm, dat bovendien makkelijker buigt. En bekijk een en ander in relatie tot de toch al kleine oppervlakken van de kastpanelen.

Groetjes, Jeroen

Idd LaMa,

Voor diegenen die niet weten waar het over gaat, hier zijn home page:

http://www.geocities.com/kreskovs/John1.html

Sorry voor de pop-up's daar maar er is veel interessant leesvoer te vinden.

Wat hij in feite beschrijft is hoe je de "the missing band pass function" bij een een combinatie van een 2e orde Lp en een 2e orde Hp kunt invullen zonder gebruik te maken van een "fill-in" speaker.

Met een actief x-over is dat helemaal een fluitje van een cent.

;)

Kreskovsky is mij bekend. Lekker eigenwijs mannetje en houdt ook wel van een experiment (zie zijn ontwerp van een open baffle systeem waar hij net weer een andere weg bewandelt dan Linkwitz). Ik kan het concept van de filler driver niet testen met de opzet van deze proef. Daar zijn drie units voor nodig. Misschien doe ik dat nog door de twee kastjes op elkaar te zetten, maar eerst wil ik me concentreren op de hoorbaarheid van Q en afstraalgedrag bij verschillende type crossover. Faselineair 'an sich' interesseert me niet meer, ik heb de proeven van Linkwitz dienaangaande al herhaald en het is voor mij niet hoorbaar.

Groetjes, Jeroen

:D:D:D Spanbanden, is dat in dit geval handiger? Met al die correcties die ik tijdens het lijmen moet aanbrengen? Ik zet namelijk ook nog een beetje spanning op die bezemsteelstukjes, expres een half millimetertje te groot gemaakt.

Ik kan het concept van de filler driver niet testen met de opzet van deze proef. Daar zijn drie units voor nodig. Misschien doe ik dat nog door de twee kastjes op elkaar te zetten, maar eerst wil ik me concentreren op de hoorbaarheid van Q en afstraalgedrag bij verschillende type crossover. Faselineair 'an sich' interesseert me niet meer, ik heb de proeven van Linkwitz dienaangaande al herhaald en het is voor mij niet hoorbaar.

Groetjes, Jeroen

Dan heb je Kreskovsky toch niet helemaal goed begrepen Jeroen. Wat hij beschrijft is nu juist dat hij GEEN fill-in driver gebuikt. Wat hij doet is het signaal van de bandpass functie gedeeltelijk bij het laag optellen en gedeeltelijk bij het hoog zodat je met 2 speakers kan volstaan. Dat is wis en waarachtig prima met jouw set-up te testen.

Je twijfel of dat ook beter klinkt deel ik wel met je. Daarom zou het leuk zijn als je het ook mee zou kunnen nemen in je tests.

:D

Dan heb je Kreskovsky toch niet helemaal goed begrepen Jeroen. Wat hij beschrijft is nu juist dat hij GEEN fill-in driver gebuikt. Wat hij doet is het signaal van de bandpass functie gedeeltelijk bij het laag optellen en gedeeltelijk bij het hoog zodat je met 2 speakers kan volstaan. Dat is wis en waarachtig prima met jouw set-up te testen.

Hm, ik geloof dat ik jou post te snel had gelezen (het werd al laat). Ik was bij die 'fill-in' blijven hangen. Je hebt gelijk, hij heeft ook voor tweeweg beschreven hoe het moet met hogere orde filters. Voor de niet ingewijden: Transient Perfect, 2nd to 4th order HP roll off, Higher order LP roll off Symmertric Lobing. What more could you want in a crossover? Maar volgens mij is deze net weer anders als wat jij bedoelt, Pjotr. Kun je even de exacte url geven van wat jij gelezen hebt. Die Kreskovsky heeft aardig wat uitgezocht wat dat betreft en zijn site is niet erg overzichtelijk.

Groetjes, Jeroen

P.S. als je die url bekijkt en de filtercurves ziet, dan lijkt dat verdomd veel op die van de Rogers monitor LS3/5a. Zouden ze in die tijd een fantastische toevalstreffer hebben gehad? Geintje hoor, dit kan helemaal niet omdat het akoestisch centrum van de tweeter ver voor dat van de woofer ligt in die luidspreker. Negatieve delay dus ;)

Ah empirisch onderzoek! Altijd interessant.

In mijn ervaring is het gedrag buiten de pass-band van een woofer ook sterk van invloed. Daarnaast heb ik altijd de neiging om naar 3e orde LR akoestisch te gaan met een 2e orde elektrisch filter.

Even al die posts bijhouden...

Mijn ervaring komt hiermee overeen. Overigens bestaat 3de orde LR niet. Moet altijd even orde zijn.

Groetjes, Jeroen

Je hebt gelijk ik zal het anders formuleren, ik optimaliseer meestal naar een 3e orde afval met lage q wat meer op LR lijkt dan op butterworth. Er bestaat meer in het leven dan de ideale theoretische filter curves.

Hierbij de afronding. Heb hard gewerkt vandaag, had verder geen verplichtingen dit weekend (behoudens het witten van de zolder, het vrouwtje wil ook wat :D ). Kwam dus erg goed uit dat mijn zwager tijd had om te zagen. Hieronder de plaatjes en toelichting.

Eerst gaten in de baffle van 11 cm, expres te groot om de luchtstroom achter de drivers niet te hinderen.

gaten11.jpg

Dan een extra 18 mm dik paneel om de baffle dikker te maken. Gaten iets kleiner, 10 cm, want hierop worden de drivers gemonteerd.

gaten10.jpg

Dan de afwerklaag van 6 mm om de drivers verzonken te monteren.

verzonken.jpg

Dan rubber vijverfolie om de drivers op de goede hoogte te brengen en enigszins trillingsvrij te monteren. Leuk zo'n vijveraanleg van 2 jaar geleden. Van de randen hou je voor jaren genoeg rubber over voor luidsprekerprojecten :)

rubber.jpg

Klaar!

klaar.jpg

Het centrum van de drivers zit 7.1 cm van de zijkant en 8.3 cm van bovenkant en onderkant. Daarmee zitten ze op 'golden ratio' verhoudingen 1:1.618 respectievelijk 1:2.618, dit om diffractie zoveel mogelijk uit te smeren hetgeen door The Edge werd bevestigd. Trouwens, als je een van de twee als woofertje in het midden monteert, dan blijkt dat voor diffractie niet uit te maken. Goed om te weten voor een normaal systeem met midwoofer en tweeter. In dit geval niet gedaan, ik wil voor het experiment geen enkel verschil tussen de drivers cre

Eerste metingen dichtbij de conus. Doe ik altijd om de minimale hoeveelheid dempingsmateriaal te bepalen, nodig om staande golven te weren.

Eerst zonder dempingsmateriaal. Staande golven bij 900 Hz en 1400 Hz zichtbaar.

geen%20demping%20boven%20amplitude%20en%20fase.jpg

Nu met 45 g wol erin. Morgen ga ik verminderen totdat ze weer zichtbaar worden. Gegeven dat het een dichtbij meting is, vind ik dit middentonertje extreem lineair! Ook lijkt de grafiek al belachelijk veel op die op de website van SEAS (behoudens bafflestep effect, dat in een dichtbijmeting niet zichtbaar is). Eerlijke lui <_<

dichtbij%20onder%20amplitude%20en%20fase%2045%20g%20wol.jpg

Groetjes, Jeroen

Mijn dekbed winterklaar maken ;)

Maar ff serieus. volgens http://www.speakerland.nl/dempingsmateriaal.htm moet in een gesloten systeem 20-25 gram wol per liter. Ik heb 2 kasten van circa 130 liter netto, dus eigenlijk kom je dan op 5.2 - 6.5 kilo wol uit!! (voor 2 kasten).

Of die vuistregel klopt weet ik niet, er ziet iig ook al per kast ruim 1 plaat pritex in en nog wat tapijt. De wol is overigens voor de verlaging van de Qtc.

Maar een half onsje kan ik wel missen. Als ik mijn kat goed borstel komt er volgens mij al meer vanaf ;)

Misschien kunnen we wat ruilen tegen wat strookjes BAF. Ik ben nog aan het kijken hoe ik kan zorgen dat de wol niet allemaal naar de bodem zakt en wat strookjes BAF (van bv 40*15 cm) hier en daar vastplakken kan ik een soort hangmatten maken. Lijkt me frisser dan oude nijlonkousen...