Jump to content

Scheidingsfilter technieken

jeroen_d
 Share

Recommended Posts

Vast staat dat de stroom door de spoel afneemt en daarmee de kracht om de boel aan te drijven.

Wie heeft ooit wat anders beweert? Ik begrijp het punt niet meer dat je probeert te maken.

Terwijl het toch zo simpel is.

Een paar pagina's terug werd er beweert dat massa geen rol zou spelen.

Dat is onjuist.

Als je dan toch kritisch wil zijn. Waarom reageer je dan niet op de bewering dat om een of andere reden bij hogere frequentie de omzetting van een stroomverandering het magneetveld met enige vertraging zou volgen als verklaring voor de hoogafval van een speaker.

De combinatie van de oplopende inductie en de massa bepaald het kantelpunt van de woofer als laagdoorlaat filter.

Nee, de massa heeft geen invloed op het kantelpunt in het hoog. Wel op het rendement en de Thiele Small parameters voor het laag. Lees het artikel eens waarnaar ik verwees.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd of iemand wat meer detail informatie heeft over het 2de orde roll off gedrag. Ik heb het nog niet kunnen vinden.

Groetjes, Jeroen

De combinatie van de oplopende inductie en de massa bepaald het kantelpunt van de woofer als laagdoorlaat filter.

Nee, de massa heeft geen invloed op het kantelpunt in het hoog. Wel op het rendement en de Thiele Small parameters voor het laag. Lees het artikel eens waarnaar ik verwees.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd of iemand wat meer detail informatie heeft over het 2de orde roll off gedrag. Ik heb het nog niet kunnen vinden.

Groetjes, Jeroen

In het artikel word de electrische kant van de roll off verklaard.

Het model geeft een spoel en een weerstand in serie wat een 1e orde filter opleverd.

Rara waar de overige 6dB vandaan komt.

Rara, hoe komt het dat de massa pas een laagdoorlaatkarakteristiek tot gevolg zou hebben bij de hoogste frequenties. Dat zou je toch over het hele frequentiebereik moeten zien?

Ik heb voor het gemak even een nieuw topic geopend "Het gedrag van drivers verklaard". Ik zou het fijn vinden als iedereen daar deze discussie voortzet, zodat we hier weer terug kunnen naar het oorspronkelijk onderwerp.

Groetjes, Jeroen

P.S. DIY_Freak ik had inmiddels alweer een behoorlijk aantal berichten geleden de volgende vraag gesteld aan jou: "Nu we weten dat de simulatieplots behoorlijk goed in de buurt van de werkelijkheid komen, zou ik van je willen vragen om binnenkort, als je wat tijd hebt, alvast eens de plots van BW3 en LR4 op 3000 Hz te posten." Denk je dat dit gaat lukken?

KF kan op 30-10-04 een faserechte meetmicrofoon meebrengen, ja. Het is een gecalibreerde electreetmicrofoon, dus inductievrij, van ADC. Okay?

Kun je aan KF vragen of er tijd is om aan de hand van deze mic een andere mic te calibreren. Ik heb m'n gecalibreerde condensatormic een paar keer uit m'n handen laten kletteren en betwijfel of er nog iets van klopt... :)

Nu we weten dat de simulatieplots behoorlijk goed in de buurt van de werkelijkheid komen, zou ik van je willen vragen om binnenkort, als je wat tijd hebt, alvast eens de plots van BW3 en LR4 op 3000 Hz te posten.

Groetjes, Jeroen

Wellicht kan ik beter wachten op de nieuwe meting: de sim zal pas nauwkeurig zijn als je precies dezelfde sitatie als uitgangspunt neemt. Dus ik gebruik liever een nieuwe meting van de ongefilterde units die genomen i vanuit dezelfde positie als de meting van BW3 en LR4 op 3KHz. Naarmate de orde hoger wordt, komt het neer op precisie om een goede overeenstemming te vinden tussen de meting en de simulatie.

Groet,

Hans

(...) Naarmate de inductie hoger wordt heeft de spoel langer nodig om de energie om te zetten van stroom naar een magnetisch veld en vice versa. (...) De precieze elektromechanische eigenschappen kan ik me zo niet voor de geest halen. (...) Zo ik heb al weer genoeg bijgedragen aan de R&D van de perfectperformers ;).

Beste LaMa,

Ga maar gauw verder met studeren! Dat kun je beter gebruiken.

(En voorlopig nog maar niet solliciteren bij KF, adviseer ik je...) ;)

(...) Naarmate de inductie hoger wordt heeft de spoel langer nodig om de energie om te zetten van stroom naar een magnetisch veld en vice versa. (...) De precieze elektromechanische eigenschappen kan ik me zo niet voor de geest halen. (...) Zo ik heb al weer genoeg bijgedragen aan de R&D van de perfectperformers ;).

Beste LaMa,

KF heeft vast geen hulp nodig om rotzooi te produceren ;)

Beste LaMa,

KF heeft vast geen hulp nodig om rotzooi te produceren ;)

Jawel, want Klaas forumt niet.

:rolleyes:

• 1 month later...

Zo, dat hebben we ook weer overleefd ;) Als ze eenmaal wakker worden bij Madisound staat men meestal wel garant voor een zeer kritische kijk op de zaken. John K, Dennis Murphy, de mannen van FRD consortium en de pro pur sang DDF (Dave Dal Farra) hebben hun gedachten geventileerd in bovenstaande thread. Soms bevalt het me daar helemaal niet, maar er lopen wel een aantal zeer pientere en ervaren lieden rond.

Interessante reacties gehad, de moeite waard om rustig door te nemen! Het roept ook weer voldoende nieuwe vragen op. Zie ook een post rond dezelfde datum over LR2 en LR4.

Vragen voor degene die er graag meer van wil weten zijn van harte welkom! :) Het lijkt toch wat rustiger te zijn op het moment, dus 'we' hebben tijd zat.

Groet,

Hans.

Vragen voor degene die er graag meer van wil weten zijn van harte welkom!
Het aantal reacties is werkelijk verpletterend...

(...) Kennelijk snapt iedereen alles al. :ph34r:

Ach... degenen hear die er niets van snappen interesseert het allemaal geen moer, degenen die er maar een b

Hoi

Ik ben nieuw hier , en volg dit topic filter technieken en

fase verschuivingen al vanaf hifi.nl met veel belangstelling.

Het zou jammer zijn als het niet meer op het forum

zou worden voortgezet.

DIY_Freak

Waar zouden we moeten beginnen om het begrijpelijk te maken?

Dat onbegrijpelijke valt wel mee , denk ik.

Misschien is iedereen hard bezig met het ombouwen van filters.

Ga ik ook nog proberen een Bw18 inplaats van LR24 op 3khz voor de

kleine monitor kastjes die ik nog heb staan.Misschien klinkt het

inderdaad net even iets beter.

Groeten v Sander

Nee.

Te ingewikkelde materie.... :ph34r:

Waar zouden we moeten beginnen om het begrijpelijk te maken? Aangenomen dat men meer wil weten, anders houd ik meteen op met zeuren ;)

Beste DIY freak,

Even los van de techniek; ik vind de Madisound-site slecht leesbaar en het Engels werkt ook niet mee om het te begrijpen. <_<

De materie is z

Beste Geerdie,

Ook over condensators is op Madisound veel te vinden. Ze hebben uitgebreid luistertesten gedaan. Conclusie: Als het maar MKP of beter is, verder vooral niet te veel geld aan besteden. Alle door jou genoemde typen voldoen daar aan. Wat ik er zelf van heb gehoord, het verschil is uitermate subtiel als de condensator eenmaal goed is ingespeeld.

Echter, een vriendelijk doch dringend verzoek. Dit soort zaken, net als kabels en interlinks leidt tot oeverloze discussies tussen de blinde A/B test aanhangers en mensen die zeggen dat je zoiets alleen kan beoordelen door er langere tijd naar te luisteren. Als je hier meer over wilt weten, open alsjeblieft een nieuw onderwerp. Dit draadje is op momenten al genoeg vervuild geweest...

Groetjes, Jeroen

Hoi

Ik ben nieuw hier , en volg dit topic filter technieken en

fase verschuivingen al vanaf hifi.nl met veel belangstelling.

Het zou jammer zijn als het niet meer op het forum

zou worden voortgezet.

DIY_Freak

Waar zouden we moeten beginnen om het begrijpelijk te maken?

Dat onbegrijpelijke valt wel mee , denk ik.

Misschien is iedereen hard bezig met het ombouwen van filters.

Ga ik ook nog proberen een Bw18 inplaats van LR24 op 3khz voor de

kleine monitor kastjes die ik nog heb staan.Misschien klinkt het

inderdaad net even iets beter.

Groeten v Sander

Hoi Zandor,

Mijn monitors bevatten nu een filter dat het dichtst in de buurt komt van 2de orde Bessel akoestisch qua amplitudeverloop. Echter, het faseverloop zit meer in de buurt van 3de orde akoestisch. Dit komt doordat het akoestisch centrum van de woofer achter dat van de tweeter zit. Ik heb ontdekt dat ik, door nog

Hoi Jeroen

Wat ik echter al wel heb gezien, is dat het afstraalgedrag, door de verschillen in midwoofer en tweeter, minder goed zal zijn als bij het huidige 2de orde filter

Maar er vanuit gaande dat een crossover toch een power response dip veroorzaakt.

En het gehoor eigenlijk wat indirect geluid mist.(Rond de crossoverfreq.)

Is het dan niet eigenlijk een zoektocht naar filter-speaker luisterruimte combinatie

die het ontbrekende indirecte geluid of reflecties deels weet te compenseren, door

eventueel zelfs een vreemd afstraal gedrag? (van een klein 2weg systeem ga ik uit).

Dan zal iedereen toch voorzich de verschillende filters moeten beluisteren.

Maar dat ga ik ook doen , dat is het leukste werk van het zelfbouwen.

Groeten v Sander

Ja, klopt dat je rond de crossover frequentie wat minder geluid terug gereflecteerd krijgt uit de luisterruimte. Maar dat is bij 3 kHz juist niet erg (beroemde BBC dip) en kan het geluid zelfs natuurlijker maken. Daarentegen is bij het 2de orde filter de output van de tweeter beneden de crossover frequentie groter en heft door zijn bijna ideaal afstraalgedrag bij deze frequenties de bundeling van de midwoofer (die zelfs bij een 13 cm unit al bij 2 kHz begint) deels op.

Optimaliseren voor welke luisterruimte dan ook doe je door het afstraalgedrag zo uniform mogelijk te maken en de bundeling geleidelijk te laten toenemen van laag tot hoog. Zonder variaties daarin, zoals je helaas vaak tegenkomt bij een 3 weg. Vooral als die filtert bij enkele honderden hertz, met 2de orde, wordt hier de power respons dip hoorbaar en het geluid minder warm, minder body, heser hoe je het ook wil noemen (dit laatste hoop ik te verifi

Daarentegen is bij het 2de orde filter de output van de tweeter beneden de crossover frequentie groter en heft door zijn bijna ideaal afstraalgedrag bij deze frequenties de bundeling van de midwoofer (die zelfs bij een 13 cm unit al bij 2 kHz begint) deels op.

Dat klinkt goed :)

Optimaliseren voor welke luisterruimte dan ook doe je door het afstraalgedrag zo uniform mogelijk te maken en de bundeling geleidelijk te laten toenemen van laag tot hoog. Zonder variaties daarin, zoals je helaas vaak tegenkomt bij een 3 weg

Bij een 'foute' 3 weg kan dus een te grote afstand tussen de overname frequenties of misschien te steile filters een niet uniform afstraalgedrag veroorzaken ? (in verticale richting).

Ik vraag erover door omdat ik van plan ben een meerweg te bouwen

met een beperkte verticale afstraling , 8* 20cm woofers voor een

kleine array heb ik al op de kop getikt.Met daar boven dubbele mids

of mtm.

En misschien is een dipool met of zonder demping ook wel de moeite waard

om nog uit te proberen .Stellen dipools nog speciale eisen aan de kamer?

bedankt in ieder geval voor de informatie

groeten v Sander

:)