Duck-Twacy Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 In dit beetje als grapje geposte draadje over de peperdure Wavac 833 buizenversterker bedacht ik me dat ook een Nederlande bouwer een soortgelijke versterker gebouwd heeft, die in ieder geval wat indrukwekkendheid niet onderdoet voor de Wavac. Misschien zelfs nog wel een stapje verder gaat. 150 watt SE. Wauw. Zelf kan ik er niet veel over vertellen, alleen dat het groot en zwaar is (280 kilo!!). En zeker geen beginners project (weet niet precies hoeveel volt, maar zal best hoog zijn). Je moet dus wel zeer goed weten wat je doet, als je hier aan begint. Prachtig gebouwd (vind ik, moet heel wat uurtjes gekost hebben). Met een beetje geluk ga ik hem nog eens in levende lijve bekijken en beluisteren (Oh mama). Ben zeer benieuwd. Wellicht haakt de (veels te bescheiden) bouwer nog in op iets meer te vertellen als er zinvolle reacties zijn. In ieder geval kun je op diyaudio ook wel wat meer achtergrond vinden. Okay dan nu wat pic om van te genieten Deze was iets te groot Petje af hoor, voor zo'n bouwprestatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Ja, tevens moet je redelijk investeren in ijzer Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Jeetje mina, wat een ding, Mag ik het energie bedrijf wel bellen voor een eigen voedingskabel vanaf de kracht centrale vandaan Ongelooflijk zeg, heeft die daar ook Frankenstein mee opgewekt. Daar zullen idd heel wat uurtjes en centjes inzitten Groetjes Theo. Effen die foto's opslaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Ja, tevens moet je redelijk investeren in ijzer En dan nog voldoende pecunia overhouden om de elektriciteitsrekening te betalen Mooie foto's Duck. 'Tis weer eens wat anders dan een openhaardvuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fritzzel Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Beste forumgenoten, Wat een waanzinnig audiorack, daar heb je echt geen breedbeeld scherm meer bij nodig. Vraag me alleen af wat partner/schoonmaker en eventuele kinderen en huisdieren van al die hete en hooggespannen onderdelen vinden? En natuurlijk ben ik reuze benieuwd wat er in dat leuke kartonnen doosje links zit? Reserve onderdelen?, zekeringen... Kortom wat een vragen allemaal, en nu de belangrijkste klinkt dit nou ook evenredig naar de geleverde inspanningen en het geinvesteerde vermogen? Groeten Fritzzel gezien het feit dat ik een vinyldraaidoos zie staan zal er in ieder geval wat gekraak, gekras en geruis en vervorming hoorbaar zijn, als die versterker met zoveel trafo's spoelen en verbindingen nu maar niet bromt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 augustus 2004 Author Report Share Posted 21 augustus 2004 De foto's zijn niet van mijzelf maar van de bouwer. Natuurlijk kost dit een stuk meer dan meeste buizenamps en zal het zeker voor de gemiddelde student onbereikbaar zijn. Daar gaat het ook verder niet om. Het is gewoon een prachtig voorbeeld waar een enthousiaste diy-er toe in staat is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dit moet maken of dat dit de ultieme versterker is voor iedereen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Dit moet je ook een beetje als een uitdaging zien voor iemand die al veel gebouwd heeft. Iemand met een diy-audio-virus in het bloed. Voor zoiemand (tenminste dan spreek ik ook voor mezelf) is het bedenken en bouwen minstens (!) net zo leuk als het luisteren... Vraag me overigens af hoeveel dit nu echt verbruikt. Een 150 watt klasse A verbrand ook dik een kilowatt (als het niet meer is). Deze geeft tenminste nog sfeervol licht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 augustus 2004 Report Share Posted 21 augustus 2004 Ik had toevallig een aantal maanden geleden een kort bezoekje bij de bouwer omdag ik van hem een target muurplatform had gekocht. Behalfe dat de set er fantastisch uitziet, is het geluid net zo fantastisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reinout Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Goedenavond, Duck-Twacy heeft een aatal foto's van mijn versterkers op dit forum gezet. Onwijs leuk ! Links en rechts zijn er wat vragen opgekomen en ik probeer die te beantwoorden: - Het audiorack is eigen ontwerp. Toen ik alle losse componenten bij elkaar had gezet kwam ik op een grondmaat van 75 x 52 uit. Daar is niets commercieels voor te vinden. Laat staan het gewicht: een enkel voeding weegt al 77 kg. Bij een fabrikant van aluminium profielen (voor de bouw van lopende banden van fabrieken) ben ik geslaagd. En nog in het zwaar kan. - Over zwart gesproken: ben reuze blij met de draaitafel. Voor mij geen strijd vinyl OF cd. Het is "EN". Natuurlijk heb je bij vinyl "last" van een verwaalde tik. Maar klinken doet het ! - Het voordeel van zelfbouw is dat je zelf alles kan bepalen. Lekker over-gedimensioneerde trafo's (en dus kleiner extern veld), onderlinge plaatsing, afstand, afscherming.....geen brom. - Ik heb de mogelijkheid de hoogspanning op de 833-buis op 1000 / 1200 / 1400 volt te zetten. Bij 1400 V heb ik 100 W SE ter beschikking; bij 1000 V "slechts" 70 W. Meer dan voldoende voor mij. Buiten de extra power had 1400 V geen toegevoegde waard; dus standaard nu met deze buizen op 1000 V. In een andere combinatie met verschillende 6SN7 (ingangsbuis) - 300B (driver) - 833A/C (eindbuis) kan het weer wel uitmaken. De Wavac 833 versterker levert trouwens 100 ~ 150 W (afhankelijk van type). - Jullie hebben volledig gelijk met verstoken van energie. Alleen de gloeidraden van de 833 lusten al 10 V / 10 A. Da's al 100 W per buis !. Op een warme zomerdag is een middagje draaien dan ook beslist een aparte ervaring. Ik zou graag een paar foto's bijvoegen, heb er hier zat ....maar daar snap ik helemaal niets van hoe dat werkt. www.dom.com/img ? Da's zeker niet mijn vakgebied. Met vriendelijke groet, Reinout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Ik vind het verschrikkelijk kwa uiterlijk...ik bedoel wie wil er zoiets in huis hebben een kerncentrale onderhand. Maarja eerlijk is eerlijk een zeer gewaagd project!! Zoiets mag je gerust een biertje ofwat opdrinken als dat klaar is. Maarja ik denk dat je iedere week een inval krijgt...weedkwekerijen enz wordt er dan gedacht op het buro gezien die hoge rekening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Ik zou graag een paar foto's bijvoegen, heb er hier zat ....maar daar snap ik helemaal niets van hoe dat werkt. www.dom.com/img ? Da's zeker niet mijn vakgebied. Kijk daar ga je met je goeij gedrag Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 ...ik bedoel wie wil er zoiets in huis hebben een kerncentrale onderhand. Ik Ik vind het gewoon geweldig Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Je moet als volgt een plaatje plaatsen (kijk maar in de post door te quoten hoe het moet), hou er rekening mee dat als maximale breedte zo'n 500 pixels mooi is Schitterende set overigens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 Hallo Reinout, leuk dat je als bouwer ook even reageert (hoewel de vragen tot nu toe niet vreselijk diepgaand zijn). Zelf ben ik benieuwd naar hoe deze versterker zich nu verhoudt ten opzichte van voorgaande versterkers die je bezeten en/of gebouwd hebt. Plaatjes moet je eerst ergens op een webserver zetten en kun je vervolgens posten met behulp van de [ img ] en [ /img ] tags (hoer staan bewust teveel spaties, ander krijg ik foutmeldingen) Als je een quote van een bericht met plaatje doet, zie je wel wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Distortion Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Wat een indrukwekkend project. Het dwingt zeker veel respect af! Hoeveel tijd heeft dit gekost? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 ...ik bedoel wie wil er zoiets in huis hebben een kerncentrale onderhand. Ik Ik vind het gewoon geweldig Oww begrijp me niet verkeerd ik heb alle respect voor de man die dit gebouwd heeft. Ik heb nog nooit zoiets gezien nog gehoord..en idd het ziet er zeer impressive uit. Maarja je moet er maar net zin in hebben zoiets in je huiskamer teplanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Maarja je moet er maar net zin in hebben zoiets in je huiskamer teplanten. Of een wand vol...ehh..."wapens" Smaken verschillen Ik vind het er schitterend uitzien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reinout Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Goedemiddag allen, een paar vragen beantwoorden; - Frittzel: het kartonnen doosje op het rek is een van de vele pakketjes die hier binnekomen en/of vertrekken. Als ik componenten nodig heb voor een project heb ik een gezonde grijp-en-graai voorraad. Maar zeker niet alles. Gelukkig kom je via internet vaak die persoon tegen die dat item wel heeft. En een ruilhandel is zo opgezet. Zo kreeg ik net een handje fraaie weerstanden uit amerika. Geruild met een stel buizen uit Litouwen. Voor het DAC-project komen leuke spullen uit Maleisie; geruild voor een paar buisvoeten 833. Mocht ik werkelijk alles nieuw van de fabriek af kopen wordt het ook voor niet-studenten onbetaalbaar. Het blijft een hobby ! En graag zoveel mogelijk met gesloten beurs. - Distortion: het schema en de berekeningen erbij kostte een jaar. En alhoewel het schema er buitengewoon simpel uitziet, zit er echt wel een nieuw gemaakte formule aan ten grondslag voor de berekening van enkele condensatoren/spoelen. Het is namelijk geen standaard SE-versterker, maar een parafeed-variant. En dat gebeurt niet vaak met dit soort eind-trioden. Nieuw....dus geen referentie. Dan dus alles zelf. Vervolgens een jaartje componenten sprokkelen. De transformatoren zijn allemaal op specificatie gemaakt, maar de overige electrische componenten (van weerstand tot mA-metertje) zijn binnegekomen via de ruilhandel en Ebay ! De mechanische bouw kostte enkele maanden (de bovenplaten zijn 4 mm RVS....lasergesneden). Het echte soldeerwerk exact 1 week door 2 personen. Alleen voor die soldeerweek heb ik een vakantie opgenomen; de rest is in de stille uurtjes gebeurt. - Muziekfreak. Ach....over smaak valt te twisten. De uitdaging (hobby) lag in het maken van een versterker die eens wat anders was. Hiervoor had ik een gezonde PPP300B-versterker (parallel push pull, dus 4 300B's per kanaal). Veel van geleerd. En nu iets anders. De 300B leek mij als driver heel geschikt. Vervolgens een mooie eindpit erbij zoeken: 808, 838, 304TL, 250TL, etc. En bij die buizen kom je door de specs al snel tot een grote versterker. De klank vind ik goed. Da's natuurlijk persoonlijk. Sterk punt: erg fraai stereo/afbeelding. Strakke bas, zonder wollig gebeuren. Te verbeteren: is het nu nog te vroeg voor. De versterker is pas in januari gereed gekomen. Er zijn al wel 4 trafo's veranderd om de boel technisch te optimaliseren. Klankmatig weet ik niet wat aan deze bakken anders moet. Vandaar een nieuw project: de DAC. De hobby blijft tenslotte. - Beunky/Duck-Twacy: duidelijk met aanwijzingen hoe foto's te plaatsen. Maar als ik het goed begrijp moet ik dan eerst foto's op een webserver plaatsen. Nou zit ik bij Chello en ik ben er nog niet uit hoe dat daar moet. Wordt vervolgd. Ik zal een paar foto's naar Duck-Twacy sturen. Dan kan die ze vast sneller er op krijgen. met vriendelijke groet, Reinout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Nou de beloofde nieuwe foto's, met onderschrift van Reinout phonotrap met externe voeding. signaalweg: 6C45 - passieve RIAA - 6C45 - interstage - 6SN7 - outgangstrafo. rack in aanbouw. metaalwerk (4 mm RVS boven- en onderplaten). vrij volle voeding. vrij lege versterker. voeding: iedere buis heeft eigen powersupply lijn (eigen trafo, smoorspoelen-set, etc). En vaak nog voor de gloeidraad / hoogspanning gescheiden. Vandaar 36 gebruikte trafo's en spoelen. Toegift Btw, plaatjes en dergelijke kun je met FTP (file transfer protocol) naar de webspace (gewoon een harddisk bij je provider) copieren. Je hebt losse programma's, zoals WS_FTP en cuteFTP (gratis), Exceed (niet gratis) maar in XP pro of windows2000 zit het ook standaard (maar dan met ascii interface, tik maar "ftp" in aan de commandprompt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Maarja je moet er maar net zin in hebben zoiets in je huiskamer teplanten. Of een wand vol...ehh..."wapens" Smaken verschillen Ik vind het er schitterend uitzien Das voor lastige luisteraars zoals jij dus met andere woorden functioneel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 augustus 2004 Author Report Share Posted 27 augustus 2004 Wel nu hem irl gezien en gehoord te hebben: a. In het echt ziet ie er nog mooier/indrukwekkender etc uit. dan op de pics b. Hij klinkt zoals ie eruit ziet (om het maar even simpel te zeggen, ik ga geen review schrijven) Het laag doet absoluut niet onder voor een goede transistor versterker en zeker stukken beter dan een solid state met budget voeding. Het hele geluidsbeeld is fraai, met grote rust en gemak. Dat gemak en die vanzelfsprekendheid deed me een beetje denken aan een andere indrukwekkende buizensetup van een superbouwer uit het oosten van het land. Ook die versterker klonk neutraal en ongekleurd, nooit vermoeiend of te druk. Alleen deze versterker kan ook nog eens de ramen laten rammelen als het moet (hetgeen we maar niet geprobeerd hebben, gezien het tijdstip). En dan de inzet, geduld, kennis, creativiteit etc. die dit moet vergen om dit alles voor elkaar te krijgen. Werkelijk ongelovelijk. Een bijzondere ervaring, Reinout bedankt voor de gastvrijheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 Indrukwekkende set versterkers , de voor-, hoofdtelefoon-, phonovoor-, eind-versterker alles heeft zijn eigen (indrukwekkende voeding, waarvan die van de eindversterkers gigantisch is ) De afwerking van het geheel, inclusief het "audiorekje", is van een welhaast ziekelijke (en dat is niet negatief bedoeld ) perfectie Ook het filter van de Monitor Audio 20 is "flink" onder handen genomen, waarmee ik bedoel dat er niets meer van over is Ik moet eerlijk zeggen dat het karakter van de diverse M.A.'s die ik gehoord heb, zeker in het hoog, niet meer terug heb gevonden daar waar de originele nogal eens een wat scherp randje vertonen was dat hier niet terug te vinden. Rest mijn nog om, een zeer enthousiaste, Reinout hartelijk te bedanken voor de gastvrijheid en de versnaperingen p.s. veel succes met de voortzetting van de zelfbouw want dat er meer komt staat vast, een beetje zelfbouwer is nooit klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 zelfs intern ziet het er mooi uit. Meestal is dat zo'n zooitje. Zelfs dat is mooi afgewerkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 Idd wijx, die man heeft er echt iets van gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2004 Author Report Share Posted 28 augustus 2004 Zoals Ruud al schreef, Reinout is een absolute perfectionist. Zo vind hij (als ik het goed zeg) de $360.000 Wavacs maar niks van binnen (na het zien van een pic van het innerlijk). Over trafowikkelen kan hij volgens mij uren praten (ga ik niet allemaal herhalen). Omdat Reinout vaak experimenteert met de schakeling en de compenten keuze kwam ter sprake hoe dat ging. Regelmatige wordt een versterker opnieuw (geheel of gedeeltelijk) opgebouwd. Eerst wordt een schakeling gestest met goedkope componten, zoals blokjesweerstanden. Later, als het goed werkt. de mooie componenten. Ik dacht dat ie die goedkope cementweerstanden van een paar dubbeltjes bedoelde die je vaak in low budget speakerfilters vind: Reinout bedoelde echter deze (Caddock MK132 links) Deze kosten normaliter $4 - $ 7 per stuk (afhankelijk van de waarde). Dit zijn weerstanden die vind je alleen in de allermooiste commerciele apparatuur. Oeps. zal maar niet zeggen wat de "mooie" weerstanden kosten. Het leuke is overigens dat veel via ruilhandel verkregen wordt (ebay).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 Oeps. zal maar niet zeggen wat de "mooie" weerstanden kosten. haha die schok heb ik gelukkig overleefd Hoeveel buizen zitten er nu eigenlijk in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts