Jump to content

Prachtige 833 buizenversterker

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Als ik het goed heb een 833 en een 300B (als stuurbuis) per kanaal in de eindversterker. De hoofdbuis de 833 kan op verschillende spanningsniveaus worden gezet (tot ruim boven de 1000V meen ik). Hij geeft leuk licht en wordt zo'n 200 gr celsius (aan de buitenkant).

Bepaald geen kinderspeelgoed dus :D

Edit er moet ergens nog een 6sn7 buis zitten (3 per kanaal dus).

ik was namelijk dit aan het lezen

voeding: iedere buis heeft eigen powersupply lijn (eigen trafo, smoorspoelen-set, etc). En vaak nog voor de gloeidraad / hoogspanning gescheiden. Vandaar 36 gebruikte trafo's en spoelen.

Dus per buis 9 spoelen of trafo's is dat niet erg veel? Don't shoot me ik heb niet zoveel verstand van buizenversterkers en zeker niet zulke grote

Reinout moet dat maar uitleggen als ie nog eens passeert. Heeft iets te maken me het gegeven dat de 833 een zendbuis is en geen audio buis. Er is kennelijk veel voor nodig om hem op de juiste spanning te krijgen. Overigen kunnen dergelijke buizen naar ik begrepen heb tot boven 2000 Volt worden toegepast en zijn ze oerdegelijk. er zijn overigens nog veel grotere buizen (in de zendwereld).

De trafo's zijn overigens allemaal op maat gemaakt en perfect geassembleerd.

Goedemorgen Wijx,

dank je wel voor het compliment (binnezijde netjes). Nou is dat eigenlijk wel logisch:

- met dit soort grappige voltages wil ik een overzichtelijke lay-out hebben waarbij de hoogspanning duidelijk "zichtbaar" is.

- zelf kom ik uit de radar- en laserwereld. Doe maar eens een radarkast open: da's nooit een dradenbrei, maar opgebouwd met nette draadbomen. En waar je mee omgaat....raak je dor besmet.

Aan de hoeveelheid trafo's en spoelen kom ik zo:

++ Signaal weg is: ingangstrafo - 6SN7 - interstage - 300B - interstage - 833 - uitgangstrafo. Voor de muziekweg dus 4 stuks.

++ Voedingen:

- voedingstrafo gloeidraden 6SN7/300B

- voedingstrafo "hoogspanning" 6SN7/300B (incl bias-aftap)

- 2 (smoor)spoelen voor de gloeidraden 6SN7

- 2 (smoor)spoelen voor de gloeidraden 300B

- voedingstrafo gloeidraad 833

- 2 (smoor)spoelen gloeidraad 833

- voedingstrafo hoogspanning 833

- 2 (smoor)spoelen hoogspanning 833

4 + 1 + 1 + 2 + 2 + 1 + 2 + 1 + 2 = 16 per versterker. En ik heb links/rechts: dus 32 in het totaal. Je hebt gelijk....ik had 36 neergezet. Het zijn er slechts 32.

Aan de hoeveelheid muzieksignaal-trafo's kan ik weinig veranderen. Eigenlijk kan je de voedingstrafo's samennemen. Dat scheelt veel qua ruimte en gewicht MAAR je levert nogal wat kwaliteit in. En daar ik dit toch een te mooi project vond ben ik maar voor de grote aanpak gegaan. Niet geheel consequent: de 6SN7 + 300B hebben een gezamelijke gloeidraadtrafo en "hoogspanning"trafo.

En da's PRECIES waarom ik niet zo van gecombineerde trafo's houd: je vraagt om problemen als je erg veel uiteenlopende voltages vanuit een enkele trafo wil hebben. Zo'n 5 V (300B) en 6,3 V (6SN7) van eenzelfde grootte-orde is prima te combineren. Hoogspanning daarbij is al een uitdaging. Dan verwacht je dat een trafo tegelijkertijd van heel weinig heel veel kan leveren (gloeidraad) en van heel veel slechts een beetje (hoogspanning). Die 2 zaken zullen elkaar beinvloeden. Natuurlijk is er met juiste compartimentering en wikkelingen veel te organiseren in de trafo; en de juiste voltages zullen zeker aan de taps beschikbaar zijn. Maar zo'n 833 gloeidraad met een inrush van 20 ampere zal toch echt wel een gecombineerde wikkeling beinvloeden.

Vanuit eerdere projecten gebruik ik graag een schakeling met 2 (smoor)spoelen per voedingslijn. De eerste is slechts een kleintje (om het topje de gelijkgerichte voedingspuls af te kappen), de tweede een grote (als snel leverbaar energievat). Een enkele smoorspoel (pi-filter) laat toch een rimpel door. Een dubbele smoorspoel is heel stil.....maar te traag. De combinatie klein / groot heeft best-of-both-worlds. En het is nog eens goed voor je eerste condensator achter de kleine spoel. Normaal krijgt die de volleklap uit de gelijkrichter.....en nu is de top er al af. Dat levert verlenging levensduur op !

Duck-Twacy maakte een opmerking over zendbuizen. Correct ! De 833 is van huis uit een buis uit de zendwereld. Daar wordt vaak met hoge voltages gewerkt. De 833 was rond WOII zo ongeveer de "zwaarste" luchtgekoelde triode. In de 50-, en 60-er jaren zijn er een hele zwik bijgekomen die op werkelijk fenomenale voltages werken. Ik zal via Duck-Twacy een geinig fotootje sturen van een Eimac 450TL. Orey Block (Amerika....waar anders) heeft hier een audio-versterker mee gemaakt. Deze werkt op 4200 Vol; levert nu 150 W SE klasse A.

En zo heb je nog de 304TL/TH, 750 TL/TH, 1000 TL, 152 TH, 806, 810, 812, en toen begonnen langzaam de eerste keramische buizen hun entree te doen. Maar nog steeds zijn er heel veel van dit soort glazen buizen in gebruik in de zendwereld.

Tot horens,

Reinout

• 6 years later...

Reinout is nog actief op een ander forum. Weet alleen even niet meer welk.

Een PM zou wellicht hier ook nog wel werken al het email adres nog klopt. Zelf ben ik zijn email adres kwijt geraakt na een HD crash.

Goedenavond allemaal,

nou kom ik eigenlijk nooit op dit forum. Als ik wat wegschrijf doe ik dat vooral op www.diyaudio.com en www.zelfbouwaudio.nl. Ik vind dit forum te lastig om foto's toe te voegen (ben een absolute digibeet); bij die andere sites is dat veel makkelijker.

Er kwamen wat vragen voorbij:

- de buis zelf: ik ben afgestapt van de 833A. Niet omdat die slecht was....maar omdat er een veeeeeeel mooier alternatief is. De Philips TB3/1000. Niet alleen veel mooier gemaakt; ook geluidstechnisch net iets mooier. Via een Frans buizendepot heb ik me gelijk een levensvoorraad aangeschaft (niet voor de verkoop !)

- mijn audio partner-in-crime is met de grote (al eerder aangehaald tiscali/fishbowl site) broer aan de slag gegaan: de TB3/2000. Da's nog eens precies 2 x zo groot. Ik zal vanavond nog wat foto's op zelfbouwaudio.nl zetten. Zelf is de maker nog aan het fijntunen...en het duurt nog wel even voordat zijn site is bijgewerkt (eerst genieten van gedane arbeid).

- gewichten....ik startte ooit met de 833-versterker als een 280 kilo item. Da's nu bijna 350 kilo geworden. Links en rechts een trafo vergroot. En vooral met spoelen lopen spelen. Er zat een hummmmm in een 8 kilo E126-spoel. Die is nu ingepakt in een RVS behuizing op rubber trillinsdempers ingegoten in 3 kilo epoxy en 11 kilo lood.....en dat 2 keer. Dan is er geen brom meer....hoogstens een extra hernia.

- levensduur: nog steeds draai ik met de eerste set 6SN7's (sinds 2004 niet gewisseld), sinds 2007 dezelfde set 300B's (wel om de tijd andere beluisterd; ik blijf terugvallen op de EMLs) en TB3/1000's.

Groetsels,

Reinout

Hoi reinout prachtig spul ik zou het best eens willen horen , is er geen huis kamervriendelijke versie van te maken :D , als je de klank zou moeten schrijven hoe zou dat zijn , de wavacs 833 bijv. staan erg goed bekend en als ze net zo goed zouden zijn zit je misschien voor minder geld eerste rang .

gr hj

Hoi Reinout,

Had jij je buizenversterker niet bij je (spelend en wel) op de laatste zelfbouwdag in Breda?

Als het die is, heb ik mij er nog uitgebreid en bewonderend aan staan vergapen....

Groetjes,

Hein.

Goedemorgen allemaal,

weer een paar vragen. Ik probeer er de antwoorden bij te zetten.

Hein: in Breda had ik de "kleine bakken" bij me. Zelfde schakeling; zelfde type zendbuizen (maar nu een 35TG).....maar slechts 55 kg per monoblok. Da's nog NET mee te nemen. Bouwwijze, componentkeuze (en zelfs merken) zijn allemaal gelijk. Natuurlijk is er een verschil in geluid....maar da's juist volume. In combinatie met de Ref3A's die ik mee had genomen gaf dat een zeer warm geluid. Dat is vooral te wijten aan de Ref3A's die een lekkere bas/midboost geven om het gemis aan het allerlaagste laag te camoufleren. De bakken zelf zijn ook wat warmer klinkend dan de TB3/1000....is zo te verhelpen...simpele ingreep met een condensatortje in de eerste trap.

Ruud: de foto van de veiligheidskooien is al jaren geleden genomen. Nog in het vorig huis. Daar stond de installatie in de woonkamer en waren de kooien vaak geplaatst om te nieuwsgierig bezoek iets veiligheid te bieden. Na de verhuizing is de installatie verbannen naar zolder. Dat klinkt dramatisch; is het niet. De hele zolder (plat dak; complete verdieping) is nu mijn audio-domein. Is niet erg. ...... Maar daar heb ik de kooien nog nooit geplaatst. En dan kan je ook niet zien dat ik al tijden draai met zelfbouw SOUPs (Tony Gee). De MA Studio 50's (trouwens zwaar gemodificeerd) zijn toen snel verkocht.

Henk Jan: Al meer dan 10 jaar geleden heb ik met WAVAC/Shisido gecorrespondeerd over hun schakeling (mag ik trouwens het buizenboek van Shisido gelijk aanraden voor iedereen die de neiging heeft iets te gaan doen met zendbuizen). De schakeling zit prima in elkaar. Mijn probleem met WAVAC is de uitvoering. Van buiten is het toppie (fraai CNC-gebeuren); van binnen is het eigenlijk te sip voor woorden. Sippe printplaat (!) en bedrading. En op de trafo's na eigenlijk heel eenvoudige componenten. Dezelfde kwaliteit die je in een Chinese pindabak ziet. En dat voor dat geld ! Ik heb de WAVAC's horen spelen (een van de eerste 833-varianten; niet de latere SH-833); dat klonk prima en was juist de aanzet om een eigen ontwerp te starten.

Ja....het kan kleiner. Maar je krijgt nooit precies hetzelfde geluid. Iedere buistype is uniek en heeft een bepaalde klank. Dat geldt net zo goed voor zendbuizen. Met een TB3/1000 of 833 kan je zonder problemen ergens tussen de 50 en 100 watt halen (afhankelijk van de anodespanning). Wil je hoger moet je naar een Eimac 450TL, 750TL of 1000TL als je Amerikaans wil blijven. Of een TB3/2000 als Europese keuze. Eimac/Amerikanen hebben veeeeeel keuze in groot/groter/grootst. De grootste audiobakken die ik ken zijn op basis van een Eimac 450TL; da's ENORM. Ik heb nog nooit een 750 of 1000TL versterker voor audio gezien.

Als je kleiner wilt kan dat eenvoudiger. Je kan beginen met een 25T/3C24...levert een watje of 5 op. De 35TG doet 10 watt (mijn huidige kleine keuze). Volgende optie is de 100TH. Erg makkelijk want die is direct voor een 35TG inwisselbaar (doe ik ook in mijn bakken). Dat levert alleen maar wattwinst op bij een hogere anodespanning. Ik draai nu op 837 volt.....ga ik richting de 1200 kan ik met een 100TH zo maar 25 watt halen.

Toen ik mijn 833 bakken af had heb ik nog eens goed naar een WAVAC geluisterd....en ik kan meer dan tevreden zijn. En mijn bakken zijn alleen maar verbeterd in de tussentijd. Niet alleen door de invoering van de TB3/1000 maar ook door (kleine) aanpassingen in schakeling, trafo's, etc. Het was natuurlijk een project zonder vergelijking met bestaande spullen; da's anders ontwerpen. Van een EL34 of 300B bak zijn stapels schema's....van dit soort buizen juist bar weinig. Want de toepassing was zenden...geen audio.

Minder geld......tje.....natuurlijk zijn het geen WAVAC prijzen. De goedkoopste WAVAC 833-bak doet nu zo'n $ 50.000. De grootste (met externe voedingen en lichtnetfilter) $ 350.000 (geen grapje). Daar zit ik heus wel onder. Maar goedkoop is het niet. Alle onderdelen zijn gewoon kostbaar; 1000volt+ onderdelen zijn domweg duur.

Groetsels,

Reinout

(...) De goedkoopste WAVAC 833-bak doet nu zo'n $ 50.000. De grootste (met externe voedingen en lichtnetfilter) $ 350.000 (geen grapje). Daar zit ik heus wel onder. Maar goedkoop is het niet. Alle onderdelen zijn gewoon kostbaar; 1000volt+ onderdelen zijn domweg duur.(...)

Beste Reinout,

Ja, dat is wel gèkkenwerk, hè? Als je bedenkt dat je voor een paar duizend euro al (zowel technisch als "muzikaal") betere (meer vermogen, betere demping/meer controle, minder ruis, minder vervorming) torrenbakken kunt kopen...

"Maar die klìnken niet zo goed??"

Kòm nou! :lol:

Guest tubejack

M.i. met goed ontworpen luidsprekers, heb je veel meer mogelijkheden qua versterker.

Maar zolangzamerhand krijg ik het idee, dat het model waar ik mee speel gewoon een "toeval treffer is"

Jack