Jump to content

Scheidingsfilter technieken

jeroen_d
 Share

Recommended Posts

Beste Erik,

"Negatieveling"? Ikke?

Nou ja, zeg!

Er was afgesproken dat met een toverkastje van Jeroen via jouw Acoustats fasedraaiingen zouden worden gemaakt, zoals die in conventionele driewegsystemen optreden.

De weergaveveranderingen zouden gehoormatig (aan muziek) worden beoordeeld en er zouden blokgolfmetingen worden verricht.

Ik heb mijn goede vriend ertoe overgehaald om speciaal voor dit experiment een nieuwere-generatie dubbelstraals oscilloscoop aan te schaffen: eentje met een ingebouwd computertje en (dus) reken- en geheugenfuncties.

En vervolgens blazen Jeroen en Freak de zaak weer af.

Nu gaan ze de invloed van wisselfilters op systemen bestaande uit woofers, middentoners en tweeters beoordelen aan systemen die daar nauwelijks verwantschap mee vertonen.

En dan mag ik niets zeggen?

Tssss....!

nou ,

dan had je dat toch gewoon kunnnen zeggen. :)

dat je liever met de acoustat en toverkastje het experiment had uitgevoerd , omdat je net een hele mooie scoop had geleend.?

en misschien kunnen we het alletwee doen ?

altijd vriendelijk blijven , deed ik ook toen jij mij uitschold voor vliesridder ;)

...... Erik is vast wel in voor zoiets, als ik de verschillende tests rond CD-spelers en kabels mag geloven. Hij zit sowieso al te dubben hoe hij nu verder gaat met zijn betonnix, dus misschien levert dit ook iets voor hem op :)

Groetjes, Jeroen

beste jeroen ,

ik doe mee, :)

Mooi! Overigens, doordat ik voor dit experiment toch een kastje moet maken met wisselfilters kan in

Ik heb mijn goede vriend ertoe overgehaald om speciaal voor dit experiment een nieuwere-generatie dubbelstraals oscilloscoop aan te schaffen: eentje met een ingebouwd computertje en (dus) reken- en geheugenfuncties.

En vervolgens blazen Jeroen en Freak de zaak weer af.

Nu gaan ze de invloed van wisselfilters op systemen bestaande uit woofers, middentoners en tweeters beoordelen aan systemen die daar nauwelijks verwantschap mee vertonen.

En dan mag ik niets zeggen?

Tssss....!

Beste Spido,

Ben toch wel benieuwd wat je nou met die computergestuurde dubbelloops scoop wilde bereiken als je die op Eriks speakers loslaat.

Jeroen heeft volgens mij meetspullen zat en het gaat toch om hoe het klinkt en niet om hoe het meet?

;)

(...) Ben toch wel benieuwd wat je nou met die computergestuurde dubbelloops scoop wilde bereiken als je die op Eriks speakers loslaat.

Jeroen heeft volgens mij meetspullen zat en het gaat toch om hoe het klinkt en niet om hoe het meet?

;)

Beste Pjotr,

Blokgolfmeting m.b.v de oscilloscoop is de geijkte methode om de fasecoherentie van de akoestische output van luidsprekers te meten.

Naar mijn inschatting was Jeroen daartoe eerst alleen niet in staat, en was hij er later ook niet meer toe bereid.

"Hoe het klinkt" heeft met fasecoherentie te maken, maar ook nog met een heleboel andere zaken. Als je wilt vergelijken, moet je daarom slechts

(...) Ben toch wel benieuwd wat je nou met die computergestuurde dubbelloops scoop wilde bereiken als je die op Eriks speakers loslaat.

;)

Beste Pjotr,

Blokgolfmeting m.b.v de oscilloscoop is de geijkte methode om de fasecoherentie van de akoestische output van luidsprekers te meten......

beste spido .

leg me eens uit over die blokgolven.

ik zie jou steeds schrijven over "blokgolven kunnen weergeven" maar hoe moet ik dit zien??

je stopt een blokgolfsignaal in de speaker en je meet met een microfoon met daarop aangesloten een scope of de blokgolf er ook weer uitkomt ????

en wat gebeurt er met de blokgolf als een speaker hem niet kan weergeven ??

Beste Pjotr,

Blokgolfmeting m.b.v de oscilloscoop is de geijkte methode om de fasecoherentie van de akoestische output van luidsprekers te meten.

Naar mijn inschatting was Jeroen daartoe eerst alleen niet in staat, en was hij er later ook niet meer toe bereid.

Ach met een scoop kun je alleen zien of het wel of niet fasecoherent is Spido. Dat is alles. Met een PC soundcardscoop kun dat in het frequentiegebied waarover het hier gaat ook prima zien.

Afijn ik heb Jeroen ook een fasecoherent 2e orde filter aangedragen, dus wie weet neemt ie het wel mee. Maar fasecoherente filters blijven de vervelende eigenschap van een a-symmetrisch afstraalpatroon houden tenzij je naar een d'Apolito opstelling gaat.

;)

Krijg ik die url nog van je waarin Kreskovsky beschrijft hoe de woofer en tweeter de functie van de 'fill-in' driver kunnen overnemen?

Groetjes, Jeroen

Luiwammes :P:lol: Als je effe Googelt kom je er heel wat over tegen.

Als ik even wat meer tijd heb stuur ik je wel een PB'tje. Passief is het wel wat lastiger maar als je zo'n filter actief wil bouwen stuur ik je zo een een schema'tje.

Wat ben je eigenlijk precies van plan? Actief filters te gaan maken of passief of alletwee?

;)

Krijg ik die url nog van je waarin Kreskovsky beschrijft hoe de woofer en tweeter de functie van de 'fill-in' driver kunnen overnemen?

Groetjes, Jeroen

Luiwammes :P:lol: Als je effe Googelt kom je er heel wat over tegen.

Als ik even wat meer tijd heb stuur ik je wel een PB'tje. Passief is het wel wat lastiger maar als je zo'n filter actief wil bouwen stuur ik je zo een een schema'tje.

Wat ben je eigenlijk precies van plan? Actief filters te gaan maken of passief of alletwee?

;)

In eerste instantie actief, dat is het gemakkelijkst. En gewoon beginnen met de standaard filters, dat zijn al varianten genoeg.

Om het effect van wel of geen fasedraaiing mee te nemen, gebruike men het eerste orde filter. Tweeter in fase geeft op de luisteras een vlakke karakteristiek en geen fasedraaiing. Tweeter in tegenfase geeft ook een vlakke karakteristiek maar een flinke fasedraaiing van 0 tot -180 graden en een 'lobing error' de andere kant op. Als je dan het boxje op zijn kop zet, is het enige verschil nog de fasedraaiing en hebben we slechts

Ok Jeroen het lijkt mij idd het handigste om aktief te filteren.

Btw. hier de link waar je om vroeg:

http://www.geocities.com/kreskovs/CrossoverdocN.html

en hier dat artikel:

http://www.geocities.com/kreskovs/dumm9.zip

Daar beschrijft hij de passieve versie en dat vreet, zoals al genoemd, noodgedwongen vermogen in een weerstand. Maar het gaat om het principe. Met actief filteren heb dat vermogensverlies niet.

;)

Verrek, volgens mij heb ik dat artikel al meer dan 10 jaar geleden gelezen. Toen in een AES journal. Maar in ieder geval kende ik het al. Echter, waar heeft hij het nu over het vervangen van een filler driver door dit signaal aan woofer en tweeter toe te voeren? In ieder geval bedankt voor de url.

Groetjes, Jeroen

Ja het is eigenlijk al een oud principe. Heb er al eens mee geexperimenteerd in een aktieve versie nog voordat ik die artikelen gelezen had. Hij noemt idd niet expliciet het vervangen van een filler driver, dat noemde ik, maar het komt acoustisch gezien wel op hetzelfde neer.

Gr. ;)

In eerste instantie actief, dat is het gemakkelijkst. En gewoon beginnen met de standaard filters, dat zijn al varianten genoeg.

We hebben ook de mogelijkheid om de filters via LspCad Pro te emuleren, oftwel digitaal mbv een meerkaneels geluidskaart en versterker. Ik weet dat je je hand niet omdraait voor een actief filtertje met regelmogelijkheden, maar wellicht is LspCad toch handiger. Omschakelen is letterlijk een druk op de knop en de gewenste akoestische verloop kan met verpletterende precisie ingesteld worden. Bijvoorbeeld echte 1ste orde flanken tot ver buiten het het xo-punt of elleptische filters. Alle vrijheid :)

Volgens mij kun je in LspCad filters alleen tekenen als spoelen en condensatoren e.d. en dat resultaat testen.

Wat handiger zou zijn in dit geval is om de filterfunctie eenvoudigweg in het s-domein uit te kunnen schrijven zoals je dat ook in PSpice kan.

;)

We hebben ook de mogelijkheid om de filters via LspCad Pro te emuleren, oftwel digitaal mbv een meerkaneels geluidskaart en versterker. Ik weet dat je je hand niet omdraait voor een actief filtertje met regelmogelijkheden, maar wellicht is LspCad toch handiger. Omschakelen is letterlijk een druk op de knop en de gewenste akoestische verloop kan met verpletterende precisie ingesteld worden. Bijvoorbeeld echte 1ste orde flanken tot ver buiten het het xo-punt of elleptische filters. Alle vrijheid :)

Das prima als dat gaat en als Pjotr ongelijk heeft (ik ken LspCad pro niet), alleen ik heb zelf geen meerkanaalsgeluidskaart. Dus als we samen testen dan kunnen we dat doen met de computer. Ter voorbereiding vind ik het echter toch wel heel handig om ook mijn eigen middelen te hebben. Die investering voor die opamps is verder geen punt, die kunnen altijd nog van pas komen. Trouwens, ben je dan ook in staat om 4 kanalen, 2 x laag en 2 x hoog te genereren? Aangezien de meeste bronnen stereo zijn vind ik het wel zo handig om met 2 boxjes te testen. De tweede testbox is momenteel, vanavond dus, al in aanbouw ;)

Groetjes, Jeroen

Volgens mij kun je in LspCad filters alleen tekenen als spoelen en condensatoren e.d. en dat resultaat testen.

Wat handiger zou zijn in dit geval is om de filterfunctie eenvoudigweg in het s-domein uit te kunnen schrijven zoals je dat ook in PSpice kan.

;)

Geen s-domein nodig in LspCad Pro. En dat is maar goed ook want ik had met m'n Atheneum-B eindexamen op zak tot nu toe nog nooit van S-domein gehoord :lol:

Je kunt met Lspcad verschillende standaard filters exporteren in een freq curve textfile in verschillende formats. Omgekeerd kun je ook een filtercircuit (passief/actief) laten optimaliseren naar een willekeurige freq curve aan de hand van een importbestand. Alles tussen 1ste en 8ste orde filtering met diverse Q (LR, BW, Bessel of vrije Q keuze in een 2de orde filter) is standaard in gebakken. Als je nog exotischer wilt, zul je de gewenste curve zelf samen moeten stellen.

Da's prima als dat gaat en als Pjotr ongelijk heeft (ik ken LspCad pro niet), alleen ik heb zelf geen meerkanaalsgeluidskaart. Dus als we samen testen dan kunnen we dat doen met de computer. Ter voorbereiding vind ik het echter toch wel heel handig om ook mijn eigen middelen te hebben. Die investering voor die opamps is verder geen punt, die kunnen altijd nog van pas komen. Trouwens, ben je dan ook in staat om 4 kanalen, 2 x laag en 2 x hoog te genereren? Aangezien de meeste bronnen stereo zijn vind ik het wel zo handig om met 2 boxjes te testen. De tweede testbox is momenteel, vanavond dus, al in aanbouw ;)

Groetjes, Jeroen

Dan neem ik de computer toch mee? Ik heb een geluidskaart met 8 discrete kanalen en HT-receiver met een meerkanaals direct input, dus voldoende om onze tweeweg speakers in stereo te beluisteren. Met 8 eindversterkers kan LspCad een 4-weg filter emuleren in stereo.

Er is 1 nadeel: de emulatie kost rekentijd. Er zit dus een vertraging in het signaal. Dat is bij het luisteren uiteraard geen probleem, maar met metingen wel... tenzij de meetsoftware in staat is om een offset van 1 of meerdere seconden in te stellen tussen pulse en meting.

Dan neem ik de computer toch mee? Ik heb een geluidskaart met 8 discrete kanalen en HT-receiver met een meerkanaals direct input, dus voldoende om onze tweeweg speakers in stereo te beluisteren. Met 8 eindversterkers kan LspCad een 4-weg filter emuleren in stereo.

Er is 1 nadeel: de emulatie kost rekentijd. Er zit dus een vertraging in het signaal. Dat is bij het luisteren uiteraard geen probleem, maar met metingen wel... tenzij de meetsoftware in staat is om een offset van 1 of meerdere seconden in te stellen tussen pulse en meting.

Is goed, neem tegen die tijd de computer maar mee. Het snel kunnen switchen met de computer lijkt me vooral voor het luisteren heel handig. Met die vertraging wordt meten dan inderdaad onmogelijk. Meten kan dan altijd nog achteraf met mijn hardware filters.

Groetjes, Jeroen

Geen s-domein nodig in LspCad Pro. En dat is maar goed ook want ik had met m'n Atheneum-B eindexamen op zak tot nu toe nog nooit van S-domein gehoord  :lol:

Tja dat Atheneum is niet meer wat het Gymnasium-B of HBS-B vroeger was. Die onderwijsinflatie toch ook :P:lol:

Maar filters kunnen beschrijven in het s-domijn is wel verdraaid handig als je met filters aan het prutsen bent. Het is de onderliggende theorie. Alleen met frequentiecurven werken is een beetje van achteren naar voren werken en laat niet de onderlinge verbanden zien.

;)