Guest tubejack Posted 12 januari 2011 Report Share Posted 12 januari 2011 M.i. met goed ontworpen luidsprekers, heb je veel meer mogelijkheden qua versterker. Maar zolangzamerhand krijg ik het idee, dat het model waar ik mee speel gewoon een "toeval treffer is" Oei Jack krasse uitspraak. Er zijn wel meer merken, waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 januari 2011 Report Share Posted 13 januari 2011 M.i. met goed ontworpen luidsprekers, heb je veel meer mogelijkheden qua versterker. Maar zolangzamerhand krijg ik het idee, dat het model waar ik mee speel gewoon een "toeval treffer is" Oei Jack krasse uitspraak. Er zijn wel meer merken, waar één type met kop en schouders boven de rest uit steekt. Waarom zou dat met Perfect Performers ànders zijn Beste Jack, Bij de ontwerper/bouwer in de huiskamer staan momenteel een paartje SoundStone 2x16.5 en een paar SoundStone 30 (vierwegsysteem) zij-aan-zij. Door ompluggen direct te vergelijken. Andere vergelijkingen - met de kleinere 16.5 en de nòg kleinere 13.5 - zijn er ook mogelijk, trouwens. Je bent er van harte welkom. Die 2x16.5's doen het best leuk hoor, met Eva Cassidy en zo. Kittig, pittig, mooie plaatsing! Maar als je ze zo met die kolossen vergelijkt... (Zucht...) Nou ja, ze zouden bij jou toch niet de draaitrap òp kunnen, die grote zware dingen! En wat buizen versus torren betreft: ik heb heus veel waardering voor buizenklank! Buizenversterkers waren mijn eerste liefde in hifi! (Leak, Radford c.s) Buizenklank is lief, vriendelijk, aangenaam, met een zilverachtige glans. Maar nooit overweldigend, ontzagwekkend, beangstigend... zelfs niet wanneer de muziek dat wèl bedoelt te zijn! Ik vind dat, in het algemeen, een "moderne" transistorversterker niet alleen qua technische specificaties (vermogen, demping, vervorming, ruis e.d.) maar ook qua "klank" béter (d.i. èchter) is dan een buizenversterker. Vooral bij muziek waarbij tegelijkertijd macht & kracht èn transparantie & detaillering wordt gevraagd. Wellicht draai jij nooit opera's, oratoria, of romantische symfonieën? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 januari 2011 Report Share Posted 13 januari 2011 Beste Spido, Voor grotere weergevers moet je m.i. ook de "ruimte" hebben willen ze optimaal kunnen presteren. Ik vermoed dat voor de doorsnee betonnen Vinex woning, de Sound Stones 2x 16,5 groot genoeg zijn. Naarmate dat ik ouder word heb ik ook af en toe klassieke muziek op, daar ben ik mee opgegroeid. Maar meestal is dat vrij luchtig, radio 4 .... met name piano vind ik erg mooi. Piano muziek is trouwens een erg mooi instrument om te bepalen of iets zuiver klinkt. Bombastische klassiek en heftige opera 's zijn aan mij niet besteed. Wat versterkers betreft .... heb je versterkers en versterkers. Kijk eens naar dit plaatje. Je hoeft geen verstand van techniek te hebben om te begrijpen, dat de signaalweg van de ingang S0 tot de luidspreker klemmen "uiterst" kort is. Merk ook op, dat vanaf de uitgang bij de luidspreker klemmen in tegenstelling tot vele Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 januari 2011 Author Report Share Posted 13 januari 2011 Buizenklank is lief, vriendelijk, aangenaam, met een zilverachtige glans. Maar nooit overweldigend, ontzagwekkend, beangstigend... zelfs niet wanneer de muziek dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 januari 2011 Report Share Posted 13 januari 2011 Jack je valt in herhaling Spido ik had ook liever de SS30 dan de mijne natuurlijk. Budgetkwestie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 januari 2011 Report Share Posted 13 januari 2011 Ik vind de 800V (of meer?) spanning van de hier genoemde versterker wel zeer ontzagwekkend en beangstigend. Je moet er ongeveer net zo zorgvuldig en voorzichtig mee omgaan als met 400V exemplaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 januari 2011 Report Share Posted 13 januari 2011 Voor grotere weergevers moet je m.i. ook de "ruimte" hebben willen ze optimaal kunnen presteren. Hallo Jack, Volgens mij is hier sprake van een hardnekkig misverstand. De grootte van de ruimte is niet bepalend of er lage frequenties in passen. Om (maar weer eens) een voorbeeld te noemen: Tussen een koptelefoon en je oor passen ook geen volledige golflengtes van bijv. 100 Hz. Toch kunnen die perfect worden weergegeven en worden gehoord. Het is wel zo dat akoestiek problemen in kleinere ruimtes eerder optreden. Maar daar is met een goede vorm, demping, verstrooing enz. wel wat aan te doen. Dus lage frequenties kunnen best in kleinere kamers. Groet, Leobus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 januari 2011 Report Share Posted 13 januari 2011 (edited) Jack je valt in herhaling Wie en wàt niet ? Spido ik had ook liever de SS30 dan de mijne natuurlijk. Budgetkwestie. Ze kunnen niet eens de trap op hier Maar ok, er moet wat te wensen overblijven. Ik vind een bandtweeter nog iets mooier en zou dan eerder de SS20 willen beluisteren. @Leobus Ik vind het een lastig verhaal. Aan de ene kant heb je m.i. de nodige meters nodig om b.v. 30hertz realistisch weer te geven. Aan de andere kant heb je in een auto die ruimte ook niet.... en bij een hoofdtelefoon al zeker niet. Feit is m.i. dat een hoop moderne betonnen woningen de nodige akoestieke problemen kennen. Zelf heb ik dat redelijk kunnen oplossen door een paar maten kleinere weergevers te nemen. Naast wat akoestische aanpassingen natuurlijk... maar de woonkamer moet vooral woonkamer blijven dus heel ingrijpend is dat zeker niet. Groet, Jack Edited 13 januari 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 januari 2011 Report Share Posted 14 januari 2011 (...) Deze drie eigenschappen dus korte signaalweg, nauwelijks correctie en snelheid vind ik véél belangrijker dan een versterker met veel controle etc... (...) Beste Tubejack, Hoe lang de signaalweg is, hoeveel correctie/tegenkoppeling er wordt toegepast, en met welke vertraging (?) het signaal de versterker verlaat... het zal me allemaal worst of gehakt wezen! Het gaat er maar om, of het signaal er aan de uitgang nèt zo uitziet als aan de ingang, maar dan versterkt. Ik denk dat jouw verzet tegen tegenkoppeling eerder filosofisch dan technisch kan worden verklaard. Je bent een vrij denkende geest, onconventioneel, creatief en kritisch, en je projecteert dit op de versterker. Want "een versterker is óók maar een mens," nietwaar? Nee: niét waar! Net zomin als een luidspreker een mens is... een feit waar ìk op mijn beurt nou weer moeite mee heb. (Want zo'n ding heeft zelfs een eigen, specifieke stèm!) Een versterker is een puur technisch ding, dat geen stress kent: geen geheugen, geen voorkeur, geen persoonlijkheid heeft. En ik denk nog steeds dat Harold Joseph Leak, de ontwerper/bouwer van de eerste high fidelity apparatuur (van MC pick-ups tot Sandwich en Electrostatic luidsprekers) gelijk had... (...) In September 1945 the company released the first of the "Point One" series of amplifiers, so named because the total harmonic distortion was 0.1% at rated output. This represented a major leap forward in accepted standards for high-performance amplifiers (with 2% distortion generally considered acceptable at the time). This first "Point One" amplifier was known as the Type 15, and produced 15 watts output, at 0.1% distortion, using push-pull KT66 valves connected as triodes, with 26 dB feedback applied over four stages. The amplifier has a similar topology to the Williamson amplifier published in Wireless World in 1947. LEAK TL/12 Point One Amplifier In 1948, the original four-stage circuit was replaced with a three-stage design that was designated the TL/12. This amplifier had the same high performance at reduced cost, and it was responsible for establishing and securing the future of the company as a dominant player in the "hi-fi" boom of the 1950s and 60s. Subsequent amplifiers from the company all used the same circuit topology as the TL/12, but took advantage of newer more efficient power valves and the so-called "ultra-linear" connection of the output stage to obtain higher power output with triode-like characteristics. These amplifiers included the TL/10, TL/25, TL/12-Plus, TL/25-Plus, TL/50-Plus, and the Stereo 20, Stereo 50 and Stereo 60. (...) http://en.wikipedia.org/wiki/LEAK Overigens denk ik dat een oscilloscoop wèl cross-over vervorming kan weergeven... maar een luidspreker niét. (En daar gaat het toch om, uiteindelijk, hè?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 januari 2011 Report Share Posted 14 januari 2011 Overigens denk ik dat een oscilloscoop w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 januari 2011 Report Share Posted 14 januari 2011 Beste Spido, Vrije creatieve geest? klopt, dank je, maar ik ben niet de enige die er zo overdenkt. Kijk maar eens naar Jan Diddens "PAX" versterker. www.linearaudio.nl/paXdocs/071085-B-NL%20Pax-bouw.pdf Dat ik soms menselijke trekjes betrek, bij techniek is alleen maar om e.e.a. duidelijker te maken. B&W is zover ik weet het enige merk dat harmonische vervorming opgeeft http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/800_Series_Diamond/800-Diamond.htm Harmonic distortion 2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m) <1% 45Hz - 100kHz <0.5% 80Hz - 100kHz Merk op dat dit reeds al bij 90dB is!!!!! en aangezien de Sensitivity 90dB spl (2.83V, 1m) Is slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 januari 2011 Report Share Posted 14 januari 2011 Beste Tubejack, Je hebt volledig gelijk, mits er met hoogrendements-luidsprekers wordt gespeeld en er niet al te veel volume (c.q. dynamiek) wordt gevergd. Bij vriendelijke muziekjes op beschaafd geluidsniveau zijn een paar watts al gauw genoeg: vooral wanneer de luidsprekers duidelijk articuleren. (Want net zoals men iemand die onduidelijk spreekt dikwijls maant om toch wat luider te spreken, zo wordt ook vaak een luidspreker harder gezet om de verdoezelde klanken toch duidelijk te kunnen horen. Tevergeefs, natuurlijk: de onduidelijkheid wordt er alleen maar erger door!) En doordat jouw speakers een wat lagere impedantie in het basgebied hebben (ca. 4Ω), staat er vanzelfsprekend nog wat meer vermogen ter beschikking dan anders het geval zou zijn. Maar bij zeer dynamische muziek - romantische symfonieën of orgelwerk, opera, oratorium e.d. - op concertniveau komen bij mij thuis echt wel pieken boven de 80 watt / kanaal voor. (En als mijn vrouw niet thuis is, soms nog wel méér. Er is dan sprake van huiselijk geweld... zonder slachtoffer!) Echt nodig is dat vermogen / die luidheid niet, wellicht. Maar het draagt wel bij tot de dramatiek. De componist noteerde niet zómaar ffff boven de notenbalk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 januari 2011 Report Share Posted 14 januari 2011 Mooi Spido, Ik heb inderdaad, niet meer dan een paar watt nodig, meestal minder. Het is wel off-topic, maar is er wel eens onderzoek (buiten B&W) naar vervorming van luidsprekers? Want als een B&W Nautilus 800 bij 1watt al 1% 2e harmonische vervorming heeft. Hoeveel zou dat dan zijn, op "orkest sterkte" zeg 10....100watt? Zo niet, ligt hier mogelijk een mooie kans voor Klaas om zich verder te profileren. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 januari 2011 Report Share Posted 15 januari 2011 Beste Tubejack, De meeste mensen vinden wat vervorming bij grote geluidsdruk helemaal niet zo erg, want: • bij grote geluidsdruk is het gehoor minder kritisch en dus minder gevoelig voor vervorming; • ze mogen van hun vrouw, of van de buren, of omwille van de kinderen, überhaupt niet luid spelen. (En dus bestáát het probleem niet voor hen.) Bovendien gaan muziekinstrumenten en stemmen van nature zelf óók vervormen (eig.: anders klinken) bij grote luidheid. Sommige mensen, met een... eh... àndere smaak dan de mijne, "kicken" bijvoorbeeld op de hete gloed van de compressievervorming bij hoornluidsprekers of op de metalige ringing van overstuurde harddomes (metaal of keramiek). Technische argumenten, zelfs als ze wáár zijn, blijken niet overtuigend te zijn. Ook niet bij mensen die voorgeven een interesse voor techniek te hebben. Probeer maar eens een audioforum ervan te overtuigen dat blokgolven geschikt zijn om fasevervorming aan te tonen... Ze willen het gewoon niet wéten! Nee, het meest overtuigende argument is de directe, gehoormatige vergelijking tussen twee luidsprekerparen, waarbij speciaal wordt gelet op transparantie (niet "dichtslibben" - ook niet in luide, complexe passages), verstaanbaarheid en natuurlijkheid / echtheid: het timbre van instrumenten en stemmen, toonvorming, spraakklanken (f/v, s/z, t/d, enz.). Oude bekenden In een antwoord aan Goodtube maakte ik een opmerking over cross-over vervorming. Ik meende ooit in een artikel over tegenkoppeling te hebben gelezen dat qua fase onjuist uitgevoerde tegenkoppeling kon leiden tot aantasting van de golfvorm (sinus): de positieve en de negatieve fase van een sinus zouden dan iets ten opzichte van elkaar zijn verschoven. Maar, zoals Mumsoft vaststelde, vergiste ik me: ongetwijfeld ging het bedoelde artikel gewoon over het principe van B-(of A/B-)klasse versterkers. Bij het doorzoeken van artikelen over buizenversterkers en tegenkoppeling, stuitte ik op http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-k1/kradfordsta.htm Altijd leuk om weer eens iets van de illustere Jan Kool te lezen, en dan nog wel over de destijds vernieuwende Radford STA 25/SC 22 buizen voor-/eindversterkercombinatie. Lees het eens door, Tubejack: ik ben benieuwd wat jij van die oude techniek vindt. Jan Kool schreef toen nog niet voor muziekblad Luister!: daar was de technische redactie nog in handen van de nòg illusterder Jan Endenburg. Het artikel verscheen (april 1967) in Radio Bulletin. Veel schimmen uit het verre verleden doemen op... Het ontwerp van de Radford versterkercombinatie bleek het geesteskind te zijn van A.H. Radford zèlf en zijn medewerker (Dr.) A.R. Bailey. (Jan Kool spelde zijn naam "Baily", maar... whatever!) Dat deze Dr. Bailey zo knap was op het gebied van versterkers, was compleet nieuw voor mij! Zoals heel veel bejaarde luidsprekerliefhebbers kende ik de Dokter alleen als degene die de transmissielijnluidspreker (het dempende akoestisch labyrinth) heeft uitgevonden: een type dat vooral in de jaren '70 erg populair was bij zelfbouwers, en dat ook nu nog fervente fans kent. http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_transmission_line Mijmering bij Wandel en Handel Vanmiddag werd er een Ortofon Stylus 30 vervangingsnaaldunit bezorgd*. Die had ik (modern times!) snel & efficiënt, maar eigenlijk helemaal niet léuk op die manier, via internet gesjopt en geaaidield bij Rotor, Kinkerstraat 55, Amsterdam (Oud Oud-West). Lang geleden ondernam ik dikwijls Lange Avondwandelingen door de Hoofdstad, die mij steevast voerden langs muziekwinkels en hifi-zaken. Vooral in de buurt van de Kinkerstraat en Bilderdijkstraat viel altijd wel veel moois te zien: de prachtige gitaren bij Timmermans en De Waal, bijvoorbeeld. Bij Timmermans kocht ik mijn eerste jazzgitaar: een Tsjechische "Condor" met massief gestoken Fichten (=Sparren") bovenblad, Ahorn-achterblad, F-sleutelvormige galmgaten en een heuse positieholte! Met mooi, levendig karakter, Voor vijfentachtig gulden... daar moest je als scholier-met-zakgeld een hele tijd voor sparen, hoor! En een andere vast punt was de met allerlei elektronische componenten, onderdelen, meters, modules, apparaten en units volgestapelde etalage van (toen nog) Radio Rotor in de Kinkerstraat. Alles was er spotgoedkoop, afgeprijsd van weinig tot nòg minder, en moest nodig weg: nu of nooit! Ik heb er bijvoorbeeld mijn eerste Philips 9710M luidsprekers gekocht. Leuk, dat die zaak - in de één of andere vorm - nog steeds bestaat! * De Telefunken S600 draaitafel (met Ortofon AS212 arm) kon helaas niet geschikt worden gemaakt voor een low-output / low-impedance MC-element. Er zit nu een Arkiv (Concorde-type) MD-element in, met hifi-naaldje Stylus 30. Klinkt lekker, hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 januari 2011 Report Share Posted 15 januari 2011 Bij het doorzoeken van artikelen over buizenversterkers en tegenkoppeling, stuitte ik op http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-k1/kradfordsta.htm Altijd leuk om weer eens iets van de illustere Jan Kool te lezen, en dan nog wel over de destijds vernieuwende Radford STA 25/SC 22 buizen voor-/eindversterkercombinatie. Lees het eens door, Tubejack: ik ben benieuwd wat jij van die oude techniek vindt. Jan Kool schreef toen nog niet voor muziekblad Luister!: daar was de technische redactie nog in handen van de nòg illusterder Jan Endenburg. Het artikel verscheen (april 1967) in Radio Bulletin. Veel schimmen uit het verre verleden doemen op... Het ontwerp van de Radford versterkercombinatie bleek het geesteskind te zijn van A.H. Radford zèlf en zijn medewerker (Dr.) A.R. Bailey. (Jan Kool spelde zijn naam "Baily", maar... whatever!) De artikelen zijn waarschijnlijk mbv OCR gedigitaliseerd...er staan wel meer 'drukfoutjes' in. Tegenkoppeling van 25 dB....vanaf > 15dB slipt het geluidsbeeld dicht...... Hoewel de buizen en de schakelingen al jaren niet echt verbeterd zijn, zijn de uitgangstransformateren, de manier van elektronische automatische ruststroom instelling (heft de problemen met verzadiging in de kern van de trafo op, verbetert daardoor de weergave van details) en de kwaliteit van condensatoren dermate verbeterd dat ik niet meer zo hecht aan de ervaringen uit het inmiddels wel redelijk verre verleden 1967. Mijn versterker maar eens aansluiten bij jou, dan ? Is wel interessant nu er twee verschillende PP's naast elkaar staan en mijn versterker nu niet in Triode staat maar UL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 januari 2011 Report Share Posted 15 januari 2011 Wat een mooi stukkie van Spido. Vooral het deel onder Mijmering sprak deze oude gast erg aan. ik was zomaar weer bij All wave in de winkel waar ik mijn eerste versterkertje kocht, een Standard. Omdat het hoog hiervan niet deugde - er zat een trilling in die er niet in hoorde, maar ik er wel in hoorde - deze snel omgeruild voor een Pioneer SA500A. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 januari 2011 Report Share Posted 15 januari 2011 Hallo Spido, Ik vond het een aardig stukje over de Radford STA 25/SC 22 buizen voor-/eindversterkercombinatie. Kennelijk in die tijd erg populair op het internet ben ik zelfs een MKIII versie tegengekomen. Wat ik er van vind? razend knap voor die tijd. Echter een moderne buizen versterker valt niet te vergelijken er zijn anno nu gewoon veel betere condensatoren en uitgangstrafo's. Zoveel tegenkoppeling is tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Dit werd en wordt m.i. vooral gedaan om een zwakke uitgangstrafo toch nog het nodige laag en bandbreedte te geven. Niet dat er alleen maar slechte trafo's waren verre van dat! Er circuleert m.i. nog een heel legertje van Unitran trafoś en ook Philips heeft fraaie exemplaren gemaakt en zo zijn er nog wel een paar merken die reeds in de jaren 60 het wikkelen onder de knie hadden. Wat we ook niet uit het oog moeten verliezen dat vroeger arbeid goedkoper was dan de materialen die in zo'n versterker werden gebruikt. Er moesten truken verzonnen worden om mindere componenten toch behoorlijk te laten presteren. Nu is dat andersom! arbeid is het duurste. En hebben we bandkern, amorfe, ringkern en ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Beste GoodTube en Tubejack, Het was leuk om jullie technisch gefundeerde reacties te lezen! Tegenover jullie overtuiging dat de buizenversterkers van tegenwoordig beter zijn dan die van toen - een overtuiging die ik bestrijd noch ondersteun: weetikvéél? - wil ik toch aandacht vragen voor de volgende vaststellingen: - voor (buizen)versterkers/versterkercombinaties van Radford of Leak uit die jaren wordt tegenwoordig, afhankelijk van de conditie, vaak bij internet-veilingen een veelvoud betaald van de oorspronkelijke prijs; - in 1946 meldde H.J. Leak in zijn brochure al dat er uitsluitend gebruik werd gemaakt van papier/olie condensatoren en dat er geen elektrolieten werden toegepast (dit op basis van gehoorde kwaliteitsverschillen: audiofiel, hè?); - tegenwoordig worden hoge prijzen geboden voor originele buizen van Mullard, Siemens, Philips, uit die tijd: liefst NOS (New Old Stock). Er lijkt toch iets van magie, verlokking, betovering te zijn, met betrekking tot die vintage versterkers en hun componenten. En het zijn niet alleen oude audioknarren, die hiervoor veel flappen tevoorschijn trekken. Het lijkt toch echt wel dat het met muzikale kwaliteiten te maken heeft... Beste Mumsoft, Ja... AllWAve! De Prijsbreker van de Oude Gracht in Delft, nietwaar? Daar hebben mijn broer en ik ooit NIET een Leak Stereo 30 gekocht (voor hèm: ik had al een Stereo 70!), omdat de verkoper het begeerde afgeprijsde product aan zijn staart (het netsnoer) uit de doos trok... (AllWave was toch eigendom van die man van die vrouw met die dikke tieten, hè? Die niet eens kon zingen en dus Nederlands favoriete popzangeres was? Genoemd naar een mooi vlindertje... hoe kon de Almachtige het toch allemaal toestaan?... Hoe heette dat mens ook weer? O., ja...: Vanèssa! Dan moet die eigenaar Hans Breukhoven zijn geweest: de man die zich een tijdlang meester had gemaakt van Tannoy (dat daarvóór op voortreffelijke, zorgvuldige wijze werd geïmporteerd en op de markt gebracht door de al genoemde Jan Endenburg /EngaSound). Too Bad for Tannoy! Wat een verloedering was dat... Hans raakte zowel Tannoy (al gauw) als Vanessa (veel te laat) kwijt. En AllWAve bestaat óók al lang niet meer. "Arme Hans", zou ik bijna zeggen. Maar soms is verlies een soort winst. En ècht arm is-ie vast niet, die Hans.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reinout Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Goedemorgen allemaal, nogmaals eens proberen of ik er een paar fotootjes bij geplakt krijg..... Dit is een overzichtje van de huidige set: - in het rack links en rechts de zelfbouw eindbakken (nu met de TB3/1000 buis i.p.v. de 833A) - onder de eindbakken in het rack de bijbehorende voedingen; - midden in het rack een losse phonotrap (semi zelfbouw), een Gryphon voorversterker met bijbehorende voeding en een buizenkoptelefoon (zelfbouw) met bijbehorende voeding; - bovenop het rack de draaitafel met oa 18" arm (zelfbouw, de Krell cd-speler en 2 harddisk recorders. - naast het rack de (semi zelfbouw) SOUP speakers met externe wisselfilters (pastte niet meer....) Fotootje met wat meer detail van de draaitafel en bovenzijde versterker. Mooi zichtbaar de 300B (als driver) en de eindbuis. En als laatste de TB3/1000 als die lekker draait.... Eens kijken of het gaat werken met al die img/img's... Over de discussie wat het beste is: buizen of transistor. Daar ben ik ook niet uit. Ik heb fantastisch klinkende torrenbakken gehoord; en dramatisch slechte buizenbakken. Ik gebruik ze dan nu ook schaamteloos tezamen in een set: de voorbak is transistor; de eindbakken buis. Zo ook de bronnen: voor mij is niet CD de heilige graal. Of ben ik alleen-luisteraar naar vinyl. Er is teveel goede muziek op beide formats beschikbaar (en meestal niet op beiden...). En daarom heb ik beide systemen. Eerlijk is eerlijk: wel een voorkeur voor vinyl. Daarom heb ik ook redelijk wat uurtjes gestoken in de draaitafel (serieuze draaischijf van 50 cm; het is een LP die op de foto staat...geen singeltje) en heb ik een eigen overmaatste arm in elkaar gezet om de fouthoek zo klein mogelijk te krijgen. Meetgegevens...ook daar ging de discussie over. Ik geloof in metingen. En begin eens met een superstabielevoeding. Want of je nou een transistorbak of buizenbak hebt....prutvoeding...prutversterker. Is een versterker eigenlijk niets anders dan een voedings/vermogensventiel welke gevarieerd wordt door het muzieksignaal ? Daar geloof ik in meetgegevens. Daarna wordt het allemaal wat schimmiger want je mag dan niet alleen de versterker puur beschouwen maar moet het in relatie zien tot overige componenten (en de feedback die ze op elkaar geven). Vandaar dat zo ongeveer alle in/uitgangssignalen in de hele set bij mij trafogekoppeld zijn. En als ik een project zelf maak (zoals een koptelefoonversterker, voorversteker, phonotrap of eindbak) is die zelfs intern voorzien van in- en uitgangstrafo's. Met muzikale groet, Reinout Reinout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Mooie foto's Renout, Het lijkt me een beetje gevaarlijk die anode topaansluiting. De voeding is inderdaad belangrijk, maar eigenlijk in SE versterker hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Het lijkt toch echt wel dat het met muzikale kwaliteiten te maken heeft... Spido dit is voor een groot deel wat de gek er voor geeft. Natuurlijk er zijn een paar uitzonderingen, maar het meeste is gewoon oude troep. En dan n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reinout Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Goedemorgen Jack, tja...da's het nadeel van buizen. Glaswerk en hitte.....een uitdaging om dat CE-proof te krijgen. Gelukkig hoeft dat bij zelfbouw niet verplicht... Vaak hebben zendbuizen top- en zijaansluitingen. Dit was om bepaalde electrische eigenschappen zoals capaciteit zo gunstig mogelijk te krijgen om maar in een zo hoog mogelijke frequentieband te kunnen worden ingezet (korte draadjes...zo snel mogelijk aansluiting naar buiten). Of om het (kleine) ingangssignaal zo ver mogelijk van (grote) uitgangsignaal te scheiden. Ik kan die topaansluitingen op 2 manieren afschermen: - of met teflon mantels. Dat werkt maar de buisaansluiting wordt mij dan te warm; en da's DE plek waar eventuele hittebreuken kunnen ontstaan...dus standaard gebruik ik die mogelijkheid niet. Wel ideaal voor de kleine versterkers (toch meer dan 50 kg per monoblok) gebaseerd op de 35TG als ik die meeneem naar een demo. Dan kan zo'n teflon overschuifstukje praktisch zijn. - of door het plaatsen van een veiligheidskooi over de versterker. Gemaakt van geperforeerd RVS. En de gaten geven voldoende ventilatiemogelijkheden terwijl kleine kindervingertjes met geen mogelijkheid bij de contacten kunnen komen. Fotootje 35TG bakken En een fotootje van de veiligheidskooien op de grote versterkers: Grtz, Reinout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Morge Reinout, Ik snap het, ik ben zendamateur geweest. Ook die beschermkappen zien er netjes uit. Mooi gemaakt kerel Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Hoi Reinout, Ik vind het wel smullen om al dat geweld zo te zien. Petje af. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Hoi reinout mooi om te zien en ook de bouwkwaliteit van jouw en " fish " spreekt me erg aan, mooie uitgewerkte versterkers aparte voedingen overal ,degelijk bouwwijze Ik heb nou een aantal "top" transistors thuisgehad , al zullen op dit forum dan wel weer een aantal over me heen vallen maar alla"h" . De marklevinsons en in een nog grotere mate de krells hebben flinke voedingen , die ik nou heb zelfs 4000 VA per kanaal . Wat jij zegt ben ik het volledig mee eens , de dynamiek die een versterker levert bestaat voor een groot deel uit een goede (overbemeten) voeding. Vermogen op afroep moet er zijn . Omdat ik toch het gevoel heb dat een grote buizeneindtrap nog meer emotie kan leveren wil ik iets gaan bouwen met een grote triode . Mocht je trouwens die van jouw ooit weg doen(ander project misschien) moet je me even een belletje geven. Deze http://www.silvercore.de/index.php?833c-amp Is dat wat ? 20 watt is wel een beetje weinig lijkt me , is die trouwens te modificeren naar bijv 50 watt per kanaal , aangezien ik niet de kennis heb om zelf een 833 versterker te bouwen lijkt zon bouwpakket me wel wat al weet ik niks over de kwaliteit van het ontwerp. weet jij er meer van ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts