Jump to content

Scheidingsfilter technieken

jeroen_d
 Share

Recommended Posts

Beste Paul,

Als ik iets heb willen duidelijk maken, en als ik kennelijk ergens NIET in ben geslaagd, is het wel 't volgende: "It ain't necessarily so!"

Elke absolute uitspraak over wisselen, hoog of laag, steil of vlak, is onzinnig.

Want hoe het filteren voor het gehoor uitpakt, is maar voor een klein deel afhankelijk van het wisselfilter z

Maar Hans Baan, bijvoorbeeld, heeft destijds aangetoond dat met een optimale combinatie van units, behuizing en filter (eerste orde, niet toevallig!) een heel natuurlijk klinkend vierwegsysteem mogelijk is.

Ik weet niet wie Hans Baan is en ik heb geen idee of die man gelijk heeft, maar wat beweerde de beste man over de wisselfrequentie van laagmidden naar hoogmidden ?

Paul.

Hij had enkele credo's, waar Jeroen en Freak nog een boel van zouden kunnen opsteken, zoals: "Akoestische fase is niet hetzelfde als elektrische fase!" en "De Q-factor mag nooit hoger zijn dan 0.7."

Je vervalt weer in beledigingen door te beweren dat Jeroen of ik niet weten wat het verschil is tussen akoestische en elektrische fase. <_<

Elke absolute uitspraak over wisselen, hoog of laag, steil of vlak, is onzinnig.

Behalve als je zegt dat 'De Q-factor nooit hoger mag zijn dan 0.7' en dat 'het zonder filteronderdelen beter is'. :rolleyes::huh:

Wisselen op een relatief lage frequentie (1000 Hz) heeft minder narigheden tot gevolg dan wisselen op een wat hogere frequentie (2000 Hz) ? Dat geeft de burger weer moed. Kan ik toch nog eens gaan denken over een vierweg systeem.

Ik kan begrijpen dat je dit concludeert uit de subjectieve beschrijvingen die we per filtertype en freq gegeven hebben, maar ik zou deze conclusie niet willen trekken. Vergeet niet dat we het hier over twee dezelfde units hebben. In het geval van een conventioneel systeem met een echt mid en een echte tweeters kunnen, afhankelijk van de gekozen filtering, de zaken anders liggen. Eigenlijk moet je het mechanisme erachter begrijpen om voorspellingen te kunnen doen m.b.t. een andere unit bezetting of kast.

De vraag waar je precies het best kunt filteren kun je vanuit meerdere hoeken bekijken. Als je al de te gebruiken units in huis hebt, hangt het af van de optimale bandbreedte waarin de units ingezet worden. En zo zijn er nog 10 redenen om voor een bepaalde overgangsfreq te kiezen. Alles hangt met alles samen... kast, units, passief of actief, luisterruimte. En het begint natuurlijk allemaal met een budget en ontwerpdoelstellingen... Het valt niet mee om een kort generiek verhaal neer te zetten over hoe je de scheidingsfrequentie moet bepalen, dat kan eigenlijk niet. En dan hebben we het nog niet eens over een 3 of 4-weg... Maar dat maakt het ook zo ontzettend leuk. :)

Los daar van is het zo dat onvolkomenheden in het filter beter opvallen rond de 1000Hz, dan buiten het gebied van laten we zeggen 300-3000Hz. Dus is het veiliger om buiten dat gebied te filteren. Ik denk wel dat we kunnen stellen dat sommige filter topologien gewoon beter zijn dan andere in relatief algemene zin. Wellicht kan het vervolgonderzoek meer bruikbare tips opleveren.

De vraag waar je precies het best kunt filteren kun je vanuit meerdere hoeken bekijken

Natuurlijk: Freq bereik, de plaats van de meestal aanwezige resonantiepieken, of juist het afstraalpatroon of het faseverloop ...

Het valt niet mee om een kort generiek verhaal neer te zetten over hoe je de scheidingsfrequentie moet bepalen, dat kan eigenlijk niet.
Vanzelfsprekend niet. Het is echter dat ene punt (wisselen bij 1000 HZ) dat mij zo opviel in jullie verslag.
Los daar van is het zo dat onvolkomenheden in het filter beter opvallen rond de 1000Hz, dan buiten het gebied van laten we zeggen 300-3000Hz.

Ik vind persoonlijk 300 Hz nu net weer een rotfrequentie om te wisselen. Volgens mij zit je dan midden in het "borstregister" van zangstemmen.

Paul.

Ik wil graag in onze volgende experiment juist ook veel aandacht besteden aan filteren onder 1000 Hz. Kijken wat daar uit komt. Verticale lobing speelt dan minder een rol. Ik wil weten of de power response dip van even orde filters dan nog steeds tot een hoorbare dip leidt en of oneven filters en/of 2de orde Bessel dan nog steeds de voorkeur verdienen. Omdat we het experiment doen met identieke drivers, is het elektrische filtereffect hetzelfde als wat je zou bereiken in een echt systeem waar je een akoestische target per driver hebt nagestreefd. Bovendien gaat bij lagere frequenties het verschillende afstraalgedrag van de drivers minder een rol spelen, zodat niet meer gesteld kan worden dat de resultaten van ons experiment fictief zijn. Ik zou willen stellen dat de uitkomsten rechtstreeks vertaald kunnen gaan worden naar akoestische target reponses bij frequenties van 500 Hz en lager. Dit vanwege het feit dat zelfs een 30 cm woofer bij die frequenties nog een goed afstraalgedrag heeft.

Groetjes, Jeroen

(...) Geef me een paar weken met een willekeurige speaker van jouw hand en je krijgt 'm verbeterd terug! Jouw benadering van luidsprekerbouw is gewoon te beperkt om de volle potentie uit de units te halen.

Het tarief wat ik voor m'n diensten vraag is zeer bescheiden B)

Beste DIY_Freak,

Ik denk dat ik je aardiger zou kunnen vinden wanneer niet je tarieven, maar jijzelf wat m

Spido en ik zaten vannacht weer met de koppen tegen elkaar. Het was weer reuze gezellig...

Ik ben het quasi onschuldige gemekker van Spido zat. Het bevordert alleen dat ik, en vele anderen, m'n geduld verlies en het doet helemaal niets voor de discussie, afgezien van een GTST sausje om het lekker smeuiig te maken. De laatste post van Spido is een uitstekend voorbeeld van hoe hij woorden omkeerd en zijn beperkingen op andere projecteert. Alles kan en mag, als het maar goed uitkomt.

Spido, ik wens je veel succes. Ik ga op zoek naar een forum waar dit soort posts geen lang leven beschoren is. Deze uit de hand gelopen hobby hoort leuk te zijn en te blijven.

Groet,

Hans.

.

.

.

.

.

(...) Geef me een paar weken met een willekeurige speaker van jouw hand en je krijgt 'm verbeterd terug! Jouw benadering van luidsprekerbouw is gewoon te beperkt om de volle potentie uit de units te halen.

Het tarief wat ik voor m'n diensten vraag is zeer bescheiden

Beste allen,

Ik zal spido laten voor wat ie is. De enige manier om dat te doen is om hear.nl te verlaten. Er is hier namelijk niemand die hem in de hand kan houden, dat lukt niet met iemand die het leuk vindt om te 'trollen'. Als je dat zelf eigenlijk niet leuk vindt, hou je het maar vrij kort vol om hier gevat op te reageren. Daarna slaat de ergernis weer toe.

Net als DIY_Freak wil ik dat mijn hobby leuk blijft. Forummen is voor mij begonnen op hifi.nl en onderdeel van de hobby geworden. Daar werd het echter vaak al minder leuk, zowel door mensen als spido en aanverwanten maar ook door het gedrag van de moderators aldaar.

Hear heb ik geen irritant gedrag gezien van moderators. Ik heb geen enkel gedrag van hen gezien. Dat werkt dus ook niet.

Bij deze verlaat ik dit forum. Het waren alles bij elkaar toch een leuke drie maanden. Ik zal hear.nl nog wel bezoeken als lezer, met name de betonnix draad van Erik is erg leuk. Maar spido heeft bij deze zijn volgende slachtoffer gemaakt. Ik ben niet zielig hoor, er zijn gelukkig genoeg andere mogelijkheden.

Voor het vervolg op dit draadje, kijk maar op audiofreaks.nl. Binnenkort openen we wel een nieuw onderwerp over de scheidingsfiltertechnieken. Ik hoop dat DIY_Freak daar nog een en ander op een rijtje wil zetten en dan zal ik wel aanvullen met wat plaatjes.

Hartelijke groeten allemaal,

Jeroen

Beetje flauw Jeroen om dan maar te vertrekken. Je kunt trollen op een forum gewoon negeren als je dat wil. Dat is nou zo aardig aan een forum.

De discussie over filters wordt er door Spido niet minder om. Wel door het ge-oh over het ge-oh.

;)

Beste allen,

Ik zal spido laten voor wat ie is. De enige manier om dat te doen is om hear.nl te verlaten. Er is hier namelijk niemand die hem in de hand kan houden, dat lukt niet met iemand die het leuk vindt om te 'trollen'. Als je dat zelf eigenlijk niet leuk vindt, hou je het maar vrij kort vol om hier gevat op te reageren. Daarna slaat de ergernis weer toe.

Net als DIY_Freak wil ik dat mijn hobby leuk blijft. Forummen is voor mij begonnen op hifi.nl en onderdeel van de hobby geworden. Daar werd het echter vaak al minder leuk, zowel door mensen als spido en aanverwanten maar ook door het gedrag van de moderators aldaar.

Hear heb ik geen irritant gedrag gezien van moderators. Ik heb geen enkel gedrag van hen gezien. Dat werkt dus ook niet.

Bij deze verlaat ik dit forum. Het waren alles bij elkaar toch een leuke drie maanden. Ik zal hear.nl nog wel bezoeken als lezer, met name de betonnix draad van Erik is erg leuk. Maar spido heeft bij deze zijn volgende slachtoffer gemaakt. Ik ben niet zielig hoor, er zijn gelukkig genoeg andere mogelijkheden.

Voor het vervolg op dit draadje, kijk maar op audiofreaks.nl. Binnenkort openen we wel een nieuw onderwerp over de scheidingsfiltertechnieken. Ik hoop dat DIY_Freak daar nog een en ander op een rijtje wil zetten en dan zal ik wel aanvullen met wat plaatjes.

Hartelijke groeten allemaal,

Jeroen

Daar zit-ie ook hoor, alleen heet hij daar Joboton. Hoe zou hij toch aan die naam gekomen zijn?

Beste mensen,

Een allerlaatste reaktie dan.

Het is geen kwestie van flauw. Ik heb geen zin om rechtstreeks denigrerende posts te negeren. Ik weet dat spido op het andere forum als joboton voortdurend op het randje zal gaan zitten van wat de mods daar toelaten. Ik zie wel hoelang ik dat volhoud ;) . Voordat ik ging forummen heb ik me ook al 15 jaar uitstekend met deze hobby vermaakt...

Groetjes en tot kijk op andere fora, Jeroen

(...) Daar zit-ie ook hoor, alleen heet hij daar Joboton. Hoe zou hij toch aan die naam gekomen zijn?

Beste Joboton,

De Joboton die daar zit, heeft (nog!) ESL's van Quad.

Net zoals de Kermit die daar zit, overigens.

De Spido die hier zit, heeft Perfect Performer luidsprekers.

De Spido die hier zit, kan dus nooit de Joboton zijn die daar zit.

Toch? :unsure:

Kom op, diy freak en jeroen_d. Overal is wel eens gezeur. Reageer dan niet op hem als je er niet tegen kunt. Er blijft genoeg leuks over hear.

Klopt. En ik begrijp de reactie van Pjotr die het flauw noemt. En dat het ge-oh over het ge-oh net zo sfeerbepalend is. Daar ben ik het eigenlijk ook mee eens.

Dat verandert echter niet het feit dat de lol er danig vanaf gaat met directe aanvallen van Spido. Iedere keer nadat het de spuigaten uitloopt, lijkt het weer wat beter te gaan. Korte tijd geleden had ik het idee dat we de goede kant op gingen, zowaar wat respect over en weer. Maar het vervalt keer op keer in dit soort ontsporingen.

Wat dit experiment betreft gaan we verder op www.audiofreaks.nl en www.hififorum.nl. De mods daar zijn veel actiever in het onderdrukken van sfeerbedervende posts. Tzt komen er hear wel verwijzingen naar het vervolg van het experiment omdat daar interesse voor blijkt te zijn.

Ik was vroegah groot verstander van zelfregulering, maar dat is er nu een beetje af. Uiteraard blijf ik nog wel rondkijken hear, maar als ik alle forums even actief wil bezoeken is dat een dagtaak.

Bedankt in ieder geval voor jullie participatie hier en in andere threads.

Groet,

Hans L

Beste Joboton,

De Joboton die daar zit, heeft (nog!) ESL's van Quad.

Net zoals de Kermit die daar zit, overigens.

De Spido die hier zit, heeft Perfect Performer luidsprekers.

De Spido die hier zit, kan dus nooit de Joboton zijn die daar zit.

Toch? :unsure:

Neem een ander in de maling.. :lol:

• 3 weeks later...