henkes Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Hoi Reinout. Dit ziet er erg indrukwekkend uit, complimenten hoor. Zelfbouw van audio is voor mij niet weg gelegd, maar ik zie wel dat dit iets heel bijzonders is . Grote Klasse.... En een aanwinst voor deze Forum, zeker voor de zelfbouwers hier, Welkom gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 januari 2011 Author Report Share Posted 16 januari 2011 Deze http://www.silvercore.de/index.php?833c-amp Is dat wat ? 20 watt is wel een beetje weinig lijkt me , is die trouwens te modificeren naar bijv 50 watt per kanaal , aangezien ik niet de kennis heb om zelf een 833 versterker te bouwen lijkt zon bouwpakket me wel wat al weet ik niks over de kwaliteit van het ontwerp. weet jij er meer van ? gr hj Lijkt me niet verstandig als je nog niet veel ervaring in versterker zelfbouw hebt. Bepaald geen beginners buis (ivm de hoge spanningen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Ik heb de A 18(hawk) ook in 1 keer gebouwd zonder " problemen " . En ik neem aan dat er een goede gebruiksaanwijzing bij zit . Ik ben zelf mechanisch monteur dus dingen in elkaar bouwen is mijn dagelijks werk al staat er geen spanning op . Ik ben er niet zo bang voor , ik wil alleen niet met een naar vermogen happende versterker zitten bij complexe muziek al zijn die luidsprekers van mij ontworpen met een zo hoog mogelijke efficiente en impedantie. De ene 20 watt is de andere 20 watt ook niet , maar als ze zijn uit bouwen naar bijv 50 zou dat mooi zijn . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 (AllWave was toch eigendom van die man van die vrouw met die dikke tieten, hè? .....die 2 zijn zelfs vernoemd! Vanessa's® Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reinout Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Goedemiddag allemaal, ten eerste dan u wel voor de complimenten ! En het klinkt ook nog eens goed ! Daarnaast wat opmerkingen over Silvercore. Christof (eigenaar Silvercore) is een zeer schappelijk en gezellig mens. Zijn lengte is rechtevenredig met zijn honger ! Daar kwamen we achter toen hij hier overnachtte. Hij wou namelijk eerst een 833-bak horen voordat hij aan zijn versterker begon. En daar zijn er niet zoveel van. En daar Leipzig niet naast de deur is hadden we even een logee. En da's vaker gebeurd. Kortom: we kennen elkaar. Gevoegd een fotootje van laatste AAA-beurs in Krefeld (trouwens een zeer goede beurs voor vinyl-enthousiasten !). Daar zie je Christof net zijn 833-bakken gereed aan het maken. Ik was trouwens op die beurs om z'n nieuwe phonotrap te horen: erg goed. Ik ben erg te spreken over zijn trafo's. Voor m'n vorige EL82 project (zie foto's. 2 monoblokken met vastgekoppelde externe voeding) heb ik de ingangstrafo van Cristof geprobeerd. Een blijvertje. Voor de volgende EL82 blokken heb ik meer trafo's bij hem besteld. Die zijn wel binnengekomen maar de geboorte hier van Alex (precies een maand geleden) zal zorgen dat het nog zeer geruime tijd duurt voordat ik aan de volgende versterker kan beginnen..... Fotootje monoblok EL82. Schematisch: ingangstrafo - PP 6C45 - interstage - PP EL82 in triode - uitgangstrafo. Fotootje monoblok EL82 intern. Links voedings-gedeelte; rechts audio-gedeelte. Voedingsverbinding via de holle pijp tussen de 2 delen. Dan nog een opmerking over de bouwplannen: de gehele 833C-versterker van Silvercore staat op zijn website. Kijk bij het DIY-gedeelte....een aantal PDFjes voor voeding, signaal, bedrading etc. Wel een woord van waarschuwing van zomaar veranderingen in deze versterker aanbrengen (en dat geldt voor alle versterkers). Je kan dit niet zomaar van 20 Watt naar 50 Watt opschroeven. De buis en schakeling zullen dat heus wel kunnen. De voeding kan dat niet zomaar aan. Want je krijgt echt alleen maar meer output bij hoger anodevoltage. En ik ga er van uit dat de trafo's echt niet tot 2 kV zijn gewikkeld. Laat staan de condensatoren en gelijkrichters. Dus als je zo maar de voeding omhoog krikt zou zo maar eens iets uit kunnen branden. Voor zulke ingrepen graag even vragen aan Christof hoe ver je kan gaan....want hij weet dit vast wel. Je zal ook in het schema moeten ingrijpen; je werkpunt van de 833 gaat ook wat verschuiven. Maar voor het geld krijg je een toppie versterker met een niet-alledaagse buis. Klinkt ERG goed (en ik hem hem nu met diverse luidsprekers beluisterd). Met muzikale groet, Reinout Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Meetgegevens...ook daar ging de discussie over. Ik geloof in metingen. En begin eens met een superstabielevoeding. Want of je nou een transistorbak of buizenbak hebt....prutvoeding...prutversterker. Is een versterker eigenlijk niets anders dan een voedings/vermogensventiel welke gevarieerd wordt door het muzieksignaal ? Daar geloof ik in meetgegevens. Reinout volgens mij heb je het allemaal goed begrepen. Prachtige zelfbouw ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Beste Mumsoft, [...] Ja... AllWAve! De Prijsbreker van de Oude Gracht in Delft, nietwaar? Daar hebben mijn broer en ik ooit NIET een Leak Stereo 30 gekocht (voor h Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 @AAD: als je zo'n groot vermogen buizenbak wilt, waarom dan geen dikke pushpullbak? Is een stuk simpeler te maken, materiaal beter te krijgen (als het een kilovolt moet kunnen verstouwen wordt het behoorlijk schaars..) en ook nog veiliger. Van 300 V kun je ook doodgaan, maar 1000 V gedraagt zich toch nog een stuk listiger.. Ja... AllWAve! De Prijsbreker van de Oude Gracht in Delft, nietwaar? Er is geen Oude Gracht in Delft, w Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 als ik een doorsnee buizenversterker wil dan koop ik gewoon een 2 e handsje van een gerenormeerd merk, het moet wel iets speciaals zijn . En men kan zeggen wat men wil voor wat betreft een doorsnee buizenamp kan ik veel beter de krells houden , " mijn mening" dynamisch top gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 januari 2011 Author Report Share Posted 16 januari 2011 Ga eens luisteren naar een BAT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Je bedoelt die met die 6C33 buis ja die is ook heel mooi , de audiofabriek heeft er nog een paar te koop 110 watt monos . gr hj . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Ga eens luisteren naar een BAT. Toevallig vandaag gedaan... Klonk mooi, maar in dat geval grootser dan wat ik gewend ben, en minder dynamisch en strak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Beste Mumsoft, [...] Ja... AllWAve! De Prijsbreker van de Oudegracht in Delft, nietwaar? Daar hebben mijn broer en ik ooit NIET een Leak Stereo 30 gekocht (voor hèm: ik had al een Stereo 70!), omdat de verkoper het begeerde afgeprijsde product aan zijn staart (het netsnoer) uit de doos trok... [...] Beste Spido, het was - naar ik mij herinner - een winkel in het centrum van Den Haag. Ik was zeventien, hooguit achttien, en had dus weinig centen. In de consumentengids was de Standard als beste getest, dus ja, wat doe je dan? (...) Beste Mumsoft, Allwave had inderdaad een aantal vestigingen: Delft, Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Utrecht (inderdaad Oudegracht 103, zo laat mijn iMac hi-res display zien.) Ik meen toch dat die in Delft (Langendijk 11: vlak naast "het Straatje van Vermeer"!) de eerste vestiging was, en dat mijn broer en ik daar - omstreeks 1970 - onthutst getuigen waren van het staarttrekken... De Nederlandse/Belgische Allwave keten was onderdeel van Audiotronics, dat ook in respectievelijk Groot-Brittannië en Frankrijk de ketens Laskys en King-Musique voerde. En er was in 1982 keet in de ketens: (...) (1) Deze procedure is gericht tegen het exportverbod dat National Panasonic (UK) Ltd oplegt aan één van zijn erkende dealers in het Verenigd Koninkrijk.(...) (6) Audiotronics was tussen 1976 en 1978 een omvangrijk concern voor de verkoop van hifi- en dergelijke produkten in het Verenigd Koninkrijk met groothandels-, detailhandels- en import- en exportbelangen. In het Verenigd Koninkrijk bezat zij een reeks kleinhandelszaken, die optraden onder de naam Laskys. In België en Nederland bezat zij een soortgelijke reeks winkels die handel dreven onder de naam Allwave. Ook in Frankrijk hield zij zich bezig met de exploitatie van een reeks winkels onder de naam King-Musique. De omzet van de hele groep in 1976 bedroeg bijna 22 miljoen pond sterling waarvan meer dan 3 miljoen pond sterling afkomstig was uit export uit het Verenigd Koninkrijk. In 1977 bedroeg haar omzet 36 344 000 pond sterling waarvan meer dan 4 miljoen pond sterling afkomstig was uit de export en in 1978 bedroeg haar totale omzet meer dan 30 miljoen pond sterling, waarvan meer dan 3 miljoen pond sterling afkomstig van export.(...) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31982D0853:NL:HTML Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 als ik een doorsnee buizenversterker wil dan koop ik gewoon een 2 e handsje van een gerenormeerd merk, het moet wel iets speciaals zijn . jij hebt / had toch zo'n grote Graaf GM200? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 (edited) Beste Mumsoft, Allwave had inderdaad een aantal vestigingen: Delft, Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Utrecht (inderdaad Oudegracht 103, zo laat mijn iMac hi-res display zien.) Ik meen toch dat die in Delft (Langendijk 11: vlak naast "het Straatje van Vermeer"!) de eerste vestiging was, en dat mijn broer en ik daar - omstreeks 1970 - onthutst getuigen waren van het staarttrekken... Beste Spido, Mijn falend geheugen waar ik vergeefs in graaf, zegt mij toch dat het was in Den Haag. Dankzij Duck-Twacy weet ik nu dat het in de Passage bij Allwave was. Bedankt Duck! We zitten dit topic nu al lang te vervuilen, dus slotje erop svp M rc Edited 17 januari 2011 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Allwave in de Passage in Den Haag, zeker weten (...) Okay! Enne... OKAY!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Allwave in de Passage in Den Haag, zeker weten (...) Okay! Enne... OKAY!! En daar gaat Elia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 25 januari 2011 Report Share Posted 25 januari 2011 Allwave in de Passage in Den Haag, zeker weten (...) Okay! Enne... OKAY!! En daar gaat Elia. Om me maar achter de schrijver Couperus te verschuilen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 mei 2011 Report Share Posted 6 mei 2011 Bij de ontwerper/bouwer in de huiskamer staan momenteel een paartje SoundStone 2x16.5 en een paar SoundStone 30 (vierwegsysteem) zij-aan-zij. Door ompluggen direct te vergelijken. Andere vergelijkingen - met de kleinere 16.5 en de nòg kleinere 13.5 - zijn er ook mogelijk, trouwens. Je bent er van harte welkom. Die 2x16.5's doen het best leuk hoor, met Eva Cassidy en zo. Kittig, pittig, mooie plaatsing! Maar als je ze zo met die kolossen vergelijkt... (Zucht...) Beste Spido, Heeft de ontwerper al eens nagedacht om bij de SoundStones 2x16.5 een bijbehorende baskast te maken zodat het geheel een driewegsysteem wordt ? Laten we zeggen een baskast met afmetingen ca. 63 x 22 x 36 met uitgaande aansluiting (impedantie correctie) voor de 'monitors'. -De 2x16,5 hoeft dan niet op een stevig onderstel -Nog enigszins Tilbaar geheel t.o.v. SS30 Zou dat wat kunnen zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 mei 2011 Report Share Posted 7 mei 2011 Beste Goodtube, Een luidsprekersysteem bestaat, zoals al het stoffelijke in dit Treurige Tranendal, binnen de Tragische Triangel van wenselijkheid, noodzakelijkheid en onvermijdelijkheid. Deze Drie... maar tussen die polariteiten zijn nog veel andere determinaties noembaar. Je kunt je dus, bij een vraag als die van jou, afvragen: wat is de wenselijkheid? De noodzakelijkheid? De onvermijdelijkheid? Je kunt de koe echter niet alleen bij de staart, maar ook bij de horens vatten. Kijken naar de bestaande "werkelijkheid": de SoundStone 2 x 16.5, dus. Waarom ìs die zoals die ìs? Welnu: die ìs zo zoals die ìs, om allerlei specifieke voordelen bijeen te brengen en tegelijkertijd allerlei nadelen uit te sluiten. De voordelen omvatten ondermeer (ten opzichte van drie-of vierwegsystemen op basis van bijv. een 12" of 15" woofer): compactheid / hoge WAF, gunstig rendement, goede lineariteit, vervormingsvrijheid, goede impulsverwerking, uitstekende fasereinheid in het vocale bereik. (De 2 x 16,5 laat het vocale bereik ongefilterd door de bas/middentoners vertolken, wat fasereinheid en goede impulsverwerking oplevert.) De d'Appolito configuratie levert verder nog een geluidsspreiding op zonder hinderlijke "lobing" (frequentie-afhankelijke uitdovingen en versterkingen door interferenties rond het overnamegebied buiten de horizontale luister-as): een voordeel waarvan men vroeger geen weet had. (En dus ook geen last van had...) De nadelen omvatten vooral een beperkter weergavebereik in het supra-laag en super-hoog, een geringere belastbaarheid in het basgebied en een iets minder goede impulsverwerking en spreiding in het middentonengebied. Bij de specifieke voordelen van elk specifiek concept moet men de specifieke nadelen voor lief nemen. Such is life. Het heeft, anders gezegd, niet zo heel veel zin om een tweetal 16,5 cm units - zelfs niet als die van superieure kwaliteit zijn - te combineren met een 30 cm woofer. Het heeft méér zin om zo'n woofer te combineren met een 13,5 cm unit, omdat hun specifieke velden van optimale weergavekwaliteit beter op elkaar aansluiten. De 30 cm unit biedt immers in het laag iets wat de de 16,5 cm unit niet kan bieden, en de 13,5 cm unit doet datzelfde in het hogere weergavegebied (middentonen). Tenslotte nog dit: Toen Spido opmerkte dat "het beste allang is geweest", trapte hij - zoals zo vaak - een open deur in. Want hoe zou iets het beste kunnen zijn, als het niet tot het bestaande - en dus tot het verleden - kan worden gerekend? Echter: niet alles in het verleden was beter dan wat er nu is of nog zal komen. Door massafabricage is de kwaliteitsspreiding de laatste decennia geringer geworden. Dat is een voordeel... gemiddeld genomen. Dat neemt echter niet weg, dat volgens Spido de allermooiste hifi in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw werd gemaakt! Combineer een Thorens TD 124 of 125 met een Ortofon AS 212 arm en een Ortofon SL15E met trafo's, sluit dit aan op een Leak buizenversterkercombinatie (Varislope 2 Stereo pre-amp met Stereo 50 of 60 power amp) met grote transmissionlineweergevers (Leak Sandwich 30 cm woofer, Jordan Watts modules voor het middengebied en de bijna massaloze Decca London Ribbons of zelfs de geheel massaloze Ionofanes voor het hoog) en je hebt een systeem waar de huidige generatie alleen maar van kan dromen! Maar dan moeten al die ouwe spullen natuurlijk wel zo goed als nieuw zijn. En helaas: dat kan alleen in een imaginaire wereld... een wereld, die slechts in de herinnering van een oude mijmelaar kan bestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts